Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uu ramssansaa, kudikudi ramsanssaa - senkö leikkiminen auttaa työllistymään?

Vierailija
02.04.2017 |

Aloitin viime torstaina kuntouttavan työtoiminnan ja ryhmäyttävänä tutustumisleikkinä leikimme niin motoriikkaa kuin kielellistäkin ilmaisua kehtittävää piirileikkiä. Perjantaina en päässyt paikalle kun oli lääkärissä käynti. Jatkuuko sama leikki ja haaveiden kehän askartelu maanantaina kokopäiväisenä vai mikä on homman nimi? Puolen vuoden kakku lusittavana. Ei oo aikamiehen hommaa...

Ari 38v

Kommentit (509)

Vierailija
421/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei muuta kuin työhaastatteluun kurssin veikeät muistot mielessä "katso kengurun loikkaa pusu pusu pylly pylly"!!

Vierailija
422/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä953 kirjoitti:

Oli tarkoitus lopettaa tämän foorumin lukeminen liian trollauksen ja provoilun takia. Sitten joku pösilö toimittaja uskoo kaiken ja tekee lööpin, joten oli pakko kommentoida. Tosin provojahan ne lööpitkin usein on. Mutta jotain rajaa.

Ei noita juttuja varmaan ihan helposti todeksi usko, ellei itse ole kokenut. Minä kyllä uskon. Kyse ei omalla kohdallani ollut kuntouttavasta työtoiminnasta, vaan ihan tavallisesta työnhakukurssista ja kyllä sielläkin valtaosa ajasta käytettiin lastenkerhotyyppiseen toimintaan, koska itse asiasisällöllä ei millään pystynyt täyttämään päiviä kovin pitkään.

Ymmärrän tämäntyyppisen toiminnan sellaisille ihmisille, jotka ovat syrjäytyneet ja tarvitsevat ohjausta elämänhallintaan, esim. nuorille joilla ei ole työ- tai opiskelupaikkaa. Mutta toivoisin, että työttömien tarpeita kartoitettaisiin edes vähän, jotta kurssien sisällöt vastaisivat todellista tarvetta. Nämä kurssit kuluttavat veronmaksajien rahoja ja on ihan järjetöntä maksaa tyhjästä, kun muitakin vaihtoehtoja olisi olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei muuta kuin työhaastatteluun kurssin veikeät muistot mielessä "katso kengurun loikkaa pusu pusu pylly pylly"!!

No minua on työhaastattelussa pyydetty laulamaan, joten ehkä sitten voisi vetäistä jonkun pyllypusu-laulun kovaa ja korkealta. Minä tosin en silloin pyynnöstä laulanut mitään, koska kyseessä oli toimistotyö.

Vierailija
424/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia mahtaa olla sitten tulevat haastattelut?

Vierailija
425/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä953 kirjoitti:

Oli tarkoitus lopettaa tämän foorumin lukeminen liian trollauksen ja provoilun takia. Sitten joku pösilö toimittaja uskoo kaiken ja tekee lööpin, joten oli pakko kommentoida. Tosin provojahan ne lööpitkin usein on. Mutta jotain rajaa.

Ei noita juttuja varmaan ihan helposti todeksi usko, ellei itse ole kokenut. Minä kyllä uskon. Kyse ei omalla kohdallani ollut kuntouttavasta työtoiminnasta, vaan ihan tavallisesta työnhakukurssista ja kyllä sielläkin valtaosa ajasta käytettiin lastenkerhotyyppiseen toimintaan, koska itse asiasisällöllä ei millään pystynyt täyttämään päiviä kovin pitkään.

Ymmärrän tämäntyyppisen toiminnan sellaisille ihmisille, jotka ovat syrjäytyneet ja tarvitsevat ohjausta elämänhallintaan, esim. nuorille joilla ei ole työ- tai opiskelupaikkaa. Mutta toivoisin, että työttömien tarpeita kartoitettaisiin edes vähän, jotta kurssien sisällöt vastaisivat todellista tarvetta. Nämä kurssit kuluttavat veronmaksajien rahoja ja on ihan järjetöntä maksaa tyhjästä, kun muitakin vaihtoehtoja olisi olemassa.

Mä olin itse kuntouttavassa työtoiminnassa, koska olin syrjäytynyt ja pudonnut kelkasta ja halusin saada sosiaalista tuntumaa sekä kokeilla taas työelämää pitkän tauon jälkeen. Ja kyllä minustakin ne kurssit olivat aika höttöä niin sanotusti. Ainakin itse käsitin, että ei sille työharjoittelua sisältävälle kurssille edes oteta ihmistä, jolla on oikeasti vielä vaikeuksia elämänhallinnassa. Esim. alkuhaastattelussa kyllä käytiin läpi, että minullakin oli jo ihan päivittäinen rutiini olemassa, ei ole vaikeuksia nousta sängystä, kunto on parempi ja jaksan tehdä asioita (työharjoittelua ajatellen) ja on motivaatiota saada mielekästä tekemistä. Siksi se askartelun ja piirtelyn määrä ryhmätapaamisissa yllättikin. IT-tunnitkin olivat lähinnä netissä pyörimistä, vaikka oletin, että siellä käytäisiin läpi työssä tarvittavia tyypillisimpiä ohjelmia, jotta saisi varmuutta omaa osaamista kohtaan. Eli jotain ihan oikeasti järkevää.

Minusta näillä kuntoutuskursseilla aliarvioidaan todella paljon ihmistä. Oli sitten kyse työttömistä tai oikeasti kuntoutujista. Onneksi omalla kurssilla ei tuollaisia todella nöyryyttäviä piirileikkejä ollut. Mutta kyllä meilläkin oli esim. pihaleikkejä välillä. Sinänsä ulkoilussa ei ole mielestäni mitään pahaa ja kuntoutujalle se on hyvästäkin, että niitä taukoja oikeasti on. Mutta todella tärkeää on sekin, että siinä lähiopetuksen sisällössä ei aliarvioida osallistujaa, jolla kuitenkin on paljon taustatietoa ja osaamista kuntoutujastatuksestaan huolimatta, eikä todellakaan kaikkea opetusta tarvitse aloittaa lastentarha- tai alakoulutasolta. Jos sinua kohdellaan kuin pikkulasta, niin kyllähän siinä tulee hyvin lannistunut olo. Eikö minusta uskota muuhun enää olevan. Tätäkö tämä tulee olemaan? Olen kohde, jolle lässytetään ja puhutaan itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
426/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa sitten sain tarjouksen tuollaisen järjestämisestä. Kieltäydyin vaikka ihan mukavasti ELY keskukselta olisi saanut rahaa. Kokonaisuutena n. 30k€ viikolta kurssin vetämisestä.

En oikein jaksa uskoa että sellainen ns. kuntouttava työtoiminta on millään tavalla edistävää enkä lähtenyt mukaan. Pohjimmiltaan nuo ideat sisällöstä tulevat ELY -keskuksistaja tiedän monia jotka tekevät tuota juuri hyvien tulojen vuoksi.

Vierailija
427/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpolla on asiaa, olisi tarvetta.

Vierailija
428/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhea. Tässä ketjussa on ollut monta hykerryttävän hauskaa kohtaa, joille olisin nauranut katketakseni ellei samalla itkettäisi ja ahdistaisi ihmisten puolesta.

Mä olen yksi noista ponileikittäjäksi valmistuneita.

