Stokka taisi juuri allekirjoittaa kuolemantuomionsa
Selailin tällä viikolla alkavien hullujen päivien katalookia. Huomasin että monet hinnathan alkaa olla normaalitasoa, esim. sähköpuolella oli imuri jonka saa halvemmalla eräästä isosta ketjusta.
Eli mitä helvataa, stokka!? Hullut päivät on ollut iso juttu stokkan taloudelle, se on tuonut yllättävän paljon rahaa kirstuun. Nyt kuitenkin ollaan koko homma vetämässä viemäriin. Kerta-kaksi hulluja päiviä jossa myydään rompetta normihintaan, niin alkaa olla sen puljun arkku naulattu. No, oma valinta, tervemenoa.
Kommentit (53)
Stokkan suurin ongelma minusta oli ettei niillä ollut riittävästi oikeasti hyviä merkkejä myynnissä. Paras kauppa se täällä oulussa silti oli, mutta toivomisen varaakin kyllä jäi. Ei kaikki halua pukeutua halpisrätteihin vaan sellaisiakin ihmisiä löytyy jotka ovat valmiita sijoittamaan kunnollisiin vaatteisiin. Ja pliis jotain muutakin väriä kuin mustaa ja sinistä, yhhh.
Viimeinen kerta kun ostin Stockalta mitään tapahtui jokunen vuosi sitten. Ostin arvokkaan lasisen koriste-esineen täyteen hintaan hyllystä. Parin viikon päästä ilmaantui Hulluille Päiville ja hinnasta veke about puolet :/ Ei jäänyt kiva fiilis.
Helsingin Stocka alkaa olla kohta ihan kivasti ympäröity liikkeillä (Luxbag, Della Marga, Vuitton etc.) jotka myyvät niitä luksustuotteita joita Stockan valikoimiin ei enää mahdu Marimekkojen ja Guessien keskelle.
Hullut päivät oli jo 80-luvulla eli ei nyt mikään uusi kampanja.
Vierailija kirjoitti:
Ei palstan viherkomukat ole ennenkään pitäneet stokkaa pystyssä. Asiakaskunta koostuu ihan eri tason kuluttajista joilla on myös ostovoimaa.
No eipä kovin hääppösen tason asiakkaista ole kyse, kun pulju on keikkunut konkurssin partaalla jo useamman vuoden. Viime vuoden YT-neuvotteluissa pantiin 300 työntekijää pihalle. Venäjän toiminnat lopetettiin. Vantaan lentokenttä myymälä, Beauty-myymälät ja nyt viimeisenä Oulun tavaratalo laitettiin säppiin. Akateeminen, Seppälä ja Hobby Hall myytiin ja siltikään ei meinaa hommasta tulla kannattavaa. Kyllähän asia on niin, että Stokka ei ensi vuosikymmentä näe, ei ainakaan nykyisessä muodossaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei palstan viherkomukat ole ennenkään pitäneet stokkaa pystyssä. Asiakaskunta koostuu ihan eri tason kuluttajista joilla on myös ostovoimaa.
Jos näin, niin miksi edes pitää mitään halpispäiviä?
Kai ne ostovoimaiset tulevat muutenkin, jos brändi on kunnossa? Mutta kun ei ole.
Stockmann on ajautunut välitilaan, jossa se ei kiinnosta luksusta hakevalle -- ei sen kummemmin edullista hakevalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä kovin hääppösen tason asiakkaista ole kyse, kun pulju on keikkunut konkurssin partaalla jo useamman vuoden. Viime vuoden YT-neuvotteluissa pantiin 300 työntekijää pihalle. Venäjän toiminnat lopetettiin. Vantaan lentokenttä myymälä, Beauty-myymälät ja nyt viimeisenä Oulun tavaratalo laitettiin säppiin. Akateeminen, Seppälä ja Hobby Hall myytiin ja siltikään ei meinaa hommasta tulla kannattavaa. Kyllähän asia on niin, että Stokka ei ensi vuosikymmentä näe, ei ainakaan nykyisessä muodossaan.
No näin. Kerro toki lisää näistä "menestyjistä" joiden taloustaitoihin kuuluu kuvitella että Desigualit, Guessit ja Teema-astiat kannattaa käydä ostamassa Stokkalta ja maksaa stokkalisää vaikka samat perusmerkit löytäisi muualla halvemmalla- ja vieläpä ilman Stokkan legendaarista asiakkaallenyrpistelypalvelua.
Kieltämättä itse en ole tällainen menestyjä vaan vain laatutietoinen keskituloinen joka on kyllästynyt käyttämään rahansa epämääräisen laatuiseen keskinkertaiseen roinaan mitä on tupa väärällään jo ennestään. Mieluummin käyttäisin vuoden ostosbudjettini muutamaan kalliisiin laatutuotteisiin. Stokkaa eivät kaltaiseni kiinnosta, onneksi Mytheresa, Neiman Marcus ja merkkien omat verkkokaupat toimittavat Suomeenkin.
Eihän tuolla ole normaalistikaan kuin ylihintaista "luksus"tavaraa. Hullujen päivien ajaksi hinnat lasketaan normaalitasolle, joten katetta jää ihan kivasti kun myynti on moninkerroin suurempaa kuin normipäivinä.
Jäännöseriä ja yksittöiskappaleita myydään sitten -50%, josta siitäkin kauppa saa ainakin ostohinnan takaisin.
Kauppa laskee kyllä katteensa, ei palstamamman tarvitse kuin ostaa vaan.
Joo, Stockan tavaramerkki on ollut laadukkaat tuotteet, kuten tästäkin ketjusta näkyy, niin aika iso osa tästä brändistä on jo haalistunut. Toinen erittäin olennainen asia on ollut huippupalvelu, sitäkään ei valitettavasti enää juuri saa. Henkilökuntaa on kohdeltu huonosti mm. pompottelemalla eri osastoilla ja useiden yt:eiden kautta. Kuinka hyvin esim. herkun kassa osaa neuvoa miestenosastolla kalsariasioissa? Eikö olisi fiksumpaa antaa joka osaston myyjän tuntea oman osastonsa tuotteet hyvin? Itsellä kävi hyvä esimerkki tästä pari viikkoa sitten.
Oltiin lasten kanssa oltu kaupungilla ja käytiin sitten Stockan 8-kerroksessa syömässä. Kello alkoi olla jo paljon ja lapset väsyneitä, mutta olin luvannut ostaa Moccamasterin mitan, joten ajattelin, että käydään äkkiä hakemassa se vielä ennen kotiin lähtöä. Menen 5-kerrokseen (vai4?) kahvinkeitinten luokse ja kyselin mittaa, myyjä ohjaa mut toiselle puolelle kerrosta pientavarahyllyyn. No lähden sinne väsymyksestä ylikierroksilla käyvien lasten kanssa (astiaosasto, aika paljon särkyvää kallista tavaraa). No kun etsin aikani pientavaroista, niin kysyn toiselta myyjältä, joka ohjaa mut sinne kahvinkeitin puolelle takaisin.. No eipä siinä mitään, takaisin vaan ja sieltähän ne mitat löyty metrin päästä siitä ekasta myyjästä. Myyjä mulle tokaisi, että "löysit mitan" ja mä että "joo, metrin päästä susta". Ei edes pahoitellut vaan oli vaan iloisena, että ohhoh mä olen jo niin monta ihmistä lähettänyt sitten väärään paikkaan.. (ei mitään tilannetajua myyjällä, itse ainakin olisin pahoitellut ja vaikka valehdellut olevani tuuraaja ennemmin kuin tunnustanut, että ei siellä myyjät mitään mistään tiedä). Lisäksi edellinen asiakas oli kysellyt jotain kanta-asiakasohjelmasta, niin myyjä ei siitä osannut sanoa kuin että "kai se hyvä on kun ne sitä mainostaa"
Ostan vähemmän, mutta kalliimpaa. Ne ostokset teen kuitenkin muualla kuin Stockmannilla. Joko saan tuotteet halvemmalla tai niitä ei yksinkertaisesti Stockmannilla ole myynnissä. Laatuun on hyvä panostaa. Halpamarkettien rätit on jo nähty ja koettu. Miehelle riittää muutama laadukas vaate. Nykyään tosin laadukkaita ja kestäviä vaatteita ei tahdo löytyä enää samalla tavalla kuin ennen. Aikaisemmin laatumerkeiksi koettujen valmistajien vaatteet alkavat olla samaa kuraa muiden rättien kanssa.
Ööh, miksi ostaa edes alesta, hullareilta tms. jotain mitä ei tarvitse vaan siksi että halvalla saa o_O
Lennot oli kiva tuote ja kanta-asiakaskortin sai yhdistettyä Finnairin korttiin, ja sitten lennot poistuivat Hulluilta Päiviltä.
