Mitä kaikkea sähköttömällä mökillä voisi tehdä, kun ei ole telkkaria eikä nettikään välttämättä toimi? :)
Lähin asutus noin 4-5km päässä. Ei tosiaan sähköjä, joten ei ole telkkua, enkä tiedä mitenköhän puhelimen netti siellä pelittää. Kesällä ollaan menossa mökille :)
Miestä mietityttää, että jos on huonot ilmat niin mitä sitä tekee kun ei telkkua ole? Itse en välitä telkkarista ollenkaan. Sanoin että voidaan pelata korttia/lautapelejä, uida järvessä, pelata sulkapalloa, heittää tikkaa, käydä ajelemassa ja shoppailemassa, lenkkeillä koirien kanssa.
Mitäs muuta sitä keksis? :)
Kommentit (39)
Voi mielessään surffata netissä ja löytää hienoja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Voi mielessään surffata netissä ja löytää hienoja juttuja.
Aika hyvä ehdotus, mutta mitä sitten jos mielessään surffaakin Vauva-palstalle ja jumittuu kokopäiväksi mielisurffimaan tänne?
Niin ja 3 viikkoa ollaan että tekemistä saa olla! :)
AP
mökillä tehdään kaikkea sitä mitä ei arkisin tehdä. Siksi sinne mennäänkin.
Pelatkaa pelejä ja kisailkaa, nauttikaa luonnosta. Paljon on sellaisia pelejä ja kisoja joihin ei tarvitse mitään laitetta tai edes mitään paperia ja kynää / noppaa kummempaa välinettä.
Lauleskelkaa, säveltäkää, piirtäkää, maalatkaa, kiivetkää, kaivakaa, kaatakaa, rakentakaa, korjatkaa, etsikää...
Lukea kirjoja, jutella, kuunnella radiota (paristoradio) grillata, saunoa ja vain olla
Lukea kirjoja.
Mä itse tykkään just siitä kun ei ole mitään tekemistä, tuijottelee vaan järvelle. Ruoanlaitto ja saunan lämmittäminenkin on oma projektinsa tuollaisella mökillä.
Sitten marjastaminen ja sienestäminen on hauskaa puuhaa.
Siinähän se päivä kuluu, kun laittelee grillin lämpenemään, laittelee ruuat valmiiksi ja syö illallisen, samaan aikaan lämmittää saunaa ja kantaa sinne vedet ja laittaa sen valmiiksi muutenkin. Ruuan jälkeen iltasauna, uimiset ja terassilla vilvoittelut päälle, niin onkin jo nukkumaanmeno aika.
Koko päivän kun viettää ulkona, pihalla ja rannalla ja veneilemässä niin ei siinä tosiaankaan tarvi mitään nettiä tai telkkaria.
Minkä ikäisiä te olette? Oletteko koskaan olleet missään ilman telkkaria tai nettiä?
Se on ihan mahdollista selvitä siitä ilman traumoja. Ja jos sataa vettä niin poltellaan takkaa ja pelataan kynttilän valossa vaikka jotain vanhaa lautapeliä ja täytetään vanhoja ristikoita. Ei se nyt niin kamalaa voi olla. Päinvastoin, se on rentouttavaa.
Soudella, kalastaa, kokeilla erilaisia grilliruokia, marjastaa, lukee kirjoja. Lista on loputon.
Riippuu vähän siitä, mitä mökillä saa tehdä. Jos on vuokramökki niin sitten tekeminen on rajoitettua, mutta jos oma niin aina varmasti löytyy jotain rempattavaa tai rakennettavaa, ja pihatöitäkin riittää.
Itse nauttisin ihan siitä, että saa kokkailla ajan kanssa ja käyttää grilliä tai paistaa vaikka nuotiossa illalla soijamakkaroita. Astianpesuun ja muuhun ihan arkiseen työhön kuluu paljon enemmän aikaa kuin kaupungissa, se ei ehkä tunnu kovin mukavalta tekemiseltä mutta voi olla sellaista, kun asennoituu siihen niin että nauttii tekemisen verkkaisuudesta. Iltaisin tietysti tuijotellaan sitä nuotiota tai järveä ja sadepäivinä tai iltaisin luetaan dekkareita ja muuta hömppäkirjallisuutta sängyssä. Ja riippumatto pitää ehdottomasti olla.
Olen kyllä ollut useastikin vastaavanlaisissa mökeissä, ei ole siis minulle ongelma sähköttömyys ja kuten mainitsin, en kaipaa telkkua, en edes nettiä :) Olen ihan tarpeeksi netissä muutenkin kotosalla.
Mies on mukavuudenhaluisempi, tosin ollaan hänenkin kanssaan oltu 2 x sellaisessa mökissä, jossa ei telkkua ja ihan hyvin se miehellä meni. :)
AP
Lukeminen, ristikot, kaikki pelit, kuunnella radiota ja tietty tanssia jos tulee hyvää musaa. Perinteiset saunominen, uiminen, juopoittelu, nusuttelu, syöpöttely. Ruoan laittoon saa tuhrattua puolipäivää, kun käy oikein hifistelemään. toiselle rastitehtävä hässäkkän tekeminen, vihjeet vaikka runomittaan rustattuna, lopussa joku palkinto. Sienestys, jos on sellainen aika, kantarellit tulee aikaisin. Jos hyvät kelit auringonotto tietysti, ja uimaan, ja aurinkoon ja uimaan ja, ja, aj........ ja samalla tietysti kaljaaaaaaaaa...... . Onkiminen tietysti myös, tai muu kalastus jos kiinnostaa, muistaa vain luvat, onkimiseen ei tartte.
Mä en edes viihtyisi missään luxus mökeillä, joissa on kaikki laitteet ja vermeet. Ei se tunnu kesämökkeilyltä.
Muutama vuosi sitten sen Tapaninpäivän myrskyn aikaan oltiin meidän mökillä ja vaikka ei puita kaatunutkaan tontille, niin sähköt oli poissa päiväkausia.
Siinä kävi niin, että päivänvalossa kannettiin vettä sisään ja puita liiteristä. Sitten kun tuli hämärää niin kynttilänvalossa joku illallinen kaasuhellalla ja uuniin tulet.
Pari päivää jaksettiin valvoa ns. tavalliseen aikaan ja sitten alettiin menemään nukkumaan kun oli jo ilta ja pimeä eli todella aikaisin.
MItäpä siinä sitten hämärässä parin kynttilän valossa yrittää tihrustaa. Me mentiin kamariin ja nukuttiin selvästä päässä joka yö joku 12 - 13 tuntia. Ja olihan sitä seksiäkin kun jo klo 19 kömmittiin sänkyyn.
Te olette mökillänne kesällä kun on valoisaa ja ulkona voi olla. Ei voi olla ongelma jos joku kesäteeveen uusimat turhapurot ja väsyneet urheilut jää näkemättä.
Kuulostaa aika kauhealle.
Lähinnä tulee mieleen että opetelkaa kalastamaan tuona aikana. Paljon kirjoja ja välineitä mukaan.
Ja hirveästi suojakeinoja ötököitä vastaan.
Sateella lukeminen, chillailu, akvarellien maalaus, valokuvaus, halkojen hakkaaminen, kasvien ja lintujen tunnistaminen, lettujen paisto, ruuan laitto, saunominen, uiminen, viinin siemailu, lautapelit. Tulispa jo kesä!
Ostat jonkun kivan vihkon ja ideoit siihen provojen provon, sellaisen jota muistellaan vielä vuosienkin päästä ja täällä roikkuva iltalehden toimittaja saa taas juttumateriaalia.
esim. mökkeillä