Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*huhtikuisten torstaipino*

23.03.2006 |

Taitaa teillä joillain jo loppu häämöttää, täällä ei. Hyvä niin mutta toisaalta olisi kiva olla taas masuton! Onnea kaikille vauvan jo saaneille (elli ainakin)!

Meillä on ollut Suomesta sukulaisia kylässä, siksi on jäänyt netissä roikkuminen viimeaikoina vähemmälle. Itse olen aika puhki kun lapsilla oli myös lomaa leikkikoulussa ja sitten porukalla käytiin kaikkialla turisteeraamassa. Jalat ei oikein illalla enää kanna tätä ruhoa.

Viime viikon tiistaiyönä mulla oli taas sellainen tilanne että mietin pitääkö lähteä vai ei. Kipeitä suppareita 3-4min välein melkein kahden tunnin ajan. Mies tietenkin työmatkalla Manillassa. Oli ekat kipeät supparit, ennen on ollut niitä kivuttomia vaan. Onneksi meni ohi. Perjantaina oli lääkäri, jossa todettiin että kaulaa on vielä ja kauniisti kiinni. Eli ei huolta, mulla ei nuo kipeätkään saa mitään aikaiseksi. Sain kuitenkin jo kolmannen antibiottikuurin streptokokkiin, joka siis taas todettiin. Kohta tulee hiiva. Nyt popsin myös maitohappobakteereja ennaltaehkäisevästi. Tiistaina oli rankka päivä ja olin paljon liikkeellä ja supisteli kivuliaasti vielä illalla sängyssäkin. Taas olin hilkulla lähteä. Mulla kun ei ole vielä viikkoja kuin vasta 35, niin pitää vielä 36 viikkoon asti antaa kortisonia vauvan keuhkoja varten. Muuten samanlaisia tuntemuksia kuin ke-pinossa. Vauva poraa alas ja painaa virtsarakkoa. Kamalan kuuma koko ajan. Ummettaa ja väsyttää, ei viitsisi syödä rautaa. Olen kiukkuinen kuin ampiainen. Lapset kiukuttelee minulle ja minä miehelle. Mies lupasi viedä minut tänään parisuhteen hoitoon lounaalla.

Olen alkanut nyt vasta pesemään vauvan vaatteita. Sairaalakassikin on pakkaamatta. Olen ajatellut, ettei se vauva tule vielä jos en pakkaa... Olen ajaltellut niin että tyttö seuraa isoveljien esimerkkiä ja syntyy viikolla 38 eli pääsiäisen aikoihin. Siihen on vielä kolme viikkoa. Ja tänne ei ole vieläkään tullut lastentarvikekauppaan baby björnin sitteriä!

PIPSUKALLE ikkunan pesuvinkki, äidiltä(=siivousfriikki) opittu: lämmintä vettä jossa ihan vähän fairyä, pese mikrokuituliinalla, lastaa. Fairyä ei saa olla niin paljon että vaahtoaa kunnolla. Huuhtele vedellä jossa tilkka etikkaa (kirkastaa lasit) ja lastaa huolellisesti, kuivaa lasta välillä talouspaperiin. Vähän on hidasta koska kaksi vaihetta, mutta hyvä tulee. Anoppi tekee yksinkertaiemmin ja yhdistää molemmat litkut suihkepulloon, mutta ihan likaisiin ei varmaankaan tehoa.

Ja vielä vinkki nro 2: Kodinavux-firma, n. 30e/tunti. Käytin kun olin viimeisilläni edellisen kerran. Kaksimetrinen musta mies pesi ikkunat 100-kertaa nopeammin kuin minä eli kolmessa tunnissa ja jäljessäkään ei ollut valittamista, vaikka olen nipo. Suosittelen.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana aamu!

Sain nukuttu viime yönä 7 tuntia vain 3:lla vessareissulla,se on enemmän kuin mitä oon nukkunut viimeiseen viikkoon yhteensä!=)JEE!

Olo on kuin uudesti syntyneellä...

Kävin tiistaina äippäpolilla tarkisteleen tilannetta kun tuo limatulppa on jo tullut ja on ollut noita suppareita ja valvomisia..

Suppareilla ei oo ollu minkäänlaista vaikutusta tuolla alhaalla.Hieman oli proteiinia pissassa,hiukan normaalia korkeampi verenpaine ja pientä lämpöä...Käskivät palata takaisin jos kuume nousee tai jos haluan osastolle nukkumaan.

Kyselisin onko muilla ollut kystaa tuolla kohdun tietämillä???Luulin itse että alamahan kivut johtuvat siitä,mutta lääkäri sanoi että sen pitäisi olla kivuton...hmm..eipäs sitten selvinnyt mikä noi kivut aiheuttaa..