:/
Tiedän, että lakanat ja pyyhkeet ja vaatteet on hullareilla huonompaa tai ohuempaa laatua, ja niitä ei kande ostaa. Mutta onko kosmetiikkakin jotain erikoiserää? Siis vaikkapa sensain ripsarit, onko ne jotain vanhentuneita tms???
Huippupalvelu? Ainakin Helsingin Stockmann oli takavuosina kuuluisa tympeästä, asiakkaan pärstäkertoimeen perustuvasta palvelustaan. Talousvaikeuksien alkaessa yt-rumban ohella päättivät sitten "panostaa asiakaspalveluun". Tulos: myyjät jotka hyökkäävät asiakkaan kimppuun kuin sika limppuun ja jäävät tyrkyttämään. Muutaman kerran tuli kokeiltua tämäkin näytelmä:
Myyjä: "Voinko olla avuksi?"
Mamma: "Kiitos, ei tarvitse, katselen"
Myyjä: "No meillä nyt kuitenkin ois tässä näitä ja noita ja niitä tuotteita" *näyttelee random tavaroita*
Minä: "Kiitos. Katselen. Vain. Tiedän kyllä suunnilleen millaista etsin."
Myyjä: "Ja tuolla sitten, tuolla on nyt alennuksessa noita rojuja."
Minä: "Kiitos. En. Ole. Kiinnostunut." *ottaa pari reilua harppausta poispäin myyjästä*
Myyjä: "No katsele rauhassa! Mutta tule sitten kysymään jos tarvitset apua!"
Minä:" Tulen. Sitten."
Vain muutaman kerran, enää ei nappaa.
Ymmärrettävää tosin on, että Stockmannin työnantajapolitiikka on viime vuodet ollut sitä luokkaa että ammattitaitoiset myyjät ovat lähteneet pois jo ajat sitten. Jäljelle jääneille on sitten isketty täysin epärealistiset myyntitavoitteet. Sellaisesta voisi ehkä tulla tuollaista jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, Stockan tavaramerkki on ollut laadukkaat tuotteet, kuten tästäkin ketjusta näkyy, niin aika iso osa tästä brändistä on jo haalistunut. Toinen erittäin olennainen asia on ollut huippupalvelu, sitäkään ei valitettavasti enää juuri saa. Henkilökuntaa on kohdeltu huonosti mm. pompottelemalla eri osastoilla ja useiden yt:eiden kautta. Kuinka hyvin esim. herkun kassa osaa neuvoa miestenosastolla kalsariasioissa? Eikö olisi fiksumpaa antaa joka osaston myyjän tuntea oman osastonsa tuotteet hyvin? Itsellä kävi hyvä esimerkki tästä pari viikkoa sitten.
Oltiin lasten kanssa oltu kaupungilla ja käytiin sitten Stockan 8-kerroksessa syömässä. Kello alkoi olla jo paljon ja lapset väsyneitä, mutta olin luvannut ostaa Moccamasterin mitan, joten ajattelin, että käydään äkkiä hakemassa se vielä ennen kotiin lähtöä. Menen 5-kerrokseen (vai4?) kahvinkeitinten luokse ja kyselin mittaa, myyjä ohjaa mut toiselle puolelle kerrosta pientavarahyllyyn. No lähden sinne väsymyksestä ylikierroksilla käyvien lasten kanssa (astiaosasto, aika paljon särkyvää kallista tavaraa). No kun etsin aikani pientavaroista, niin kysyn toiselta myyjältä, joka ohjaa mut sinne kahvinkeitin puolelle takaisin.. No eipä siinä mitään, takaisin vaan ja sieltähän ne mitat löyty metrin päästä siitä ekasta myyjästä. Myyjä mulle tokaisi, että "löysit mitan" ja mä että "joo, metrin päästä susta". Ei edes pahoitellut vaan oli vaan iloisena, että ohhoh mä olen jo niin monta ihmistä lähettänyt sitten väärään paikkaan.. (ei mitään tilannetajua myyjällä, itse ainakin olisin pahoitellut ja vaikka valehdellut olevani tuuraaja ennemmin kuin tunnustanut, että ei siellä myyjät mitään mistään tiedä). Lisäksi edellinen asiakas oli kysellyt jotain kanta-asiakasohjelmasta, niin myyjä ei siitä osannut sanoa kuin että "kai se hyvä on kun ne sitä mainostaa"
Nauroin kippurassa MOCCAMASTERIN MITALLE. Jaxuhalit.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vihervassari ei käy hulluilla päivillä mutta ostan kyllä stokkalta esim. juhlamekot ja kengät. Miksi luulette että meillä ei ole rahaa laadukkaisiin tuotteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Hullut päiväthän on ollut huijausta...öh, aina. Ei sieltä ole koskaan saanut laadukkaita normaalivalikoiman tuotteita halvalla vaan vain "erikoiseriä" eli merkkien poistoeriä ja ylijäämätuotteita. Päälle muutama sisäänvetotuote joilla väkeä on hämätty= klassinen "meiltä saat kahvipaketin superhalvalla, mutta osta toki saman tien koko viikon safkat"-ilmiö on hyödynnetty täysillä.
Stockalla olisi mennyt paljon paremmin jos olisi keskittynyt alun perinkin olemaan se laadukas tavaratalo josta saa erikoisempia ja ylellisempiä tuotteita joita muualta ei saa. Mutta ei. Hullareiden johdolla lähdettiin kilpailemaan halpaa massatavaraa koko ajan myyvien ketjukauppojen kanssa. Paitsi että ne ketjukaupat pystyvät ostamaan ja myymään Stockaa halvemmalla. Kun vielä hyllyt on täytetty puoliksi kaupan omilla "edullisilla" merkeillä kuin Citymarketissa niin että laatumerkeiltä mahtuu esille vain muutamia perusmalleja, niin ainoa mikä muistuttaa vanhan ajan Stockasta on keskimääräinen hintataso. Siellä ei olla selvästikään tajuttu että nykyään tuotteita on helppo vertailla netissä. Ei riitä että kauppias väittää että meillä on halpaa ja hyvää, kun hintojen vertailu käy hetkessä ja kansainvälisten luksustavaratalojen sivuilta selviää, millaisia luksustuotteet oikeasti ovat.
Voisi kuvitella että tänä päivänä Helsingin keskustassa ainakin alkaisi olla kysyntää aidolle luksustavaratalolle eikä maksukykyisten tarvitsisi roudata tai tilata laatutuotteitaan ulkomailta. Mutta Stocka haluaa kilpailla tuulipukukansasta tuulipukustrategioilla.
Hohhoijaa.... Porukka vertaa ja tilaa ulkomailta kaikki vaatteensa. Mitäs luulet, miksi Stockmann joutuu siirtymään jatkuvasti keksimään uusia "omia merkkejä"?
Ja luksustavaratalo...Vanhan, hyvän ajan tavaratalot on kuopattu. Esimerkiksi Tukholman NK toimii myös eräänlaisena vuokranantajana, shop in shopina.
Ja Suomessa ei ole muita kuin tuulipukukansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry, mä olen vissiin vajaa, kun en tajunnut vitsiä. Mutta mahtavaa jos sain antaa jollekin naurut. (jos kyse oli siitä, että ajattelit minun leveilevän moccamasterilla, niin kyse ei ollut omasta vaan tätini keittimestä, ja Moccamasterissa on oma mittansa, jossa mitataan kaksi kuppia kerrallaan. En tiedä, että olisko eroa, jos ostais ihan tavallisen mitan.) T.Ohis, ei tästä aiheesta enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry, mä olen vissiin vajaa, kun en tajunnut vitsiä. Mutta mahtavaa jos sain antaa jollekin naurut. (jos kyse oli siitä, että ajattelit minun leveilevän moccamasterilla, niin kyse ei ollut omasta vaan tätini keittimestä, ja Moccamasterissa on oma mittansa, jossa mitataan kaksi kuppia kerrallaan. En tiedä, että olisko eroa, jos ostais ihan tavallisen mitan.) T.Ohis, ei tästä aiheesta enempää.
Jaa. Itselläni on ollut kaksi moccamasteria, eikä niissä ole ollut mitään erikoismittoja.
Mutta mikäs siinä, jos sinulla on tosiaan aikaa etsiä sitä moccamasterin omaa mittaa tuntitolkulla lasten kanssa , ja vielä kitistä omista valinnoistasi. Stockmanniin koko vuodatuksesi ei mielestäni millään tapaa liittynyt.
Bogin ulkohousut lapsille ovat Hulluilla päivillä ihan 2 euroa halvemmat kuin mitä nyt ovat normialessa 19,90. En lähde jonottomaan ainakaan noiden takia. Jostain luin, että esim. Teema-astiat saa Tokmannilta edullisemmin kuin HP:ltä. Kuten saa Wondersin ballerinat edullisemmin kun tilaa suoraan Wondersin verkkokaupasta. Siellä sale-osiossa on baltsuja edullisemmin.
Tarkkana saa nykyään olla.