Professori HS:ssa: "Tuntuu siltä, että joissain alakulttuureissa lihavuudesta on tullut hyväksyttyä"
”Lihavia nuoria näkee entistä enemmän. Tuntuu siltä, että joissain alakulttuureissa lihavuudesta on tullut hyväksyttyä. Kesällä kaupungilla näkee lyhyitä toppeja, joiden alta tursuaa iso vatsa. Sitä ei enää ihmetellä lainkaan.”
http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005153801.html
Mitä ovat nämä "alakulttuurit"?
Kommentit (55)
Kaikkien yli 60-kiloisteten pitää pukeutua mustaan kaapuun, niin ei ne hyllyvät osat sitten häiritse porfessorin silmää.
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala! Kyllä me tarvittaisiin enemmän sellaista paheksuntaa muiden ihmisten kehoja ja elämiä kohtaan.
Joo niin tarvitaan ja iskostakoon nyt jokainen päänuppiinsa tämä fakta, että vähävarainen, vähän koulutettu, epäsosiaalinen kuolee ihan varmasti ennen näitä professoreita ja jokainen tällainen vähävarainen, huonosti koulutettu, epäsosiaalinen olento ei ymmärrä siis mistään mitään ja elää todella epäterveellisesti.
Terv. Yli-ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko nää proffat selittää mikä on se hyöty jonka tällaisesta askeettisesta suorittamisesta saa? En jaksa hössöttää saanko 3,5 kg kasviksia viikossa, juonko maitoa, vettä, kaljaa tai viinaa ja maustanko viilini (juntti maku) marjoilla vai sokerilla.
En vaan jaksa. Ei kiinnosta. Jos jaksan juosta 10 km umpihangessa tai selviydyn raskaasta työstä tai vyötärönympärykseni on kaikesta perseilystä huolimatta 60 cm tai kykenen hengittämään ja ajattelemaan tai työntämään pikkusormeni takapuoleeni olen mielestäni aivan hyvin veronmaksajaksi soveltuva yksilö.
Se vielä, että mun sukupolvi ei tule ikinä pääsemään eläkkeelle. Miksi pitäisin itsestäni hullun lailla huolta jos sitä tulevaisuutta ei ole kuitenkaan?
Ööö, japanilaiset eivät koskaan pääse/joudu eläkkeelle. Silti siellä kyllä pidetään huolta terveydestä, ehkäpä juuri siksi että a)saadaan elantoa ja b)pysytään terveinä, ettei jouduta maksamaan kalliita sairauskuluja.
Kaikki maat eivät ole kuin Suomi. Seuraavien vuosikymmenten aikana Suomesta tulee poistumaan itse-aiheutettujen sairauksien korvaaminen ja lääkärikäynnit ja sairaanhoito kallistuvat.
Joo mutta onko äänestäjältä kysytty haluaako hän elää Japanissa? Ei ole kysytty. Työväestö kuitenkin maksaa ikänsä järjettömiä eläkkeitä silpputyötuloistaan verojen muodossa eikä silti pääse koskaan eläkkeelle.
Vai onko Japanissa joku valtava ikäluokka, joka istuu biitseillä työväestön kustannuksella?
Suomalaiset lisääntyy yhtä huonosti kuin japanilaiset. Sen vuoksi Suomea on kutsuttu Euroopan Japaniksi. En nyt jaksa avautua, miksi ihmiset eivät hanki/saa lapsia. Väestöjakauma on kuitenkin sellainen, että työssäkäyvät maksavat käytännössä eläkeikäiset ja hups, sen jälkeen kukaan ei enää maksakaan
Japanissa työ nähdään hyvänä asiana, niin myös omasta mielestäni. Suomessa kuitenkin pääsääntöisesti valitetaan ihan kaikesta työhön liittyvästä. Varsinkin ne isot ikäluokat. Omat vanhempani eivät ole koskaan valittaneet, ja otan mieluiten niistä mallia.
Olet ymmärtänyt suomalaisuuden ytimen: ärsyttävät ongelmat poistuvat niistä kärsiviä syyllistämällä ja ongelmia mitätöimällä, kuinkas muuten kuin pakkopositiivisuuden kautta.
