Työnantajan linjaus: ei sairaslomaa vasn korvaavaa muuta työtä!?
Nyt on sitten joku johtoportaassa saanut todellisen ahaa-elämyksen. Ja ottanut tehtäväkseen etsiä jokaiselle, joka sairaslomalle epäonnekseen joutui, jotai muuta korvaavaa duunia. Ja tässä ollaan ilmeisesti valmiita käyttämän mielikuvitusta aika pitkällekin.
Jos henkilöllä on toinen käsi pois käytöstä ja siteessä niin hän pystyy yhdellä kädellään viikkaamaan linavaatevarastossa pyyhkeitä.
Jos on jalka leikattu niin hyvin pystyy päätteen ääressä istumaan. Vaikka minkälainen veritulppavaara olisikin.
Kertoo työnantajan sitoutumisesta asiaan se, että ovat valmiit kustantamaan kulkemiset työpaikalle kun ihmiset ei rajoitteidensa takia pysty kulkemaan julkisilla tsu ajakaa omaa autoa.
En oikein usko että tässä säästöä paljon tulee. Helposti toipuminen pitkittyy jos pitää puolikuntoisena vaikka seistä päivät jossain liinavaatevarastossa.
Kuulostaa enemmän asentelta kuin todelliselta säästö/tehokkusidealta.
Ilmeisesti työnantajalla on oikeus tämmöisiä manööverejä tehdä. On kait pakko suostua?
Kommentit (23)
Siis ymmärtääkseni aina on ollutkin niin, että jos mahdollista, työnantaja voi määrätä korvaavaan työhön ja jos työnantaja ei voi sellaista järjestää, niin sitten ollaan kotona. Koskee totta kai juurikin pitkiä sairaslomia esim. käden murtuma tai vastaava. Yrjötaudissa ei tartte mennä mitään korvaavaa työtä tekemään 😁
En olisi selvinnyt entisestä toimistotyöstäni esim. jalka murtuneena. Jo työpaikalle pääsy olisi ollut saavutus. Lisäksi olin yrityksen ainoa sihteeri ja minun odotettiin hoitavan monta asiaa yhtäaikaa. Varsinaista pidempiaikaista istumista oli harvoin, kyllä siinä koko ajan pitää juosta tulostimella, etsiä papereita ja mappeja, kuljetella puhelinta, jne. Työkaverit olivat aika empatiakyvyttömiä mitä tulee sairasteluihin, eli sääliä tuskin olisi tippunut. Aika riskillä olisi menty toipumisen suhteen.
Toki työpaikoilla ja sairauksilla/vammoilla on eroa. Jos olisin saanut täyden rauhan tehdä esim. rästihommia (ilman jatkuvaa juoksuttamista) ja lyhyemmällä päivällä (sekä täydellä palkalla), niin mikä ettei. Sijainen siihen silti olisi tarvittu.
Tarttuvat taudit on varmaan asia erikseen? Jos näin on, niin ihan fiksua. Ripuloivaa työkaveria taas en halua työpaikalleni tartuttamaan minua.