Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hoitajalla oikeus olla viemättä äitiä vessaan?

Vierailija
03.04.2017 |

Äitini on vielä hyvin selväjärkinen ja tietää milloin hänellä on vessahätä. Hänet täytyy kuitenkin viedä vessaan nosturilla. Olen jo monta kertaa törmännyt siihen, että osastolla hoitaja sanoo, että hän on juuri käynyt vessassa tms. Mitä sitten?? Jos on hätä, niin sitten sinne vessaan viedään. Hoitaja ei ole näyttänyt ollenkaan kiireiseltä, joten hoitotyön kiireiseen työtahtiin on turha vedota. Eikö hoitajilla ole kuitenkin velvollisuus auttaa asikkaitaan työaikanaan? Millä oikeudella joku hoitaja päättää, että tarpeet tehdään vaippaan vaikka asiakas tunnistaisi hädän?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vedotaan nyt koko ajan kiireeseen. Kuitenkin ne tilanteet, joissa olen hoitajia pyytänyt viemään äitiä vessaan, ovat olleet sellaisia, että n. 5 hoitajaa istuu keskenään. Jos kyseessä on jokin raportinpito, niin yleensä se on aina lipsahtanut muihin asioihin, koska aina puheenaiheena on jotkut etelänmatkat ja "Tanssii tähtien kanssa". Siitä ei irrottauduta siksi, ettei viitsitä.

t. aloittaja

Vierailija
22/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pysty yksin liikkumaan ja pitää oikein nosturia käyttää niin kyllä siinä kaksi hoitajaa tarvitaan ainakin vessassa siirtymiseen. Eri asia tietysti jos nosturilla voi nostaa ilmaan siitä laskea vuoteen vieressä olevan pöntön päälle. Käytännössä liikuntakyvyttömät potilaat joutuvat tyytymään vaippoihin kun hoitajia ei ole tarpeeksi. Siksi kannattaa yrittää ylläpitää liikuntakykyä mahdollisimman pitkään.

Ei tarvitse 2 hoitajaa. Ei kaikissa paikoissa ole resurssejakaan siihen, että 2 ihmistä hoitaisi 1 ihmistä.

Wc:hin en kyllä itsekään haluaisi mennä nosturilla jos siirrossa avustaa vain yksi henkilö, sen verran epämukavaa siinä on killua siirtymisen aikana, mieluiten vaikka sitten killun nosturissa vuoteen päällä ja teen asiani siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun äiti pystyi joten kuten kävelemään tuettuna, kun hänet ensin auttoi sängystä ylös ja oli siinä sivulla tukena rollaattorin lisäksi. Kaikki hoitajat eivät tätä tajunneet vaan eivät olisi auttaneet ylös, vaikkei toinen päässyt ja pakottivat sitten kävelemään yksin ilman varmistusta. Äiti ei ollut siellä laitoksessa kun kaksi viikkoa (joiden päätteeksi kuoli eli oli heikossa hapessa) ja sinä aikana kaatui 2 kertaa siksi, että hoitaja väitti hänen pystyvän kävelemään yksinkin, kunhan vaan tsemppaa. Samaa sanottiin siitä sängystä nousemisesta. Alavatsassa nyt kuitenkin oli syöpäkasvaimia, joista isoin isompi kuin greippi niin kyllähän se aiheuttaa kipua ja estää normaalit liikeradat.

Vierailija
24/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitaja ei jaksa niin minkäs sille voi. Miksi et itse auta vessaan?

Ei jaksa? Miksi hän sitten tekee hoitotyötä? En minäkään voi omassa työssäni sanoa, että "sori nyt en jaksa". Miksi minun pitäisi auttaa äitini vessaan? En osaa edes käyttää nosturia. Tiedätkö ollenkaan kuinka paljon tavallisessa kunnan vanhainkodissa asuminen nykyään maksaa? Kyllä siihen pitäisi sisältyä silloin myös wc-apu.

t. aloittaja

Juoksetko työssäsi paikasta toiseen kuten supernainen. Ei se ole hyvän työntekijän merkki että kokoajan on jotain tekemässä.

