Usa:ssa asuvat/asuneet: Haluaisin kuulla miten käyttäytyä sosiaalisissa tilanteissa Amerikassa
Olipa vaikea keksiä otsikkoa joten selitänpä vähän tarkemmin. Tällähetkellä haaveilen ja myös aktiisesti suunnittelen Amerikkaan muuttoa (ei välttämättä pysyvästi, mut ainakin vuodeksi). Olen luonteeltani jonkun verran ujo, hiljainen ja aika tyypillinen suomalainen. Siis suomalaiset just hiljaisia vs jenkit sosiaalisia. Mä en oo kauheen sosiaalinen ja usein oon se porukan hiljasin, MUTTA joidenkin ulkomailla olleiden suomalaisten esim blogeista olen lukenut miten hiljaista tai ihan vaan NORMAALISTI suomalaisittain käyttyvää suomalaista on pidetty epäkohteliaana/tympeänä/kiukkuisena. Joten kysymys kuuluu miten mun pitäis olla sosiaalisissa tilanteissa Usassa, miten siellä ihmiset arki elämässä kommunikoi muiden kanssa (töissä, kaupassa, kadulla, tuttujen ja ventovieraiden kanssa)? En halua (jos Usaan päädyn) et jengi luulee mua ikäväksi ihmiseks jos oon hiljasempi kuin ne siellä, mut jos saan tietää miten jenkit toimii niin sit mäkin paremmin uskallan small talkata ja heitellä how do you dota ja olla muutenkin sosiaalisempi.
Kommentit (7)
Sorry kirjoitusvirheet, lukiluki:)) u c!
Hymyile aina ja luultavasti kysyvät mistä olet jos omaat aksentin, niin ovat yleensä kovin ymmärtäväisiä siitä ettet välttämättä ymmärrä kaikkea jne. Sosiaalisuus siellä ei ole vaikeaa koska se kulttuuri tempaisee ns. Mukanaan, ympäristö on todella kannustavaa.
T: Jenkeissä aupairina
Ei sinne noin vain muuteta.
Ihan normaaleilla käytöstavoilla ja hymyllä pärjää.
Valehtele olevasi sellaista mitä et ole, ole teennäinen ja näyttele coolia ja menestynyttä, nuole oikeittein ihmisten takamusta saadaksesi kontakteja.
Ja muista että monelle "tavis" jenkille "more is more" tänä päivänäkin ja heillä on "go out and buy more"- päivä meidän "älä osta mitään" -päivän sijaan.Ostaminen on yksi tapa viettää aikaa.Autotalli saattaa olla niin täynnä tavaraa, jota kukaan ei tarvitse, ettei autot tai toinen autoista (perheissä on yleensä vähintään kaksi autoa) mahdu talliin, mutta varo ihmettelemästä/arvostelemasta kuluttamista.Se on osa jenkkikulttuuria edelleen.Paljon halpaa krääsää.Jopa "vanhukset" haalivat lisää "roskaa" vaikka kuolema jo koputtelee ovelle.Ja vanhuus on monelle tabu: "I'm not old" eläkeläisen suusta, kuvannee hyvin kuolemanpelkoa. Ja eiköhän se loputon tavaran haaliminenkin sitä ole? Monella on myös pakonomainen tarve "kokea ja nähdä kaikki" ikäänkuin kokemukset voisi ottaa mukaan hautaan.Kirja, 100 paikkaa jotka pitää nähdä ennen kuolemaa, kuvaa hyvin monen jenkin ajattelua.Mutta tämä lienee hyvin kapea kuva jenkeistä, heitäkin on yhtä monta kuin ihmistä:))
Tökkii,tökkii:) yhtä MONENLAISTA kuin ihmistä
Jos menet "keskelle ei mitään" eli esim. pikkukaupungin nukkumalähiöön, ainakin siellä jokainen vastaantulija (mikäli joku ylipäänsä kävelee:) tervehtii sinua "Hi/hello, how r u/alringht" vaikk'et ikinä olisi heitä tavannut.Kaupassa (missä tahansa) sanot/vastaat "hello, how r u today" kassalle/myyjille.Samoin mm. bussikuskeja tervehditään kaikkialla, ei väliä onko pikkukylä vai miljoonakaupunki, mutta se lienee itsestäänselvää.Hymyillä pitäisi koko ajan, jollet "keep smiling", sinua pidetään masentuneena/vihaisena/outona.Jenkeissä voi aloittaa keskustelun missä tahansa eikä sitä pidetä outona, toisin kuin meillä.Jos joudut esim. ravintolassa samaan pöytään ventovieraiden kanssa, on normaalia esitellä itsensä."Kukaan" ei syö "yksin" samassa pöydässäMuuta en osaa neuvoa.Onnea matkaan!