Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Professori HS:ssa: "Tuntuu siltä, että joissain alakulttuureissa lihavuudesta on tullut hyväksyttyä"

Vierailija
03.04.2017 |

”Lihavia nuoria näkee entistä enemmän. Tuntuu siltä, että joissain alakulttuureissa lihavuudesta on tullut hyväksyttyä. Kesällä kaupungilla näkee lyhyitä toppeja, joiden alta tursuaa iso vatsa. Sitä ei enää ihmetellä lainkaan.”
http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005153801.html

Mitä ovat nämä "alakulttuurit"?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko nää proffat selittää mikä on se hyöty jonka tällaisesta askeettisesta suorittamisesta saa? En jaksa hössöttää saanko 3,5 kg kasviksia viikossa, juonko maitoa, vettä, kaljaa tai viinaa ja maustanko viilini (juntti maku) marjoilla vai sokerilla.

En vaan jaksa. Ei kiinnosta. Jos jaksan juosta 10 km umpihangessa tai selviydyn raskaasta työstä tai vyötärönympärykseni on kaikesta perseilystä huolimatta 60 cm tai kykenen hengittämään ja ajattelemaan tai työntämään pikkusormeni takapuoleeni olen mielestäni aivan hyvin veronmaksajaksi soveltuva yksilö.

Se vielä, että mun sukupolvi ei tule ikinä pääsemään eläkkeelle. Miksi pitäisin itsestäni hullun lailla huolta jos sitä tulevaisuutta ei ole kuitenkaan?

Kiitos rehellisyydestäsi.

Ikävä kyllä elämme yhteiskunnassa, jossa yhä useampi kysyy itseltään: mitä väliä millään enää on?

Vierailija
22/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla pitäisi lopettaa liiallisen laihuuden ihannointi. Alipainossa ei ole mitään tervettä myöskään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuilla lihvauus on hyväksyttyä .

Vierailija
24/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko nää proffat selittää mikä on se hyöty jonka tällaisesta askeettisesta suorittamisesta saa? En jaksa hössöttää saanko 3,5 kg kasviksia viikossa, juonko maitoa, vettä, kaljaa tai viinaa ja maustanko viilini (juntti maku) marjoilla vai sokerilla.

En vaan jaksa. Ei kiinnosta. Jos jaksan juosta 10 km umpihangessa tai selviydyn raskaasta työstä tai vyötärönympärykseni on kaikesta perseilystä huolimatta 60 cm tai kykenen hengittämään ja ajattelemaan tai työntämään pikkusormeni takapuoleeni olen mielestäni aivan hyvin veronmaksajaksi soveltuva yksilö.

Se vielä, että mun sukupolvi ei tule ikinä pääsemään eläkkeelle. Miksi pitäisin itsestäni hullun lailla huolta jos sitä tulevaisuutta ei ole kuitenkaan?

Ööö, japanilaiset eivät koskaan pääse/joudu eläkkeelle. Silti siellä kyllä pidetään huolta terveydestä, ehkäpä juuri siksi että a)saadaan elantoa  ja b)pysytään terveinä, ettei jouduta maksamaan kalliita sairauskuluja.

Kaikki maat eivät ole kuin Suomi. Seuraavien vuosikymmenten aikana Suomesta tulee poistumaan itse-aiheutettujen sairauksien korvaaminen ja lääkärikäynnit ja sairaanhoito kallistuvat.

Vierailija
25/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla pitäisi lopettaa liiallisen laihuuden ihannointi. Alipainossa ei ole mitään tervettä myöskään.

No ei todellakaan, mutta ylipainoisia on silti selkeästi suurin osa kansasta. Suomessa eniten liikalihavia Pohjoismaista (12,5 %) ja suurin osa suomalaisista on ylipainoisia.

Vierailija
26/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, japanilaiset eivät koskaan pääse/joudu eläkkeelle. Silti siellä kyllä pidetään huolta terveydestä, ehkäpä juuri siksi että a)saadaan elantoa  ja b)pysytään terveinä, ettei jouduta maksamaan kalliita sairauskuluja.

