Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahaa?

Vierailija
08.04.2017 |

Miksi jotkut ostavat työpaikalla/koulussa kalliin kahvin useamman kerran päivässä? Miksi jotkut ottavat kaupassa aina muovikassin, vaikka kangaskasseja saa jopa ilmaiseksi ja ne kestävät vuosikausia? Miksi ihmiset käyvät syömässä kalliin lounaan ruokatunnilla, kun voisi ottaa eilistä ruokaa, lämmittää mikrossa ja syödä työpisteellään? Miksi ihmiset ostavat kalliin paidan, vaikka samanlaisen ja samalla istuvuudella olevan saa yli puolet halvemmallakin? Miksi ihmiset päivittävät uusimpaan puhelimeen saaden siitä täysin olemattoman käytännön hyödyn?

Mikä teitä vaivaa, kun käytätte rahanne tällaisiin mitättömiin asioihin, jolloin teillä ei jää rahaa siihen mitä aidosti haluatte?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma ei toimisi, jos kaikki vain makuuttaisivat rahoja tilillään

Eihän niitä tilillä tarvitse makuuttaa. Niitä käytetään, mutta vain sellaisiin asioihin, joista saa nautintoa.

Minä saan nautintoa ulkona syömistäni lounaista. Sinä et saa. 

Minä saan nautintoa juomalla hyvää kahvia. Sinä juot nihkeää termarikahvia.

Minä ostan klassisia ja vuosia käytettäviä vaatteita. Sinä saat köyhät tekemään orjatyötä ostamalla henkkamaukkaa. 

Minä saan nautintoa pyöräilemällä kotimaassa. Sinä saat nautintoa mm. tuhoamalla ilmakehää lentämällä. 

Erilaisuutta. Ymmärrätkö? 

Vierailija
42/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha on vaihdannan VÄLINE. Jos ihminen kokee itse saavansa josain asiasta hyvän hyöty-panos-suhteen, hän käyttää rahaa. Se mitä kukin ihminen haluaa, on SUBJEKTIIVISTA. Jos sinä haluat jotain tiettyä asiaa, ei se todellakaan tarkoita, että myös kaikki muut haluaisivat sitä samaa. Ja toisinpäin.

Siitähän tässä juuri puhutaan kuinka ihmiset ovat huonoja arvioimaan kuinka paljon rahaa oikeasti käyttävät sellaisiin asioihin, joista he saavat vain olemattoman vähän nautintoa. 

Niin, sinun mielestäsi.

Minulle lounaat kaverin kanssa ovat erittäin tärkeitä. 

Tuossakin voi miettiä, että onko se tärkeä asia se maksullinen lounas vai se, että sen syö kaverin kanssa. Kyllä minäkin tykkään käydä ravintolassa toisinaan, mutta päivittäisenä tapahtumana se menettäisi paljon hohtoaan. Siten voisimme ihan hyvin syödä omat eväämme yhdessä jossain tai vaikkapa syödä illalla jomman kumman kotona. 

Niin, SINUN mielestäsi. Ei, tapahtuma ei ole MINUN mielestäni menettänyt hohtoaan.

Minäkin olisin mielelläni yksi styranki (vai miten se nyt olikaan?), mutta ihmiset ajattelevat asioista eri tavoin.

Omien eväiden syöminen tarkoittaisi muiden seurassa syömistä emmekä voisi puhua muiden kuullen vastaavista asioista, joista puhumme muuten. Emme ole juoruilijoita tai iltapäivälehtien seuraajia, vaan puhumme oopperasta, musiikista, kirjallisuudesta jne. 

Taidat olla ensimmäinen ihminen, joka on perustellut ravintolaan menemistä sillä, että saa olla rauhassa. 

Selitän h i t a a m m i n sinulle: ravintolassa ei ole liutaa työkavereita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha on vaihdannan VÄLINE. Jos ihminen kokee itse saavansa josain asiasta hyvän hyöty-panos-suhteen, hän käyttää rahaa. Se mitä kukin ihminen haluaa, on SUBJEKTIIVISTA. Jos sinä haluat jotain tiettyä asiaa, ei se todellakaan tarkoita, että myös kaikki muut haluaisivat sitä samaa. Ja toisinpäin.

Siitähän tässä juuri puhutaan kuinka ihmiset ovat huonoja arvioimaan kuinka paljon rahaa oikeasti käyttävät sellaisiin asioihin, joista he saavat vain olemattoman vähän nautintoa. 

Niin, sinun mielestäsi.

Minulle lounaat kaverin kanssa ovat erittäin tärkeitä. 

Tuossakin voi miettiä, että onko se tärkeä asia se maksullinen lounas vai se, että sen syö kaverin kanssa. Kyllä minäkin tykkään käydä ravintolassa toisinaan, mutta päivittäisenä tapahtumana se menettäisi paljon hohtoaan. Siten voisimme ihan hyvin syödä omat eväämme yhdessä jossain tai vaikkapa syödä illalla jomman kumman kotona. 

En ole edellisen kirjoittaja, mutta lounaalla käymisessä ystävän kanssa (mikä on vielä kohtuuhintaista ravintolasyömistä) maksan myös siitä, että illalla ei ole tarvinnut valmistella eväitä, ei pakata ja kuljettaa niitä eikä illalla huolehtia tiskeistä. Kyllä siinä on jo paljon asioita, joista mielelläni maksan.

Sama se kai on ihmetellä miksi käydä matkoilla kun kotonakin voi olla eikä maksa mitään.

Vierailija
44/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on mukavampaa, kun ei kaikkea laske.

Jotkut nuukailee enemmän kuin olis pakko ja ovat samaan aikaan toisille kateellisia mukavista hankinnoista.

Köyhän ei kannata ostaa halpaa.

En muuten ihmettele sitä, että markspenceri ei pärjää Suomessa. Vaatteet nukkaantuu jo parin pesun jälkeen.

Se on kyllä juuri tämä nuukailijoiden joukko, jota kadehditaan. Nuukailijoilla on tyylikkäät asunnot, kesämökit, uudet autot, isot telkkarit ja kaikki muu vastaava, koska heillä on nuukailunsa ansioista varaa siihen mitä he oikeasti haluavat. Sen sijaan tuhlarit kadehtivat ja valittavat rahan riittävyydestä, koska heillä ei jää koskaan mitään säästöön, vaan rahat menevät kaupan muovikasseihin, kalliisiin kahvikuppeihin, ravintolalounaisiin jne. 

Miksi pitäisi kadehtia? Ei jättitelevisiossa ole mitään, mitä haluaisin. Mökkeily on tylsää jne. 

Sinä kadehdit toisten kahvikuppeja ja lounaita. Minä en juo kahvia enkä kokkaa, joten pidän lounaista.

Toivon, että viihdyt hyvin avaruuslennollasi Marsiin. Hyvää matkaa!

Vierailija
45/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prioriteetit. Joku nauttii siitä kalliista kahvista ja se on ihan ok, mutta toisaalta en jaksa kuunnella samalta henkilöltä valitusta miten ei ole rahaa siihen ja siihen ja hyvähän minun on kun rahaa on. Sitten kun mainitsen että niin, minä en syö ravintolassa enkä osta sitä kallista kahvia niin alkaa se "ai kaikesta minun pitäisi luopua!" no ei tarvitse, mutta turha sitten valittaa.

Vierailija
46/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä tilillä tarvitse makuuttaa. Niitä käytetään, mutta vain sellaisiin asioihin, joista saa nautintoa.

Minä ostan klassisia ja vuosia käytettäviä vaatteita. Sinä saat köyhät tekemään orjatyötä ostamalla henkkamaukkaa. 

Minä saan nautintoa pyöräilemällä kotimaassa. Sinä saat nautintoa mm. tuhoamalla ilmakehää lentämällä. 

Lentäminen on todella halpaa, mutta jokainen lento vaikuttaa hiilijalanjälkeen. Erittäin moraalitonta.

Vierailija
47/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mitään en saa mukaani täältä kun kuolen. En edes sitä rahaa tililtäni. Siispä "tuhlaan" rahani juuri siihen mihin milloinkin haluan. Vaikka sitten lounaaseen.

