Vuokran maksaminen yksityiselle henkilölle on enemmän kuin perseestä. Sama kun heittäis rahat palamaan.
Vuokranantaja äsken sanoi että laittaa omakotitalonsa myyntiin, jossa siis oon vuokralla. Voi vittujen kevät! Tämä tapahtuu tosin vasta ensi kesänä ja tiedän kyllä että muutenkin on 6kk aikaa muuttaa koska olen asunut tässä jo vuosia.
Mutta aloin miettimään. Olen maksanut 5v ajan 600€/kk vuokraa, enkä edes p..rkele viihti ajatellakaan kuinka suuren summan se tekee 5v ajalta.
Mitä hyödyin tästä? Sain 5vuodeksi katon pään päälle ja sitten se on hei heiii, kiva kun kävit ja vielä kivempi ku lähit! Ja kiva kun maksoit mun ulkomaanmatkan, lainanlyhennykseni ja muuta paskaa maksamalla kivaa vuokraa!
Kaupungin asunnossa joskus asuessani ei vuokran maksaminen ärsyttänyt ollenkaan, mutta mistä ihmeestä se johtuu että jollekin yksityiselle ihmiselle vuokran maksaminen ärsyttää heti niin paljon?
Ärsyttää kun se raha menee kuin tuhka tuuleen, eikä niitä saa takaisin koskaan. Enkä edes saanut asua tässä vaikka loppu elämäni, että näin ihanaa on vuokralla asuminen <3
Ja ei, en voi ostaa omaa asuntoa/taloa. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole, ei ehkä koskaan.
Kommentit (47)
Minulla on omakotitalo. Maksan vettä, sähköä, kiinteistöveroa, jätehuoltoa, vakuutuksia, nuohoojan, sekä muita kiinteistön pakollisia ylläpitokustannuksia. Näihin menee noin 500 e/kk. Suunnilleen samat kulut kuin sinulla vuokra, eikä muuta jää kun asumisen ilo. En sentään lyhennä enää lainaa.
Vuokranantaja maksaa maksamastasi vuokrasta lisäksi veroa. Asunnon arvo saattaa kärsiä siitä että vuokralainen kuluttaa pintoja, kodinkoneita, kiinteitä kalusteita jne.
Halvalla olet asunut, eikä vuokranantaja ole päässyt juhlimaan rahoillasi. Vaikea lyhentää edes paljoa lainaa tuolla. Tod näk plus miinus nolla.
Onneksi muut veronmaksajat ovat maksaneet vuokrakuluni viimeiset kymmenen vuotta.
Muuten saattaisi vähän ahdistaa.
Minulla on oma tontti omakotitalon alla ja kiinteistövero on noussut 500 eurosta 1800 euroon muutamassa vuodessa.
Ap ota järki käteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua ärsyttäis jos sais asua vaikka kuolemaansa saakka tässä, koska viihdyn tässä talossa. Mua harmittaa, vituttaa, surettaa kun joudun muuttamaan ja sen takia tuntuu typerältä koko vuokran maksaminen kun saa hetkeksi asunnon käyttöönsä ja sitten pitää lähtee ja alkaa ettii uutta asuntoa, oma hommansa siinäkin.
Tämän vuoksi haluaisin ostaa oman talon, niin ei tarttis miettiä ja stressata saako asua tässä vai ei, koska ei ikinä vuokranantajista tiedä millon ne päättää vaikka muuttaa ite siihen asuntoon jossa oot vuokralla, myydä sen tai jotain muuta.
Ihan itse jätemaksut maksan, eikä vuokranantaja.
AP
Miksi sitten muutit pois kaupungin vuokra-asunnosta?
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Vajaan viiden vuoden asumismenot omakotitalossa n. 35 000. Ihan edullista mielestäni. Maksan saman verran kuussa kaksiosta. Sekin on halpa vuokra tällä sijainnilla. Vuokranantaja tosin on taloyhtiö. Yksityinen yrittäisi varmaan paria sataa enemmän vuokraa.
Mistähän menosista sinä puhut?
Itselläni parise vuotta vanhassa tilavassa kivitalossa seuraavanlaiset vuosikustannukset, meillä kolme asukasta:
Kiinteistövero 600€
Lainankorko 204€ (17€/kk)
Sähkö 1100€
Vesi 650€
Jäte 252€ (21€/kk)
Vakuutus 550€ eli
vuodessa 3356€, ja se kertaa 5 tekee 16780€. Aika iso ero sinun laskelmaasi.
Päälle tulee tietenkin vielä lainanlyhennys joka olisi viidessä vuodessa 150 000€ jos lainapääomaa olisi niin paljon, mutta sehän on sama kuin säästäminen, eikä siksi kuulu yo. listaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi muut veronmaksajat ovat maksaneet vuokrakuluni viimeiset kymmenen vuotta.
Muuten saattaisi vähän ahdistaa.
Miten niin muut veronmaksajat, et sinä voi itseäsi veronmaksajiin laskea, sinä olet pelkkä turhake ja siipeilijä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oma tontti omakotitalon alla ja kiinteistövero on noussut 500 eurosta 1800 euroon muutamassa vuodessa.
Ap ota järki käteen.
Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Vajaan viiden vuoden asumismenot omakotitalossa n. 35 000. Ihan edullista mielestäni. Maksan saman verran kuussa kaksiosta. Sekin on halpa vuokra tällä sijainnilla. Vuokranantaja tosin on taloyhtiö. Yksityinen yrittäisi varmaan paria sataa enemmän vuokraa.
Itselläni parise vuotta vanhassa tilavassa kivitalossa seuraavanlaiset vuosikustannukset, meillä kolme asukasta:Kiinteistövero 600€
Sähkö 1100€
Vesi 650€
Jäte 252€ (21€/kk)
Vakuutus 550€ eli
vuodessa 3356€, ja se kertaa 5 tekee 16780€. Aika iso ero sinun laskelmaasi.Päälle tulee tietenkin vielä lainanlyhennys joka olisi viidessä vuodessa 150 000€ jos lainapääomaa olisi niin paljon, mutta sehän on sama kuin säästäminen, eikä siksi kuulu yo. listaan.
Ihan turha vertailla omenaa ja päärynää, taloja on erikokoisia, eripaikoissa ja teknisillä ratkaisuilla.
Vierailija kirjoitti:
Eli vuokranantaja saa verojen jälkeen kokonaiset 420 kuussa ja maksaa vielä kiinteistöverot sekä mahdolliset huollot ja korjaukset. 420 eurolla kuussa lyhentää sellasta 70 - 90 tonnin asuntolainaa. Kuulostaa siltä, että vuokranantaja ottaa takkiin.
Eikai vuokratuotoista makseta joka kuukausi veroja vai miten tää menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vuokranantaja saa verojen jälkeen kokonaiset 420 kuussa ja maksaa vielä kiinteistöverot sekä mahdolliset huollot ja korjaukset. 420 eurolla kuussa lyhentää sellasta 70 - 90 tonnin asuntolainaa. Kuulostaa siltä, että vuokranantaja ottaa takkiin.
Tarkoitin siis vuokratulot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitetaan pääomatuloina verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin siis vuokratulot!
Onko sillä väliä kuinka usein veroja maksetaan?
En ymmärrä tätä logiikkaa, että vuokralla asuminen on kuin rahan heittämistä roskiin. Miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni parise vuotta vanhassa tilavassa kivitalossa seuraavanlaiset vuosikustannukset, meillä kolme asukasta:Kiinteistövero 600€
Sähkö 1100€
Vesi 650€
Jäte 252€ (21€/kk)
Vakuutus 550€ eli
vuodessa 3356€, ja se kertaa 5 tekee 16780€. Aika iso ero sinun laskelmaasi.Päälle tulee tietenkin vielä lainanlyhennys joka olisi viidessä vuodessa 150 000€ jos lainapääomaa olisi niin paljon, mutta sehän on sama kuin säästäminen, eikä siksi kuulu yo. listaan.
Ihan turha vertailla omenaa ja päärynää, taloja on erikokoisia, eripaikoissa ja teknisillä ratkaisuilla.
Päin vastoin, on pelkästään hyvä että tuodaan "vaihtoehtoisten hedelmien" kilohintoja julki. Jos yksi tykkää käyttää omenoihin 35 000€ viidessä vuodessa ja toinen vajaat 17000€ päärynöihin samassa ajassa, on vain suotavaa että valintojen eri kustannuksista puhutaan. Jokainen voi sitten vertailla tykönään ja miettiä mihin haluaa omat rahansa kuluttaa. Itse mielelläni vaikka matkustaisin tuolla 18 000€:lla jonka päärynöitä syövä säästää kustannuksissa omenoita syövään nähden viiden vuoden jaksolla.
Vuokrasi on erittäin halpa. Vaikuttaa siltä, että olet kateellinen sille, että vuokranantaja saa rahaa sijoituksestaan.
Vuokranantaja joutuu maksamaan kiinteistöveron ja veron sinun antamastasi summasta kuukausittain.
Jos tuohon vuokraasi sisältyy lämmitys, jätehuolto ja vesi asut lähinnä ilmaiseksi.
Tässä maassa ensin valitetaan, että on liian vähän vuokra-asuntoja, mutta sitten kun joku yksityinen vuokraa lähes minimaalisella vuokralla talonsa, niin onkin jo lähes paholaisesta seuraava. Ei ihmetytä, että asuntoja seisoo tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kiinteistövero sekä huollot ja korjaukset ovat verotuksessa vähennettäviä kuluja.
Olisiko se se perinteinen syy - suomalainen kateus?
asun myös vuokralla ok-talossa ja vuokra 650e/kk 130 neliön talo. mulle aivan sama vaikka mun vuokranantaja ois miljardööri, mitä se mun elämää liikuttais :D maksan vuokrani ja sillä saan katon pääni päälle, eikä tarvi stressata yhtään mistään rempoista.
jääkaappi ja liesi hajosi muutama päivä sitten, vuokranantaja osti heti uudet tilalle. jos ois oma talo, oisin joutunu ite ostaan. säästöä sekin.
öljykattilaan piti monia osia vaihtaa, nekin maksaa. no ei tarvinu ite niistäkään huolehtia. vuokranantaja hoiti sen alta pois.
piippua piti korjata. ei tarvinu sitäkään tehdä ite.
että aika huoletonta on tämä vuokrallakin asuminen. kummassakin on hyvät ja huonot puolensa, asunnon omistamisessa ja vuokralla asumisessa.
Asuntoja vähän? Lieksassa ja muualla on tyhjiä kerrostaloja vaikka kuinka paljon!