Mieheni ajoi yöllä humalassa, soitin poliisit perään ja nyt tulee sossut käymään.
Jos joku tunnistaa tästä niin ei haittaa. Mies ei tiedä että kaksi sosiaalityöntekijää tulee käymään tänään. Sovittiin niin koska muuten mies lähtee karkuun. Illalla joi 16 kaljaa ja lähti ajamaan. Lähtiessä sanoin, että jos nyt lähdet niin soitan poliisit. Sanoi ei haittaa. Yritin ottaa avaimia pois mutta en onnistunut. Tuli takaisin kotiin, sanoin että soitin poliisit ja mies lähti uudestaan ajamaan. Soitin uudestaan poliisille että nyt hän ajelee täällä lähettyvillä. Eivät saaneet kiinni. Mies tuli yöllä kotiin noin kolmen maissa.
Kun olin poliisin kanssa puhelimessa niin lapsi itki ja he soittivat sossuille. Sieltä soitettiin heti minulle ja kerroin avoimesti tilanteen. Tänään meidän kunnan sosis soitti ja sovittiin tapaaminen. Kun nyt saisi miehen puhumaan.
Tiedän että miehellä on hermot kireällä. Alkoholi muuttaa tilanteen pahemmaksi. Silloin napsahtaa päässä. Mitähän apua meidän on mahdollista saada tähän tilanteeseen? Mitä apua miehen alkoholin käyttöön? Mitä toimenpiteitä tulee koko perheelle? Lastensuojeluilmoitus meistä tietenkin on jo tehty.
Kommentit (46)
Ap, raitistuminen lähtee vain omasta tahdostaan. Ellei mies halua jättää alkoholia, niin ei häntä saa mitenkään palvelujen piiriin. Vaikea tilanne. Mitä sosiaalitoimi/lastensuojelu voi tehdä, hoitoon ei voi pakottaa. Eli, seurantanne jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille kävi melkein samalla lailla ja sossut uhkaili että jos en eroa miehestä niin lapset viedään.
Tarjottiinko miehelle mahdollisuutta hankkiutua hoitoon? Alkoholin suhteen? Toivoisin että mies ymmärtäisi että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseen omalta osaltaan. Voi tämä olla aika shokki hänelle ja ehkä herättelee. Ap
Kyllä tarjottiin. Kävikin hoidon ja lopetti ryyppäämisen mutta silti ei voinut palata yhteen. Lastensuojelu oli niin tiukasti niskassa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pysty juomaan tuollaista määrää.
0/5Pyh. Oma isäni pystyy juomaan kopan kaljaa niin ettei sitä edes huomaa käytöksessä. Harjoittelusta kiinni.
Sulla on kiva isä,onnea.
Tsemppiä! Olet rohkea, ja oikealla polulla! Nyt vain jaksa vaatia mieheltäsi muutosta. Alkoholia vastaan ei auta muu kuin kaikki tai ei mitään. Kilteistä pyynnöistä ei ole apua.
Eikö olisi poliisi riittänyt? Miksi ihmeessä pitää tuhlata myös sossujen työaikaa tollaiseen? Ja sitten ihmetellään mihin kaikki verorahat katoavat.
Ap, lähtöasetelma on huono. Hoitoon ei voi pakottaa. Olisit nyt rehellisesti sanonut, että sosiaaliviranomaiset eli tässä tapauksessa lastensuojeluviranomaiset tulevat teille. Oli rohkeuttaa soittaa poliisit mutta ei rohkeutta olla rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos juon 6 olutta niin en kyllä ole ajokunnossa ja olen iso mies.
En usko tarinaa.
Harjoituksen puutetta. Mää kävin nuorempana illanistujaisissa, join kontin kaljaa ja aamulla ajelin vielä erääseen paikkaan, joka oli jokikinen aamu hoidettava (ei työt).
