Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään kirjastoissa tarvitaan ilmeisesti kuulosuojaimet - Onko kaikkialla näin?

Vierailija
04.04.2017 |

Yritin iltapäivällä käydä lukemassa yhden lehden kirjastossa, mutta eihän siitä meinannut tulla mitään, kun ihan hirveä meteli! Lapset, nuoret ja aikuisetkin... kukaan ei edes yritä olla hiljaa.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meil Turuus kirjoitti:

Turun pääkirjastossa oli sen avauduttua meno kuin karnevaaleissa. Kauheaa huutoa, ramppaamista ja alakerrasta kuului jymähtelevä metallinen kolina, aivan kuin valtavaa flipperiä olisi pelattu. Ajattelin kerran tehdä siellä hieman töitä mutta en pystynyt keskittymään (olen yläasteen ope eli hermoja löytyy), koska viereisessä pöydässä metakoitiin liikaa. Nuoria, parikymppisiä neitokaisia. Vihdoin paikalle saapui kirjaston työtekijä, nuori mies. Hän aloitti:'Täällä kirjastossa ei saisi...' Riemuitsin jo mielessäni kun luulin hänen jatkavan'metelöidä'. Hän sanoikin'SYÖDÄ'! Olivat nuo tyttöset nimittäin levittäneet oikein piknik-tyyppisen tarjoilun siihen tutkimustyöhön varatulle pöydälleen.

Siihen kirjastoon on kyllä suunniteltu ihanteellinen akustiikka. Lasten osasto alimmassa kerroksessa, joka on avointa tilaa kolmanteen kerrokseen asti. Avoin tila on ihan kirjaston keskellä. Kirjastossa pääsee näin esteettömästi nauttiman lasten kirkumisesta kirjaston syrjäisimmässäkin nurkassa.

Vierailija
22/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen kirjastossa ja nykyisin ei tarvitse olla enää hiljaa, paitsi lukusalissa, jotka ovat nimenomaan sitä varten että siellä saa rauhassa lukea. Kunhan ei huuda ja riehu niin ääntä saa kuulua. :)

Niin, sen olemme kyllä kaikki huomanneet.

Miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin iltapäivällä käydä lukemassa yhden lehden kirjastossa, mutta eihän siitä meinannut tulla mitään, kun ihan hirveä meteli! Lapset, nuoret ja aikuisetkin... kukaan ei edes yritä olla hiljaa.

Oon harmitellut samaa asiaa jo vuosia,minun lapsuudessani kirjastossa puhuttiin kuiskaamalla,nykyään siellä rääytään ja riehutaan,kirjaston hoitajat vain nuhtelevat turhaan.Todella raivostuttavaa😠

Vierailija
24/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meil Turuus kirjoitti:

Turun pääkirjastossa oli sen avauduttua meno kuin karnevaaleissa. Kauheaa huutoa, ramppaamista ja alakerrasta kuului jymähtelevä metallinen kolina, aivan kuin valtavaa flipperiä olisi pelattu. Ajattelin kerran tehdä siellä hieman töitä mutta en pystynyt keskittymään (olen yläasteen ope eli hermoja löytyy), koska viereisessä pöydässä metakoitiin liikaa. Nuoria, parikymppisiä neitokaisia. Vihdoin paikalle saapui kirjaston työtekijä, nuori mies. Hän aloitti:'Täällä kirjastossa ei saisi...' Riemuitsin jo mielessäni kun luulin hänen jatkavan'metelöidä'. Hän sanoikin'SYÖDÄ'! Olivat nuo tyttöset nimittäin levittäneet oikein piknik-tyyppisen tarjoilun siihen tutkimustyöhön varatulle pöydälleen.

Siihen kirjastoon on kyllä suunniteltu ihanteellinen akustiikka. Lasten osasto alimmassa kerroksessa, joka on avointa tilaa kolmanteen kerrokseen asti. Avoin tila on ihan kirjaston keskellä. Kirjastossa pääsee näin esteettömästi nauttiman lasten kirkumisesta kirjaston syrjäisimmässäkin nurkassa.