Jaahas,pitäisiköhän minunki alkaa tänään ikkunan pesuun kun on pitkästä aikaa voimia tehdä jotain=)

Nyt aamukahvin keittoon josko tuo mieskin tulta kohta nousisi ylös=)

Lamisa + poitsu rv 37

Vierailija
2/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin nukuttu yö takana, tosin pikkusen lyhyeksi jäi kun illalla valvoin kipeiden supistusten takia. Ei olleet mitenkään säännöllisiä eikä edes tiheitä, varsinkaan sitten kun olin päässyt sänkyyn. Sitten heräsin virkeänä jo ennen kuutta, ei väsyttäny yhtään, en jaksanu lojua sängyssä. Mikähän tarmon puuska minuun on nyt iskeny. Ei tietoakaan taannoisesta alakulosta ja saamattomuudesta.

Muuten ei tänne odotusrintamalle kuulu mitään uutta. Tai no oikeastaan sen verran, että turvotus on lisääntynyt älyttömästi jaloissa ja käsissä varsinki. Iltapäivästä ei voi mennä enää kunnolla kyykkyyn kun jalat ei taivu niin paljon, sukista jää jalkoihin puolen sentin painauma ja kävelykin tuntuu jaloissa ihan oudolta. Niinku ois jaloissa lyijyä. No ei tätä onneksi kauaa kestä enää, toivottavasti.

Nyt pitäis jatkaa siivoushommia... ja lisäksi ois tiedossa pyykkäystä tälle päivälle...

Pirtsakkaa päivänjatkoa muillekin mammoille!

lyyli 38+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella kuulosti vauva jo vähän rauhoittuneen masussa, minulla taas ihan päinvastoin. Paljon on virkumman oloinen kuin aikaisemmin, liekö sitten kyseessä taas muutama virkeämpi päivä jota seuraa sitten viikon lepo. Semmosta tämä on ollu.

Hö, nyt mä unohin sen toisen asian joka mulla oli mielessä mutta ehkä se tulee taas mieleen.

lyyli edelleen

Vierailija
4/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten osaatte ostaa etukäteen imetysliivit? Siis minä en oo osannu ostaa kun mulla on nyt raskauden aikana ollut rintakehän ympärys selvästi isompi kuin ennen raskautta ja mistä voin tietää paljonko nämä " meijerit" tästä sitten vielä kasvaa, huoh!!! Siis palautuuko tuo rintakehän ympärys kuin pian takaisin? Jostain luin että kuukautta ennen laskettua aikaa voi ostaa kokoa liian suuret liivit niin pitäis olla sitten sopivat kun maito nousee. Tiiä häntä sitten. Minulla on muutamat imetysliivit kyllä jo olemassa mutta voi olla että ne käy pieneksi heti.

Vierailija
5/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoo tuo selän puutuminen aina aamuisin ajaa ajoissa sängystä ylös, mutta eipä haitanne, kerkeää miehen kanssa hetken turista ennen kuin töihin lähtee. :)

Ja voi hyvänen päivänen, kun mulla ei ole sitten vieläkään ollut mitään kivuliaita supistuksia... Mä melkein veikkaan, että ensi viikon neuvolassa mulla on paikat yhä ja edelleen täysin kiinni! Sittenpä voi ruveta miettimään, että eikö tässä meinatakkaan synnyttää...?!

IMETYSLIIVEISTÄ: mun mielestäni rinnanympärys palautuu aikaslailla heti liki samoihin mittoihin, kuin aiemmin, joten ympärykseltään liivien ei tarvitse olla juuri normaalia suuremmat (ja ainakahn niissä on säätövaraa). Mulla imetysliivien kuppikoko on alussa kaksi numeroa isompi, mutta aikas pian palautuu yhtä numeroa suuremmaksi. Mutta sehän on oikeasti tosi yksilöllistä.

(.): vauvista on tullut varsinainen iltavirkku. Päivät köllitään HILJAA massussa, ja iltaa/yötä kohden alkaa vasta jytinä (taitaa toistaa yövirkkuja sisariaan;)). Tosin liikkeet ovat harventuneet huomattavasti...

KYSYMYS: jos tekee liikelaskentaa, niin kuinka monta kertaa päivässä sitä pitäisi tehdä?

Jeps, nyt kuitenkin raikkoamaan keittiötä, pian tulee mammakaveri lapsineen käymään, kiva!:)

Touhuja itsekullekkin!

tilda 35+4

Vierailija
6/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin nukuttu yö takana, kyllä taas jaksaa!

Täälläkin alakuloisuus on väistynyt pirteyden tieltä ja vaikka lunta sataa ja on pakkasta niin tuntuu edes hiukan keväältä..

Oma ( . ) : Eilen koin sitten ensimmäiset kivuliaat supparit, polttivat ihan kivastialavatsaa ja alaselkää parin tunnin ajan ja tiheään..Alkaa siis täälläkin jotain merkkejä ilmaantua lähestyvästä synnytyksestä, kun tähän asti ei niin mitään. Sen nuo supparit sai aikaseksi, että sairaalakassi on vihdoin ja viimein pakattu!

Miestäkin alkanut selvästi jännittää, varsinkin ehtiminen synnärille jos synnytys alkaa päivällä, kun he voivat olla pitkälläkin töissä. Toisaalta ei se vauva nyt kuitenkaan ihan heti tule, kun supparit alkaa, vaikka nopea synnytys saattaa ollakin tiedossa.

Synnytin muuten viimeyönä kolmoset, olivat ennenaikasia ja taas ne syntyi ulkona. Kaksi oli keinohedelmöitetty ja tummaihosia, mies oli niin halunnut;-) ja yksi sitten tämä meidän vauva, itse hoidin vain tätä yhtä ja kaduin niitä kahta hedelmöitettyä, että kuinka mahdan jaksaa kolmen vastasyntyneen kanssa...No näitä hassuja unia kyllä näköjään riittää!

No katsellaan taas mitä tämä päivä mahtaa tuoda tullessaan! Ulkona näyttää mukavan aurinkoiselta !

Ponnari & Masukki 36+5

Vierailija
7/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä odotellaan tytön labratuloksia, että mikä mahtaa olla syynä tuohon korkeaan kuumeeseen joka jatkuu jo viidettä päivää! Mitään tulehdusta ei mistään eilisellä lääkärikäynnillä nimittäin löytynyt. ja yöt on sitten menneet tämän viikon niinkuin vain sairaan lapsen kanssa voi mennä. Kyllä väsyttää.

Imetysliivikeskusteluun sen verran minäkin, että en ole kahdella aikaisemmallakaan kerralla sellaisia hankkinut, enkä aio nytkään hankkia. Minulla kun ei rintavarustus ole aikaisemminkaan kasvanut yhtään, eikä toistaiseksi vielä tässäkään raskaudessa, tuskin enää kasvaakaan. Kaikki raskausajat olen käyttänyt tavallisia ja saman kokoisia liivejä kuin ei-raskaana ollessani. Eikä muutosta ole tapahtunut edes vauvan synnyttyä. Olisihan se kivaa tuntea itsensä povipommiksi edes hetken :) Toisaalta, ei minulla ole rinnoissa tapahtunut sitten minkäänlaisia muitakaan muutoksia raskausista ja imetyksistä johtuen, ovat aivan samanlaiset kuin ennenkin. Vai onko se vain jokin urbaanilegenda, että raskaudet ja imetykset venyttävät ja veltostuttavat? Kun ei kerta kaikkiaan ole kokemusta, kun ei rinnanympärys kasva senttiäkään!

Mahanympärys kasvaa sitten senkin edestä, täällä on jo lähes 120cm tuo ympärysmitta :) Alkaa vähän jännittää, kuinka nopeasti se tästä palautuu ja vetäytyy takaisin vanhoihin farkkuihin... Aikaisemmin olen ollut onnekas tuossa asiassa ja mahtunut muutamassa viikossa kaikkein tiukimpiinkin farkkuihin, tekemättä asian hyväksi oikeastaan mitään. Vaikka painoa on tullut joka kerta se parikymmentä kiloa, niin ihmeellisesti se on häipynyt.

Nyt vaan pelottaa, että tekeekö tämä ikä tepposet: esikoisen syntyessä olin 26v ja pojan 27v, nyt tuleekin tänä vuonna 33v mittariin, eikä mamma ehkä enää palaudukaan niin helposti kuin nuorempana... Ihanan pinnalliset ongelmat minulla taas, eikö :)

Oma napa voi siis edelleen paksusti. Meno on melkoista tuolla sisällä, vauhtia riittää. Ei supistele, ei sitten yhtään. Huomenna polille sopimaan sektiopäivä. Yritän kyllä kaikkeni, etteivät ihan la:an asti odotuta. Virallinen päivähän on 10.4., jos saisin sektion puhuttua edes edelliselle viikolle, tuo kun on maanantai. Luulisi, että voisivat sitä edes harkita, mikäli vauva nyt on niin iso kun kaikki ovat arvioineet.

Huomenna tiedän paremmin, tulen kertomaan " tuomion" kun kotiudun.

Eusenia 37+3

Vierailija
8/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tämä hikoileva unitautinen kuolaaja koittaa pitää silmät sen verran auki että saa kirjoitettua muutaman rivin. =) Siis oikeesti, mä nukun ja nukun ja nukun. Eilen taas on taju lähteny ysin jälkeen ja pissireissujen (3kpl) jälkeen ei mitään probleemia saada unta vaikka mua vaivas taas illalla hirveet nivus ja liitoskivut. Siis luut oli niin hellänä ettei istumaan pystyny ja nivustaive oli kuin liekeissä. Mitään kystaa tms ei oo ja olen huomannu että tämmöstä oiretta tulee sit heti kävelyn päälle. Eilen tein päivällä kävelylenkin ja raahasin kauppakassin kotio ja eikö tämä sit alkanu. Joten tänään en tee muuta ku kellin pedissä.