Mites sitten sen kanssa ettei siellä Japanissa ole Euroopan kaltaista maahanmuuttovyöryä? Oletko persu vai miksi meidän tulisi mielestäsi ottaa mallia rasistisista japanilaisista?
Lihavat laihtuvat kyllä kun heille tarpeeksi tylysti ja napakasti huomauttaa asiasta.
Heille pitää kertoa että sipsi ja limu lihottaa, ja liikkuminen laihduttaa. Sitten ongelma on ratkaistu.
Masentuneille pitää kertoa kuinka itsekkäitä he ovat pyöriessään oman napansa ympärillä ja kehoittaa ryhdistäytymään. Heidän asennevammansa paras lääke on kun kertoo heille kuinka paljon kivempaa on olla positiivinen ja kuinka paljon huonommin afrikkalaisilla on asiat.
Alkoholistia pitää syyllistää myös ja näyttää hänelle kuinka paljon muut ihmiset hänen toiminnastaan kärsivät.
Sitten juoppo lopettaa kun ymmärtää olevansa paha.
Työttömille olisi hyvä kertoa ettei työpaikka tipahda heille syliin tuosta vaan. Pitäisi vähän hakeakin niitä töitä ja opetella tekemään hyvä cv.
Minä olen maailman paras ihminen itse. Minulla on tällaista hiljaista viisautta jota voin jakaa muille.
Toivottavasti ihmiset tajuavat korjata virheensä ja muistavat oikein paljon hävetä itseään joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat laihtuvat kyllä kun heille tarpeeksi tylysti ja napakasti huomauttaa asiasta.
Heille pitää kertoa että sipsi ja limu lihottaa, ja liikkuminen laihduttaa. Sitten ongelma on ratkaistu.
Masentuneille pitää kertoa kuinka itsekkäitä he ovat pyöriessään oman napansa ympärillä ja kehoittaa ryhdistäytymään. Heidän asennevammansa paras lääke on kun kertoo heille kuinka paljon kivempaa on olla positiivinen ja kuinka paljon huonommin afrikkalaisilla on asiat.
Alkoholistia pitää syyllistää myös ja näyttää hänelle kuinka paljon muut ihmiset hänen toiminnastaan kärsivät.
Sitten juoppo lopettaa kun ymmärtää olevansa paha.
Työttömille olisi hyvä kertoa ettei työpaikka tipahda heille syliin tuosta vaan. Pitäisi vähän hakeakin niitä töitä ja opetella tekemään hyvä cv.
Minä olen maailman paras ihminen itse. Minulla on tällaista hiljaista viisautta jota voin jakaa muille.
Toivottavasti ihmiset tajuavat korjata virheensä ja muistavat oikein paljon hävetä itseään joka päivä.
Tämä on huippulista, mutta unohdit rasistit. Tosin heitä voi syyllistää tuolla, että miksi eivät välitä niistä afrikkalaisista, kyllä Suomella on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko nää proffat selittää mikä on se hyöty jonka tällaisesta askeettisesta suorittamisesta saa? En jaksa hössöttää saanko 3,5 kg kasviksia viikossa, juonko maitoa, vettä, kaljaa tai viinaa ja maustanko viilini (juntti maku) marjoilla vai sokerilla.
En vaan jaksa. Ei kiinnosta. Jos jaksan juosta 10 km umpihangessa tai selviydyn raskaasta työstä tai vyötärönympärykseni on kaikesta perseilystä huolimatta 60 cm tai kykenen hengittämään ja ajattelemaan tai työntämään pikkusormeni takapuoleeni olen mielestäni aivan hyvin veronmaksajaksi soveltuva yksilö.
Se vielä, että mun sukupolvi ei tule ikinä pääsemään eläkkeelle. Miksi pitäisin itsestäni hullun lailla huolta jos sitä tulevaisuutta ei ole kuitenkaan?
Ööö, japanilaiset eivät koskaan pääse/joudu eläkkeelle. Silti siellä kyllä pidetään huolta terveydestä, ehkäpä juuri siksi että a)saadaan elantoa ja b)pysytään terveinä, ettei jouduta maksamaan kalliita sairauskuluja.
Kaikki maat eivät ole kuin Suomi. Seuraavien vuosikymmenten aikana Suomesta tulee poistumaan itse-aiheutettujen sairauksien korvaaminen ja lääkärikäynnit ja sairaanhoito kallistuvat.
Joo mutta onko äänestäjältä kysytty haluaako hän elää Japanissa? Ei ole kysytty. Työväestö kuitenkin maksaa ikänsä järjettömiä eläkkeitä silpputyötuloistaan verojen muodossa eikä silti pääse koskaan eläkkeelle.
Vai onko Japanissa joku valtava ikäluokka, joka istuu biitseillä työväestön kustannuksella?
Suomessa on sellaiset lomat, joista Jenkeissä ja Japanissa vain unelmoidaan.
Ois kiva ymmärtää logiikka tämän kommentin takana. Miten tämä liittyy asiaan?
Ei hätää proffa, mä oon kyllä lihavanlainen, mutta mä teen niin terveellistä ruokaa, että lapset ei suostu syömään niitä ja ovat pysyneet niin hoikkasen ohuina, että se siitä käyttäytymismallien periytyvyydestä.
Ihmettelen vain, että mitä ne oikein on niin huolestuneita neuvolassa, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollossa, kun lapset on niin hoikkia, mikä ongelma se siinä oikein on, olisivat vain ihan tyytyväisiä..
Vai onko vanhemman lihavuus versus lasten hoikkuus kerrassaan epäloogista ja epäilyttävää. Näköjään jotkut ihmiset on aina hyvää ainesta silmätikuksi oli ne sitten läskejä tai hoikkia.
Tehkääpä sitten tarkat muotit mieleisistänne kaksjalkaisista ja kloonatkaa niitä liukuhihnan täydeltä, ettei tarvitse kärsiä epäsopivista ihmistyypeistä.
Tuomitse vain lihavien eettisyys, suorituskyky, ulkonäkö ja terveysvaikutus, niin saat pakoilla muutaman vuoden raivoavien telaketjufeministien raivoa ja haastetta, vastaamaan oikeuteen viharikoksesta, rasismista ja sukupuolisyrjinnästä. :P
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että lihavuus vain yleistyy. Siltikin äänessä ovat enemmän kehopositiivisuuden puolesta puhujat kuin laihduttamaan patistavat. Elämme ristiriitaisia aikoja.
Ei se ole kovin ristiriitaista jos näkee painonhallinnan kokonaisvaltaisemmin kuin kaloriteoriana. En tunne yhtään reilusta ylipainosta "patistamalla" laihtumalla, mutta muutaman jotka ovat ensin oppineet hyväksymään itsensä ja arvostamaan itseään ja vasta sen jälkeen kohtelemaan kehoaan hyvin ja saamaan nautintoa muilta elämänalueilta niin että nuppi kestää ilman psyykelääkkeeksi mussutettua suklaata. Ei se itsestään tykkääminen yksistään riitä, mutta kestävämpi pohja muutokselle se on kuin itseinho.
Nimim. 9-vuotiaasta asti lihavuuttaan hävennyt ja nyt 30v+ sen verran itsekunnioitusta kerännyt että terve painonhallinta tuntuu mahdolliselta (-20kg tällä hetkellä, matkaa riittää vielä)
Vierailija kirjoitti:
Tuomitse vain lihavien eettisyys, suorituskyky, ulkonäkö ja terveysvaikutus, niin saat pakoilla muutaman vuoden raivoavien telaketjufeministien raivoa ja haastetta, vastaamaan oikeuteen viharikoksesta, rasismista ja sukupuolisyrjinnästä. :P
Mitä sitten odotit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymaailmassa kroppa ei ole läheskään niin tärkeä kuin nuorekkaan lihaisana pysyvät kasvot. Kun on painoa, kasvot ovat nuorekkaat pitkään. Tämä ratkaisee maailmassa, jossa kaikki on mennyt nettiin, missä pelataan ennen kaikkea kasvokuvilla ja tulevaisuudessa varmasti enenevissä määrin elävällä kuvalla kasvoista esim. videopuhelun kaltaisessa kontaktinotossa
Voihan sitä näinkin itseään pettää..huhhuh..tää oli kyllä yksi parhaista. Sanoisin näin miehenä, että kyllä nimenomaan se naisen hoikka kroppa saa viisarin värähtämään.Enkä tarkoita tässä muuta kuin seksiä, joo tiedän rakkaus on muutakin ja muutkin asiat parisuhteen muodostamisessa ratkaisee. Mutta kyllä se kroppa kannattaa yrittää pitää edes kohtuullisessa kunnossa.