Se on hieman surullista, että monissa kahviloissakin on paljon hiljaisempaa kun turun pääkirjastossa. Siellä ei pysty keskittymään yhtään. 

Vierailija
25/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen, täällä syynä tietokoneet joilla pelaavat alakoululaiset, v-sanaa hoetaan ja huudetaan. Ei mitään reaktiota henkilökunnalta. Ennen piti tietokoneelle varata aika eikä niihin päästetty mukuloita riekkumaan.

Mun lähikirjastossa on juuri tuollaista!Välillä henkilökunta yrittää komentaa ja antaa muutaman päivän porttikiellon,mutta kakarat vain haistattelavat aikuisille ja palaavat porttikiellon päätyttyä riehumaan.

Vierailija
26/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoli pois. Samanlanen helvetilinen meno se on jo koululuokissakin ala-asteelta alkaen. Jokainen toteuttaa itseään ja touhuaa omiaan ja sitä mikä just sillon saattaa kiinnostaa.

Uusimman villityksen kertoivat televisiossa ja kuulemma jo toista sataa koulua lähtenyt tuohon mukaan, eli kuka oppilas tahansa ja missä vaiheessa oppituntia tahansa voi ja saa mennä vetämään leukaa rekkitankolle. 

Ei tarvitse ihmetellä miksi pisaoppimistulokset on romahtaneet. Eipä siellä hälyssä voi kunnolla keskittyuä, saati että kuulisi mitä opettaja kertoo oppitunnin aiheesta.

Sivistynyt Suomi on loppunsa edellä, mikäli tyyli ei muutu. Ja mikäs sen muuttaisi kun peräti kannustetaan kaikkia tekemään mitä haluaa ja milloin haluaa. Rajat puuttuu niin koulussa, kuin myös valtioltakin.

Vierailija
27/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastojen hiljaisuus on virallisestikin haudattu jo pari vuosikymmentä sitten. Lukisitte jotain muuta kuin Seiskaa, niin tämänkin tietäisitte. 

Olen ollut kirjastojen (useita eri kaupunkeja) aktiivikäyttäjä jo yli 40 vuotta. Luen tosin seiskaakin joskus, kun sellainen käsiini osuu. Olen vaan odotellut, josko joku äly palaisi takaisin ja kirjasto saisi säilyttää paikkansa sellaisena tiedon ja rauhan tyyssijana. No ei onnistu. Ja pahimmat mölisijät ovat...hmm...nuo "uuden kulttuurin opiskelijat"....

Vierailija
28/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin aina kuiskaillut kirjastossa, koska kirjaston hiljaisuutta on korostettu jo tarhaikäisestä lähtien. Ilmeisesti näin ei nykyään enää ole.

Siitähän on ollut ihan mediassakin juttuja kuinka kirjastoja ollaan kehittämässä jonkinlaisen kaupunkiolohuoneen tms. suuntaan, eivätkä ne enää ole paikka jonne ihmiset tulevat lukemaan kirjoja hiljaisuudessa.

Vierailija
29/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen kirjastossa ja nykyisin ei tarvitse olla enää hiljaa, paitsi lukusalissa, jotka ovat nimenomaan sitä varten että siellä saa rauhassa lukea. Kunhan ei huuda ja riehu niin ääntä saa kuulua. :)

Siis eihän kukaan ole valittanut siitä,että kuuluu ääntä,vaan siitä että kirjastossa nimenomaan huudetaan ja riehutaan.Henkiläökunta huomauttaa asiasta,riehujat haistettelevat ja nimittelevät,sitten sama meno jatkuu.Se tässä vituttaa,ei se ettei kirjastossa tarvitse nykyään kuiskailla.

Vierailija
30/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sivukirjastossamme se ongelma, että jotkut aikuiset jäävät keskustelemaan pitkään ja KOVAÄÄNISESTI niitä näitä kirjaston työntekijän kanssa tiskille, aivan lukutilan lähelle! Ymmärrän, että se voi olla jollekulle ainoa keskustelumahdollisuus koko päivänä, mutta miksi molemmat puhuvat niin kovaäänisesti?! Kirjastossa!

Vierailija
31/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kaupunginosassa asuu hyvin vähän m**uja, ja kirjasto on aika rauhallinen. Tai siis, kirjaston työntekijät uskaltavat huomauttaa metelistä ja juoksemisesta jne.

Vierailija
32/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti nykyään ei tarvitse kuiskia. Meidän kirjastossa lasten osastolla on mm. Isoja plaston rekka-autoja ym millä voi leikkiä, niistä itsessään lähtee jo aika kova melu. Saatikka sitten kun lapset leikkii ja pelaa siellä kun pelejäkin on. Ja kyllä se melu kuuluu aikuistenkin puolelle.

Toisaalta ei minua se haittaakkaan. Kirjat voi lukea kotonakin, ihan kiva että kirjastoja on päivitetty ja hyödynnetty esim nuorison ajanviettotiloina.

Lukusalit on ihan kiva tietysti jos olisi erikseen kaikissa.

Vierailija
33/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tilanne on aika huono noissa lähiökirjastoissa. Niistä on tullut sellaisia elämyskeskuksia lukuvammaisille ja mamuille.

Kirjojen määrää vähennettään, että saadaan ostettua lisää tietotekniikkaa yms.

Ei siihen henkilökunta voi puuttua, johtaja sanelee että tila pitää muuttaa enempi viihtymispaikaksi, silloinhan kirjoihin jää vähemän tilaa ja rahaa.  Pienellä palkalla oleva työntekijä joutuu pakosta myöntymään, kun muuten saa kurinpalautusta.

Tosin kirjojen määrä vähenee kyllä sitenkin, että ne tuhotaan tahallaan.

Kirjastonjohtaja elelee omassa kuplassaan, eikä ole kiinnostunut paljoakaan vanhanaikaisista asioista.

Pitää elää nykyaikaa ja ymmärtää että tulevaisuus on kaikkien.

Ei haluta palvella pelkästään sellaisia, jotka haluavat lukea kirjoja.   Eihän postikaan halua kuljetella paketteja ja kirjeitä, sinne mihin joku niitä haluaisi lähetellä.

Vierailija
34/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin aina kuiskaillut kirjastossa, koska kirjaston hiljaisuutta on korostettu jo tarhaikäisestä lähtien. Ilmeisesti näin ei nykyään enää ole.

Siitähän on ollut ihan mediassakin juttuja kuinka kirjastoja ollaan kehittämässä jonkinlaisen kaupunkiolohuoneen tms. suuntaan, eivätkä ne enää ole paikka jonne ihmiset tulevat lukemaan kirjoja hiljaisuudessa.

Mutta kun meluisa olohuone tai vaikka kadunkulma on huono luku/opiskelupaikka! Ei niitä toimintoja voi yhdistää, vaan pitää olla kunnon seinä välissä. Sitä paitsi, kaikki eivät etsiydy vapaa-ajallaan menoon ja meininkiin (usein sitä on ollut jo koko päivä), vaan nimenomaan kaipaavat rauhaa ja meluttomuutta. Vanha kirjastokäytäntö takaisin, yleiset "olohuoneet" erikseen!

Vierailija
35/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ihmetyttää tämä metelöimisen hyväksyminen ja jopa edistäminen kirjastoissa, kun kerta toisensa jälkeen kyselyissä käy ilmi, että ihmiset nimenomaan toivovat hiljaisuutta ja rauhaa. Nyky-yhteiskunnassa on niin paljon levottomuutta ja hälinää kaikkialla, että olisi hyvä, jos edes jossain olisi rauhallinen keidas. Luulen että monet lapsetkin tykkäisivät siitä.

Vierailija
36/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole riehumista havainnut, mutta lasten vanhemmat puhuvat kovaäänisesti lapsilleen eivätkä vain sano ennen sisälle menemistä, että täällä ei puhuta mitään. Opettavat näin että juuri meidän asia on tärkeä ja kaikkien on.kuultava.

Tuskin kirjastonhoitajat tästä menosta pitävät mutta minkä ihmisten röyhkeydelle tekee.

Vierailija
37/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihanaa, että kirjastoista on tullut erilaisten ihmisten kohtaamispaikkoja. Lapsille on leikkitiloja, ja nuoret pääsevät tietokoneille sen sijaan, että hengaisivat kadulla ehkä epämääräisissä porukoissa, tai kuuntelisivat riitelyä kotona. Pikkukoululaisille on turvallinen tila tehdä yhdessä läksyjä, eikä tarvitse mennä yksin kotiin odottamaan vanhempia. Suu hymyssä katselen aina näitä lapsia ja nuoria, ja mietin, että olisipa omassakin nuoruudessa ollut tällainen hengailupaikka.

Käyn kirjastossa monta kertaa viikossa, ja hyvin harvoin olen törmännyt oikeasti häiritsevään käytökseen. Tässäkin ketjussa parjatussa Turun pääkirjastossa esim. on kaksi täysin hiljaista lukuhuonetta, yksi iso hiljainen lukutila toisen kerroksen nurkassa (sinne ei muuten äänet kuulu) ja vielä kolmannessa kerroksessa 1-2 hiljaista pöytää. Mä vaadin opiskellessani täyden lukurauhan, ja olen kyllä saanut luettua näissä tiloissa aivan hyvin. On kuitenkin kiva, että kirjasto mahdollistaa toimintaa muillekin, kuin meille hiljaisille lukijoille.

Vierailija
38/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yleinen mielipide on kovasti hiljaisuuden kannalla, niin laittakaa palautetta kirjaston johdolle. Ei naaman nyrpistely paikan päällä auta mitään. 

Kirjastot on päätetty ilmeisesti valtaosaa käyttäjistä kuulematta muuttaa "olohuoneiksi" elämän äänineen. Ainakin tilajärjestelyillä voitaisiin vaikuttaa asiaan. Lastenosastolla ei voi vaatia täyttä hiljaisuutta, mutta se voidaan sijoittaa mahdollismman kauaksi lukupisteestä ja tehdä erilaisia ääntä eristäviä toimenpiteitä. 

Vierailija
39/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun kirjastoissa ei ainakaan kokemusteni mukaan ole ollut mitään hullunmyllyä. Useimmissa on omat hiljaiset lukunurkat/-huoneetkin.

Vierailija
40/88 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tilanne on aika huono noissa lähiökirjastoissa. Niistä on tullut sellaisia elämyskeskuksia lukuvammaisille ja mamuille.

Kirjojen määrää vähennettään, että saadaan ostettua lisää tietotekniikkaa yms.

Ei siihen henkilökunta voi puuttua, johtaja sanelee että tila pitää muuttaa enempi viihtymispaikaksi, silloinhan kirjoihin jää vähemän tilaa ja rahaa.  Pienellä palkalla oleva työntekijä joutuu pakosta myöntymään, kun muuten saa kurinpalautusta.

Tosin kirjojen määrä vähenee kyllä sitenkin, että ne tuhotaan tahallaan.

Kirjastonjohtaja elelee omassa kuplassaan, eikä ole kiinnostunut paljoakaan vanhanaikaisista asioista.

Pitää elää nykyaikaa ja ymmärtää että tulevaisuus on kaikkien.

Ei haluta palvella pelkästään sellaisia, jotka haluavat lukea kirjoja.   Eihän postikaan halua kuljetella paketteja ja kirjeitä, sinne mihin joku niitä haluaisi lähetellä.

Tätä mä olen ihmetellyt. Kirjastojen kirjavalikoimaa supistetaan, mutta uutta kirjallisuutta ei kuitenkaan hankita samaa tahtia tilalle. Aika hirveältä tilanne näyttää paljon kirjoja lukevan kannalta.

Kävin uudistetussa töölön kirjastossa (kaunis valoisa kirjasto), mutta panin merkille, miten paljon tyhjää tilaa siellä nykyään on ja miten matalia kirjahyllyt ovat. Paljon tilaa muutenkin kaikkialla. Kirjahyllyjen paikkoja korvattu sohvilla jne.