Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä (ehkä mitättömistäkin) syistä te saitte lapsena selkäänne/tukkapöllyä?

Vierailija
08.04.2017 |

Minä sain selkääni kun heitin siskon nuken märkään ojaan. Ja kun pudotin isän videokameran vahingossa maahan. Ja kun menin luvatta veljen kanssa heikoille jäälle (no tämän ymmärrän) ja tukkapöllyn sain kun en suostunut katsomaan joulurauhan julistusta vaan vänisin ja valitin. (tämänkin ymmärrän)

Mistä kaikista syistä te saitte fyysisiä rangaistuksia ja millaisia? Oletteko aikuisiällä ymmärtäneet/hyväksyneet mistä nämä rangaistukset johtuivat?

Voit mainita syntymävuotesi ja sukupuolesi. Itse nainen ja syntynyt 1986

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen -89. Sain piiskaa kun laitoin siskon kengät "huonosti" ja välinpitämättömästi jalkaan :) äiti siis käski pistää pikkusiskolle kengät kun olimme lähdössä johonkin.

Vierailija
2/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen että sain pienenä muutaman luunapin isältäni kun en totellut häntä, siis uhmasin tai olin hänen mielestään vaikea. Sittemmin olen ymmärtänyt että isälläni ei ole tunne-elämä millään tavoin kunnossa, joten uskallan kyseenalaistaa hänen metodinsa. Henkinen väkivalta myöhemmin oli pahinta hänen taholtaan. aika on hoitanut haavoja, ei parantanut.

1976

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapöydässä isä kolautti otsaan veitsen kahvapuolella, jos siskon kanssa naurettiin. Ja naurattihan meitä ihan paniikissa, kun sitä yritti pidätellä kolauksen pelossa.

Aika usein muuten saatiin otsaamme. 

Turhasta toki näin jälkeenpäin ajateltuna, mutta eipä tuosta traumoja jäänyt. Vahva muisto siitä tunteesta, miten herne lautasella tuppasi naurattamaan vaikka mitä oisit muuta ajatellut.

N-73

Vierailija
4/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-92

Kun kaadoin vahingossa maito- tai mehulasin. Joka kerta tuli tukkapöllyä. Pitkälti tästä syystä sain hirveät raivarit miehelleni, joka kehtasi huutaa minulle kaadettuani mehulasin vahingossa. Totesin, etten moista p*skaa ala enää aikuisena vahingoista kuuntelemaan.

Vierailija
5/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että sain piiskaa useasti ja se oli ahdidtavaa ja nöyryyttävää mutta en saa yhtään päähäni että minkä takia. Varmaan olin käyttäytynyt huonosti, en vaan muista että mitä olin konkreettisesti tehnyt.

Vierailija
6/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen -89. Sain piiskaa kun laitoin siskon kengät "huonosti" ja välinpitämättömästi jalkaan :) äiti siis käski pistää pikkusiskolle kengät kun olimme lähdössä johonkin.

Mitä piiskan saaminen käytännössä tarkoitti? Varsinainen kurittaminenhan oli jo tuolloin laitonta.

Vierailija
7/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessäni oli vakavia päihde- ja mt-ongelmia . Moniongelmainen isäni vastusti kuitenkin lasten kurittamista enkä koskaan saanut selkääni tai vastaavaa. N75

Vierailija
8/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen -93. Sain selkääni kun näytin äidille keskisormea. Olin sen vasta oppinut enkä tiennyt mitä tarkoittaa, sen sijaan että olisi selitetty, tulikin turpaan.

Vierailija
9/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen, että olen joskus saanut tukkapöllyä, mutta en yhtään muista syytä siihen. Isä harrasti joskus ruumiillista kuritusta, äiti ei koskaan.

nainen, -84

Vierailija
10/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista fyysistä väkivaltaa tukkapöllyjä Lukuunottamatta mutta henkinen väkivalta isäni puolelta teininä oli järkyttävää. Kärsin sen seurauksista vieläkin. Nainen-63

Vierailija
11/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut tukkapöllyä mutta olin lapsena todella niuhasyömänen. Vitkuttelin ja leikin ruuan kanssa. Joten kerta jos toinenkin äiti haki risuja jos en syönyt.

Vierailija
12/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo syömisjuttu kanssa. Söin (ja syön edelleen) hitaasti ja siitä isä aina suuttui. Kerran otti hiuksista kiinni ja tunki naamani ruokalautaseen ja piti siinä :( huusi että syön jokaikisen murusen mitä lautasella, kasvoissa ja hiuksissa on. Isä pisti tupakaksi pöydän päässä ja tarkkas että söin.

Toisen kerran olimme veljen kanssa kuulemma hukanneet isän kamman. Ihankuin olisimme uskaltaneet siihen ikinä koskea. Isä kaatoi kerros sänkymme ja heitti parvekkeelta matot, peitot yms yms pihalle ja mun piti veljen kanssa ne sitten siivota. Kampa löytyi isän autosta.

Vierailija
13/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon kulissiperhe, nahkaremmillä hakattiin jatkuvasti ilman syytä. Luunmurtumia tuli. Lääkäriin ei viety. Karmeat muistot.

Vierailija
14/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä piiskan saaminen käytännössä tarkoitti? Varsinainen kurittaminenhan oli jo tuolloin laitonta.

Sitä että haettiin metsästä risu ja sillä lyötiin. Sain myös ihan nyrkistä vähän vanhempana niin että oli silmä mustana.

Vierailija
15/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli heikkohermoinen ja sadistinen alkoholisti. Kimmo Ohtosen kertomukset ovat kuin omasta elämästäni. Onneksi äitini oli tasapainoinen ja normaali, mutta valitettavasti hän ei uskaltanut jättää isääni. Kesti muuten kauan ennenkuin aloin luottamaan miehiin. Nainen vuosimallia 1983

Vierailija
17/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista syytä, mutta varmasti ei kuritettu mistään vahingossa tehdyistä asioista, minä olin kyllä kiltti lapsi joten ei varmasti kovin usein mitään tukkapöllyä tullut. Ei ketään voi rangaista vahingosta, vaan siitä jos tahallaan kieltämisestä huolimatta tekee jotain pahuutta, kuten omat pojat kun lyövät ja potkivat toisiaan, siinä oikeasti voi sattua tosi pahasti, ja jos eivät muuten lopeta tappelua vaikka huudan täysiä että lopettakaa, niin viimeinen tehokas keino on  mennä ja ottaa hiuksista kiinni. Kaksoset kun ovat kyseessä niin menettävät välillä hermonsa toisiinsa kun ovat lähes 24/7  yhdessä, voi olla että toinen härnää niin kauan että toisella menee hermo.

N42v

Vierailija
18/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista syytä, mutta varmasti ei kuritettu mistään vahingossa tehdyistä asioista, minä olin kyllä kiltti lapsi joten ei varmasti kovin usein mitään tukkapöllyä tullut. Ei ketään voi rangaista vahingosta, vaan siitä jos tahallaan kieltämisestä huolimatta tekee jotain pahuutta, kuten omat pojat kun lyövät ja potkivat toisiaan, siinä oikeasti voi sattua tosi pahasti, ja jos eivät muuten lopeta tappelua vaikka huudan täysiä että lopettakaa, niin viimeinen tehokas keino on  mennä ja ottaa hiuksista kiinni. Kaksoset kun ovat kyseessä niin menettävät välillä hermonsa toisiinsa kun ovat lähes 24/7  yhdessä, voi olla että toinen härnää niin kauan että toisella menee hermo.

N42v

"ei ketään voi rangaista vahingosta" niinhän sitä luulisi.

Vierailija
19/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa rakkaat ihmiset tätä ketjua, ja miettikää asioita. Millainen kasvatuskulttuuri meillä on ollut, ja suurilla ikäluokilla meno on saattanut olla vielä hirveämpää. Täällä on tosi järkkyjä juttuja, itsekin kerroin. Miten opetamme seuraavalle sukupolvelle, että toiseen kosketaan vain rakastavasti ja hellyydellä, ja auktoriteetti ei vaadi fyysistä kuritusta. Missä menee kurituksen raja? jos lapsi esim ei meinaa tulla bussista ulos saako ottaa napakasi kiinni ja vetää lapsen väkisin ulos., voimankäyttöään on jokaisen hyvä pohtia. 

Rakkautta kaikille ja haleja haavoihin.

lapseton -76

Vierailija
20/20 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N42v

Niin, lapsi ei välttämättä tottele napakkaakaan käskyä, ja silloin taitaa äidillä mennä hermo ja tarttuu hiuksista. Mitä mieltä itse olet voimankäytöstäsi kasvatuksessasi? Itsellä ei ole lapsi, en kritisoi sinua