Nasolinia?
Mahtaakohan Nasoliinin käytöstä olla jotain haittaa raskausaikana?
Mulla on nyt jo kolmatta kertaa nuha tässä raskauden aikana. (rv19)
Ja olen ainakin nuhan alussa laittanut Nasolinia nenään iltaisisn, että saisi nukutuksi, muuten on todella vaikeaa saada nukuttua kun on nokka ihan tukossa.
Ja muuten ihmetyttää että näin usein nyt nuha tulee..
Kommentit (13)
Ei Nasolinia raskaana ollessa/imettäessä näin minulle on parikin lääkäriä informoinut, lisäksi myös neuvolan terveydenhoitajat.. viimeisestä kerrasta tosin melkein vuosi kun taas tuosta muistutettiin.
Tarkkaa perustelua en jaksa muistaa. Tuolloin myös kun Tohtori.fi:stä ja muualta tuotteen sisältöä ja ohjeistusta katselin, niin ihan niissäkin luki, että ei sovi.
Mutta mitä kummaa? Nyt hain tietoa Tohtori.fi:stä ja tuotetiedot muuttuneet? Katsokaas itse http://www.tohtori.fi ja sieltä lääkeopas. Ehkä kysyisin lääkäriltä/lääkäreiltä varoiksi?
Itse esikoista odottaessa oikein imin kaikki pöpöt - erityisesti nuhat ja köhät itseeni. Eipäs ollut kivaa. Ja sitten hormoonit kuivasivat röörit, kipeiksi kuiviksi tukkoisiksi korpuiksi, verivirtasi +hengitysteiden allergiaoireet runsastuivat PALJON. Olipas hauskaa, kun ei Nasolinia saanut käyttää, eikä sen puoliin oikein mitään muutakaan : / mutta myöhemmin imettäessä sitä varovasti testasin ja kas kummaa - eipä siitä pahemmin ollut hyötyä - kuivatti vain lisää röörejä ja pisti kirvelemäänkin. Kosteuttava Humidose tepsi tuolloin paremmin, se sama jota raskaana ollessakin käytin. Ja se on turvallinen käyttää. Lisäksi on olemassa kuulemma joku " nenäöljy" ja yksi/kaksi allergiseen nuhaan sopivaa sumutetta, joita saa käyttää. Nimiä en valitettavasti muista. Kannattaa ihan apteekista/lääkäriltä kysyä.
Ja kaikkein turvallisin konsti on tietysti vanha tuttu vesi. Huuhtelet sillä sieraimet tarvittaessa : ). Toinen sierain kiinni ja samalla toisella imemään vettä. Suosittelen. Ei ehkä ensin tunnu kivalta, mutta kyllä auttaa! Ja voihan sitä oikein tehokkaaksikin ryhtyä - tehdä itse keittosuolaliuosta tai hankkia apteekista tuommoista sekä lisäksi nenäkannun. Tehoaa tosi ongelmaisiinkin sieraimiin ja poskionteloihin!
Tsemppiä! Ärsyttäviä vaivoja..
- Tiina -
Farmaseutti sanoi näin apteekissa. Minä ostin keittosuolatippoja, ne auttaa aina hetkellisesti. Lisäksi minulla on sitä nenäöljyä.
Tytteli-83 rv 28+1
eli " sarvikuono" on meikäläisellä käytössä. Huuhtelen pari kertaa vuorokaudessa, joskus useamminkin. Lääkäri painotti että se on paras tapa helpottaa tukkoisuutta ja estää basillien kertymistä nenäonteloihin, kun on raskaana ja limakalvot turpoavat tavallista enemmän.
Ei se niin miellyttävää ole että sitä tekisi ilokseen joka tapauksessa, mutta jatkuvasti suoritettuna auttaa kyllä kohtalaisesti. :)
Kerrankin on tuoretta tietoa jostain asiasta! Eli kävin itse lääkärissä juuri viime viikolla tämän kammottavan flunssan takia. Mitään nenäsuihkeita ei saa käyttää, koska niissä on jotain ainesosaa mikä voi aiheuttaa supistuksia. Lopulta lääkäri heltyi ja sanoi että voi ostaa Nasolinin nenätippoja joita saa käyttää lapsilla 3kk ylöspäin ja hätätapauksessa tiputtaa yhdet tipat kumpaankin sieraimeen. Nyt olen sitten viikon tiputellut yhdet tipat aina nukkumaan mennessä niin saa unen päästä kiinni. Myös pikkuvauvoille tarkoitetut keittosuolatipat olivat sallittuja, mutta niitä en ole kokeillut. Höyryhengitystä kokeilin, mutta ei auttanut ainakaan mulla. Melkeinpä parhaaksi keinoksi olen havainnut tämän vesihuuhtelun mistä muutkin puhuvat. Mulla ei tosin ole sellaista sarvea vaan olen aina iltaisin " vetänyt suihkussa vettä nenää" (ja meinannnut tukehtua ; ))...
Minua on vaivannut molemmissa raskauksissa ihan kamalat nuhat ja poskiontelotulehdukset. Välillä en yksinkertaisesti olisi tullut toimeen ilman lääkitystä. Sain lääkäriltä reseptin myös Nasonex -kortisonisuihkeeseen ja käytin sitäkin jonkin aikaa, mutta mieluummin käytän kuitenkin satunnaisesti ja tarvittaessa Nasolinia, kuin säännöllisesti ja päivittäin " varmuuden vuoksi" kortisonia.
Minulle on kolme lääkäriä sanonut, että Nasolin on turvallinen käyttää raskausaikana ja uskon kyllä tähän.
Olen käyttänyt myös sellaista apteekista saatavaa sarvikuonokannua. Se on tosi hyvä - ei estä nuhaa, mutta tekee säännöllisesti käytettynä sen lievemmäksi niin, että pystyy tulemaan toimeen vähemmillä lääkkeillä. Suosittelen kyllä ehdottomasti sellaisen hankkimista, jos raskausnuha vaivaa.
Nasolin-nenäsumutteen vaikuttavan aineen, ksylometatsoliinin kulkeutumisesta istukanläpi tai erittymisestä äidinmaitoon ei ole tietoa. On kuitenkin epätodennäköistä, että annsoteluohjeiden mukaisessa käytössä lääkeaineella olisi haitallisia vaikutuksia sikiöön tai imeväiseen.
tämän perusteella minä ainakin laitoin suihketta yöksi että sai nukuttua ja joskus päivällä, ostin kuitenkin varuilta miedompaa 0,5mg/ml sumutetta ja ihan hyvin silläkin aukesi ja pysyi auki koko yön ja eihän näitä saisi käyttääkään kuin väliaikaisesti enintään 10vrk.
Onko mulla ihan kaupunkilegenda-tietoa, kun muistelin että Nasolinia ei saisi käyttää siksi että se supistaa nenän verisuonia ja voi vaikeuttaa myös verenkiertoa istukkaan ts. sikiön ravinnonsaantia?
Esikoisen odotusaikana muistan tätä pohdiskelleeni ja selvitelleeni, tuollainen vaan oli tarttunut mieleen...
Coe rv 9+3
tuntuu et vastaan aina näihin.. kun mulla on astma ja allergiaa ni joudun käyttää useempiakin lääkkeitä raskausaikana.. käyn semmosella keuhkotauti lääkärillä kuka on kymmeniä vuosia tutkinu lääkkeiden vaikutuksia raskaana oleviin naisiin jossain hyksissä kait.. ni se sano ihan heti että saapi käyttää sekä nasolinii että otrivinii eikä oo vauvalle mitää haittaa.. yleislääkärit helposti kieltää kaikki lääkkeet. mutta yks vaihtoehto on käyttää esim nasonexia joka on varsinaisesti allergialääke mutta samalla tavoin helpottaa oloa ku nasolin ja on " vieläkin" turvallisempi..
ja tämä sanoi että lasten Nasolinia voi huoletta käyttää. Mulla on tässä loppuraskaudessa aina hormoneista johtuvaa tukkoisuutta. Sarvikuonokin on, mutta olen niin tukossa, että ellen ensin avaa tiehyitä Nasolinilla, sarvikuonon huuhteluvesi ei kulje tuolla tiehyissä yhtikäs mihkään vaan tulee samasta sieraimesta ulos mistä sisäänkin.
t. Bonita 35+5
5-7 ekana nuhapäivänä kerran päivässä, siis nukkumaan mennessä, ja taidan jatkaa edelleen. On nenä niin tukossa että ei henki kulje muuten yhtään nenän kautta. On se päivälläkin tukossa, mutta se ei niin paljoa haittaa kuin yöllä.
En ole koskaan käyttänyt sellaista nenäkannua/sarvikuonoa. Miten sitä käytetään? Eikö siinä mene vettä henkeen? Sellaisen voisi tosiaan hommata, jos siitä olisi apua.
Nuhassa oon käyttänyt illalla nukkumaan mennessä nasolinia kun lääkäritkin ovat sanoneet, että ihan huoletta voi käyttää
Nasolinin ja Otrivinin vaikuttava aine on sama: ksylometatsoliini. Eri firmojen tuotteet. Annostukset kutakuinkin samat. Niin kuin 8 totesi Nasolinin tuoteselosteessa kerrotaan että Nasolinia voi ohjeen mukaan käyttää, kunhan ei annosta ylitä. Otrivin selosteessa käyttöä ei suositella " vasokonstriktio" eli verisuonien supistumistaipumuksen vuoksi. Eli ota tästäkin selvää... Itse tein " kompromissin" : ostin miedompaa lasten Otriviiniä ja laitan sitä vain 1 x sierain yöksi. Mulle tehoaa tuo miedompikin. Mutta suorittelen kokeilemaan ensin höyryhengitystä, yms. lempeitä keinoja ja tekemään oikeaksi valitsemansa ratkaisun ko ongelmassa.
Nenän tukkoisuus voi johtua raskaudestakin, hormonit tekevät kepposiaan.Tukkoisuuden lisäksi nenän limakalvot saattavat olla arat ja nenästä vuotaa verta useammin kuin tavallisesti. Kannattaa tarkistaa neuvolasta se Nasolinin sopivuus. Oma nenä ollut tukkoinen koko raskauden, jos vaikka aukeis täs parin viikon sisällä. Hansel79 rv 38+6