OIKEASTI hyviä pihistelyneuvoja, kuinka elää kk mahdollisimman pienellä budjetilla?
Kommentit (29)
Tee itse ruuat. Älä käy maksullisissa vapaa-ajan riennoissa. Osta vain välttämättömät.
Kuukauden jaksaa elää tosi niukasti:
- syö aamulla kaurapuuroa (ja mustikoita, jos niitä löytyy pakkasesta). Lounaaksi keittoa tyyliin linssikeitto.
- syö kaapeista vanhat jämät pois
- viikonloppuna yritä saada sukulaiset kutsumaan sinut syömään
- käy suihkussa työpaikan sosiaalitiloissa
- vietä illat kirjastossa -> kotona säästyy sähköä, eikä tule naposteltua turhia.
- liiku joka paikkaan joku polkupyörällä tai kävellen
Ainakin kaikki ravintolareissut, kahviloissa käynnit jne, voi unohtaa.
Syömiset ja kahvittelut kannattaa hoitaa kotona (tai vielä parempaa, ilmaiseksi jonkun muun kotona).
Kaupassa metsästää ainoastaan tarjouksia ja ale-tuotteita! Pitäen kuitenkin mielessä, ovatko nekään oikeasti hyödyllisiä. Ruoanvalmistusta varten tulee käyttää ainoastaan edullisimpia raaka-aineita, ruoan monipuolisuutta kuitenkaan unohtamatta.
Jano- ja ruokajuomana pääosin vesi.
Tupakka ja alkoholi kokonaan pois, jos sellaisia paheita on. Tulee yllättävän paljon säästöä!
Nimim.kokemusta on.
Pavuista tai kikherneistä,sipulista ja tomaattimurskasta tulee hyvä soossi, mausteita toki tarvii ja öljyä. Riisiä tai makaroonia. Pavut ja herneet tietenkin ostetaan.kuivatuotteena, liota ja keitä pussillinen ylimääräiset pakkaseen niin on nopeemmin valmista sit. Noista saa aineksia myös esim kasvispihveihin.
Hernekeitto kuivatuista herneistä,sipulia ja jos on rahaa niin vaikka pekonia tai kinkunpala höysteeksi.
Soijarouheesta ja tomaattimurskasta sekä sipulista ja öljystä pastakastiketa. Mausteita tattee tähänkin..
Kananmunat on halpoja ja täyttäviä niitä vaikka paistettuna itsetehdyn sämpylän väliin aamupalaksi. Tai puuroa ja mikrossa tehty uppomuna.
- kaurapuuro, peruna, porkkana ja riisi ovat kavereita
-proteiininlähteeksi soijarouhe
-pihista vessapaperia yleisistä vessoista
-leipäjono
-kerää pulloja
-kävele/pyöräile paljon
Jos et ole ennen käyttänyt papuja, linssejä, soijarouheita ruokavaliossasi, älä aloita niiden käyttöä nyttenkään vaikka tässä ketjussa niitä neuvotaan käyttämään. Kun raha on tiukassa, mikään ei ole niin stressaavaa kuin aloittaa uusiin ruokiin totuttautuminen. Entä jos ei tykkääkään niistä ja sitten on pakko niitä väkisin syödä, kun rahat on niissä kiinni. Jos on vannoutunut lihansyöjä, ei pötsi ehkä kestä kasviproteiinia siinä määrin, mitä tässä ketjussa on neuvottu. Liian radikaali muutos.
Mieti mieluummin, mitä jo tykkäät syödä ja mikä niistä on edullisinta. Mikä olisi sellainen ruoka, mitä jaksaisit syödä pari kolme päivää kun teet siitä ison satsin?
Itse joskus jossain köyhäilyketjussa sain neuvon, että leipoa kaikki leivät itse. No olin onneksi sen verran fiksu, että en noudattanut neuvoa, sillä minun leivontataidolla kaikki ne leipomukset olisivat päätyneet kompostiin tai tykinkuuliksi, turhan kallista olis ollut se. Veikkaisin, että linssien ja soijarouheiden kanssa vois käydä samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole ennen käyttänyt papuja, linssejä, soijarouheita ruokavaliossasi, älä aloita niiden käyttöä nyttenkään vaikka tässä ketjussa niitä neuvotaan käyttämään. Kun raha on tiukassa, mikään ei ole niin stressaavaa kuin aloittaa uusiin ruokiin totuttautuminen. Entä jos ei tykkääkään niistä ja sitten on pakko niitä väkisin syödä, kun rahat on niissä kiinni. Jos on vannoutunut lihansyöjä, ei pötsi ehkä kestä kasviproteiinia siinä määrin, mitä tässä ketjussa on neuvottu. Liian radikaali muutos.
Mieti mieluummin, mitä jo tykkäät syödä ja mikä niistä on edullisinta. Mikä olisi sellainen ruoka, mitä jaksaisit syödä pari kolme päivää kun teet siitä ison satsin?
Itse joskus jossain köyhäilyketjussa sain neuvon, että leipoa kaikki leivät itse. No olin onneksi sen verran fiksu, että en noudattanut neuvoa, sillä minun leivontataidolla kaikki ne leipomukset olisivat päätyneet kompostiin tai tykinkuuliksi, turhan kallista olis ollut se. Veikkaisin, että linssien ja soijarouheiden kanssa vois käydä samalla tavalla.
Just näin.
Ruoassa köyhäily on ehkä helpointa ja samalla kyseenalaisinta. Nuo linssit, soijarouheet sun muut myös vaatii mausteita, eli jos kaapit on oikeasti tyhjät niin noihin tottumattomalta jää helposti syömättä.
Mulla ei oo muuta vinkkiä kun rahapäivänä lataa kaapit täyteen kaikkea pitkään säilyvää perusjuttua ja venyttää kauppareissujen väliä niin pitkäksi kuin mahdollista.
Suurperheellisten kannattaa leipoa varmaan itse leivät mutta yksinasuvilla siitä nyt ei juurikaan säästöä synny. Toi taito on hyvä opetella toki kaikkien mutta en suosittele sitä sillon kun rahat on finaalissa.
Voit aivan hyvin välillä juoda samppanjan asemesta jotain laadukkaampaa kuohuviiniä.
T. Suski ja Merja
Hanki omistusasunto vaikka velaksi (järkevän hintaiseen omistusasuntoon lainakulut+ yhtiövastike on melko monesti pienempi kuin vapaa markkinavuokra, lisäksi mahdollisesti kartuttaa omaa varallisuuttaan), mikäli ei asu kaupungin vuokratuetussa.
Mä venytän penniä käyttämällä Resq-sovellusta. Tosi kivaan hintaan saa isoja annoksia. Usein saan kolmekin kertaa syötyä yhdestä annoksesta vatsani täyteen. Ja kun rahat on jo melkein finito, niin makaronia ketsupilla. Reissumiestä ja sipaisu oivariinia päälle aamu- ja iltapalaksi.
Ala lukea ilta- ja monimuoto-opiskeluna jotain ammattiopistossa. Siellä tarjotaan ilmainen iltapala opiskelijoille :).
Kaupassa oli niin hyvää vessapaperia, että yksi ruutu riittää!
Sitä kannattaa ostaa
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Voit aivan hyvin välillä juoda samppanjan asemesta jotain laadukkaampaa kuohuviiniä.
T. Suski ja Merja
Täytyy Sincciksenkin muistaa tämä.
Zinc
Syö pelkkää kaurapuuroa ja lidlin maksalaatikoita.