Tää oli ihan uutta mulle toimistotyöntekjälle. Mitä sitten töissä tehdään, jos hyvä työntekijä ei tee töitä o.O

Kerro, niin testaan heti huomenna työpaikalla. 

Vierailija
25/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vedotaan nyt koko ajan kiireeseen. Kuitenkin ne tilanteet, joissa olen hoitajia pyytänyt viemään äitiä vessaan, ovat olleet sellaisia, että n. 5 hoitajaa istuu keskenään. Jos kyseessä on jokin raportinpito, niin yleensä se on aina lipsahtanut muihin asioihin, koska aina puheenaiheena on jotkut etelänmatkat ja "Tanssii tähtien kanssa". Siitä ei irrottauduta siksi, ettei viitsitä.

t. aloittaja

Tulenko minäkin häiritsemään sinua tauollasi kun olet töissä.

Vierailija
26/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin monta vuotta sairaalassa laitoshuoltajana ja oli ihan jokapäiväistä se ettei potilaita viety vessaan joka kerta kuin pyysivät vaan sanottiin että "sulla on vaippa". Toki osa noista vanhuksista oli sellaisia että halusivat sinne vessaan monta kertaa tunnissa joten ei ole mahdollista viedä. Mutta oli myös usein tilanteita että hoitajilla olisi ollut aikaa, mutta eivät viitsineet auttaa. Oli niitä selväjärkisiä potilaita joilla ei liikuntakykyä ollut, monta kertaa vanhus pyysi minulta itkien ja häpeissään että voinko auttaa hänet vessaan kun ei ole tottunut alleen laskemaan (eikä mulla ollut oikeutta auttaa) Pahaa teki katsoa vierestä. Toinen juttu mitä hoitajat teki tahallaan oli se että niiltä jotka soitti kelloa liian usein, tiputettiin se soittokello "vahingossa" lattialle että eivät enää voineet kutsua hoitajaa.

Vierailija
27/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. aloittaja

Miksi osaston kaikki hoitajat ovat samaan aikaan "tauolla"? Eikö siinä vaarannu jo asiakkaiden turvallisuus?

t. aloittaja

Vierailija
28/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitaja ei jaksa niin minkäs sille voi. Miksi et itse auta vessaan?

Ei jaksa? Miksi hän sitten tekee hoitotyötä? En minäkään voi omassa työssäni sanoa, että "sori nyt en jaksa". Miksi minun pitäisi auttaa äitini vessaan? En osaa edes käyttää nosturia. Tiedätkö ollenkaan kuinka paljon tavallisessa kunnan vanhainkodissa asuminen nykyään maksaa? Kyllä siihen pitäisi sisältyä silloin myös wc-apu.

t. aloittaja

Juoksetko työssäsi paikasta toiseen kuten supernainen. Ei se ole hyvän työntekijän merkki että kokoajan on jotain tekemässä.

Tää oli ihan uutta mulle toimistotyöntekjälle. Mitä sitten töissä tehdään, jos hyvä työntekijä ei tee töitä o.O

Kerro, niin testaan heti huomenna työpaikalla. 

No joissakin töissä hyvä työntekijä pystyy luomaan rauhallisen ilmapiirin läsnäolollaan. Tämä on tärkeää esimerkiksi mielenterveyskuntoutujien parissa. Olisi outoa jos siellä joku hoitaja koko ajan juoksentelisi paikasta toiseen.

Vierailija
29/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota aloittaja se äitis kotiin ja ala sille omaishoitajaksi ja käytte vessassa puolen tunnin välein.

Ai jessus että kuulostat kyllä ärsyttävältä omaiselta. Luuletko että sun omassa työssäsi näytät aina kiireiseltä ulkopuolisen silmin...?

Ootko muuten monta kertaa kesken lounaasi (silloin harvoin kuin Edes pääset tauolle) joutunut mennä siivoamaan toisen ihmisen ulosteita tai luovuttamaan vainajan ja sen jälkeen palanut siihen kylmettyneen ruokasi ääreen. Minä olen. Monesti muutamankin kerran tullut ns.häirityksi tauolla. "Kun kansliassa ei ollut ketään, tulin henkilökunnan taukohuoneeseen pyytämään että käytät äidin vessassa" joo,ei ole kansliassa ketään,kun ne ehkä auttaa jotain muuta just silloin..

Vierailija
30/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama se on kaupassakin, kassa palvelee asiakkaat vuoroollaan, eikä siinä järjestyksessä kuin asiakas haluaa. Yhden asiakkaan oikeuksia rajoittaa muiden asiakkaiden samat oikeudet. Jos äitisi on juuri käytetty vessassa, niin hänen vuoronsa tulee uudestaan kun muut ovat käyneet tarpeillaan.

Ottakaa yhteyttä poliitikkoihin, he makaavat rahojen päällä ja päättävät minkälaiset resurssit missäkin paikassa on.

Vierailija
31/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. aloittaja

Miksi osaston kaikki hoitajat ovat samaan aikaan "tauolla"? Eikö siinä vaarannu jo asiakkaiden turvallisuus?

t. aloittaja

Totta kai nämä asiakkaathan kuolee kun kääntää katseensa.

Vierailija
32/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole hoitaja, mutta eikös se ole sillä tavalla, että jatkuvasti siellä wc:ssä ei kannattaisi laukata? Rakko tottuu siihen, että se jatkuvasti tyhjennetään ja pienenee. Jostain muistan lukeneeni, että olisi hyvä olla vähintään kaksi tuntia wc-reissujen välillä, ettei saisi tällaista yliaktiivista rakkoa. Oma tätini meni vanhemmiten sellaiseksi, että siitä wc-käynnistä tuli varsinainen pakkomielle. 15 minuuttia ja ei kun uudelleen ja taas pikkuliri. Asiaan liittyi vielä se, että tarvitsi fyysistä apua liikkumiseen ja tavallaan sai huomiota ja läheisyyttä sillä wc-käynnillä. Hänen oli helpompi pyytää jatkuvasti apua sinne wc:hen pääsemiseen, kuin sanoa että tuntee olonsa yksinäiseksi ja turvattomaksi. Ymmärrän hyvin, ettei hoitokodissa voida yhtä asukasta olla koko ajan auttamassa wc:hen. Sellainen vielä, että jos vanhuksella on koko ajan virtsaamisen tarve, niin onko tarkistettu pissatulehduksen mahdollisuus?

Vierailija
33/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisilla on yleensä aikaa valittaa palvelusta, mutte ei ole aikaa auttaa vanhusta tai edes aikaa seurustella tämän kanssa.

Ei missään ole luvattu että yhteiskunta hoitaa kaiken, ihan hyvin porvarihallitukset voivat ajaa systeemin siihen että omaiset hoitaa tai maksaa vanhuksen hoidon.

Vierailija
34/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. aloittaja

t. aloittaja

Yöllä täytyy ainakin pärjätä ilman että joku on vähän väliä auttamassa.

Se, että on ympärivuorokautisessa hoidossa, ei tarkoita, että ihmisellä on hoitaja vierellään 24h.

Hoito suunnitellaan tarpeiden ja resurssien mukaan. Vessaan pääsee esimerkiksi kolme kertaa päivässä avustettuna. Jos omaisille ei laitoksen tavat kelpaa, niin sitten vaan mammat ja papat kotihoitoon. Rikkaiden varsinkin kannattaisi tehdä näin, he kuitenkin maksavat huimia summia hoidostaan.

Yleensä nämä vessa-asioista on vouhottavat omaiset on niitä pöllöimpiä. Käykää pitämässä sille omaiselle seuraa. Viekää ulos, ottakaa kotiin kylään, käykää teatterissa. Ja antakaa joku yksityisyys. Ei ne muorit ja vaarit nauti siitä että koko talo kuulee milloin ketäkin paskattaa.

T. Eräs toinen hoitajan työhön kyllästynyt (enkä tee enää päivääkään)

Vierailija
35/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon potilaita jotka haluaisivat mennä jatkuvasti vessaan. Valehtelematta vaikka kahdeksan kertaa tunnissa. Silloin on vedettävä joku raja ja sitä sitten noudatetaan.

Usein omainen tulee silti sanomaan kun potilas haluaisi vessaan. Joskus vien ihan omaisen mieliksi mutta jos on joku raskas potilas joka on vessassa hetkeä aikaisemmin ollut niin silloin sanon asiasta. Ja ihan varmasti kuulostaa laiskuudelta tai joltain. Mutta kun on muitakin hommia kuin ne vessassa käynnit!

Mekin saatamme joskus puhua omia asioita rapsalla mutta se saattaa olla ainoa hetki koko päivän aikana. Varmaan näyttää laiskottelulta sekin. Mutta kyllä varmaan muissakin töissä puheenaiheet vaihtelee? Ei varmaan missään tehdä 100% ajasta töitä?

Vierailija
36/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen, että aloittajan tapauksessa äidillä kuitenkin muisti toimii eli silloin avustaisin sillä nosturilla vessaan.

Mutta muistisairaat tms. eivät muista vaikka olisivat juuri olleet vessassa ja usein omaiset uskoo niitä puheita ettei olla syöty/nukuttu /käyty vessassa päiväkausiin :/

Vierailija
37/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitajalla ole velvollisuutta auttaa yhtä ihmistä kaiken aikaa. On velvollisuus siihen että asiakas pysyy ns. kuivana, mutta sen voi toteuttaa hyvin myös vaipalla. Epäilen kyllä että äitisi oikasti haluaisi nosturilla häntä vietävän wc:hin, käytännössä ei ollenkaan mukava ja helppo tapa hoitaa asiaa hänenkään kannalta.

Kyllä ihminen yleensä haluaa tehdä tarpeensa loppuun asti vessassa - vaikka sitten nosturilla.

Oletko ollut henkilönostimella wc:ssä?

En ( en lainattu) , mutta olin tavallisella osastolla ja siellä tuotiin pönttö sängyn viereen ja nostettiin siihen. Eihän sekään kovin kivaa ollut ... ei varmaan varsinkaan muitten potilaitten kannalta. Mutta eihän se minun vikani ollut, kun olin sellaisessa huoneessa, jossa ei ollut vessaa.

Ei kukaan silti vaippaa tarjonnut. Sen jos olis tehneet, olisin lähtenyt kotiin. En omin jaloin, mutta ehkä kontaten.

Vierailija
38/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusviestissä särähtää korvaan tuo ettei hoitaja näytä kiireiseltä. Kyllä meillä on yleensä jossain huoneessa esimerkiksi saattohoitopotilas joka vaatii ihan omanlaistaan hoitoa ja aikaa. Ei se silti tarkoita että juoksenneltaisiin käytävällä kiireisen näköisenä.

Ei pidä arvioida kiireellisyyttä kun ei tiedä minkälaisia muut potilaat on ja mitä huoneissa tapahtuu. Kyllä itsekin välillä jaloittelen jos olen intensiivisesti tehnyt jotain hommaa.

Vierailija
39/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on laiskojakin hoitajia jotka eivät vain viitsi auttaa.

Mutta kyllä omaisetkin ovat ärsyttäviä kun pitää kesken ruokailun tulla pyytämään vessa-apua. Kun ekan kerran istun monen tunnin juoksemisen jälkeen niin heti ollaan pyytämänsä jotain. Yhtä lailla tauot kuuluu hoitajillekin! Itse en yleensä syö vuoron aikana mitään kun ei siitä kuitenkaan tule mitään, mutta ei se kovin järkevääkään ole. Kesähelteillä varsinkaan...

Vierailija
40/62 |
03.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tällainen hoitajien haukkumisketju. Sinne voi varmaan palkata yksityisen kädestäpitelijän jos et itse ehdi.  Sairastuminen syöpään ja kuoleminen vanhana ei ole hoitajien vika, vaikka onkin hyvin surullista.