Vierailija
48/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän rahaa siihen mihin haluan. En käy kampaajalla, värjään hiukset itse ja annan näiden kasvaa. Käyn tasoittamassa halvalla kerran/kahdesti vuodessa. En ostele vaatteita, ennen kuin entiset hajoo päälle. Vaatteet on liian kalliita hyötyynsä nähden. Sen sijaan ostan mukaan ruokaa, koska en töiden ja koulun lisäksi jaksa laittaa ruokaa eikä siihen ole aikaa, kuin harvoin. Syön myös työpaikkalounasta, sillä en syö päivän aikana enää muuta ruokaa - ei mene aikaa ruoan laittoon. Ajattelen aikaa rahana ja ona säästynyt aika on sijoitus siinä missä rahakin. Osaan säästää rahaa, mutta käytän säästyneen rahan matkusteluun, koska olen seikkailija ja saan matkustelusta valtavaa nautintoa.

Tulevaisuudessa tullaan ostamaan minimalistinen kämppä, jos ostetaan asuntoa ollenkaan. Ei tiedetä vielä, halutaanko lapsia, siinäkin säästyy rahaa. En säästö rahaa hautaan, sillä kuoleman jälkeen säästöillä ei tee mitään. Ei edes tiedetä, onko koko ihmiskuntaa jäljellä 20-30-vuoden päästä, vai tapetaanko toinen toisemme, paskaammeko luonnon ja ilmaston ja teemme planeetasta elinkelvottoman, kuollaanko nälkään ja puhtaan veden puutteeseen vai mitä tapahtuu. Nautin nyt niistä asioista, jotka tuottavat minulle iloa ja onnea, sillä huomisesta ei tiedä. Voin olla vaikka kuollut.

Vierailija
49/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että rikkaan on täältä lähdettävä yhtä alastomana kuin on tullut äitinsä kohdusta, siksi...rikkaus on turhuutta. Rikkaus oli annettu omistajalleen kohtaloksi. Mitä enemmän rahaa sitä enemmän on myös sen syöjiä..elä ja nauti elinpäivistäsi tämän turhuuden keskellä.

Vierailija
50/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on mukavampaa, kun ei kaikkea laske.

Jotkut nuukailee enemmän kuin olis pakko ja ovat samaan aikaan toisille kateellisia mukavista hankinnoista.

Köyhän ei kannata ostaa halpaa.

En muuten ihmettele sitä, että markspenceri ei pärjää Suomessa. Vaatteet nukkaantuu jo parin pesun jälkeen.

Se on kyllä juuri tämä nuukailijoiden joukko, jota kadehditaan. Nuukailijoilla on tyylikkäät asunnot, kesämökit, uudet autot, isot telkkarit ja kaikki muu vastaava, koska heillä on nuukailunsa ansioista varaa siihen mitä he oikeasti haluavat. Sen sijaan tuhlarit kadehtivat ja valittavat rahan riittävyydestä, koska heillä ei jää koskaan mitään säästöön, vaan rahat menevät kaupan muovikasseihin, kalliisiin kahvikuppeihin, ravintolalounaisiin jne. 

Miksi pitäisi kadehtia? Ei jättitelevisiossa ole mitään, mitä haluaisin. Mökkeily on tylsää jne. 

Sinä kadehdit toisten kahvikuppeja ja lounaita. Minä en juo kahvia enkä kokkaa, joten pidän lounaista.

Toivon, että viihdyt hyvin avaruuslennollasi Marsiin. Hyvää matkaa!

Ei pidä kadehtia, mutta moni kadehtii. Mitä kadehtimista on sellaisessa, jota minullakin on? Minä pidän kokkaamisesta ja olen taidoistani toisinaan jopa ylpeä. Saan itse tehtyä parempaa ruokaa kuin monissa ravintoloissa. Kuitenkin joskus on kiva vaihtelun vuoksi käydä syömässä muidenkin tekemää ruokaa. Yleensä tämä on tosin käytännön syistä, kuten kaupungilla ollessani en viitsi lähteä kotiin syömään, vaan syön siellä. Matkoilla myös yleensä syön ravintoloissa, enkä kokkaa itse. 

Vierailija
51/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentäminen on todella halpaa, mutta jokainen lento vaikuttaa hiilijalanjälkeen. Erittäin moraalitonta.

Lentomatkustus, autoilu ja muu liikenne on yksi kärpäsen paska sen rinnalla, miten paljon liha- ja maitoteollisuus tuhoaa ilmakehää ja luontoa. Ihan vinkkinä.

Vierailija
52/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän rahaa siihen mihin haluan. En käy kampaajalla, värjään hiukset itse ja annan näiden kasvaa. Käyn tasoittamassa halvalla kerran/kahdesti vuodessa. En ostele vaatteita, ennen kuin entiset hajoo päälle. Vaatteet on liian kalliita hyötyynsä nähden. Sen sijaan ostan mukaan ruokaa, koska en töiden ja koulun lisäksi jaksa laittaa ruokaa eikä siihen ole aikaa, kuin harvoin. Syön myös työpaikkalounasta, sillä en syö päivän aikana enää muuta ruokaa - ei mene aikaa ruoan laittoon. Ajattelen aikaa rahana ja ona säästynyt aika on sijoitus siinä missä rahakin. Osaan säästää rahaa, mutta käytän säästyneen rahan matkusteluun, koska olen seikkailija ja saan matkustelusta valtavaa nautintoa.

Tulevaisuudessa tullaan ostamaan minimalistinen kämppä, jos ostetaan asuntoa ollenkaan. Ei tiedetä vielä, halutaanko lapsia, siinäkin säästyy rahaa. En säästö rahaa hautaan, sillä kuoleman jälkeen säästöillä ei tee mitään. Ei edes tiedetä, onko koko ihmiskuntaa jäljellä 20-30-vuoden päästä, vai tapetaanko toinen toisemme, paskaammeko luonnon ja ilmaston ja teemme planeetasta elinkelvottoman, kuollaanko nälkään ja puhtaan veden puutteeseen vai mitä tapahtuu. Nautin nyt niistä asioista, jotka tuottavat minulle iloa ja onnea, sillä huomisesta ei tiedä. Voin olla vaikka kuollut.

Ihan hyvä asenne, mutta toisaalta kannattaa miettiä todennäköisyyksiä. Todennäköisesti olet hengissä vielä vuosikymmenienkin päästä. Kun mietit nautintoa, niin sinun tulee miettiä kuinka maksimoit nautinnon pitkällä aikavälillä. Samaa mieltä olen siitä, että rahaa kannattaa käyttää, mutta toisaalta pienillä panostuksilla takaat sen, että sinulla on rahaa myös tulevaisuudessa. Siksi laitan itse kohtalaisen osan rahoistani osakkeisiin. 

Vierailija
53/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla riittää rahaa siihen mitä oikeasti haluan sen lisäksi, että toimin kertomallasi tavalla.

Tuo on aika huono perustelu niin pitkään, kun tililläsi ei ole miljoonia euroja ylimääräistä. Nimittäin on paljon kallita asioita, joihin sinulla voisi olla varaa jos eläisitä säästeliäämmin. 

Siis mitä asioita? Mitä ihmeen kalliita asioita minun pitäisi saada? Mulla on okt, auto, mökki, vene, kivat sisustukset, matkailen kun ehdin/haluan. Mitä multa nyt muka puuttuu? Pöytähopeat? En kaipaa, ne on hankalia kun ei voi pestä koneessa? Haute couture -vaatteita en tarvitse, ja koruiksi riittää ihan hopeiset, koska niistä tykkään.

Ylijäävät rahat voin käyttää palveluihin, joita haluan, kuten lounaat. Palveluiden käyttäminen sitä paitsi työllistää.

Avaruuslento, huvila ulkomailla... en minä tiedä mistä sinä tykkäät, mutta hankala kuvitella kenenkään unelmoivan kahvikupista. 

Minulla on niitä asioita, joista olen unelmoinut. En halua avaruuslennolle (mikä hiilijalanjälki!), huvila ulkomailla.. ei, koska en halua siitä vastuuta ja vaivaa. En tarvitse mitään kalliita asioita, vaan haluan nauttia tästä hetkestä ja että elämäni on sopivan vaivatonta. Se on sitä nyt. En muuten juo kahvia.

Vierailija
54/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan naurettavaa arvostella toisten rahankäyttöä, vaikka se omasta mielestä oliskin outoa niin silti. Tee ite matkas ja anna muiden ostaa kahvinsa lounaansa. Ei vaikuta paljoa omaan elämääsi toisten matkat tai syömiset.

Kyllä se vaikuttaa kun saa kokoajan joka paikassa kuunnella kuinka ei ole rahaa. Köyhien tuet ovat järjettömän suuria, koska ne on laskettu järjettömän rahankäytön pohjalta. 

Vierailija
55/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nihkeää termarikahvia? Sinne termariin voi tehdä laadukkaampaa kahvia kuin yksikään Suomen kahvila myy.

Miksi säästelijäs ei voisi ostaa vuosia kestäviä vaatteita? Toisekseen H&M:n vaatteetkin voivat kestää vuosia. 

Jos nautit pyöräilystä, niin säästämällä turhuuksissa voit käyttää nuo rahat laadukkaaseen polkupyörään. 

Vierailija
56/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä asenne, mutta toisaalta kannattaa miettiä todennäköisyyksiä. Todennäköisesti olet hengissä vielä vuosikymmenienkin päästä. Kun mietit nautintoa, niin sinun tulee miettiä kuinka maksimoit nautinnon pitkällä aikavälillä. Samaa mieltä olen siitä, että rahaa kannattaa käyttää, mutta toisaalta pienillä panostuksilla takaat sen, että sinulla on rahaa myös tulevaisuudessa. Siksi laitan itse kohtalaisen osan rahoistani osakkeisiin. 

Miksi laittaisin rahaa osakkeisiin, koska se tukee monia sellaisia yhtiöitä, jotka nimenomaan tuhoavat ilmakehää, maaperää ja luontoa ylipäätänsä? En aio tehdä säästöjäni sillä, että luonnon tuhoamisella ja eläinten kiduttamisella tehdään rahaa. Todennäköisyydet suurille katastrofeille ovat erittäin suuret, sillä väestönkasvu räjähtää kohta käsiin ja taistelemme jäljelle jäävistä luonnonvaroista. Siihen plussana ilmastonmuutos ja nämä idiootit, jotha haluavat sotia milloin missäkin. Parhaassa tapauksessa sinäkin sijoitat rahojasi sellaisiin yhtiöihin, jotka tienaavat sodilla ja asekaupoilla.

Vierailija
57/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli elämässä niin raskasta, että minulla oli riippuvaisuuksia ja käytin rahaa nopeammin. Lopulta romahdin ja menetin luottotietoni(tuota en olisi ikinä uskonut, jos joku olisi sanonut tuon tapahtuvan tulevassa).

Tuli pitkä kausi, kun millään ei ollut väliä.

Sitten aloin voimaan pikkuhiljaa paremmin. Terapiassa kasvatin itsestäni toisin toimivan. Vanhempieni kasvatus ei ollut antanut minulle kunnon eväitä saati rahankäyttöä.

Nykyään jaksan odottaa ja harkitsen tarkkaan mihin rahani laitan. Ja nautin tästä kaikesta. En kuitenkaan haluaisi olla ylemmyydentuntoinen niitä kohtaan, jotka eivät ole vielä hokanneet toista tapaa elää. Eiköhän kaikilla tule se aikanaan.

Minä tosin menetän näillä valinnoillani suuren osan elämän nopeista, helpoista elämisenarvoisista nautinnoista.....että tiedä sitten kumpi tapa on oikeampi tai parempi:) Mulle toimii tää.

Vierailija
58/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuhlaa yhtään rahaa tupakkaan, äärettömän vähän alkoholiin. Muovipussien käyttöä haluan vähentää ottamalla käyttöön kestävämmän kantokassin, mutta se tahtoo aina unohtua. Käyn harvoin syömässä julkisella, koska ei ole ketään jonka takia moiseen lähteä. Myönnän, että tekisi mieli ostaa uusi kännykkä silloin kun se alkaa hokemaan, ettei voi päivittää kun on " täynnä". Onneksi tähänasti olen aina keksinyt tavan saada sen päivittymään poistamalla tilapäisesti sovelluksen. Kahvia juon rentoutumiseen kotona. Se, miten ihmiset elää ei minua kiinnosta niinkauan kun eivät tule mulle valittamaan kuinka on raha vähissä, katoaa aina johonki samalla kun yrittää oikeasti elää liian leveästi. Jos henkilö on elämäänsä kuitenkin tyytyväinen niin sehän on vain hyvä asia.

Vierailija
59/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla riittää rahaa siihen mitä oikeasti haluan sen lisäksi, että toimin kertomallasi tavalla.

Tuo on aika huono perustelu niin pitkään, kun tililläsi ei ole miljoonia euroja ylimääräistä. Nimittäin on paljon kallita asioita, joihin sinulla voisi olla varaa jos eläisitä säästeliäämmin. 

Siis mitä asioita? Mitä ihmeen kalliita asioita minun pitäisi saada? Mulla on okt, auto, mökki, vene, kivat sisustukset, matkailen kun ehdin/haluan. Mitä multa nyt muka puuttuu? Pöytähopeat? En kaipaa, ne on hankalia kun ei voi pestä koneessa? Haute couture -vaatteita en tarvitse, ja koruiksi riittää ihan hopeiset, koska niistä tykkään.

Ylijäävät rahat voin käyttää palveluihin, joita haluan, kuten lounaat. Palveluiden käyttäminen sitä paitsi työllistää.

Avaruuslento, huvila ulkomailla... en minä tiedä mistä sinä tykkäät, mutta hankala kuvitella kenenkään unelmoivan kahvikupista. 

Minulla on niitä asioita, joista olen unelmoinut. En halua avaruuslennolle (mikä hiilijalanjälki!), huvila ulkomailla.. ei, koska en halua siitä vastuuta ja vaivaa. En tarvitse mitään kalliita asioita, vaan haluan nauttia tästä hetkestä ja että elämäni on sopivan vaivatonta. Se on sitä nyt. En muuten juo kahvia.

Nimenomaan, miksi pitäisi omistaa iso talo, kesämökki, huvila ulkomailla, uusi iso auto jne.? Vihaan siivoamista ja mitä isompi asunto ja mitä enemmän tavaraa, sitä enemmän siivottavaa. Haluan elää mahdollisimman vaatimattomasti, kulkea pyörällä, julkisilla, tai mahdollisimman halvalla autolla. En halua riesakseni omaisuutta mökkien, huviloiden ja kartanoiden muodossa, niistä ei olisi juuri minulle mitään iloa. Kaikkia ei kiinnosta kuluttaa ja ostaa koko ajan isompaa, parempaa ja enemmän.

Vierailija
60/89 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen elänyt todella pienituloisena ja aivan samoin kuin ap,pärjäsinkin tosi hyvin:en kaivannut kahviloita tai lounaita. No,nykyään kun varallisuutta on hieman enemmän (silti matalapalkka-ala),niin käytän rahaa mielellään siihen että teen päivästäni pienillä asioilla mukavampaa,rennompaa ja helpompaa. Koen että siinä mielessä raha tuo vapautta; saan syödä sitä miltä tuntuu ja istahtaa kahvilaan kun huvittaa. En joudu ulos lähtiessä miettimään eväitä tms vaan voin olla huolehtimatta. Rahaa jää jnkn verran nytkin säästöön joten lomia saa viettää kohtuudella juuri siellä missä haluaa. Ajattelen kuitenkin ettei loma ja matkustelu ole se elämän täyttymys vaan nimenomaan se mukava ihana huoleton arki. Se on minun valinta ja koen olevani näin vapaampi ja onnellisempi.

Jokainen tyylillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän