OIKEASTI hyviä pihistelyneuvoja, kuinka elää kk mahdollisimman pienellä budjetilla?
Kertokaa. Se pienin ja hupsuinkin säästövinkki on toki tervetullut!
Kommentit (29)
Lainaa kirjastosta ruokakirja jossa ruokareseptisi on tehty halvalla, muistaaksen pennin venyttäjän reseptikirja tmv nimi.
Valmista halvoista raaka-aineista Riittoisaa, täyttävää ruokaa; keitot, laatikot ja kastikeruoat (makaroonilaatikko, lihaperunasoselaatikko, makkarakastike, makkarakeitto jne)
-kyttää tarjoustuotteita ja pakasta
-älä osta turhaa; jugurtit, viilit, limsat, mehut ja herkut ja juustot on turhia kun rahaa on vain vähän, osta vain ruokaan tarvittavat raaka-aineet (perunoita, sipulia, jauhelihaa, voita, vehnäjauhoja)
- valmista ruoka ja leivät, pullat itse
-kun tekee mieli herkkua, leivo tai paista lättyjä/pannukakkua
- ruokajuomana aina Hanavesi
-säästä sähkössä ja vedessä
- älä ota pikavippejä tai velkaannu
-myy kaikki tarpeeton tai turha
-lainaa ja kierrätä
- leipäjonosta saa ilmaista ruokaa
-selvitä rahareikäsi
-kilpailuta sähkö ja netti, puhelinliittymät
- yritä saada lisätöitä (tienestiä)
- selvitä mahdolliset etuudet, yoimeentulotuki, diakonia-apu, eri järjestöjen apu
-käytä ilmaispalveluita kuten kirjasto
-ulkoile ja liiku luonnossa, se on ilmaista
-älä hanki mitään turhaa
-osta käytettynä esim vaatteet, huonekalut, tekniikka
-liity esim fb lahjoitetaan/annetaan ryhmiin
-kulutus minimiin
Osta ruoka Liitistä. Satasella pärjää
Lopeta kahvinjuonti niin säästät heti n. 15e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole ennen käyttänyt papuja, linssejä, soijarouheita ruokavaliossasi, älä aloita niiden käyttöä nyttenkään vaikka tässä ketjussa niitä neuvotaan käyttämään. Kun raha on tiukassa, mikään ei ole niin stressaavaa kuin aloittaa uusiin ruokiin totuttautuminen. Entä jos ei tykkääkään niistä ja sitten on pakko niitä väkisin syödä, kun rahat on niissä kiinni. Jos on vannoutunut lihansyöjä, ei pötsi ehkä kestä kasviproteiinia siinä määrin, mitä tässä ketjussa on neuvottu. Liian radikaali muutos.
Mieti mieluummin, mitä jo tykkäät syödä ja mikä niistä on edullisinta. Mikä olisi sellainen ruoka, mitä jaksaisit syödä pari kolme päivää kun teet siitä ison satsin?
Itse joskus jossain köyhäilyketjussa sain neuvon, että leipoa kaikki leivät itse. No olin onneksi sen verran fiksu, että en noudattanut neuvoa, sillä minun leivontataidolla kaikki ne leipomukset olisivat päätyneet kompostiin tai tykinkuuliksi, turhan kallista olis ollut se. Veikkaisin, että linssien ja soijarouheiden kanssa vois käydä samalla tavalla.
Tää on kyllä harvinaisen totta! Itsekin joskus hoitovapaalla ostin pussillisen jotain soijaa ajatuksena korvata sillä jauheliha. Ihan hirveetä se oli ja lopulta iso pussi lensi roskiin. Meni monta euroa ihan hukkaan.
Pitäytyisin siis tutuissa, hyväksi havaituissa, edullisissa ruuissa. Omalla kohdalla se tarkoittaa ruisleipää, puuroa, edullisia hedelmiä/vihanneksia, pinaattikeittoa ym. Herkuksi vaikka itse leivottua pizzaa ja pannaria. Mikään ei ole niin ärsyttävää kun heittää ruokaa roskiin tai yrittää syödä väkisin jotain pahaa.
Jaa rahat kahteen osaan laskujen jälkeen. Laskut, säästö ja ruoka/meno raha. Eka maksat laskut, sitten laitat säästöt ja lopuilla elelet sen mukaan mihin on varaa.
Ruokaan ei kannata tuhlata, mieti mikä on terveellistä ja edullista ja sinulle maistuvaa. En myöskään suosittele isoja satseja ruokaa tekemään jos jääkin syömättä.
Osta vain tarpeelliset ja vertaa vaihtoehtoja sekä mieti pärjääkö kuitenkin ilman vai onko välttämätön.
Ruokia
Kaurapuuro on edullista aamuisin/ iltaisin, siihen marjat pakasteesta ( ei pilaannu kun ripottelee kourallisen päälle),
vettä juomaksi,
kananmunat keitettynä ja porkkanat/ tomaatti,
lehtipihvi ja salaatti ja öljy,
täysjyväriisi ja herne maissi paprika sekoitus ja jauheliha.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kahvinjuonti niin säästät heti n. 15e kuussa.
No eipä se kahvipaketti maksa kuin 3 e ja helposti kestää pari viikkoa tai jopa koko kuukauden. Kupillinen maksaa 5 senttiä, mielellään sen maksaa kahvikupista. Itseäni kahvi rentouttaa ja maustakin tykkään. En luopuisi kahviata parin hassun säästetyn euron takia.
Popcornia (kattilassa valmistettua) välipalaksp
Älä tee mitään, älä mene mihinkään, osta ruokaa niin vähän kun mahdollista, että elossa pysyt. Vesi riittää juomaksi. Vedä pönttö vain kerran päivässä. Pese hiukset kerran viikossa ja valuvalla shampoolla peset kainalot, pese takapuoli ja pyyhi pyyhkeeseen, säästyy vessapaperia. Syö vain kylmää ruokaa, vuoraa lautanen isolla kaali/salaatinpalalla joten lautanen ei sotkeennu.