Löysin pojaltani kannabista - onko rangaistus ok?
Kuukausi arestia, aamulla kouluun ja SUORAAN koulusta kotiin, puhelin pois kuukaudeksi, annettiin vanha nokialainen soittoon/viestittelyyn MEITÄ varten. Tietokone ja pleikkarikielto 8vk ja rahaa ei tipu enää yhtään, ellei ole todisteita että on tarvetta rahalle. Soitettu kouluun ja informoitu että on tarkkana minun poikani kohdalla, ja myös muidenkin oppilaiden. Lapsi tekee kaikki kotityöt 2vkon ajan.
Eiköhän näillä mene pojalöe perille, että tähän huusholliin ei narkkareita huolita.
Kommentit (50)
Ja mitä sitten kun jää seuraavaksi kiinni?
Vanhankoulukunnan tavoin; nahkavyöllä muutama heilautus persposkille. Minun aikaan meni perille kun nosti paidan helmaa ja muistutti että mulla on tarvittaessa nahlavyö housuissa kiinni, ei kakarat tupissu vastaan ja usko kerrasta.
M78
Komppaan viimistä viestiä, nahkavyö käyttöön vaan saatana.
M89v
Kyllä se fyysisellä kurilla on kaikkein paras hoidella kuntoon, niin tajuaa että huumeet on pahasta.
Terv. Päihdetyötä tekevä
Hysteerinen purkaus ja yliregoivat rangaistustoimenpiteet, niillähän tämä homma saadaan toimimaan...
Itse ottaisin selvää mistä on huumeita hankkinut.
Sitten *krhm* "keskustelisin" tämän tyypin kanssa ja pyytäisin kauniisti että touhu loppuisi. :)
Jos mun vanhemmat olis ilmoittanu mun viikonloppu spliffistä kouluun ja päihdeyksikköön ja käyttäytynyt naurettavan yliampuvasti asian suhteen niin olisin luultavasti pyyhkinyt heidät pois elämästäni.
Sitten kun olisivat päivittänyt faktat ja tulisivat pyytämään anteeksi niin saattaisin ehkä olla taas heidän tyttärensä niinkuin ennenkin. Tai sitten saavat tyytyä siihen, että leikitään porukalla, kun ei tunnettaisi.
Mut onneks mun vanhemmat oli vähän fiksumpia. Koulusta tuli stipendi, koska olin luokan paras ja töitä tuli painettua illasta toiseen. Eivät kokeneet onneksi oikeudekseen puuttua teinin vapaa-ajan käyttöön ja edelleen ollaan hyvissä väleissä, vaikka teini-iästä on jo aikaa..
Että ihan vaan haluan sanoa, että jos haluaa olla täys mulkku niin ei kannata sit ihmetellä, kun teini ottaa paljon etäisyyttä, ei vastaa puhelimeen, ei kerro asioistaan eikä poismuuton jälkeen näy kuin takavalot kertaalleen.
Itse meinaan aiheutettua.
Chill out mama. Olisit nyt vaan käärinyt pojan kanssa marisätkät ja selvittänyt hyvässä hengessä, että drugs are bad, mmkay.
Yksi(kaksi) moka ja noin monta rangaistusta?
Kuka sitä kuukauden arestia valvoo? Jos repsahdat kerran, niin sä olet menettänyt pelin.
Teit juuri narkkarin lapsestasi virallisesti, kun ilmoitit kouluun. Se tieto pysyy lapsesi papereissa lopun elämän ja hankaloittaa elämää kummasti. Yhdestä kerrasta elinikäinen rangaistus, aika hurja.
Minusta ihan järkevää suhtautua asiaan sinänsä vakavasti. Viikkorahapanna, pelikielto ja aresti tms ovat ihan hyvä rangaistus typeryyksistä, mutta meniköhän sulla nyt vähän yli? Ei omaa lastaan kannattaisi leimata narkkariksi yhden kannabisjutun takia. Toiseksi omaan kotiin pitäisi aina saada tulla, oli sitten millainen olo tahansa. Oma koti on turvasatama, eikä sinne tuloa pitäisi pelätä. Vihainen voi olla, mutta siinäkin pitäis muistaa, että kyseessä on oma lapsi, joka tekee erehdyksiä välillä.
Toiseksi musta kotitöillä ei pitäisi rangaista, koska on sellaisia juttuja, jotka nyt kuuluu vaan tehdä yhdessä.
Olisikohan rankaissut tuolla tavalla jos olisit löytänyt alkoholia. Tai tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Teit juuri narkkarin lapsestasi virallisesti, kun ilmoitit kouluun. Se tieto pysyy lapsesi papereissa lopun elämän ja hankaloittaa elämää kummasti. Yhdestä kerrasta elinikäinen rangaistus, aika hurja.
Kannabis on tässä tehnyt lapsesta narkkarin eikä vanhemmat. Omaa tyhmyyttään on mennyt käyttämään. Se on sanomattakin selvää että huumeista tulee seuraamuksia, ja se on ihan yksinomaan tämän huumeen käyttämisen syy että elämä hankaloittuu kummasti jotenka tässä on ihan turha syyttää vanhempia mistään. Eli oppiihan että olisi pitänyt vaan olla tekemättä virhettä. Ja jos olisin vanhempi niin laittaisin teinille tapaamiskiellon kavereita kohtaan vaikka koko yläasteen ajaksi koska ei voi koskaan tietää keneltä se teini oikeasti ne huumeet on saanut.
Olisit vetänyt hieman henkeä ja miettinyt yön yli noita rangaistuksia.
Itse en olisi ilmiantanut kouluun, ilmeisesti joutuvat tekemään lastensuojeluilmoituksen.
Ilmoittamisella olisi voinut uhata jos käyttö jatkuu.
Olisin keskustellut nuoren kanssa vakavasti. Rangaistuksesta olisi keskusteltu.
Rahattomuus voi johtaa varasteluun.
Kaikki kotityöt ei voi kuulua nuorelle vaikka tekisi mitä.
8 viikkoa pleikkari ja tietokonekieltoa on liian pitkä. Nykyään tarvitaan tietokonetta viikoittain kotitehtävien tekemiseen.
Tuolla rangaistusmenettelylläsi et saa muuta aikaan kuin vihaa itseäsi kohtaan.
Oma ehdotukseni rangaistukseksi
- kotiaresti 2 viikkoa, käy vain koulua ja harrastuksissa jos niitä on
- pelikielto pleikkariin 2 viikkoa, peli piiloon
- tietokoneella vain koulutehtäviä 2 viikkoa
- älypuhelin pois 2 viikoksi
- normaali osallistuminen kotitöihin kuten ennen, kotityöt eivät saa olla rangaistus
Lisäksi vaatisin saada diilerin nimen tietooni ja hänet ilmiantaisin poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vetänyt hieman henkeä ja miettinyt yön yli noita rangaistuksia.
Itse en olisi ilmiantanut kouluun, ilmeisesti joutuvat tekemään lastensuojeluilmoituksen.
Ilmoittamisella olisi voinut uhata jos käyttö jatkuu.
Olisin keskustellut nuoren kanssa vakavasti. Rangaistuksesta olisi keskusteltu.
Rahattomuus voi johtaa varasteluun.
Kaikki kotityöt ei voi kuulua nuorelle vaikka tekisi mitä.
8 viikkoa pleikkari ja tietokonekieltoa on liian pitkä. Nykyään tarvitaan tietokonetta viikoittain kotitehtävien tekemiseen.
Tuolla rangaistusmenettelylläsi et saa muuta aikaan kuin vihaa itseäsi kohtaan.
Oma ehdotukseni rangaistukseksi
- kotiaresti 2 viikkoa, käy vain koulua ja harrastuksissa jos niitä on
- pelikielto pleikkariin 2 viikkoa, peli piiloon
- tietokoneella vain koulutehtäviä 2 viikkoa
- älypuhelin pois 2 viikoksi
- normaali osallistuminen kotitöihin kuten ennen, kotityöt eivät saa olla rangaistus
Lisäksi vaatisin saada diilerin nimen tietooni ja hänet ilmiantaisin poliisille.
Ei nyt varmaan kannata pojasta mitään vasikkaa ruveta tekemään, sitä se viimisenä kaipaa. Sitten on syvemmässä kusessa, jos menee jonkun vaikutusvaltaisen tyypin käräyttämään. Trust me!
Olisi varmaan syytä jo etukäteen kertoa pojalle, että jos huumeiden käyttö ei teidän pyynnöstänne lopu, niin joudutte turvautumaan lastensuojelun apuun. Tähän joudutte joka tapauksessa, ellette saa asiaa hallintaan. Toisaalta poikaa on nyt sitten valvottava jatkuvasti. Tämä vaatiin hirvittävän paljon energiaa. Toivottavasti vanhempain rakkautta on vielä sen verran jäljellä. Tiedän, että toiset lopettavat.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun vanhemmat olis ilmoittanu mun viikonloppu spliffistä kouluun ja päihdeyksikköön ja käyttäytynyt naurettavan yliampuvasti asian suhteen niin olisin luultavasti pyyhkinyt heidät pois elämästäni.
Sitten kun olisivat päivittänyt faktat ja tulisivat pyytämään anteeksi niin saattaisin ehkä olla taas heidän tyttärensä niinkuin ennenkin. Tai sitten saavat tyytyä siihen, että leikitään porukalla, kun ei tunnettaisi.Mut onneks mun vanhemmat oli vähän fiksumpia. Koulusta tuli stipendi, koska olin luokan paras ja töitä tuli painettua illasta toiseen. Eivät kokeneet onneksi oikeudekseen puuttua teinin vapaa-ajan käyttöön ja edelleen ollaan hyvissä väleissä, vaikka teini-iästä on jo aikaa..
Että ihan vaan haluan sanoa, että jos haluaa olla täys mulkku niin ei kannata sit ihmetellä, kun teini ottaa paljon etäisyyttä, ei vastaa puhelimeen, ei kerro asioistaan eikä poismuuton jälkeen näy kuin takavalot kertaalleen.
Itse meinaan aiheutettua.
Minä välitän lapsistani ja se tarkoittaa sitä että huumeiden käyttöön puututaan.
Tuollainen kiukuttelu ei vaikuttaisi millään tavalla toimiini. Kaltaisellesi ylimieliselle nirppanokalle vaan nauraisin päin naamaa.
Joo kannattaa varoo tuota vaarallista aineitta nimeltä kannabis vaikka narkit täällä mainostaaki sitä vaarattomasti. Itse menin psykoosiin pilveä poltelessa olin toki vetäny amfetamiinii ja essoi päälle mut kannabis se mikä psykoosin laukas. Nykyään juon vain viinaa sillä se on turvallista ja laillista.