Miksi ihmiset tuhlaavat rahaa?
Miksi jotkut ostavat työpaikalla/koulussa kalliin kahvin useamman kerran päivässä? Miksi jotkut ottavat kaupassa aina muovikassin, vaikka kangaskasseja saa jopa ilmaiseksi ja ne kestävät vuosikausia? Miksi ihmiset käyvät syömässä kalliin lounaan ruokatunnilla, kun voisi ottaa eilistä ruokaa, lämmittää mikrossa ja syödä työpisteellään? Miksi ihmiset ostavat kalliin paidan, vaikka samanlaisen ja samalla istuvuudella olevan saa yli puolet halvemmallakin? Miksi ihmiset päivittävät uusimpaan puhelimeen saaden siitä täysin olemattoman käytännön hyödyn?
Mikä teitä vaivaa, kun käytätte rahanne tällaisiin mitättömiin asioihin, jolloin teillä ei jää rahaa siihen mitä aidosti haluatte?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä eilistä ruokaa "otetaan" töihin evääksi...mäkin käyn hakemassa.
Teet ruokaa, syöt ja pakkaat ylijäävästä osan eväsrasiaan. Mikä tässä on vaikeaa?
Mistä kummasta löydätte näitä halpoja mutta laadukkaita vaatteita? Kertokaa toki, niin voin itsekin käydä ostamassa! Itse ostan laadukkaita, mutta kalliimpia vaatteita ja vaatteen leikkaus ja materiaali on aivan eri tasoa kuin halvemmassa vaatteessa. Esim olen kymmenen vuotta käyttänyt villakangastakkia, joka maksoi 350 e, ja takki on edelleen kuin uusi ja saanut todella paljon kehuja mallistaan. Samoin maksoin jalusta 200 e, ja se istuu päälläni kuin hansikas. Henkkamaukan vastaava ei vaan ole yhtä siisti ja istuva leikkaukseltaan eikä materiaaliltaan yhtä laadukas.
Moni ei tunnista hyvä ja huonolaatuisen vaatteen eroa, jos ei ole kokemusta aidosti hyvälaatuisesta vaatteesta.
Itse pyrin ostamaan ns klassisen mallisia vaatteita, jotka ovat pysyvästi "hyvännäköisiä" eli en osta mitään kausitrendi vaatteita. Vaatteita voi tällöin käyttää pitkään ja se on ekologistakin kuin ostaa aina uutta rättiä päälle vähän väliä.
Itse en ymmärrä merkkivaatteiden fanitusta.Eilen ostin 16e maksavat kollarit HalpaHallista ja näillä kehtaa myös ihmisten ilmoillakin käydä. Urheiluliikkeestä maksat vastaavista 50e. Nyt jäi 34e muuhun käytettäväksi. Niin kaikki ostamani puhelimet olen ostanut tori.fi käytettyinä. Samoiten telkkarin,sohvan, keittiöpöydän..pyykinpesukonee.,
Vierailija kirjoitti:
Mistä kummasta löydätte näitä halpoja mutta laadukkaita vaatteita? Kertokaa toki, niin voin itsekin käydä ostamassa! Itse ostan laadukkaita, mutta kalliimpia vaatteita ja vaatteen leikkaus ja materiaali on aivan eri tasoa kuin halvemmassa vaatteessa. Esim olen kymmenen vuotta käyttänyt villakangastakkia, joka maksoi 350 e, ja takki on edelleen kuin uusi ja saanut todella paljon kehuja mallistaan. Samoin maksoin jalusta 200 e, ja se istuu päälläni kuin hansikas. Henkkamaukan vastaava ei vaan ole yhtä siisti ja istuva leikkaukseltaan eikä materiaaliltaan yhtä laadukas.
Moni ei tunnista hyvä ja huonolaatuisen vaatteen eroa, jos ei ole kokemusta aidosti hyvälaatuisesta vaatteesta.
Itse pyrin ostamaan ns klassisen mallisia vaatteita, jotka ovat pysyvästi "hyvännäköisiä" eli en osta mitään kausitrendi vaatteita. Vaatteita voi tällöin käyttää pitkään ja se on ekologistakin kuin ostaa aina uutta rättiä päälle vähän väliä.
Olen samaa mieltä kanssasi. t. Kalliin takin ostanut
Ap, ihmiset ovat kanssasi eri mieltä asioista, joten miinuspeukuttamisesi on koomista. Kyllä, sinä se olit. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha on vaihdannan VÄLINE. Jos ihminen kokee itse saavansa josain asiasta hyvän hyöty-panos-suhteen, hän käyttää rahaa. Se mitä kukin ihminen haluaa, on SUBJEKTIIVISTA. Jos sinä haluat jotain tiettyä asiaa, ei se todellakaan tarkoita, että myös kaikki muut haluaisivat sitä samaa. Ja toisinpäin.
Siitähän tässä juuri puhutaan kuinka ihmiset ovat huonoja arvioimaan kuinka paljon rahaa oikeasti käyttävät sellaisiin asioihin, joista he saavat vain olemattoman vähän nautintoa.
Niin, sinun mielestäsi.
Minulle lounaat kaverin kanssa ovat erittäin tärkeitä.
Tuossakin voi miettiä, että onko se tärkeä asia se maksullinen lounas vai se, että sen syö kaverin kanssa. Kyllä minäkin tykkään käydä ravintolassa toisinaan, mutta päivittäisenä tapahtumana se menettäisi paljon hohtoaan. Siten voisimme ihan hyvin syödä omat eväämme yhdessä jossain tai vaikkapa syödä illalla jomman kumman kotona.
Niin, SINUN mielestäsi. Ei, tapahtuma ei ole MINUN mielestäni menettänyt hohtoaan.
Minäkin olisin mielelläni yksi styranki (vai miten se nyt olikaan?), mutta ihmiset ajattelevat asioista eri tavoin.
Omien eväiden syöminen tarkoittaisi muiden seurassa syömistä emmekä voisi puhua muiden kuullen vastaavista asioista, joista puhumme muuten. Emme ole juoruilijoita tai iltapäivälehtien seuraajia, vaan puhumme oopperasta, musiikista, kirjallisuudesta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinä käytät rahasi? Mikä on tärkeää?
En viitsi lähteä tässä yksityiskohtiin, mutta yleisesti ottaen harrastuksiini ja matkusteluun. Samoin asuntolainan lyhentää nopeammin.
Pidän sekä harrastuksiasi että matkustelua moraalittomana ja maailman tuhoamisena.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla riittää rahaa siihen mitä oikeasti haluan sen lisäksi, että toimin kertomallasi tavalla.
Tuo on aika huono perustelu niin pitkään, kun tililläsi ei ole miljoonia euroja ylimääräistä. Nimittäin on paljon kallita asioita, joihin sinulla voisi olla varaa jos eläisitä säästeliäämmin.
Siis mitä asioita? Mitä ihmeen kalliita asioita minun pitäisi saada? Mulla on okt, auto, mökki, vene, kivat sisustukset, matkailen kun ehdin/haluan. Mitä multa nyt muka puuttuu? Pöytähopeat? En kaipaa, ne on hankalia kun ei voi pestä koneessa? Haute couture -vaatteita en tarvitse, ja koruiksi riittää ihan hopeiset, koska niistä tykkään.
Ylijäävät rahat voin käyttää palveluihin, joita haluan, kuten lounaat. Palveluiden käyttäminen sitä paitsi työllistää.
Maailma ei toimisi, jos kaikki vain makuuttaisivat rahoja tilillään
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä mistään yksittäisestä paikasta saa, vaan sellainen vain tulee jossain vastaan. Toki et tällaisia löydä jos et kiertele halpoja vaatekauppoja ja kokeile. Välillä on myös todella isoja alennusprosentteja arvokkaammistakin vaatteista.
Samaa mieltä siitä, että kalliimmat vaatteet istuvat yleensä paremmin, mutta onhan niissäkin todella huonosti istuvia vaatteita. Kaikkihan on loppujen lopuksi kiinni oman kropan mittasuhteista.
Vierailija kirjoitti:
Maailma ei toimisi, jos kaikki vain makuuttaisivat rahoja tilillään
Eihän niitä tilillä tarvitse makuuttaa. Niitä käytetään, mutta vain sellaisiin asioihin, joista saa nautintoa.
Olen säästäväinen. Vaatteissa ongelma on se, että halvin ei juuri koskaan kestä (siistinä ja raskasta käyttöä), mutta merkkikään ei takaa mitään. Takit, ulkoiluvaatteet ja kengät ostan vähän kalliimpia, mutta perusvaatteet hennesiltä tms, tarkistan vaan materiaalin ja välttelen akryyleitä ja muuta kuin sporttipolyesteria. Kyllä napakkaa puuvillaa ja pehmeää silkkiä löytyy suht edullisestikin. Siitä oon samaa mieltä että ekologisempaakin ostaa vähemmän ja parempaa, ja mieluummin vaikka kalliskin mieluinen vaate, jos sillä ehkäisee kymmenen heräteostorättiä jotka heti kulahtavat. Sekin lie totta että jaksavainen voi löytää aarteita kirppareilta, mulle vaan käytännönsyistä vaikeaa käyttää aikaa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla riittää rahaa siihen mitä oikeasti haluan sen lisäksi, että toimin kertomallasi tavalla.
Tuo on aika huono perustelu niin pitkään, kun tililläsi ei ole miljoonia euroja ylimääräistä. Nimittäin on paljon kallita asioita, joihin sinulla voisi olla varaa jos eläisitä säästeliäämmin.
Siis mitä asioita? Mitä ihmeen kalliita asioita minun pitäisi saada? Mulla on okt, auto, mökki, vene, kivat sisustukset, matkailen kun ehdin/haluan. Mitä multa nyt muka puuttuu? Pöytähopeat? En kaipaa, ne on hankalia kun ei voi pestä koneessa? Haute couture -vaatteita en tarvitse, ja koruiksi riittää ihan hopeiset, koska niistä tykkään.
Ylijäävät rahat voin käyttää palveluihin, joita haluan, kuten lounaat. Palveluiden käyttäminen sitä paitsi työllistää.
Avaruuslento, huvila ulkomailla... en minä tiedä mistä sinä tykkäät, mutta hankala kuvitella kenenkään unelmoivan kahvikupista.
Vierailija kirjoitti:
Paistinpannusta, kattilasta. Yleensä jääkaapin kautta.
Ihan naurettavaa arvostella toisten rahankäyttöä, vaikka se omasta mielestä oliskin outoa niin silti. Tee ite matkas ja anna muiden ostaa kahvinsa lounaansa. Ei vaikuta paljoa omaan elämääsi toisten matkat tai syömiset.
Vierailija kirjoitti:
Kangaskassiin on paha oksentaa ja laittaa esim.kaljatölkkejä palauttaakseen ne kauppaan. Ja roskapussiksi, joiksi muovikassit lopulta päätyvät, siitä ei ole.
Onpa kiva temppu jos ensin oksennat kassiin ja sitten laitat sinne palautustölkkejä.
Elämä on mukavampaa, kun ei kaikkea laske.
Jotkut nuukailee enemmän kuin olis pakko ja ovat samaan aikaan toisille kateellisia mukavista hankinnoista.
Köyhän ei kannata ostaa halpaa.
En muuten ihmettele sitä, että markspenceri ei pärjää Suomessa. Vaatteet nukkaantuu jo parin pesun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tässä joku nokkeluus, jota en tajunnut, vai kysyttiinkö tätä ihan tosissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha on vaihdannan VÄLINE. Jos ihminen kokee itse saavansa josain asiasta hyvän hyöty-panos-suhteen, hän käyttää rahaa. Se mitä kukin ihminen haluaa, on SUBJEKTIIVISTA. Jos sinä haluat jotain tiettyä asiaa, ei se todellakaan tarkoita, että myös kaikki muut haluaisivat sitä samaa. Ja toisinpäin.
Siitähän tässä juuri puhutaan kuinka ihmiset ovat huonoja arvioimaan kuinka paljon rahaa oikeasti käyttävät sellaisiin asioihin, joista he saavat vain olemattoman vähän nautintoa.
Niin, sinun mielestäsi.
Minulle lounaat kaverin kanssa ovat erittäin tärkeitä.
Tuossakin voi miettiä, että onko se tärkeä asia se maksullinen lounas vai se, että sen syö kaverin kanssa. Kyllä minäkin tykkään käydä ravintolassa toisinaan, mutta päivittäisenä tapahtumana se menettäisi paljon hohtoaan. Siten voisimme ihan hyvin syödä omat eväämme yhdessä jossain tai vaikkapa syödä illalla jomman kumman kotona.
Niin, SINUN mielestäsi. Ei, tapahtuma ei ole MINUN mielestäni menettänyt hohtoaan.
Minäkin olisin mielelläni yksi styranki (vai miten se nyt olikaan?), mutta ihmiset ajattelevat asioista eri tavoin.
Omien eväiden syöminen tarkoittaisi muiden seurassa syömistä emmekä voisi puhua muiden kuullen vastaavista asioista, joista puhumme muuten. Emme ole juoruilijoita tai iltapäivälehtien seuraajia, vaan puhumme oopperasta, musiikista, kirjallisuudesta jne.
Taidat olla ensimmäinen ihminen, joka on perustellut ravintolaan menemistä sillä, että saa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on mukavampaa, kun ei kaikkea laske.
Jotkut nuukailee enemmän kuin olis pakko ja ovat samaan aikaan toisille kateellisia mukavista hankinnoista.
Köyhän ei kannata ostaa halpaa.
En muuten ihmettele sitä, että markspenceri ei pärjää Suomessa. Vaatteet nukkaantuu jo parin pesun jälkeen.
Se on kyllä juuri tämä nuukailijoiden joukko, jota kadehditaan. Nuukailijoilla on tyylikkäät asunnot, kesämökit, uudet autot, isot telkkarit ja kaikki muu vastaava, koska heillä on nuukailunsa ansioista varaa siihen mitä he oikeasti haluavat. Sen sijaan tuhlarit kadehtivat ja valittavat rahan riittävyydestä, koska heillä ei jää koskaan mitään säästöön, vaan rahat menevät kaupan muovikasseihin, kalliisiin kahvikuppeihin, ravintolalounaisiin jne.