Miksi jotkut suhtautuvat niin kielteisesti kestovaippoihin?? Laiskuuttaan?
Uskomatonta miten vihamielisiä jotkut ovat kun on kyse kestovaipoista... =O Itsekin olen kahdella lapsellani käyttänyt (toisella käytän vieläkin) kertakäyttövaippoja, mutta olen nyt miettinyt ja ottanut selvää paremmin tuosta kestovaippajutusta ja se kieltämättä kuulostaa paljon paremmalta vaihtoehdolta!
Miksi jotkut ovat henkeen ja vereen sitä vastaan? Olen tullut siihen tulokseen, että ihan vaan laiskuuttaan... eivät jaksa pestä niitä vaippoja... Itse en ole koskaan ollut mikään luomu-hörhö, mutta toki nuo vaippavuoret roskiksessa ärsyttävät... miksei voisi siirtyä parempaan vaihtoehtoon kun sellainen kerran on??
Kommentit (28)
Vierailija:
Tuntevat olevansa kestovaippailijoita huonompia äitejä.
Jos niitä ei lioteta, pinttyykö/värjäytyykö käytössä? Meillä ei ole ainoassakaan vaipassa tahraa, jos huuhtelun jälkeen jää värjäymää laitan siihen vähän sappisaippuaa eikä ole tahrat jääneet vaippoihin pesukoneessa pyörimisen jälkeen.
Kakka kun huuhdellaan pönttöön, kuinka nopeasti vaippa pitää heittää koneeseen? Siis jos on läpimärkä vaippa, sitä ei kait kannata jättää vessan lattialle homehtumaan? Olen läpimärän vaipan laittanut pyykkikorin (sellainen leveä ja matala) reunalle kuivumaan ja kun on kuiva, nakannut samaiseen koriin. Joka toinen tai kolmas päivä vaippapyykit pesen.
Ja miten vauvan löysä liisteri kakka, joka joka ei meinaa irrota huuhtelemalla? Aina on irronnut käsisuihkulla!
Kuinka monta vaippaa olisi hyvä olla? Eli montako menee päivässä? Meillä pojalle sai kertiksen vaihtaa alussa pahimmillaan 13 kertaa päivässä, oli siis aivan kamala sinappikone. Kun oli sinappivaihe niin yhtä monta kestoa kuin kertistäkin. Nykyään ehkä 1 vaippa enemmään kuin kertiksiä menisi. Tosin jotkut kertistelijät taitavat pitää liian kauan samaa vaippaa...
Tässäpä omia kokemuksiani, joku toinen voi luetella omiaan...
Minusta kestot ovat yhtä helppoja kuin kertiksetkin. Meillä yksi kestoilija lisää pyykkiä n.3 koneellista viikossa. Se ei viisihenkisessä perheessä juuri tunnu, koska kone käy joka päivä kuitenkin :)
Säilytän kestoja kannellisessa ämpärissä ilman liotusta. Kakkavaipat huuhtelen pönttöön, ainakin meidän käsisuihkuun saa sen verran tehoa, että pystyy hyvin kakat saamaan irti vaipasta.
Vaipat haisevat ainoastaan siinä vaiheessa kun kippaan ne ämpäristä koneeseen.
Reissussa on usein kertikset, mutta joskus kestot. Minulla ainakin on lapsen kanssa kulkiessa jonkinlainen kassi (yleensä iso) mukana, joten eihän niitä likaisia/puhtaita vaippoja tarvii taskussa kuljettaa :) Muovipussi mukaan ja sinne kassiin.
Tuollaiseen joka toisen päivän pesuun vaippoja meillä kuluu n. 15kpl.
Minusta nykyiset kestot ovat niin helppokäyttöisiä, että varmasti enempi on tietämättömyyttä kuin laiskuutta olla niitä käyttämättä.
Joillekin riittää pelkkä ilman ylimääräistä hehkutusta sanottu lause että meillä käytetään kestovaippoja. Aivan omituisiin luuloihin olen törmännyt kestovaipoista keskustellessa ihan IRL, joku on luullut että kestovaipat ovat harsovaippoja (erinomaisesti toimivia nekin :) ), ne pitää pestä käsin ja kuivatustilaa tarvitsee ihan tolkuttomat määrät. Sitten perään hymistellään ja kuittaillaan että joo, pelasta sinä vain maailmaa kestovaipoillasi, ovathan kaatopaikat kuitenkin täynnä jätettä :/.
Meille kestot ovat valikoituneet ihan mukavuus- ja ekologisuussyistä. Tykkään ajatuksesta että lapsen ihoa vasten on puhdas ja kuiva kangas. Pidempää vaihtoväliä ja pintakuivuutta kaivatessa löytyy kyllä sopivia ja toimivia paketteja.
Rohkaisisin ihmisiä ihan uteliaasti kokeilemaan kestovaippoja, siinä ei paljoa menetä. Tottakai märkä kangas tuntuu erilaiselta kun " pintakuiva" kertakäyttövaippa mutta joutuuhan kertakäyttöistenkin kanssa alkuun opettelemaan vaippamerkkien istuvuutta, vaihtoväliä, kiinnitystä jne. Ennakkoluulot romukoppaan ja kokeilunhalua vaikka jollakin söpösellä ruusu- tai Puuha-Pete-kuosisella kestovaipalla :).
En ole kokenut kestovaippojen käyttämistä hankalana, monimutkaisena tai vastenmielisenä ja olen laiska pyykkääjä :).
Tässä vielä meiltä noihin kysymyksiin:
Vierailija:
Jos niitä ei lioteta, pinttyykö/värjäytyykö käytössä? Meillä ei ole ainoassakaan vaipassa tahraa, jos huuhtelun jälkeen jää värjäymää laitan siihen vähän sappisaippuaa eikä ole tahrat jääneet vaippoihin pesukoneessa pyörimisen jälkeen.### Jumiutuneita tahroja meillä ei ole yhdessäkään vaipassa. Jos pesun jälkeen haaleita tahroja jää, ne haalistuvat lisää pesujen myötä ja vaipan sisällähän ne ovat.
Kakka kun huuhdellaan pönttöön, kuinka nopeasti vaippa pitää heittää koneeseen? Siis jos on läpimärkä vaippa, sitä ei kait kannata jättää vessan lattialle homehtumaan? Olen läpimärän vaipan laittanut pyykkikorin (sellainen leveä ja matala) reunalle kuivumaan ja kun on kuiva, nakannut samaiseen koriin. Joka toinen tai kolmas päivä vaippapyykit pesen.
### Sama homma, huuhdon vaipan ja puristan liiat vedet pois. Pesen samalla tahdilla, ei meillä kakki haise.
Ja miten vauvan löysä liisteri kakka, joka joka ei meinaa irrota huuhtelemalla? Aina on irronnut käsisuihkulla!
### Irtoamattomaan kakkaan en ole kolmen kestoiluvuoden ja kahden lapsen vaippojen kanssa törmännyt. Helpommin kakkaa tarttuu vauvan peppuun, sitä kun ei kovalla paineella käsisuihkulla voi huuhdella ;).
Kuinka monta vaippaa olisi hyvä olla? Eli montako menee päivässä? Meillä pojalle sai kertiksen vaihtaa alussa pahimmillaan 13 kertaa päivässä, oli siis aivan kamala sinappikone. Kun oli sinappivaihe niin yhtä monta kestoa kuin kertistäkin. Nykyään ehkä 1 vaippa enemmään kuin kertiksiä menisi. Tosin jotkut kertistelijät taitavat pitää liian kauan samaa vaippaa...
### Kertismäärästä en meillä osaa sanoa yhtään mitään, viimeksi kertiksiä on käytetty n. vuosi sitten. Olen tottunut vaihtamaan 9 kk ikäisen vauvan vaipan lähes joka pisun jälkeen, kakat hän tekee useimmiten pöntölle/pottaan ja vaippoja menee päivässä suunnilleen 6-10. Erityyppisiä vaippoja lapsillaan käyttävä kamuni vaihtaa vuosikkaan lapsensa vaipan harvemmin, heillä menee n. 5-6 vaippaa päivässä. Kun lapseni olivat ihan vauvoja, vaippaa tuli vaihdettua 10-16 krt vuorokaudessa, sinappitöräyksiä tuli lähes joka vaippaan.
" Minusta nykyiset kestot ovat niin helppokäyttöisiä, että varmasti enempi on tietämättömyyttä kuin laiskuutta olla niitä käyttämättä."
Olen täysin samaa mieltä!
Käsitin että ap kysyi että miksi jotkut vastustavat kestovaippoja ja ns. haukkuvat niiden käyttäjiä, ei että miksi et itse käytä vaikka moni on vastannut jälkimmäiseen että laiskuuttaan.
Ei kai kukaan oman laiskuuden vuoksi vastusta sitä jos joku muu haluaa kestovaippoja käyttää??? Mistä SE johtuu että jotkut suhtautuvat vähättelvästi kestovaippoja käyttäviin? mä en keksi muuta kuin tuon syyllisyydentunteen.
Meillä puoliksi kestot, puoliksi kertikset, lapsi 1v.
Jeesus sentään, että voi olla tyhmiä ihmisiä!
" minä kans liikun paljon lapsen kanssa ja en todellakaan halua raahata mukana mitään kakkaa." Ei taida mennä perille: mitään kakkaa ei tarvitse raahata mukana! Ne kakat katsos huuhdellaan wc-pönttöön. Pitäähän se kiinteä kakka tiputtaa kertiksistäkin wc-pönttöön, näinhän kertisvalmistajatkin suosittelevat!
PUL-kankaasta valmistetussa pussissa säilytän kaupungilla ollessani vaipat, tosin usein ei tarvitse montaa kertaa vaippaa kaupungilla vaihtaa tämän ikäisen kanssa (1v2kk).