Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut suhtautuvat niin kielteisesti kestovaippoihin?? Laiskuuttaan?

Vierailija
23.03.2006 |

Uskomatonta miten vihamielisiä jotkut ovat kun on kyse kestovaipoista... =O Itsekin olen kahdella lapsellani käyttänyt (toisella käytän vieläkin) kertakäyttövaippoja, mutta olen nyt miettinyt ja ottanut selvää paremmin tuosta kestovaippajutusta ja se kieltämättä kuulostaa paljon paremmalta vaihtoehdolta!

Miksi jotkut ovat henkeen ja vereen sitä vastaan? Olen tullut siihen tulokseen, että ihan vaan laiskuuttaan... eivät jaksa pestä niitä vaippoja... Itse en ole koskaan ollut mikään luomu-hörhö, mutta toki nuo vaippavuoret roskiksessa ärsyttävät... miksei voisi siirtyä parempaan vaihtoehtoon kun sellainen kerran on??

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sopii kertikset ja olen niiden vaivattomuuteen ja helppouteen tyytyväinen.

Vierailija
2/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella koetin vähän aikaa kestoja. En jaksanut, vaati likaa aikaa ja oli hankalaa. Koska olen menevä ihminen lastenkin kanssa ja aina esim kyläpaikoissa, shoppailureissulla yms oli hankaluksia aina tuon kestovaipan kanssa, koska sitä piti roudata mukana. Kertikset pystyy laittaa suoraan roskikseen, helppoa, eikä vie kuin vähän aikaa kun sen vaihtaa :)

Ei meille kestoja enään! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin kokemattomuutta. Kun ei toedä, luulee, että kestovaippojen käyttö on vaivalloista tai pyykkääminen työlästä.

Tai sitten on kokeillut sellaisilla systeemeillä, joilla ei ole onnistunut. Eli vähän sama kuin kertakäyttövaippojen kohdalla, vauvalle sopivaa vaippaa joutuu joskus etsimään.

Vierailija
4/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntevat olevansa kestovaippailijoita huonompia äitejä.

Vierailija
5/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihamielinen kestovaippoja kohtaan. Monesti tällaisista suuntauksista - niin lastenhoidossa kuin kaikessa muussakin - jakavat tietoa muille ne kaikkein fanaattisimmat ja ehdottomimmat asian puolestapuhujat, ja se saa ihmiset aina varpailleen ja kokemaan asian negatiivisena. Vertaapa vaikka suhtautumista eri uskontojen ' tuputtamiseen' .

Vierailija
6/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli puolustaudutaan sitten vihamielisesti ja tuomitaan kauheaksi hörhöilyksi...

Vierailija
7/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva tietää mitä kestovaippoja Stella käytti lapsellaan. Nimittäin taskuvaipat eivät ole yhtään vaikeampia käyttää kuin kertakäyttöiset. Näitä käytämme aina kylässä ja kaupungilla bambuimuilla (bambu on ERITTÄIN imukykyinen materiaali) " höystettynä" ja koskaan ei ole vaippa vuotanut vaikka olisi 4h ollut vaihtamatta.

Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaisin myös että luultavimmin syyllisyys on se syy tähän vihamielisyyteen. Välillä tuntuu että jos vaihtaa kestovaipan kertisäidin nähden, on sekin jo näiden muiden äitien syyllistämistä. Kesto pitäisi vaihtaa piilossa ettei vain kertistelijöitä syyllistettäisi...

Vierailija
8/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista enään, kun siitä on 4 vuotta aikaa. Kai se kestovaippa oli sinänsä ihan ok, ei aiheuttanut vauvalle ihottumaa tms, vaippa kesti kyllä pisut ja kakit eikä vuotanut, eikä se ongelma siinä ollut.

Vaan ongelmat johtu minusta.

a) kertikset saa suoraan roskiin. kesto joutu roudaan päivänkin mukana. Aamulla kun neidin kanssa lähdettiin seitsemältä, käytiin kävelemässä, siskolla ja parilla kaverilla kylässä, kahvilla, shoppailemassa, kävelyllä. Sinänsä esikoisen kohdalla oli helppo kulkea kun oli vaan yksi lapsi ja vaunuilla mukava kävellä ympäri Helsinkiä. Ja aina kun vaihtoi keston esim kyläpaikassa/kahvilassa, niin ne kestot piti roudata mukana. Eli se vaippojen messissä pitäminen oli se ongelma, sillä kertikset olisi voinut laittaa roskiin.

b) en jaksanut sitä kestojen pesua ja kuivattamista. Vaati liikaa aikaa, koska esikoisen kanssa olin harvoja päiviä ihan kotona, vaan paljon esim ulkoilemassa ja iltaisin en niitä jaksanut pestä, eikä mieskään jaksanut.

Syynä siis laiskuus :) Mutta sitä laiskuutta en kyllä häpeä. Ropsit vaan kestomammoille, kun heillä aikaa siihen on. :) Onhan kertiksen ekologisuus paha asia, mutta ei voi mitään.

Vierailija
9/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun vauva on jo maailmassa, ei viitsitä ottaa selvää kun on muutenkin niin monta uutta asiaa.

Ainakin omalla kohdalla oli näin. Jos joskus toisen tenavan saa, voisin ottaa selvää etukäteen asiasta ja ehkäpä aloittaakin käyttämään kestoja.

Vierailija
10/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

stella80:

Ei meille kestoja enään! :)

Vierailija
11/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmella on vielä vaipat, vanhimmalla vaan öisin.

En tarvitse enää lisää pyykkiä, kun en selviydy aina näistä normaalivaatteistakaan, en voisi kuvitellakkaan liottavani jotain paskavaippoja vielä jossain nurkissa...!

Muutenkin on aina kodinhoitohuone täynnä kasoja.....!

Vierailija
12/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti kestoillaan, ei homma eikä mikään!

Vierailija
13/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaippoja ei todellakaan tarvitse liottaa, itse kuivasäilytän EIKÄ haise. Halusin vain korjata tämän asian koska moni tuntuu luulevan että kestovaipat täytyy liottaa. Samalla vaivalla nakkaan vaipan pesukoriin kuin roskikseen ja pesen vaipat joka toinen tai kolmas päivä muun 60 asteessa pestävän kanssa. Itse en jaksaisi alvariinsa viedä roskapusseja (ja kyllä, vaipparoskis alkaa nopeasti haista aivan järkyttävälle) joten ihan myös laiskuuttani kestoilen =)

Ja Stellalle sen verran että taskuvaipat ei paljon vie tilaa, muotoonommellut sisävaipat vievät kyllä tilaa huomattavasti enemmän kassissa joten siksi en niitä reissuissa käytäkään.

Vierailija
14/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ehkä se " laiskuus" . Lainausmerkeissä siksi, etten tiedä, onko se oikesti laiskuutta vai mitä se on.

Tiedän useita 5-6-lapsisia perheitä, joissa kestovaippoja käytetään. Jotkut ovat käyttäneet kaikilla, jotkut vain näillä nuorimmilla, kolmella tai neljällä nuorimmalla, ja on ollut perheessä useampi vaippaikäinen yhtaikaa. Ainakin pari käyttää lapsillaan osittain kestovaippoja ja osittain kertakäyttöisiä, esim. kylä- sun muilla reissuilla kertakäyttöisiä.

Vierailija
15/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minäkin kyselin täällä joku päivä kestovaippojen käytöstä, ja minulle kerrottiin lähes joka viestissä niiden liottamisesta. Ja olen Stellan kanssa samoilla linjoilla siinä, etten kaupungilla kyllä osaisi kulkea käytetty vaippa mukanani. Minun lapseni kakka haisee todella pahalle ja on usein niin vetelää, ettei sitä niin vaan onnistu tiputtamaan pyttyyn. Mutta osittais-kokeilua voisin joskus kuvitella harrastavani

Vierailija
16/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Minun lapseni kakka haisee todella pahalle ja on usein niin vetelää, ettei sitä niin vaan onnistu tiputtamaan pyttyyn." Juuri tämän takia rakastan kestoja! Kun se kakka huuhdellaan käsisuihkulla wc-pönttöön niin se ei jää mihinkään haisemaan, itse säilytän likaiset vaipat sellaisessa PUL-kankaasta valmistetussa pussissa jossa nuo vaipat eivät kyllä haise.

Eräs ystäväni (joka käyttää kertiksiä lapsella) oli nakannut paskavaipan meidän vessan roskikseen, voi luoja mikä haju oli roskiksessa kun en ollut sitä vaippaa huomannut heti vaan seuraavana päivänä vasta. Itse en missään nimessä halua toisten roskiksiin tuollaisia hajupommeja heittää :O

Vierailija
17/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis keskustelimme aiemmin tilanteesta, jossa ollaan kaupoilla kylässä tms. reissuilla koko päivä ja kakkavaippaakin saattaa joutua vaihtamaan useasti. Märät liotetut vai haisevat likaiset taskussa jatketaan sitten ostoksia. Tämä järjestely kiinnostaa kovasti.

Vierailija
18/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten voi siihen joskus olla hyväkin syy.

Lapsellani oli toistuvia hiiva- ja streptokokkitulehduksia alapäässä ja lasten allergioihin erikoistunut lastenlääkäri kehotti käyttämään mahdollisimman pintakuivia kertakäyttövaippoja. Kestovaipoissa - vaikka välissä olisi mikä tahansa liina - on se pintakuivuus aina huonompi. Kertikset imevät tehokkaammin ja pintakuivuus on parempi.

Jos tuota ongelmaa ei olisi ollut, niin ei minulla olisi ollut mitään kestoja vastaan. Osalle ne sopivat varmasti paremminkin kuin kertikset, joten se on YKSILÖLLISTÄ!

Vierailija
19/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli korjatkaa harhoja.

Jos niitä ei lioteta, pinttyykö/värjäytyykö käytössä?

Kakka kun huuhdellaan pönttöön, kuinka nopeasti vaippa pitää heittää koneeseen? Siis jos on läpimärkä vaippa, sitä ei kait kannata jättää vessan lattialle homehtumaan?

Ja miten vauvan löysä liisteri kakka, joka joka ei meinaa irrota huuhtelemalla?

Kuinka monta vaippaa olisi hyvä olla? Eli montako menee päivässä? Meillä pojalle sai kertiksen vaihtaa alussa pahimmillaan 13 kertaa päivässä, oli siis aivan kamala sinappikone.

Kukaan tuttu ei käytä kestoja ja en siis ole saanut keltään kokemuksia käytöstä.

Vierailija
20/28 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tunnustan olevani laiska. en jaksaisi kahden vaippaikäisen kanssa kestoilla. kertikset on niin helppoja! miksi tehdä elämää yhtään hankalammaksi. itse en kylläkään inhoa/vihaa tms kestoilijoita. hyvä kun jollakin on energiaa sellaiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän