Kela - mitä hittoa nyt taas?
Toimeentulotuen ongelmista varmaan kaikki tietääkin jo, mutta olettekohan törmänneet tähän?
Lähetin tässä Kelalle korvaushakemuksen fysioterapiasta, jossa kävin työterveyslääkärin lähetteellä. Fyssarilla ei siis ollut suorakorvausta, joten ei kun lomakkeet postiin. Tarkistin ja tuplatarkistin, että kaikki paperit oli mukana. No, sain sitten Kelalta kirjeen, että lähetelomake puuttui. Onneksi olin ottanut alkuperäisestä kopion, niin ehdin sen nyt toivottavasti toimittaa ajoissa (Kelan lisäselvityspyynnön saapumisesta oli vain viikko aikaa toimittaa liite).
Ajattelin sitten tietysti, että olin kai vaan ollut huolimaton, vaikka mielestäni tarkistin kaikki kahteen kertaan. Kunnes asiasta tuli puhetta kahvipöydässä, ja selvisi, että myös työkaverille oli käynyt samoin! Työkaveri on oikea tunnollisuuden perikuva ja muutenkin kuulostaa aika ihmeelliseltä, että kaksi huolellista ihmistä olisi onnistunut hukkaamaan jonkun olennaisen liitteen postitusvaiheessa...
Eli mitä hittoa Kela? Hukataanko siellä tahallaan hakemusten liitteitä vai mikä mättää? Onko tämä yleisempääkin?
Kommentit (7)
Mulle tuli myös lisäselvityspyyntö, jossa selvitys piti toimittaa seuraavaan päivään mennessä kirjeen saapumisesta. Syyttääkö Postia vai Kelaa, molemmat paskoja?!?
Ah, Kela. Hoidan äitini asioita, ja olen toimittanut valtakirjan sinne kolme kertaa, kun sitä ei koskaan löydy. Viimeksi vein tiskille, mutta kas, jälleen kerran sinne soittaessani ei valtakirjaa löydy, ja äidin tukihakemuskäsittely jää tekemättä .Valtakirjat on aina tehty pysyviksi, ei vain yhtä asioitia varten. Otin sitten kuvan luovutuksesta, joten jos tänään taas tiskille viemäni häviää, alan uskoa että lomakkeet heitetään tiskiltä suoraan roskiin. Ja miten monta kertaa onkaan joku hakemus jätetty käsitelemättä, kun puuttuu jioku lite, jota ei ole koskaaan kerrottu edes tarvittavan - pitäisi vissiin osata arvata, mitä kaikkia papereita pitää laittaa mukaan niiden lisäksi, mitkä on pyydetty.
Jos lähete puuttuu, niin se puuttuu. Ja se on tietysti Kelan ja yhteiskunnan vika jos virkailija ei saa tehdä päätöstä ilman sitä. Tottakai. Kai keksit vielä jotain mistä voi haukkua kelaa ja sen työntekijöitä, joilla ei ole osaa eikä arpaa siihen miten Kelan tehtävät on nyt uudelleenmuotoiltu.
Pyyytämällä liitteitä kela saa lisää aikaa jos ei ehdi käsitellä asioita lain mukaisessa ajassa, näin saa laillisesti lisää aikaa asian käsittelyyn.
Mulla on niin onneton tuuri tuon Kelan suhteen, etten jaksa tässä edes alkaa avaamaan, mitä kaikkia mokia siellä on virkailijat tehny mun hakemuksieni kanssa. Paras ehkä oli, kun jälleen kerran menin paikanpäälle selvittämään jotain Kelan mokaa ja virkailija selitti monisanaisesti kapulakielellä teknisistä ongelmista ynnämuista ja tarpeeksi kun tenttasin lisää, niin huokaisi, että ku virkailija unohti sen asian laittaa etiäpäin. Tulihan se sieltä. :D
Onko sinne oikeasti pakko lähettää ikinä mitään fyysisiä papereita? Skannaa lappu ja pistä menemään sähköisesti, eivät voi väittää yhtään mitään.
No minulle taas ilmoitettiin että tuki on evätty, koska en ole toimittanut liitettä jota ei koskaan edes pyydetty. Ei lisäselvityspyyntöä, ei mitään. Minulla on tallessa kelan liiteluettelo kys. tukeen, jossa sitä paperia ei todellakaan vaadittu. Ja eikun lisää työtä kelaan kun laitan oikaisuvaatimuksen menemään, niinkuin sitä kaikesta päätellen ei jo olisi enemmän kuin tarpeeksi. Rahaa ja aikaa palaa ja mullahan on todellakin varaa odotella näiden epäpätevien uusrekryjen mokailujen takia. Vitun tunarit!