Mutta kun monet lihavat ovat jo ihan parisuhteessa. Monet jopa toisen lihavan kanssa. Heitä ei muiden värähtelyt voisi vähempää kiinnostaa. Kaverisuhteet ovat netissä ja toisaalta ainoa jonka kaverit näkevät on profiilikuvan. Jos edes sitä.
Kaikkia muita paitsi ruokateollisuutta ja markkinointikoneistoa syytetään ihmisten lihavuudesta. Miljardeja käytetään ihmisten aivopesemiseen, jotta ostaisivat ja söisivät ja joisivat mahdollisimman paljon. Voittojen tavoitteessa laitetaan mahdollisimman huonoa ja ravitsematonta raakaainetta ruokaan.
Ei ole kuin yksilön vastuulla kovan manipulaation jälkeen kyetä kieltäytymään herkuista. Mutta voiko oikeasti kaikilta vaatia, kun tuoksuilla, väreillä ja jopa musiikilla yritetään saada ostamaan ja syömään, että kaikki kykenevät kieltäytymään? Tämän manipulaation teho on myönnetty tupakan ja viinan kanssa, mutta ruokateollisuus on liian voimakas. Vaikka mitä keinotekoista väriä ja makua saat laittaa ruokaan, kunhan se lisää myyntiä ja kulutusta.
Lihavuus ei ole vain yksilön laiskuutta, vaan myös ahneen yhteiskunnan.
On aika vaarallista toitottaa että ihminen voisi pysyvästi laihtua rääkkäämällä itseään ja kituuttamalla.
Suurin osa ylipainoisista pystyy laihtumaan ja onkin laihtunut monesti.
Tulokset eivät vaan ole pysyviä, kun homma tehdään väärin.
Onneksi itse tajusin, etten voi juoksemalla ja hikoilemalla 5 krt viikossa pitää painoani alhaalla.
En voi myöskään nälkää näkemällä pitää aineenvaihduntaani yllä.
Hieman keljuttaa kun olen ollut niin tyhmä, etten ole tajunnut syödä tarpeeksi, enkä levätä.
Kiitti vaan vitusti läskivihaajat ja paskan jauhajat, jotka olette luoneet kollektiivisen valheen painonhallinnasta.
Painonhallinta on miljardi kertaa helpompaa kun stressihormoonit eivät ole koko ajan pilvissä, ja aineenvaihdunta toimii.
Tätä läskivihaajat eivät halua sinun tietävän!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÖÖÖÖÖ ööööööö ÖÖÖÖÖÖ Japanissa erityisesti työelämä edistää mielenterveyttä, kun kotona ehditään käydä vain nukkumassa. Heikommat yksilöt karsiutuvat jo ajoissa pois oravanpyörästä ja tappavat itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÖÖÖÖÖ ööööööö ÖÖÖÖÖÖ Japanissa erityisesti työelämä edistää mielenterveyttä, kun kotona ehditään käydä vain nukkumassa. Heikommat yksilöt karsiutuvat jo ajoissa pois oravanpyörästä ja tappavat itsensä.
Daiju! Jos osaisit kieliä, tajuaisit että hän sanoi toisella kotimaisella, "saari". Japania on saari. Japanialaiset asuvat saaressa, eli öössä.
Ö= Saari.
Ja joka kesä joku nainen niistä miesten mahoista on ulissut niin kauan kuin minä olen elänyt 😀