Tiedossa on tosi huono/vaikea päivä! Miten psyykkaat itseäsi? Palkitsetko itseäsi jälkikäteen?
On se kamala päivä sitten mikä tahansa: töissä tehtävä kahden saikuttavan ihmisen töitä samalla kun perehdyttää uutta opiskelijaa, opiskellessa pitää tehdä ja esittää neljän hengen esitelmä käytännössä yksin kun kukaan muu ei ole paikalla tai tee mitään, se maailman ärsyttävin sukulainen tulee vierailulle ja tiedät jo etukäteen että jos asiasta ei tule tappelu niin vähintään kiusallista kyräilyä ja kellon tuijottamista että milloin se lähtee.
Miten psyykkaat itseäsi hoitamaan homman? Odottaako illalla joku "palkinto" siitä, että selvisit päivästä (kuten lempiherkku jääkaapissa)?
Minun yleisin mantrani lienee "Kyllä se menee. Menee se sitten hyvin tai huonosti, niin ainakin se menee, ja sitten se on ohi". Jälkikäteen minulla on yleensä kylmä juotava (alkholillinen jos seuraava päivä on vapaata, muuten limppari) ja omaa aikaa tietokoneen ääressä varattuna, kun tulen kotiin. -N27
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Jos selviän hengissä käyn hesessä.
Mulla on muuten aika usein toi sama! Paitsi iltavuorojen jälkeen ei ehdi, jos se osuu siihen se paska nakki. :D -Ap
Minä juon lasin tai pari valkoviiniä ja katson jotain mukavaa sarjaa tai elokuvaa telkkarista tai tietokoneelta. Saunominen on myös rentouttavaa.
Ei yleensä ole mitään kummempaa palkintoa, hoen vain itselleni, että "kestä, kestä, sitten se on ohi" ja yritän ajatella miten helpottunut olo on sitten, kun se todella on ohi.
Mä lasken tunteja siihen että homma on ohi. Esim. huomenna tähän aikaan kaikki on taas hyvin tms.
Vakuutan itelleni, miten "kova jätkä" oon kun selätän sen päivän. Ja mielikuvilla leikittelen, että miten hyvä fiilis sitten on! Joskus on pakko vaan todeta, että ei siihen ainakaan kuole. Toisinaan helpottaa myös ajatella, etten ole maailmankaikkeuden ainoa ihminen, jolla on ongelmia. Ja muutkin niistä selviävät.
Vierailija kirjoitti:
minulla on yleensä kylmä juotava (alkholillinen jos seuraava päivä on vapaata, muuten limppari)
Siis et yhtä alkoholiannosta voi juoda jos sulla on seuraavana päivänä töitä? Miksi ihmeessä?
Minulla se, että keskittyy ja ajattelee vain sitä hetkeä, kun haaste on ohi ja mahdollisesti palkinnoksi saatavaa herkkua tms., ei toimi, vaan joudun psyykkaamisessa keskittymään erityisesti haasteen lähestymiseen ja siihen hetkeen, kun haaste on päällä. Sen lisäksi joudun toki muistuttamaan itseäni sen päättymisestä.
Minulla on kai suurempi taipumus hätääntyä kuin aikuisilla normaalisti. Jos en erityisesti näe vaivaa mm. tunteiden hallinnassa, koen olevani haasteen edessä ja keskellä kuin lastu laineilla ja kärsin olotilasta. Niin ikävää kuin se onkin, minun on keskityttävä inhottavaan lähitulevaisuuden tapahtumaan / haasteeseen hyvissä ajoin, ajatella sitä, kysyä itseltäni kysymyksiä siihen ja sen nostattamiin tunteisiin liittyen, jopa visualisoida tapahtumien kulkua jne.
Olen eskapistinen: en haluaisi ajatuksissani kohdata haastetta yhtään sen aiemmin kuin on absoluuttinen pakko (eli siinä vaiheessa kun se on päällä :D...), mutta olen aikuisena huomannut, että jos annan itseni toimia eskepistisesti, joudun kärsimään enemmän.
Tulevan epämieluisan tapahtuman tietoinen käsittely, tunteiden hallinta jne. on siis minulle epäluontevaa, mutta se on parempi keino.
Itsemyötätuntoisten ajatusten ajatteleminen ystävällisellä äänensävyllä. Yleensä koetan myös varmistaa, että illalla on tiedossa jotakin kivaa, mitä odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla on yleensä kylmä juotava (alkholillinen jos seuraava päivä on vapaata, muuten limppari)
Siis et yhtä alkoholiannosta voi juoda jos sulla on seuraavana päivänä töitä? Miksi ihmeessä?
Tullut sivutuotteena, kun on katsellut kasvaessaan alkoholivanhempaa joka tissutteli arki-illat ja lopulta joi itseltään kaiken työpaikasta lähtien, niin olen vain periaatteesta pitänyt itselläni nyrkkisäännön, että jos seuraavana päivänä on tärkeää menoa niin en ota lasillistakaan.
Laitan itselleni mahdollisimman hyvänmakuista ja terveellistä lounasta/välipalaa mukaan. Ajattelen, että vaikka miten kauheaa on, kello kulkee koko ajan eteenpäin ja x tunnin päästä olen jo muualla.
Jos selviän hengissä käyn hesessä.