En toki ylpeä ole, typeräähän tuollainen oli ja onneksi järkiinnyin. Mutta helposti voi juoda mokoman määrän ja ajaakkin, mutta virallisesti ajokunnossa ei kyllä ole.
Terv. Nainen, 163cm ja tuolloin painoin n. 53kg.
AP, oikeen tehty. Jospa oppis. Päissään ajaminen on yksi maailman typerimmistä ideoista mitä voi toteuttaa.
Teitä kokemattomia, eivät ihmiset mitään opi, ellei ole omaa halua ja tahtoa raitistua. Väkisin ei tule kuin kaappijuoppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5Pyh. Oma isäni pystyy juomaan kopan kaljaa niin ettei sitä edes huomaa käytöksessä. Harjoittelusta kiinni.
Pyh kanssa täältä. Mun mies juo harvoin, ehkä 4-8 kertaa vuodessa, mutta määrät oli nuorempana jotain käsittämätöntä, mistä en digannut ollenkaan. Painoa 140 kg ja pituus 197 cm. Jos klo 15 aloittaa, noin 8 kaljan jälkeen alkaa vasta lauleskelusta huomata, että pikkuisen on taidettu ottaa, ja 16 kaljan kohdalla alkaisi jankkaaminen ja ärsyttävä käytös, missä vaiheessa valmistauduin tekemään suolaista mättöä. Nimittäin kun sen saa siinä kohdin syömään, se sammuu. Noin 20 kaljaa ehti upota, ennenkuin kävi ruokapöydän kautta ja sammui. Nyt on ikä tehnyt tehtävänsä eikä 47-vuotias jaksa juoda kerralla enää 8 kaljaa enempää, eikä haluakaan. Onneksi. Itse en juo kuin yhden oluen kesähelteellä saunan jälkeen.
Uskon hyvinkin että 26 kaljaa on mahdollinen, jos sietokykykin on noussut.
Eron ottaisin, mutta koska mies on valmis menemään rattiin kännissä toisten terveydestä piittaamatta, vaatisin valvottuja tapaamisia. Jos se menee rattiin lapset kyydissä tai on humalassa lasten läsnäollessa....tästä voisit sossuille puhua. En antaisi lapsia tapaamisiin. Oma faija oli alkoholisti, ja äiti jätti meitä isän valvontaan. Isä kaikista lupauksista huolimatta aina petti ne ja alkoi ryypätä. Se oli pelottavaa pienelle 8 v. tytölle, jolla oli sitten valvottavanaan 2-vuotias. Faija tissutteli salaa, piilopulloja oli siellä ja täällä, mm. betonimyllyssä.
Isä raitistui, kun olin 16 v. mutta kyllä se joka viikonloppuinen juominen viilensi meidän välit lopuniäksi. Meistä ei koskaan enää tullut läheisiä, ja isä kuoli muutama vuosi sitten. Kehottaisin sinua miettimään asioita myös lastesi näkökulmasta. Alkoholisti ei ole hyvä vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi poliisi riittänyt? Miksi ihmeessä pitää tuhlata myös sossujen työaikaa tollaiseen? Ja sitten ihmetellään mihin kaikki verorahat katoavat.
Poliisi soitti heille ja hyvä niin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne sosiaalityöntekijät tekee mitä? Heristää isälle sormea, että paha paha poika ja mies ei enää juo ja te elätte onnillisena elämänne loppuun asti?
Hyvä olisi, jos ap olisit ollut rehellinen miehellesi. Nyt on vain sana vasten sanaa. Miehesi voi kiistää oman humalatilansa, koska näyttöä ei ole. Pääsette kyllä seurantaan, mutta so what. Teidän pitäisi mennä yhdessä perheneuvontaan.
Alkoholisti perheen lähde absolusisti lapsena vastaan seuraavaa:
Koska miehesi ei kieltänyt poliisillesoittoa, se on hänen puolestaan avunhuuto tilanteeseen. Ei vain kehtaa sanoa (ja häpeä on erittäin kova voima), että tarvitsee ja haluaa apua. Jos/kun alkoholisti pystyy tunnustamaan, että on alkoholisti, niin vasta sitten pystyy itse ottamaan vastuun paranemisestaan. Ja muuten se ei onnistu.
Tärkeintä nyt on, että sinä jaksat - että jaksat lapsesi takia. Että ei tule huostaanottoja tai muuta. Muuta vaikka hetkeksi muualle. Onko isovanhemmat pelissä? Setiä tätiä? Kummeja? Pyydä heiltä apua - auttaa mm. sossuun päin, kun saat tukiverkoston. (Been there.)
Puhuminen on tärkeää - mahtavaa, että pystyt ja kehtaat puhua täällä. Tuosta tukiverkostosta ja viranomaisista nyt myös keskusteluapua. Ne auttaa oikeasti, mutta ne ei voi tehdä näitä asioita puolestanne. (Tai sitten se on se huostaanotto - vrt. lapsenhuolto puolestanne.)
Puhu myös miehesi kanssa. Veljeni meni niin lukkoon vastaavassa tilanteessa, että päätyi itsemurhaan. Miehesi pyytää nyt apua, kun kerta sanoo, että saa soittaa poliisille. Veljeni päätyi mm. vankilaan toistuvien humalassa-ajamisten vuoksi (ei vahingoittanut toista ihmistä koskaan, onneksi).
Haluaksia: erittäin tärkeää on, että Sinä jaksat nyt, ja olet vanhempi lapsellesi.
Anna miehellesi anteeksi (kukapa meistä ei töppäilisi). Mutta älä anna periksi raitistumisessa - aikaa tosin tarvitsee.
Minä rakastan edelleen veljeäni, rakastan yhä sitä edelleen alkoholiongelmaista vanhempaani, vaikka ne veti ja vetää edelleen maton altani. Olisimpa (itse nuorena) ymmärtänyt puhua veljeni kanssa syvemmin! Ja anteeksi sille rekkakuskille, jonka alle se käveli.
Minulla on ollut useita 0-aloituksia elämässä sukunin vuoksi, ja olen siitä vähän joskus itseäni säälinytkin. Muutama vuosi sitten tajusin, että ei 0-aloitus olekaan paha. Tai pahin siis. Monilla on -10, tai 100 aloituksia elämässä, ja ne on rankkoja. Esim. joku satoja kertoja raiskattu turvapaikanhakijanainen joka päätyy Suomen rajan yli jossain Lapissa varastetulla autolla jne. Joku, joka tulee vankilan ovesta ulos ja yrittää palautua elämään (ehkä päihderiippuvuuden jälkeen, rikollisen lähipiirin painostaessa).
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne sosiaalityöntekijät tekee mitä? Heristää isälle sormea, että paha paha poika ja mies ei enää juo ja te elätte onnillisena elämänne loppuun asti?
Onpa typerä vastaus. Polisiin on pakko soittaa sossulle ko. tilanteessa. Tässähän voisi olla se lapsi, joka oli kääritty sinne mattoon ja on tukehtumassa sisälle. Tai voisi olla, että äiti ei jaksa (loppuunpalaminen ko. tilanteessa). Onneksi ei ole, mutta poliisin on vastuu otettava.
Jollekulle se sossun mahdollinen huostaanottouhka voi olla se ratkaiseva kohta, että ymmärtää ottaa vastuun esim. liiallisesta alkoholinkäytöstä.
Sossu ei voi tehdä muuta kuin puhua - keskustella. Tai sitten jos/kun se alkaa tehdä vanhempien puolesta lastenhoitoa, se on huostaanottoa, tukivanhempia, sijaisvanhempia. Mutta ei onneksi ENSIMMÄISELLÄ kerralla kuin erittäin pahoissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli nyt sellainenkin mieleen, että olisiko se hyvä ratkaisu jos mies muuttaisi vaikka vanhempiensa luokse joksikin aikaa. Jos tämä nyt siihen menisi. Lapsilla koulun vaihdos muuten ja kaverit jäisi pois. Jos mies tällaiseen tarpeen vaatiessa suostuisi. Ap
Miksi ne vanhemmat haluaisi alkoholistin nurkkiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille kävi melkein samalla lailla ja sossut uhkaili että jos en eroa miehestä niin lapset viedään.
Tarjottiinko miehelle mahdollisuutta hankkiutua hoitoon? Alkoholin suhteen? Toivoisin että mies ymmärtäisi että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseen omalta osaltaan. Voi tämä olla aika shokki hänelle ja ehkä herättelee. Ap
Kyllä tarjottiin. Kävikin hoidon ja lopetti ryyppäämisen mutta silti ei voinut palata yhteen. Lastensuojelu oli niin tiukasti niskassa kiinni.
No aika pahoja on pitänyt tehdä, jos lastensuojelu "ei anna" palata yhteen. Veljeni oli vankilassa alkoholin vuoksi, mutta ei lastensuojelu lasten huoltajuuteen puuttunut, KOSKA äiti jaksoi ja huolsi.
Yksinhuoltaja äitini lapsi oli tukivanhemmatverkostossa, ehdollinen vankeusrangaistus humalassa ajosta. Ei otettu huostaan. Ei edes raitistunut - siis vieläkään, 75 vee.
Minusta yllä oleva ehdotus, että AP:n mies asuisi hetkisen vanhemmillaan, on hyvä. Ja raitistuminen ehdoton edellytys puolisolta avioliiton jatkumiseen. Toki vie vuosia /vuoden pari.
Mä olin vankilassakin töissä (olen yrittänyt näitä omia ongelmiani ymmärtää). Siellä ehdoton sääntö oli, että minun tehtäväni ei ole rangaista (olla siis mm. ylimielinen, kuvitella olevani parempi, kiusata; rangaista). Tiukka piti olla ja pitää säännöistä kiinni, silti ystävällinen ja antaa ihmisarvo. AP, sinun tehtäväsi ei siis ole rankaista, vaikka tiukka sinun pitää olla. Ja anna tosiaan puolisolle anteeksi jossain vaiheessa - tämä auttaa sinua jaksamisessa. Vaikka mitä tapahtuisi, vaikka eroaisitte tai muuta.
Minulla meni 20 vuotta että sain annettua alkoholistivanhemmalleni anteeksi; en pystynyt mm. koskettamaan häntä pitkiin pitkiin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli nyt sellainenkin mieleen, että olisiko se hyvä ratkaisu jos mies muuttaisi vaikka vanhempiensa luokse joksikin aikaa. Jos tämä nyt siihen menisi. Lapsilla koulun vaihdos muuten ja kaverit jäisi pois. Jos mies tällaiseen tarpeen vaatiessa suostuisi. Ap
Miksi ne vanhemmat haluaisi alkoholistin nurkkiinsa?
Vanhempien rakkaus harvoin loppuu. Useimmat haluavat auttaa rakkaitaan. Minäkin yhä alkoholistivanhempaani. Minäkin veljeäni.
Tukivierkostosta täysi hyöty AP! Upeaa, kun isovanhemmat auttaa näin lapsenlastaankin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kiva isä,onnea.
Kiitos myötätunnosta ja ymmärryksestä.
Sukuun synnytään, ystävät saa valita.
Juoppojen kehumiskilpailu. Kuka voitti?
Kyllä pystyy.
Minä pienikokoinen nainenkin pystyn tuohon ihan hyvin. Saati sitten ap:n mies, joka todennäköisesti on vähintään parikymmentä kiloa painavampi.
Ja en ole ylpeä tästä! Mutta monilla raittiilla ja vähän kuluttavilla on täysin epärealistiset käsitykset ihmisen sietokyvystä alkoholin suhteen.
Kunnon alkoholisti voi vetää parikymmentä annosta kevyesti ja olla toimintakykyinen.