Tai siis, en ole (onneksi!) ponileikkejä vetänyt, mutta mun ensimmäiset työtehtävät oli juurikin jotain Työkkärin uravalmennusjuttuja ja työpajan vetoa. Olen itse ollut aina pesunkestävä humanisti vaikken varsinaisia humanistisia tieteitä olekaan opiskellut. Mulle on kuitenkin aina ollut selvää, että tärkeintä on ihmisten arvostaminen, kunnioittaminen, yksilöiden kohtaaminen elävinä ja oman elämänhistoriansa kokeneina ihmisinä. Mä haluan ymmärtää, auttaa, olla saatavilla ja etsiä tietoa jonka avulla auttaa paremmin. Ajattelin, että työttömien kanssa työskentelyssä nuo asiat korostuvat ja koska haluan auttaa jokaista vahvistamaan pystyvyysuskoaan ja pääsemään hyvään duuniin, joudun tekemään lujasti töitä itse. Mietin ennen töiden aloittamista, millaisten taitojen kartoituksia käyn läpi, mitä asioita käsitellään ja miten, mistä kukin hyötyisi eniten ja mistä löydän erilaisia tehtäviä (esim. ryhmän toiselle puoliskolle vaikka saksan kielen opiskelu"peli" ja toiselle excel-työpajaa jne.). Mietin, miten itse kehittäisin itseäni työelämän ulkopuolella.

Siksi mulle tuli todella aitona järkytyksenä, kun sainkin valmiit ohjeet, joiden avulla toimia. Oppaassa oli tarkkaan määritelty mitä LEIKITÄÄN, mitä pelataan, miten haahuillaan ympäriinsä kuusi tuntia päivässä. Jotkut oli ihan ok, iso osa ei ja mielestäni halvensivat ihmistä. Yritin soveltaa parhaani mukaan noita ohjeita ja jätin kaikki naurettavat jutut pois. En todellakaan halunnut menettää omia kasvojani muiden edessä, koska sitä se olisi ollut. Olin vastavalmistunut, 24-vuotias maisterityttönen ja mulla oli vastassa sekava sakki jengiä, kaikki itseäni vanhempia. Ei siinä herranjumala kukaan voi alkaa vetää jotakin ponileikkiä?? Raportoidessani näitä vetämiäni valmennuksia sain kulmien kohottelua ja epäilyksiä siitä että miksi olen mennyt sooloilemaan omiani. Niin ei kuulemma pidä tehdä, kun näille on tarkat ja hyviksi koetut struktuurit. Just. Onneksi keräämäni osallistujapalaute oli sen verran hyvää, että se kompensoi tätä säätämistäni. Ei silti jäänyt hyvä fiilis enkä onneksi joutunut jatkamaan tuolla pitkään. Mietin vain, että jos ei ole yhtä korkealla moraalilla ja humanistisilla arvoilla varustettua henkilöä kuin mä vetämässä noita, niin ne on todella ihan ala-arvoista kuraa. Voin hyvin kuvitella, että moni tässä ketjussa kerrottu juttu on totta. Kun ihminen saa valtaa, se tykkää käyttää sitä. Mikäpä olisi parempi asetelma, kuin kasvoton kiusaaja ja maahan lyöty työtön. Tai jos siellä on kouluttajana joku yhtä nuori tai nuorempi kuin minä joka ei uskalla ajatella omilla aivoillaan, niin joo, otan osaa kaikkien puolesta, joka noihin joutuu.

Missä tuon ohjekirjan voi lukea?

Vuotakaa se nettiin!

https://www.thl.fi/fi/web/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja

t. vuotaja

Vierailija
429/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tätä nöyryytystä ja orjatyötä 90-luvulla?

Silloin oli sauvakävelykursseja.

.

Itse olin 90-luvun lama-aikaan myös työttömänä ja pääsin toimintakuntokurssille. Meitä oli monenikäisiä ihmisiä, itse olin nuori aikuinen. Kurssille menin sen vuoksi että saisin terveystarkastuksen kun oli astmaa ja muuta oman alan työtä haittaavaa oiretta ja pääsisin työharjoitteluun. Mitä sitten sain? 1.Kettuilevia kunto-ohjaajia. Eräs keski-ikäinen ylipainoinen fysioterapeutti, kouluttajamme, nauroi pilkallisesti kun kuntosalin ohjaaja mietti ääneen että minkälaisen painon voisi laitteeseen laittaa vastukseksi: "eihän näille nyt mitään kannata laittaa!" Joukossa oli säännöllisesti kuntosalilla käyviä ihmisiä, minäkin aktiivinen liikkuja lapseni kanssa.  2.Hoitajan kanssa juttelua, ei mitään lääkärin tutkimuksia tai testejä. Tarjottiin myöhemmin myös jatkokurssia sillä perusteella että pääsee lääkärillekin. No ei päässyt eli huijattiin. 3.Yhtenä kurssin tehtävänä kokosin tietopaketin aikuisopiskelijan tukimuodoista. Kun sain sen valmiiksi, kouluttaja otti sen itselleen, maksutta. sanoi että tätä tietoa ei saa mistään valmiina pakettina, auttaa heitä kouluttajia paljon. 4.Pyysin että kouluttaja kertoisi enemmän mm franchising yrittämisestä. Vastaus oli että "ei se ketään kiinnosta!" pilkallisen naurahduksen kera. 5.Kurssiin kuului parikin työharjoittelujaksoa ja molemmista pääsin töihin, ihan omilla ansioillani. Tosin toisen työsuhteen kouluttaja meinasi pilata puuttumalla siihen kun olisin ollut vajaaälyinen lapsi, kykenemätön itse työsopimusta tekemään. Työnantajan kanssa sille naurettiin sitten että kaikenlaisia kouluttajia sitä onkin. Ainoa mistä ehkä oli hyötyä työharjoittelun lisäksi, oli ensiapu 1 kurssi.

Vierailija
430/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas näkyvä juttu Iltalehdessä, NYT joku pulleat ponit-leikin kokenut tai pupuja pussannut kertoo tuohon kommenttiboksiin nimimerkillä kokemuksensa. Kopioi vaikka tästä ketjusta se kertomus miten pulleita poneja leikitään tai pupuja pussaillaan, jos muka olet unohtanut miten se tarkalleen meni! 

Kansalla on oikeus tietää!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201704122200102129_uu.shtml

Vierailija
431/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä leikit ja muut eivät ole niistä kieltäytyjälle leikin asia. Niiden avullahan kiristetään toimeentulo työttömältä eli jos kieltäydyt menemästä, menetät työmarkkinatuen ja toimeentulotukea alennetaan ja jos kieltäytyy uudelleen, voidaan se lopettaa jossain vaiheessa kokonaan. Siis jos kieltädyt pupuleikistä, menetät oikeuden ihmisarvoiseen elämään. Tällainen kiristys on jo perustuslain ja ihmisoikeuksien vastaista mutta Suomen eduskunta on siunannnut nämä laittomat toimet omilla laillaan. Pitäisi tehdä EU:n ihmisoikeustuomioistuimeen kantelu mutta tuntuu raskaalta alkaa prosessiin.

Vierailija
432/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuonne ottaa pienet lapset mukaan? Varmasti viihtyisivät 😊

Vierailija
433/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät kanssakulkijat! Kuvatkaa kaikki pölhölän leikit kännykällä, sopikaa vaikka kuvausvuoroista keskenänne ja laittakaa sen jälkeen videot nettiin youtubeen jne.. Lähettäkää myös tekstityksien kera ulkomaisiin medioihin.

Vain ulkomailta saatu julkisuus herättää päättäjät, kotimainen lehdistö on hiljaa - kotimaiselle medialle on yhdentekevää vaikka työttömät jauhettaisiin lenkkimakkaraan.

Vierailija
434/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itselle koskaan missään tulisi eteen tuollaisia pelleilyryhmäytymisleikkejä, niin kieltäytyisin niistä johdonmukaisesti. Sanoisiin vaan ihan suoraan, että "En osallistu tälläiseen pelleilyyn, keksikää jotain muuta!", kun vituttaisi ajatus, että ihmisiä nolataan niillä. Onneksi olen hyvä suuttumaan mielessäni juuri tuollaisista nolausyrityksistä, joten se antaa pontta sanoa, että kieltäydyn.

Karenssia pukkaa :) eli kieltäytyä voi, mutta pariin kuukauteen ei sitten tarjolla ole kuin leipäjonon antimia.

Vierailija
435/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä totta? Miksi varoja hukataan aikuisten nöyryyttämiseen? Pakko saada joku toimittaja tekemään tästä juttu.

Ehdotin jo aiemmin toisessa ketjussa, että osallistujan pitäisi kuvata salaa ja tehdä dokumentti. Kansalaisjournalismia. 

Miten pystyy salaa kuvaamaan, mihin sen kameran sujauttaa??? Samoinko kun Axl pyllyleikejään???

Ei mitään salakuvausta, vaan kuvatkaa reilusti kaikkien nähden. Leikin ohjaajasta, konsultista kannattaa ottaa mahdollisimman pitkä ja huolellinen otos. Sitten youtubeen.

Vierailija
436/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai ne nyt karenssia voi antaa ,jos on kuitenkin paikalla , mutta kieltäytyy osallistumasta tollaseen pellekouluun?

mä otan ainakin mun kolme vilkasta poikaa mukaan jos joudun tollaseen. Saanpahan sitten samalla laatuaikaa lasteni kanssa. Voi tosin olla että lapsenikaan eivät suostu mihinkään noin lapselliseen.

Vierailija
437/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaa sitten sain tarjouksen tuollaisen järjestämisestä. Kieltäydyin vaikka ihan mukavasti ELY keskukselta olisi saanut rahaa. Kokonaisuutena n. 30k€ viikolta kurssin vetämisestä.

En oikein jaksa uskoa että sellainen ns. kuntouttava työtoiminta on millään tavalla edistävää enkä lähtenyt mukaan. Pohjimmiltaan nuo ideat sisällöstä tulevat ELY -keskuksistaja tiedän monia jotka tekevät tuota juuri hyvien tulojen vuoksi.

Eli ELY-keskuksissa halutaan nöyryyttää työttömiä? Kepun pesiähän nuo ovat. Ja niille siirretään valtaa koko ajan. Ympäristönsuojelun ne myös jo tuhosivat.

Vierailija
438/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minut 54 vuotias nainen,ikäni töitä tehnyt, yt-neuvotteluissa poispotkittu media -alan työntekijä, velvoitetaan näille lastentarhaikäisille tarkoitetuille kursseille, niin lupaan kuvata koko kurssin ja ladata sen you tubeen. Otan karenssin, mutta video tulee 100% julkisuuteen.

Vierailija
439/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on paniikkihäiriöstä diagnoosi jota voin vilauttaa jos joskus tuollaiselle kurssille yritetään työntää.

Olen myös kärsinyt paniikkihäiriöstä/agorafobiasta melkein 30 vuotta, en siis mikään kovin nuori enää.

Työttömänä ja sairauslomalla kohta 5 vuotta.

Nyt Typ-virkailija (empaatittomin ihminen koskaan) laittanut 4 viikon kurssille vaikken pysty kulkemaan yleisillä..

Olen nyt jo ihan paniikissa viikkoja ennen kuin koko kurssi alkaa.

Uskon että pärjäisin kurssilla jotenkin, mutten tiedä miten sinne paikan päälle pääsen, ei todellakaan kiinnostanut tätä virkailijaa. Minut on ensi kertaa elämässäni nöyryytetty ja vähätelty näin. :(

Vierailija
440/509 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minut 54 vuotias nainen,ikäni töitä tehnyt, yt-neuvotteluissa poispotkittu media -alan työntekijä, velvoitetaan näille lastentarhaikäisille tarkoitetuille kursseille, niin lupaan kuvata koko kurssin ja ladata sen you tubeen. Otan karenssin, mutta video tulee 100% julkisuuteen.

Kiitos. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi