Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa töitä mistään, ja olen alkanut ajatella etten edes osaa mitään

Vierailija
07.04.2017 |

No siinä se tulikin. Olen jo 40 vuotias nainen, työkokemusta löytyy ulkomailta suurin osa. Suomessa opinnot jäivät kesken eikä ole taloudellista mahdollisuutta suorittaa niitä loppuun (sosionomi). Meillä on 2 lasta ja nyt ero tulossa osittain työttömyyden takia, mies ei enää halua elättää koko perhettä.

Hakenut olen vaikka minne mutta olen joko liian vanha tai sitten se koulutus puuttuu. Voisin opiskella vaikka merkonomiksi työn ohella jos saisin oppisopimustyylisen paikan, ongelmana on se että taloushallinnon työkokemus on ulkomailta ja siihen suhtaudutaan epäilevästi Suomessa. Korkeakoutututkinnot ovat liian pitkiä, omaehtoisen opintojen tuen saa vain 2 vuodeksi ja sen jälkeen pitäisi rahoittaa muuten ja nyt kun on 2 lasta ei ole varaa opiskella.

Tiedän, että olisi kannattanut hankkia tutkinto nuorena (olen siis pelkkä yo), ulkomailla asusessani sain töitä pelkällä yo- tutkinnolla. En ole päässyt siivoojaksi (tarvitisi oman auton liikkumiseen, eikä ole edes ajokrottia), hampurilaisravintolaan liian vanha naama jne.

Työttömänä olen ollut nyt vuoden, saan sen n. 600 e käteen kk jolla maksan omat ruuat, laskut ja lasten vaatteet sekä tarvikkeet (mies maksaa vuokran ja muut laskut). Vaikka saisin nettona 1200 e olisin onnellinen, olisi huomattava lisä talouteen, kun nyt alan saamaan asumistukea ja tt - tukea eron takia.

Tuntuu, että olen kuin jäässä työnhaun suhteen kun en saa mitään töitä, olen alkanut tuntea etten edes kelpaa mihinkään, ja täysin eristäytynyt sukulaisita ja ystävistä. Huonommuuden tunne on läsnä päivittäin, siihen auttaisi työpaikan saaminen.

Mikä neuvoksi? Mistä hakea töitä? Asun Vantaalla.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomainen työkokemus on tosiaan työnantajille jotenkin "näkymätöntä". Itselläni koko työhistoria ulkomailta ja ikää myös yli 40. Sain sitten alipalkatun duunarihomman, onneksi. Sekin päättyy kesäkuussa. Ulkomainen, laadukkaasta yliopistosta hankittu tutkintokin on ihan outo asia työnantajille.

Suosittelen opiskelua. Kysy työkkäristä, voitko aloittaa opinnot työkkärin tuella. Itsekin mietin sitä vaihtoehtoa.

Tuntuu, että elämä on mennyt jotenkin ihan hukkaan. Onhan tämä nyt hullua, ettei pitkää työkokemusta suosittelijoineen katsota eduksi, kun se on toisesta EU -maasta. Jouduin aloittamaan ihan alusta täällä kaiken.

Suomi nousuun tällä meiningillä?

Vierailija
2/4 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa vielä. Tein kaikenlisäksi sellaista työtä, jossa palvelin paljon suomalaisia asiakkaita. Itse konttori vain oli ulkomailla, mutta firma on tuttu nimi myös suomalaisille. Eipä sekään auttanut työnhaussa ollenkaan.

Tutkintoani on ääneen ihmetelty, että mikäs se tämmöinen Masters oikein on....? Eikai se nyt enää nykypäivänä ole mitenkään erikoista, että on opiskeltu muualla?? Olin aika hämilläni kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tuosta ei puhuta tarpeeksi. Moni nainen (ja mieskin) on siinä uskossa, että suomalaisessa työelämässä arvostettaisiin keski-ikäistä kuten nuorta ulkomailla. Nuoria vielä kannustetaan lähtemään ulkomaille ja tutkinnon suorittamista vähätellään. Kehoitetaan uskomaan unelmiin.

Totuus on valitettavasti aivan muuta.

Vierailija
4/4 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä töitä sinä siellä ulkomailla sitten teit? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan