Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kela jätti köyhät ilman rahaa ja lääkkeitä – miksi se ei ole hätätila?

Vierailija
04.04.2017 |

Hieno teksti Anna-Stina Nykäseltä. Yhteiskuntamme on murtunut. Hyvinvointivaltiota ei ole enää. J ahuonommaksi se vaan menee kunhan SOTE pääsee vauhtiin.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005155031.html?share=d4bf83ed634d3e606…

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain kunnissa on kyllä käytännössä tehty niin, että jos Kelan raha on myöhästyny niin sosiaalista on saanut ruokaan ja lääkkeisiin laput. Että ei täällä kukaan nälkään kuole ja ei joudu elintärkeitä lääkityksiä keskeyttämään Kelan vuoksi.

Vierailija
22/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalla on todella hirveät ruuhkat jokaisessa sosiaalietuudessa. Siellä ei viivytellä ja pyöritellä peukaloita ja hidastella missään määrin. Jos hakemukset olisivat palautettu ajoissa, mukana kaikki tarvittavat paperit, käsittely nopeutuisi. Teemme niin nopeasti kuin voimme. Jonkinlainen yleissivistys pitäisi olla näissä kirjoituksissakin, että siellä tahallaan viivyteltäisiin. T. Kela täti viittä vaille loppuunpalanut.

Eihän tuossa jutussa ole väitetty että syy olisi Kelan työntekijöiden. Syynä on johto, joka ei ole osannut työtään eli suunnitella ja varautua tulevaan muutokseen, vaikka kaikki tarvittavat tiedot on olleet hyvissä ajoin käytettävissä. Ylimielisesti ajateltu, että kuntien ihmiset ovat olleet vain niin tehottomia toimeentulotukia käsitellessään, ja että kyllä ne hommat nyt oikeasti nopeammin hoituu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ev. lut. kirkko ei ole majoittanut suomalaisia asunnottomia tiloissaan, ollut vuosikymmeniä aikaa toimia?

-Vai onko niin, että ev.lut. kirkko on nykyään täysin populistien, lesbojen ja homojen, sekä muiden marginaaliryhmien ohjauksessa?

-Missä on kristinusko ja sen ilosanoman levittäminen? Kristinusko ja islaminusko ovat toisiaan poissulkevia aatteita. Ev.lut. kirkko on siis hylännyt kristilliset aatteensa ja on nykyään islamilainen ja populistinen toimija, jolla ei kristinuskon kanssa ole mitään tekemistä.

Joo Ev.lut kirkkohan se on seksuaalivähemmistöjen ohjauksessa.

Kovinhan siellä suitsutetaan suvaitsevaisuutta vaikka julkisesti tuomitaan ettei meidän kirkossa homo pareja vihitä ja että kaikki sukupuolivähemmistöön kuuluvat ovat syntisiä. Ja heidän homous tai vaikkapa transsukupuolisuus on jumalan kosto heidän syntisyydestään.

Vierailija
24/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalla on todella hirveät ruuhkat jokaisessa sosiaalietuudessa. Siellä ei viivytellä ja pyöritellä peukaloita ja hidastella missään määrin. Jos hakemukset olisivat palautettu ajoissa, mukana kaikki tarvittavat paperit, käsittely nopeutuisi. Teemme niin nopeasti kuin voimme. Jonkinlainen yleissivistys pitäisi olla näissä kirjoituksissakin, että siellä tahallaan viivyteltäisiin. T. Kela täti viittä vaille loppuunpalanut.

Ei kai tässä kukaan yksittäisiä kelan tätejä arvostelekaan. Varmasti on kiire ja parhaanne teette. Vika on johdon ja suunnittelun, budjetoinnin ja resursoinnin, jotka on vedetty niin alakanttiin ettei mitään muuta kuin tapahtunut katastrofi ollut odotettavissakaan.

Hetken kelan sivuilla ollut johtajan anteeksipyyntö oli pelkkää hevonpeetä. Jos siinä porukassa olisi ollut yksikään peruslaskutaitoinen, tilanne olisi ollut etukäteen tiedossa. Ihan turha väittää että tt-tuen hakijoiden määrä yllätti, kun kunnista tietoja oli kerätty jo vuoden ajan. Jos projektia johtamaan pistetään joko idiootteja jotka eivät osaa tai idiootteja jotka eivät välitä paskaakaan, tulos on tämä.

Ja tämän saa viedä sinne kelan toimistoon esimiehelle eteenpäin toimitettavaksi. 

Vierailija
25/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut toimeentulotuen joka kuukausi ihan ajallaan kun olen sen tajunnut hakea ajoissa eikä vasta edellisellä viikolla. 

Kaikilla ei ole sama tilanne kuin sinulla. Toimeentulotukea haetaan viime hädässä ja esim. satunnaisia töitä tekevällä ei ole mahdollisuuksia hakea tukea kuin vasta sitten, kun tietää että palkkatulot ei tällä kertaa riitä.

Vierailija
26/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Rahat tulevat kyllä hyvissä ajoin, kunhan niitä hakee hyvissä ajoin. Turha itkeä jos hakee viikkoa ennen vuokranmaksua ja on käyttänyt säästöt mihin lie sontaan. 

Vierailija
27/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö! 20 arkipäivää meni. Kaikki liitteet olivat eikä mitään puutteita ollut. 20 arkipäivää.

Vierailija
28/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa niin päähän nämä tälläiset kommentit, itse odotin 25 päivää (!) päätöstä, vaikka lain mukainen käsittelyaika on 7 päivää. Eli kolminkertaisen ajan. Ja kyllä, oli mukana alunalkuaan ihan kaikki vaadittavat liitteet.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut toimeentulotuen joka kuukausi ihan ajallaan kun olen sen tajunnut hakea ajoissa eikä vasta edellisellä viikolla. 

Kaikilla ei ole sama tilanne kuin sinulla. Toimeentulotukea haetaan viime hädässä ja esim. satunnaisia töitä tekevällä ei ole mahdollisuuksia hakea tukea kuin vasta sitten, kun tietää että palkkatulot ei tällä kertaa riitä.

Vierailija
29/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä mitä te kirkon sotkette joka asiaan. Suomen Ev.lut. kirkko on aina auttanut niitä, jotka ei apua enää muualta saa. Se, että ketään ei kiinnosta mitä kirkko tekee, kun menee itsellä hyvin, ei tarkoita sitä, että mitään ei tehdä. Erotkaa toki kirkosta niin jää sekin vähä tekemättä. Ensin itketään, että kirkko ei saa sekaantua politiikkaan ja sitten sitä, kun se ei auta asiassa, joka kuuluu poliittisen vallan toiminta-alueeseen. Ja sitten sitä, että se auttaa sellaisessa asiassa.

Menkää itse auttamaan niitä, jotka mielestänne apua tarvitsevat ja lopettakaa valitus.

Vierailija
30/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatan kuullostaa aika kylmältä mutta ainoa sosiaaliturva suomessa pitäisi olla kylmä talvi joka hoitaisi köyhät pois.

Tämä pitäisi olla kokoomuksen vaaliteema joka vaaleissa.

Vierailija
31/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisittepä sen määrän niitä muslimeja kelan toimistolla. Ei mikään ihmekkään, että kauheat jonot kun joutuvat kaikki ne aina käsittelemään. 

Vierailija
32/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei silti ole syy että Kela saisi jättää maksamatta tai viivytellä toimeentulon myöntämisessä. Muutenkin jos laissa on määritelty että se toimeentulotuki pitää käsitellä 7-päivän sisällä niin ei Kela voi alkaa soveltaa omia sääntöjään tyyliin - no.. katellaan tässä kun jaksamme. Kyllä me kohta käsittelemme asianne mutta nyt on kivempi viettää toimisto siestaa.

Niin ja kaikilla sattuu virheitä. Joku voi masennuksissaan ihan unohtaa hoitaa asiansa ajoissa tai muuten vain epähuomiossa asia menee ohi ja sitten vasta myöhemmin havahtuu että ai niin.. se toimeentulotuki.

Vierailija
33/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä mitä te kirkon sotkette joka asiaan. Suomen Ev.lut. kirkko on aina auttanut niitä, jotka ei apua enää muualta saa. Se, että ketään ei kiinnosta mitä kirkko tekee, kun menee itsellä hyvin, ei tarkoita sitä, että mitään ei tehdä. Erotkaa toki kirkosta niin jää sekin vähä tekemättä. Ensin itketään, että kirkko ei saa sekaantua politiikkaan ja sitten sitä, kun se ei auta asiassa, joka kuuluu poliittisen vallan toiminta-alueeseen. Ja sitten sitä, että se auttaa sellaisessa asiassa.

Menkää itse auttamaan niitä, jotka mielestänne apua tarvitsevat ja lopettakaa valitus.

Niin kauan kun valtio tukee kirkkoa on jokaisella oikeus valittaa. Tukemalla laittomia mahdollisia rikollisia on rikos itsessään kirkon puolesta. 

Vierailija
34/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatan kuullostaa aika kylmältä mutta ainoa sosiaaliturva suomessa pitäisi olla kylmä talvi joka hoitaisi köyhät pois.

Se vaan että jos köyhät ja heikot siivotaan pois niin jonkun toisen pitää sitten ottaa kyseinen paikka kansan sylkykuppina. Seuraavalla portaalla on (alempi) keskiluokka.

Sinne pohjallekin pääsee niin helposti eikä ole takeita, että yhtä helposti pääsee enää ylös. Yt:t, sairastuminen, läheisen kuolema ja masennus voivat viedä samalla luokkastatuksen. Miksi köyhyyteen suhtaudutaan niin torjuvasti? Pelottaako ajatus siitä, että voi joutua samaan jamaan ja sen vuoksi köyhään suhtautuu vihamielisesti?

Vierailija
35/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Ainakin ne jutut pistelee, että ihmiselle maksetaan toimeentulotuki ja sit se tuki laitetaan kiiresti menemään ja ihmetellään sitten että laskut on jääneet maksamatta Kelalla. Tai että valitetaan, että joudutaan lääkkeet ostamaan omalla rahalla kun tuki on myöhässä. Tai valitetaan kun säästöjä pitää käyttää ja ei saa tukea..

Allekirjoitan, että veronmaksajana tympii kun tietää että tukien varassa elää paljon hemmetin ahneita ja itsekkäitä ihmisiä, joiden ainoa elämäntehtävä on loisia muista irti kaikki mitä lähtee. Mielestäni tässä on kuitenkin kyse isommista asioista, hyvinvointivaltion perusrakenteista.

Tukijärjestelmässä kaikkinensa on varmasti paljon uudistamisen varaa, mutta tässä on menty niin perse edellä puuhun kuin olla ja voi. Voin kuvitella kuinka Kelassa, kuten kaikkialla muuallakin nykyään, johtoporras on suuressa viisaudessaan päättänyt että yksi kelalainen pystyy hoitamaan viiden sosiaalitoimistolaisen hommat. Onko avoimesti ja rakentavasti keskusteltu niiden kanssa, jotka oikeasti sitä käytännön työtä tekevät? Epäilen vahvasti, että ei (kun ne kuitenkin vaan sanoisivat, että resurssit eivät tule riittämään). Epäilen, että jälleen kerran "tehostusta", "lisäarvoa" ja "ketteryyttä" on lähdetty ajamaan konsulttifirmojen kautta (luultavasti näitä on ollut useita kilpailutussyistä) ja tuloksena on ollut todellisuudesta irrallinen sillisalaatti, joka tosielämässä on osoittautunut katastrofiksi. Saa korjata jos olen väärässä.

Vierailija
36/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen hyvä kirjoitus hesarilta. Mutta tuo Anna-Stina taitaakin olla niitä viimeisiä vanhan kaartin toimittajia siellä. Sellaisia, joille journalismi on muutakin kuin lehden rahoittajien ja valtaapitävien nuoleskelua ja toissijaisesti oman egon pönkittämistä ja erilaisten vähemmistöjen palvontaa.

Vierailija
37/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Ainakin ne jutut pistelee, että ihmiselle maksetaan toimeentulotuki ja sit se tuki laitetaan kiiresti menemään ja ihmetellään sitten että laskut on jääneet maksamatta Kelalla. Tai että valitetaan, että joudutaan lääkkeet ostamaan omalla rahalla kun tuki on myöhässä. Tai valitetaan kun säästöjä pitää käyttää ja ei saa tukea..

Allekirjoitan, että veronmaksajana tympii kun tietää että tukien varassa elää paljon hemmetin ahneita ja itsekkäitä ihmisiä, joiden ainoa elämäntehtävä on loisia muista irti kaikki mitä lähtee. Mielestäni tässä on kuitenkin kyse isommista asioista, hyvinvointivaltion perusrakenteista.

Tukijärjestelmässä kaikkinensa on varmasti paljon uudistamisen varaa, mutta tässä on menty niin perse edellä puuhun kuin olla ja voi. Voin kuvitella kuinka Kelassa, kuten kaikkialla muuallakin nykyään, johtoporras on suuressa viisaudessaan päättänyt että yksi kelalainen pystyy hoitamaan viiden sosiaalitoimistolaisen hommat. Onko avoimesti ja rakentavasti keskusteltu niiden kanssa, jotka oikeasti sitä käytännön työtä tekevät? Epäilen vahvasti, että ei (kun ne kuitenkin vaan sanoisivat, että resurssit eivät tule riittämään). Epäilen, että jälleen kerran "tehostusta", "lisäarvoa" ja "ketteryyttä" on lähdetty ajamaan konsulttifirmojen kautta (luultavasti näitä on ollut useita kilpailutussyistä) ja tuloksena on ollut todellisuudesta irrallinen sillisalaatti, joka tosielämässä on osoittautunut katastrofiksi. Saa korjata jos olen väärässä.

Olen samaa mieltä, suomessa on tarpeeksi näitä tukien varassa eläviä. Miksi siis pidämme yhä portteja auki Suomessa, että tänne pääsee yhä enemmän asumaan veronmaksajien piikkiin? 

Vierailija
38/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse vähän aikaa sitten toimistossa ihmettelemässä meininkiä. Somalimies hoonolla suomella kiukutteli ja meuhkasi että miksi hänen pitää maksaa vuokraa, että kyllä kelan pitäisi maksaa kaikki! Kaikki laskut ja vuokra! Että anteeksi mitä?

Ei helv..että teki mieli vetää päin näköä, miten on noin TYHMIÄ ja AVUTTOMIA ihmisiä.... Ei mitään vastuuta mistään, osoitellaan vaan muita sormella. Osataan kyllä vaatia ja valittaa vaan ei tehdä itse MITÄÄN sen eteen!

Ei voi muuta kun tsemppiä toivottaa "kela-täteille" kun tommosta joutuvat kuuntelemaan päivästä toiseen ei käy kateeksi...

Vierailija
39/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä sitä mieltä, että oikeasti köyhä saa tukea, ainakin tt-tukea ja sitä myötä maksusitoumuksen apteekkiin.

Voit olla aivan oikeassa, mutta ongelma onkin siinä, että köyhä joutuu odottamaan liian pitkään sitä tukea ja maksusitoumusta.

Vierailija
40/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu kiinnosta.

Afgaanit ensin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä