Vuokran maksaminen yksityiselle henkilölle on enemmän kuin perseestä. Sama kun heittäis rahat palamaan.
Vuokranantaja äsken sanoi että laittaa omakotitalonsa myyntiin, jossa siis oon vuokralla. Voi vittujen kevät! Tämä tapahtuu tosin vasta ensi kesänä ja tiedän kyllä että muutenkin on 6kk aikaa muuttaa koska olen asunut tässä jo vuosia.
Mutta aloin miettimään. Olen maksanut 5v ajan 600€/kk vuokraa, enkä edes p..rkele viihti ajatellakaan kuinka suuren summan se tekee 5v ajalta.
Mitä hyödyin tästä? Sain 5vuodeksi katon pään päälle ja sitten se on hei heiii, kiva kun kävit ja vielä kivempi ku lähit! Ja kiva kun maksoit mun ulkomaanmatkan, lainanlyhennykseni ja muuta paskaa maksamalla kivaa vuokraa!
Kaupungin asunnossa joskus asuessani ei vuokran maksaminen ärsyttänyt ollenkaan, mutta mistä ihmeestä se johtuu että jollekin yksityiselle ihmiselle vuokran maksaminen ärsyttää heti niin paljon?
Ärsyttää kun se raha menee kuin tuhka tuuleen, eikä niitä saa takaisin koskaan. Enkä edes saanut asua tässä vaikka loppu elämäni, että näin ihanaa on vuokralla asuminen <3
Ja ei, en voi ostaa omaa asuntoa/taloa. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole, ei ehkä koskaan.
Kommentit (47)
Itsehän maksan joka kuukausi vuokratuloista melkein 900 euroja veroja. Kiitos verottaja!
Omistaja maksaa kiinteistöveroja ja pääomaveroja. Yhteiskunta maksaa ap.n vuokran asumistukena. 😁👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Vajaan viiden vuoden asumismenot omakotitalossa n. 35 000. Ihan edullista mielestäni. Maksan saman verran kuussa kaksiosta. Sekin on halpa vuokra tällä sijainnilla. Vuokranantaja tosin on taloyhtiö. Yksityinen yrittäisi varmaan paria sataa enemmän vuokraa.
Mistähän menosista sinä puhut?
Itselläni parise vuotta vanhassa tilavassa kivitalossa seuraavanlaiset vuosikustannukset, meillä kolme asukasta:Kiinteistövero 600€
Lainankorko 204€ (17€/kk)
Sähkö 1100€
Vesi 650€
Jäte 252€ (21€/kk)
Vakuutus 550€ eli
vuodessa 3356€, ja se kertaa 5 tekee 16780€. Aika iso ero sinun laskelmaasi.Päälle tulee tietenkin vielä lainanlyhennys joka olisi viidessä vuodessa 150 000€ jos lainapääomaa olisi niin paljon, mutta sehän on sama kuin säästäminen, eikä siksi kuulu yo. listaan.
Ihan turha vertailla omenaa ja päärynää, taloja on erikokoisia, eripaikoissa ja teknisillä ratkaisuilla.
Päin vastoin, on pelkästään hyvä että tuodaan "vaihtoehtoisten hedelmien" kilohintoja julki. Jos yksi tykkää käyttää omenoihin 35 000€ viidessä vuodessa ja toinen vajaat 17000€ päärynöihin samassa ajassa, on vain suotavaa että valintojen eri kustannuksista puhutaan. Jokainen voi sitten vertailla tykönään ja miettiä mihin haluaa omat rahansa kuluttaa. Itse mielelläni vaikka matkustaisin tuolla 18 000€:lla jonka päärynöitä syövä säästää kustannuksissa omenoita syövään nähden viiden vuoden jaksolla.
Milläs se laina sitten lyhentyy ja vuokraajalla ei ole huolia kunnossapidon ja korjauksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja äsken sanoi että laittaa omakotitalonsa myyntiin, jossa siis oon vuokralla. Voi vittujen kevät! Tämä tapahtuu tosin vasta ensi kesänä ja tiedän kyllä että muutenkin on 6kk aikaa muuttaa koska olen asunut tässä jo vuosia.
Mutta aloin miettimään. Olen maksanut 5v ajan 600€/kk vuokraa, enkä edes p..rkele viihti ajatellakaan kuinka suuren summan se tekee 5v ajalta.
Mitä hyödyin tästä? Sain 5vuodeksi katon pään päälle ja sitten se on hei heiii, kiva kun kävit ja vielä kivempi ku lähit! Ja kiva kun maksoit mun ulkomaanmatkan, lainanlyhennykseni ja muuta paskaa maksamalla kivaa vuokraa!
Kaupungin asunnossa joskus asuessani ei vuokran maksaminen ärsyttänyt ollenkaan, mutta mistä ihmeestä se johtuu että jollekin yksityiselle ihmiselle vuokran maksaminen ärsyttää heti niin paljon?
Ärsyttää kun se raha menee kuin tuhka tuuleen, eikä niitä saa takaisin koskaan. Enkä edes saanut asua tässä vaikka loppu elämäni, että näin ihanaa on vuokralla asuminen <3
Ja ei, en voi ostaa omaa asuntoa/taloa. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole, ei ehkä koskaan.
Sinä asut/asuit naurettavan halvalla.
Ajattele näin tätä asiaa:
" Kaupungissa oleva kerrostalo huoneisto 2h+k+s 55neliötä vuokra 700 euroa/kk. Sen vuokran maksaa vuokralainen.
Vuokranantaja hyötyy tästä siis rikastuu n. 80 euroa kuukausi ja silloinkin kun vuokra tulee ajallaan! Ajattele mikä voitto ja rahanmäärä!
Sitten taas jos vuokralainen ei maksa vuokraa niin vuokranantaja köyhtyy n. 300 euroa joka kuukausi... "
Vierailija kirjoitti:
Omistaja maksaa kiinteistöveroja ja pääomaveroja. Yhteiskunta maksaa ap.n vuokran asumistukena. 😁👍
Kaikki eivät saa asumistukea.
Verotta? Voisitko tarkentaa, kun en ymmärtänyt. Kyllähän vuokranantaja verot maksaa tuotostaan.