Hikoiluttaako teitä muita nukkuessa? Ku mulle käy joka kerta ku nukahdan niin että herään sit ihan hiestä märkänä. Ja nimenomaan levossa käy näin. Ja sit toi kuolaaminen on toinen uus juttu. Onko tää hengittäminen sit todella näin hankalaa et aina on kuolat tyynyllä?? =)

Vauva liikkuu edelleen normaalisti, ei mitään hiljenemismerkkejä. Eilen pojan potkut sattui illalla aika paljon ja aamusta on ollu jo kerran hikka. =) 5 päivää vielä tiistaihin ja sitten mä houkuttelen sen ulos =) Tai no toivotaan et lääkkeet tepsii TAYS:sis sit suht nopeesti. Mulla painaa maha istuessa tosi epämiellyttävästi reisiin. Ja selkää on alkanu painaa toi etupuolen taakka ja huomaa et selkä väsyy tosi nopeeta. Mutta ei supista ei enää =) Viime viikko kyl olikin helvettiä niiden kanssa mut kai mulla kohtu ajatteli et antaa nyt ton naisenraadon sit levähtää tiistaihin asti =)

Nyt tämä turvonnut mamselli raahautuu suihkuun ja sit takas punkkaan. Iloista torstaita kaikille!

Annu

9/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aamu on alkanut kitisten, poitsu kaatoi muronsa pöydälle kun olisi pitänyt saada minun kuppi (samoja muroja, eri maito, mutta erilainen kuppi!), sitten kun karjahdin, lähti makuuhuoneeseen tuppea tekemään ja tuli sieltä ja pisti rahani possuunsa... Siinä vaiheessa en voinut kuin nauraa, että onneksi tuo ei ymmärrä vielä setelirahojen päälle! Syötin sitten kaurapuuroa, siitäs sai, ja nyt on rauha maassa ja muumit telkkarissa. Huh.

Eilinen me oltiinkin sitten käytännössä kahdestaan kotona. Mies joutui palohälytykselle heti töitten jälkeen ja perään palokunnan harjoitukset. Näin jo unta että tänäänkin oli 12h poissa kotoa ja minä olin hepulissa täällä... mutta nyt pitäisi olla lyhyt työpäivä.

Masuun ei kuulu mitään erikoista. Minäkin sain liikelaskentaohjeet, mutta en ole tehnyt kun ohjeessa oli että TUNNIN pitää maata ja laskea liikkeet. Ei minusta ole mihinkään aikaan päivästä niin pitkään operaatioon. Edelliset ohjeet olivat muistaakseni, että puoli tuntia, ja jos ei tule 10 liikettä niin sitten toinen puoli tuntia ja sitten jo menoksi ellei niitä kuulu. Mutta eri sairaaloissa eri tavalla. Nuo ohjeetkin olisi kuulemma pitänyt saada jo 36.viikolla, mutta ylläri ylläri, th:ni ei ollut niitä tajunnut antaa.

Huomenna olisi se hieroja :) Työkaverini kun näin, hän kauhisteli että kuinka uskallat vielä mennä hierojalle. Miksi en? Paikat on aika jumissa ja synnytyksen jälkeen pahenee kun vauvaa kantelee. Toisaalta olin viime viikolla varatessani aika varma, että jää käymättä, mutta nyt näyttäisi että tämä raskaus menee pitemmälle - jos tästä päivästä päästään =)

Ikkunanpesusta, olen ollut töissä siivousfirmasta ja kehittänyt ikkunanpesutaidon huippuunsa, jos saan kehua :P Fairy on parasta, ja nimenomaan se vaahto on se joka puhdistaa. Tärkeä homma on lastan käyttely, eli siinä se punnitaan miten ikkuna tulee kirkkaaksi. Huuhtelua ei tarvita. Ja ikkunat pestään aina varjon puolelta, aurinko jättää juovia. Vaikea kuitenkaan opettaa näin kirjallisesti, mutta kannattaa ainakin tarkistaa ettei lasta ole mikään ikivanha, itse en voi sietää viiruja jättäviä lastoja joissa kumi on päässyt löpsähtämään ja joutuu käyttämään voimaa... pitäisi itsekin pestä ne ikkunat jotka joululta jäivät pesemättä, sisäpuolelta ja sisäovessakin taitaa olla viime kesän kärpäsenp:t... Mutta eivät ole huonoja ihan kaikki nuo valmissuihkeetkaan, eli ihan kunnon ja omantunnon mukaan ;)

Imetysliiveistä sen verran, että minulla ainakin aika nopeasti sen ' dollyparton' -vaiheen jälkeen palautui ympärysmitta entiselleen. Nyt on sama juttu kun viimeksi, että se ympärysmitta ahdistaa loppuraskaudessa eniten, mutta siihen en ainakaan minä voi luottaa. Kuppikokokin pieneni parin kuukauden päästä yhdellä, kun maidontuotanto tasaantui. Laitokselta lähtiessä oli kyllä tukala ahtautua niihin isoimpiin liiveihin, tällä kertaa varmaan laitan jonkun sukkahousuviritelmän kun on tunnin matka takaisinkin, ellei muut mahdu. Kotona olin paljon ilman liivejäkin, nyt saattaa tosin kyläilijöitä olla enemmän joten pitänee vähän riskata sen asian suhteen...

Mutta nyt taidan kurkistaa vielä muitakin sivuja, torstaipäivän jatkot kaikille! Ja olihan se mymlankin vielä yhtenä kappaleena :)

eikkuli 38+1

Vierailija
10/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli se viimeinen lääkärineuvola. Todella tyhjänpäivänen käynti kerta kaikkiaan, taisin olla sisällä peräti kymmenisen minuuttia joista useampi meni siihen kun terkka ja lääkäri kertasivat omia synnytyskokemuksiaan... Mielenkiinnolla odotin että onko yölliset menkkamaiset säryt, joita ei esikoisen odotusaikana ainakaan muistini mukaan ollut, saaneet jotain aikaseksi kohdunsuulla, mutta jostain syystä lääkäri ei ylettänyt sinne saakka sormillaan.. enpä ole moisesta ennen kuullut, kyllä sillä keskiraskauden lääkärineuvolassa ihan hyvin sormet riitti. JOka tapauksessa, sanoi nyt sentään sen verran että reunalta tuntuu pehmenneeltä. Mitäköhän siitäkin pitäisi päätellä.

Onko täällä ketään muuta jonka ei tarvitse nousta öisin ollenkaan vessaan? Siis tää on ihan uskomatonta, ja meinaa muodostua mulle jopa pieneksi ongelmaksi kun olen tottunut ottamaan rautatabletit yövessareissullani, nyt meinaa jäädä tabut ottamatta kun pitkin päivää tulee litkittyä maitoa yms. jotka ei sovi niiden kanssa yhteen. Aamulla kyllä tuntuu alapäässä että on ollut koko yön vaakatasossa, tuntuu niin kuin koko mahan alus tipahtaisi pois, ei kiva. Siitä vaan hissuksiin ylös, välillä pientä hierontaa niin pääsee joten kuten tolpilleen. Vähän aikaa kun on ollut pystyssä niin kipu on tiessään.

Imetysliiveistä. Itse ostin muutama viikko sitten ensimmäiset, saa nähdä kuinka käy koon kanssa kun tuntuu että ympärysmitta on jo nyt hiukan liian suuri.. harmillista sinänsä, olivat kalliit liivit ja pidän niistä kyllä muuten kovasti. Ei vaan tullut mieleen kyseenalaistaa Figura Shopin myyjän asiantuntemusta silloin ostohetkellä. Vielä on aikomuksena ostaa yhdet liivit ennen synnytystä, kuppikoko isompi, ympärysmitta pienempi. Viimeksi rinnat ei juurikaan pienentynyt edes imetyksen loputtua (roikkuvat vaan enemmän...) vaan pysyivät lähes saman kokoisina kunnes taas tämän raskauden aikana ovat vähän turvonneet ja maidon noustua taas varmasti hiukan lisää. Sen hurjimman maidonnousun aiheuttamaan paisumiseen ei mielestäni kenenkään kannata liivejään sovittaa, se kun ei kestä kun muutaman päivän ja sitten ovat liivit taas liian isot. Mulla on sellaset toppimalliset " yöliivit" (kaarettomat, vsaumattomat) pakattu sairaalakassiin, niissä kun ei ole niin tarkkaa sen koon kanssa. Niillä aion pärjätä eka päivät. Viimeksi ainakin rinnat oli niin pinkeät ja arat maidonnousun aikoihin että ei olisi tullut mieleenkään laittaa niitä mihinkään kaarituellisiin pitsiunelmiin vaikka olisi sopivat ollukkin..

Vielä omaa napaa.. ihmettelin jo neuvolassakin kun olo tuntuu oikeastaan paremmalta kuin pari kuukautta sitten, ei väsytä, ei turvota, selkäsärky on hiukan helpottanut jne.. niin kauan kun malttaa ottaa rauhallisesti niin suurempia ongelmia ei ole ilmennyt. Mikä on tietysti tooosi hyvä että jaksaa esikon kanssa touhuta päivät ja hoitaa viime hetken juttuja vielä ennen synnytystä. Tosin aamulla jo luulin että lapsivesikö lirahtelee, kun sohvalta noustua oli märkä läntti housuissa. Laitoin varmuuden vuoksi siteen, mutta eipä tässä parin tunnin aikana ainakaan ole enempiä lirahdellut.. mitä lie sitten oli. vauva on liikkunut ihan normaalisti, hiljensi tahtia jo pari viikkoa sitten mutta pitää kuitenkin selkeitä jumppahetkiä useamman kerran päivässä.

KOvasti jo vauvan syntymää täällä siis odotellaan! Esikoinen syntyi rv 37+6, saa nähdä miten tällä kertaa käy. Nyt täytyy lopetella kun tyttö kaipaa äiskältä hellyyttä :)

Vierailija
11/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksanpa minäkin hypähtää pinoon.

Nyt on iskenyt myös tänne se haluan-käpertyä-sohvan-pohjalle-ja-vain-olla-vaihe. Eli lukemassa olen juttujanne käynyt, mutta en ole saanut itsestäni niin paljon irti että kirjoittaisin. Puhelimeenkaan ei tee mieli vastata, kun ihmiset ovat jo aloittaneet sen " no jokos sitä ollaan lähdössä synnyttämään" -rumban. Olen tehnyt selväksi, että jollei ole muuta asiaa, ei tarvitse soittaa lainkaan. Kyllä me ilmoitamme, kun ilmoitettavaa on.... Ärsyttävää!

Eilinen meni polilla. Verenpaineet koholla ja verikokeessa maksa- ja tulehdusarvot poissa viitearvoista. Lääkäri meinasi imaista minut sairaalaan makaamaan, mutta pääsin kuitenkin kotiin, kunhan vaan lepäilen, mittailen verenpainetta ja käyn ylimääräisellä näytillä labrassa ja neuvolassa. Maanantaille antoivat uuden ajan polille jolloin tilanne tarkistetaan uudelleen. Paikat alkavat valmistautumaan synnytykseen, vaikka ei niitä supistuksia ole täällä ollut kuin nimeksi. Alhaalla siis paikat auki 1-1,5cm, pehmeä, mutta kanavaa jäljellä vielä pari senttiä.

Katotaan mitä meinaa lääkäritäti sitten maanantaina. Olen kyllä jo valmis tästä masusta luopumaan, varsinkin nyt kun en voi juurikaan mitään tehdä. Alkaa seinät kaatumaan päälle ja villakoirat juosta nurkissa (vaikka niitä aina mieheltä salaa metsästelenkin ;))

Ai niin, ultrassa vilkutteli vauveli tyytyväisenä. Onneksi siellä kaikki ok. Niinhän se on, että luonto on hoitanut asiat niin, että ensin menee äidin kunto ja sitten vasta vauvan. Hyvin järjestetty!

Imetysliiveistä: minulla myös niin, että raskaus/imetys ei ole vaikuttanut rintamalinjastoon lainkaan. Samoilla rintsikoilla mennään kuin ei-raskaana. Esikoisen aikana ostin imetysliivit " vanhoilla mitoilla" ja hyvin sopivat. Ajattelin tunkeutua niihin myös nyt.

Mitäs muuta... Liikelaskennasta sanottiin mulle neuvolassa, että kyllä äiti huomaa, jos päivänaikana ei liikkeitä tunnu (älä?). Sitten vaan makaamaan kyljelle ja laskemaan. 10 liikettä pitäisi tulla/tunti, mutta jos nuo liikkeet tulee esim. 15min aikana, asia ok. Kannattaa ottaa vaikka lasillinen mehua alle, että saa vauvelin sokerilla hereille :) Niin ja ei kuulemma kannata tarkkailla joka tunti, vaan esim. pari kertaa päivässä.

Olikohan mulla vielä jotain muuta... Palailen, jos muistuu mieleen. Nyt painun taas lepäämään. Pyykkikoneen kautta tosin.

Muhkeita oloja kaikille!

S 38+5

Vierailija
12/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilda kyseli liikelaskennasta:

Minulle äitipolilla sanottiin,että vain pari kertaa päivässä pitäsi riittää,että laskee liikkeet ja se kannattaa ajoittaa niihin aikoihin,jolloin vauvelilla on aikaisemminkin ollut liikuntatuokioiota.

Tänään se on sitten viimoinen päivä,kun meidän perheessä on 3 jäsentä. Huomenna on yksi hyvin äänekäs jäsen lisää.

Meillä poikaa jänskättää kauheasti,että millainen vauva on sitten,kun se on siinä ihan ilmi elävänä,eikä vain potkuina minun mahassani.

Meistä miehen kanssa on lähinnä outoa taas alkaa pyörittämään vauva perheen arkea,kun edellisestä kerrasta kerkesi vierähtämään 7 vuotta.

Kyllä tässä ajassa kummasti unohtaa yövalvomiset sun muut,mutta eiköhän niistä pääse hyvinkin nopeasti taas jyvälle.

Onko muiden ukkeleilla tarkoitus pitää varpajaisia?

Meillä isännälle tulee kotiin perjantaina muutama kaveri.

He perustavat tänne pelistudion(Ovat kaikki tuollaisia hulluja pelaamaan erilaisia konsoli/tietokone pelejä) ja siinä pelien lomassa sitten ottavat vähän keppanaa janoon,että ei mitään hirveätä riekkumista.

Varmaan käyvät kääntymässä sitten jossain kapakassa ja tulevat meille nukkumaan.

Esikoisesta varpajaiset jäikin viettämättä,kun isännällä oli silloin viikonloppu vuoro edessä ja meni mieluummin tienaamaan paksun tilipussin.

Oma maha on samanlainen,kuin eilenkin.Jotain ihmeellistä veeeenyvää liikettä tuntuu ja takapuolta työnnetään ulos minkä ehditään..

Sain ihme kumminkin viime yön nukuttua jota kuinkin hyvin.Pätkissähän se meni,mutta kuitenkin olo on vähän pirteämpi.

Mutta nyt joudun kyllä nousemaan ja menee tekemään aamupalaa.

Niksu 38+5

Vierailija
13/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tääon ihan uskomatonta kuinka nopeesti se aika oikeesti menee, taas huomenna aamupäivällä on jo lähtö kotiin päin viikonlopunviettoon. Sit onki sunnuntaina rv 37 täynnä ja maanantaina taas neuvolaan. Kohta tarttis ryhtyä oikein tosissaan uuden kämpän etsimiseen, ku heinäkuussa pitäis olla jo tuolla Turun seudulla ku miehen työharjottelu alkaa..

Joku muukin oli nähny taas vauvaunia, meillä se on edelleen toi mies ku niitä näkee.. Viime yönä mä olin synnyttäny niin, et hän ei ollu ehtiny paikalle ja vauva oli samantien semmonen taaperoikänen ja kuulemma erittäin tottelematon.. Koko ajan oli menny laiturille, vaikka oli kielletty.. (hänen vanhempansa asuvat meren rannalla..)

Taas ku luin muita tän päivän pinon tekstejä, ni totesin, et mul on kyl aikast pieni maha.. Ympärys ei oo ku 90cm.. Miehelläki on isompi ja se on kuitenki paljon urheileva poliisiopiskelija eli ei todellakaan mikään pullea.. Ja sf oli viimeks tosiaan vaan 28cm. Toivottavasti tästä ollaan sitte nopeesti bikinikunnossa.. Neuvolassa th:ki meinas, et voin jopa laihtua lähtöpainosta imetyksen aikana.. ehkä se on toiveajattelua, mut ainahan saa haaveilla..

Omassa mahassa taas aamujumppa käynnissä.. Oon huomannu et vauva likkuu eniten aina tossa alkuiltapäivästä. Eilen tunki jo tosi voimalla ja kipeestiki tosta kylkiluiden alta, ihme ettei tullu sitä kautta ulos.. Öisin taas on kovin rauhallinen tai sit mänukun vaan niin sikeesti, mut ei hän kyl yleensä vessareissujen yhteydessäkään herää (tai ainakaan kerro sitä mulle..)Jos vaikka osais nukkua sitte ulostultuaanki öisin..Taas varmaan turhaa toiveajattelua..

Pirteää päivää kaikille mammoille!

Hipsu ja masu rv 36+4

Vierailija
14/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla sellanen tosi rasittunut olo, vaikka on äippäloma menossa ja ei pitäis olla mitään mistä rasittua muuta kuin raskaus. Voiko yksin tää raskaus tehdä näin rasittavan olon? Kiristelen hampaita yöt ja päivät, pää on kipeä. Raskaaksi olon tekee myös vihlovat supistukset. Sais jo vauva syntyä. Toivottavasti sitten tilanne korjaantuu...

rv 36

Vierailija
15/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta juuri tulin. On se kumma että aina kun lääkäri mittaa sf-mitan tulee käyrään hirmuinen hyppäys ylöspäin ja kun taas terkkari hyppää käyrä alaspäin. Näin on nyt käynty molemmilla lääkärikäynneillä. No samapa kait se on, molempien mitat ovat kumminkin keksikäyrän yläpuolella, lääkärin vielä yläkäyränkin yläpuolella.

Eilen käytiin Jorviin tutustumuassa, siellä oli kuulemma ollut totaali tungos viime viikonloppuna, heillä on 20 potilaspaikkaa ja äitejä oli ollut 25, perhehuoneet oli pitäneet purkaa ja antaa äitien käyttöön. Toivottavasti sitten kun minä sinne olen menossa ei ole mitään synnytys piikkiä, tahdon semmoisen perhehuoneen ihan välttämättä.

Ihan mielenkiintoinen kierros kumminkin, synnytys jakkara näytti siltä että se oli kynsitty tikuille siitä edestä mistä äiti varmaankin pitää kiinni, huh!

Nyt haen mehujäätä pakastimesta ja menen soffan kulmaan kirjaa lueskiemaan kunnes lapset tulevat koulusta klo:15 jälkeen.

Vierailija
16/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, et on aika epärealistinen olo, et ainakin lähes vuoteen en ole menossa töihin.

Tuntui jopa haikealta pakata muutamat omat jutut: käyntikortit yms. pahvilaatikkoon ja roudata ne varastoon odottamaan paluuta.

Onks tääl ketään muuta joka tuntis olonsa vähän haikeeksi koska työt sai väistää äitiysloman tieltä?

Tuntuu, et niin paljon olis tekemistä... asioita, jotka haluais saada kuntoon ennen vauvan tuloa. Pitäis tehdä varmaan lista mitä kaikkea pitäis tehdä ja sit vaan aloittaa se tekeminen.

Masurintamalla kasvua on ollut ihan mukavasti - ainakin omasta mielestä. Noin pari viikkoa ostin yhden " tiukan" puseron, joka meni ihan näitisti masun alle, mut nyt jo alkaa napa näkyä, joten joutuu vähän väliä vetämään puseroa alaspäin :-)

... ihan hyvä siis ettei tartte enää töihin mennä... en haluais ostaa enempää näitä mammavaatteita...

Vauva liikuskelee ihan mukavan aktiivisesti tuolla masussa - välillä on hiljaisiakin hetkiä ja päiviä, mut onneks ei niin usein et olis tarvinnut huolestua.

Viimeksi kun kävin neuvolassa niin vauva oli perätilassa - vähän jännittää kun seuraavan kerran menen lääkärille, et onko vauva edelleen perätilassa... vähän veikkaisisin, et saattais olla nyt sivuttain kun potkuja tuntuu tuolla sivulla.

Joku täällä kyseli, että aikooko mies järjestää varpajaiset... mun mies on ainakin ajatellut pitää... hän kuuluu muuten kans niihin aikuisiin miehiin, jotka rakastavat konsoli pelejä ja harrastavat keskenään noita " peli-iltoja" :-D

Iluvartar-76 rv34 + 6

Vierailija
17/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä huomiseen =)

Vierailija
18/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan kaikille huhtikuisille!

Olen muutaman kerran kirjoitellut pinoon, mutta en viime aikoina. Viestejänne kyllä olen lueskellut, mutta en ole saanut vastattua tai kerrottua omia kuulumisia. Mulla kyseessä siis 3. raskaus, kotona tytöt 5 v ja 3,5 v. Tytöt jäi pois päiväkodista äitiysloman alettua, joten ollaan totuteltu kotona oloon taas. Vanhempi käy srk-kerhossa 2x viikossa, mutta tuntuu että se ei riitä kun energiaa on ihan liikaa. Molemmat tytöt myös testaavat lähes päivittäin rajoja ja kun omalta väsymykseltä ei aina jaksa olla johdonmukainen niin konfliktit on aika yleisiä.

Oma vointi on paksu. Kiloja tullut huimasti, noin 20 kg. Turvotuksia on myös paljon, aamuisin sormet ei taivu ja ovat todella kipeät. Nilkat myös turvoksissa ja HUULET! Onko kellään muulla huulet turvonneet? Viime yönä supisteli muutaman kerran kipeesti ja siitä lähtien on vaivannut myös jomotus siis sellanen menkkamainen kipu. Synnyttämään olisin jo ihan valmis lähtemään! peräpukamatkin alkoivat vuotamaan yöllä, hetken jo luulin veren tulevan jostain muualta.Yök mitä juttuja!

Sairaalaksii pitäisi pakata tänään, jotenkin viime yönä alkoi tuntumaa että lähtö olis lähellä. Tytöt ovat syntyneet rv 40 ja toinen rv 40+1, joten olen kyllä asennoitunut että kaksi viikkoa vielä odotellaan, tai neljä! Huh huh...

Joku kyseli varpajaisista: meillä mies on pitänyt varpajaiset vähän myöhemmin, ennen ristiäisiä kuitenkin.. Olen ollut tyttöjen kanssa silloin mummolassa yötä.

Suppareita kaikille halukkaille, kohta on huhtikuu!

t: @nni-Tanni ja möhkis rv 38+1

Vierailija
19/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi jännää, jos tosiaan voisi sanoa, että meidän vauva syntyy huomenna aamulla... Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin!

Imetysliiveistä: Minä ostin tässä jokin aika sitten yhdet kaarituettomat pehmoiset liivit tarjouksesta (-50 %). Päättelin, että jos kokoa on mahdotonta arvioida ennakkoon kunnolla, on järkevintä ostaa kohtuullisen halvat, joilla toivon mukaan pääsee alkuun. Myöhemmin voi käydä hakemassa toiset ja satsata vaikka niihin vähän enemmän. Valitsin yhden kuppikoon verran isommat, ympärysmitta sama kuin nyt, eli hieman isompi kuin ennen raskautta. Toiset liivit ehkä täytyy ostaa pienemmällä ympärysmitalla, mutta sitä murehdin vasta vauvan synnyttyä.

Ei ilmeisesti minulla ollut kovin jatkuvaa tuo autuaallinen nukkuminen hyvin yöllä. Viime yönä olen taas ravannut vessassa ja kärsinyt milloin mistäkin. Ikävää. Nukahtaminenkin tuntui ihan mahdottomalta, kun vauva aloitti tietty ihan hirmuisen potkutreenin juuri, kun yritin nukahtaa. Lopulta pyörimisestäni häiriintynyt isukkikin kokeili vauvan liikkeitä, ja olipa hänkin yllättynyt vauvan voimasta. Ei ole mitään hentoisia hipsuja nuo liikkeet, jos sille päälle sattuu.

Neuvolasta ei ole minulle annettu mitään liikelaskentaohjeita. Ovat vain sanoneet, että joka päivä PITÄÄ tuntua liikkeitä. Kaipa ajattelivat, että kysyn sitten, jos tuntuu tarpeelliselta.

Kissankello 38+0

Vierailija
20/32 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää äkkiä tulla laittamaan kuulumisia, kun tämä istuminen tekee sen verran huimaa että kauaa ei pysty olemaan. Kaikki asennot tökkii. Tätä on nyt maanantaista asti jatkunut, koko ajan nipistää, vihloo tms. tuolla kohdun suun tienoilla... Oliskohan synnytystapa- arvio käynnin tutkimus ärsyttänyt tilannetta (sentin auki) ja nyt sitten pikkuhiljaa avautuu ja viikonloppuna synnyttämään :)

Käytiin eilen katsomassa Evita. Oli se kyllä aika hyvä :)

Mutta nyt sattu ihan kauheasti. Mutta yksiöön ei ihmeempiä kuulu. Katsotaan sitten illalla, kun uimahalliin olis tarkotus esikon kanssa mennä.

-viivi_84 ja maha- asukki 36+5