Kaikki maat eivät ole kuin Suomi. Seuraavien vuosikymmenten aikana Suomesta tulee poistumaan itse-aiheutettujen sairauksien korvaaminen ja lääkärikäynnit ja sairaanhoito kallistuvat.

Totuus kirpaisee.

Vierailija
27/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta onko äänestäjältä kysytty haluaako hän elää Japanissa? Ei ole kysytty. Työväestö kuitenkin maksaa ikänsä järjettömiä eläkkeitä silpputyötuloistaan verojen muodossa eikä silti pääse koskaan eläkkeelle.

Vai onko Japanissa joku valtava ikäluokka, joka istuu biitseillä työväestön kustannuksella?

Vierailija
28/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykymaailmassa kroppa ei ole läheskään niin tärkeä kuin nuorekkaan lihaisana pysyvät kasvot. Kun on painoa, kasvot ovat nuorekkaat pitkään. Tämä ratkaisee maailmassa, jossa kaikki on mennyt nettiin, missä pelataan ennen kaikkea kasvokuvilla ja tulevaisuudessa varmasti enenevissä määrin elävällä kuvalla kasvoista esim. videopuhelun kaltaisessa kontaktinotossa

Voihan sitä näinkin itseään pettää..huhhuh..tää oli kyllä yksi parhaista. Sanoisin näin miehenä, että kyllä nimenomaan se naisen hoikka kroppa saa viisarin värähtämään.Enkä tarkoita tässä muuta kuin seksiä, joo tiedän rakkaus on muutakin ja muutkin asiat parisuhteen muodostamisessa ratkaisee. Mutta kyllä se kroppa kannattaa yrittää pitää edes kohtuullisessa kunnossa.

Vierailija
29/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta onko äänestäjältä kysytty haluaako hän elää Japanissa? Ei ole kysytty. Työväestö kuitenkin maksaa ikänsä järjettömiä eläkkeitä silpputyötuloistaan verojen muodossa eikä silti pääse koskaan eläkkeelle.

Vai onko Japanissa joku valtava ikäluokka, joka istuu biitseillä työväestön kustannuksella?

Suomalaiset lisääntyy yhtä huonosti kuin japanilaiset. Sen vuoksi Suomea on kutsuttu Euroopan Japaniksi. En nyt jaksa avautua, miksi ihmiset eivät hanki/saa lapsia. Väestöjakauma on kuitenkin sellainen, että työssäkäyvät maksavat käytännössä eläkeikäiset ja hups, sen jälkeen kukaan ei enää maksakaan 

Japanissa työ nähdään hyvänä asiana, niin myös omasta mielestäni. Suomessa kuitenkin pääsääntöisesti valitetaan ihan kaikesta työhön liittyvästä. Varsinkin ne isot ikäluokat. Omat vanhempani eivät ole koskaan valittaneet, ja otan mieluiten niistä mallia. 

Vierailija
30/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat esitelleet paidatta kaljamahojaan kesäisin vuosikymmeniä, mutta voi, voi kun lihavat naiset pitävät lyhyttä toppia, seuraa kauhea paheksunta.

Vierailija
31/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykymaailmassa kroppa ei ole läheskään niin tärkeä kuin nuorekkaan lihaisana pysyvät kasvot. Kun on painoa, kasvot ovat nuorekkaat pitkään. Tämä ratkaisee maailmassa, jossa kaikki on mennyt nettiin, missä pelataan ennen kaikkea kasvokuvilla ja tulevaisuudessa varmasti enenevissä määrin elävällä kuvalla kasvoista esim. videopuhelun kaltaisessa kontaktinotossa

Voihan sitä näinkin itseään pettää..huhhuh..tää oli kyllä yksi parhaista. Sanoisin näin miehenä, että kyllä nimenomaan se naisen hoikka kroppa saa viisarin värähtämään.Enkä tarkoita tässä muuta kuin seksiä, joo tiedän rakkaus on muutakin ja muutkin asiat parisuhteen muodostamisessa ratkaisee. Mutta kyllä se kroppa kannattaa yrittää pitää edes kohtuullisessa kunnossa.

Kyllä, naisena allekirjoitan. Ja miehen on pidettävä kroppansa myös kohtuullisessa kunnossa.

Hyllyvä läski kummallakin osapuolella on major turnoff. Plus että altistaa uniapnealle, diabetekselle, sisä- ja tukielinsairauksille yms.

Vierailija
32/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sellaiset lomat, joista Jenkeissä ja Japanissa vain unelmoidaan.

Vierailija
33/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että lihavuus vain yleistyy. Siltikin äänessä ovat enemmän kehopositiivisuuden puolesta puhujat kuin laihduttamaan patistavat. Elämme ristiriitaisia aikoja.

Katsopa huvikseen seuraavan kerran kaupassa lehtien kansia. Kuinka monessa on "kehopositiivisuutta" ja kuinka monessa laihdutuksesta/kuntoilusta yms. 

Ja niin tosiaan, miten nämä sulkevat toisensa pois? Voihan sitä kannustaa terveellisiin elintapoihin, liikuntaan ilman että keskittyy kropan haukkumiseen.

Vierailija
34/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakulttuuri nimeltä Adelen ja Alman fanit.

Vierailija
35/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, hylkimisreaktio.

Jotain perkeleen fitnessejä tyrkytetään niin pirusti, että väkisinkin porukka kyllästyy ja ilkikurisimmat alkaa oikein tahallaan läskeillä, kuten jotkut feministit. Ärsyttääkseen.

Vierailija
36/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä "body positivity" -liike on enemmän hyvä asia kuin huono. En nimittäin usko, että kukaan (joitain fetisistejä tms. lukuunottamatta) sen takia rupeaisi varta vasten lihottamaan itseään tai lopettaisi hyvin alkaneen laihduttamisen. "Body positivity" on ymmärtääkseni syntynyt niitä varten, joilla on ollut vaikeuksia hyväksyä itsensä kokonsa ja ruumiinrakenteensa takia ja joilla lahduttaminen on aina epäonnistunut.

En tiedä, viittasiko professori Rissanen "alakulttuurilla" siihen liikkeeseen.

Olen itse ollut aina hoikka, joten minulla ei ole "oma lehmä ojassa" enkä puolustele epäterveellisiä elämäntapoja. Olen välillä törmännyt netissä Bp-liikkeen edustajiin (esim. Youtuben kansainväliset vloggarit).

Vierailija
37/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, hylkimisreaktio.

Jotain perkeleen fitnessejä tyrkytetään niin pirusti, että väkisinkin porukka kyllästyy ja ilkikurisimmat alkaa oikein tahallaan läskeillä, kuten jotkut feministit. Ärsyttääkseen.

On elämä kyllä tyhjää kun siihen hakee merkitystä tuhoamalla oman kroppansa.

Vierailija
38/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekkalesbot.

Vierailija
39/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se, että suomalaiset ovat masentuneita ja yksinäisiä. Näitä ongelmia lääkitään lohtusyömisellä tai mielenterveyslääkityksellä, joka sekin lihottaa. Siinä professorille alakulttuuria.

Vierailija
40/55 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Lihavia nuoria näkee entistä enemmän. Tuntuu siltä, että joissain alakulttuureissa lihavuudesta on tullut hyväksyttyä. Kesällä kaupungilla näkee lyhyitä toppeja, joiden alta tursuaa iso vatsa. Sitä ei enää ihmetellä lainkaan.”

Miksi professori puhuu siitä mitä näkee kesällä kaupungilla, vaikka hänellä olisi käytössään ihan oikeita tilastoja aiheesta? Maallikot argumentoivat oman kokemuksensa kautta, se ei kuulosta asiantuntevalta.

Miettikää jos professori kommentoisi monikulttuurisuutta tyyliin "nykyään mamuja suorastaan vilisee kaupungeissa eikä sitä ihmetellä lainkaan".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi