Jos ette jaksa itse hoitaa lapsianne - älkää tehkö niitä - lapsivapaa
Oikein v***ttaa seurata märinää siitä kuinka joka viikonloppu väsyttää ja pitää saada huilata...
Nulikat mummoille ja kummeille riesaksi kun vähäinenkään hankitun vastuun kantaminen ei kiinnosta. Itse maataan sohvalla kun ollaan muka niin väsyneitä. Sitä somea ja facea vähemmän, niin alkaa sitä aikaakin löytymään...
Kommentit (23)
Täällä mummu, mun lapsenlapset eivät ole nulikoita eivätkä riesoja mutta ymmärään että sun jälkikasvu on kuvailemasi kaltaisia tapauksia, ei omena yleensä kauas puusta putoa.
Miten niin perheellinen ei pysty tekemään ylitöitä? Meidän perheessä tehtiin tällä viikolla ma-pe varmaan 15 tuntia normaalin 37,5 tunnin päälle. Mies kymmenen, minä viisi.
Nyt on viikonloppu ja ollaan mummolassa valmiin pöydän ääressä. Mies nukkui eilen muhkeat päikkärit ja nukkuu juuri nytkin. Minä kärsin alkuraskauden väsymyksestä ja pahoinvoinnista ja toivon, että joku veisi lapset ulos ruudun äärestä. Itse taidan sen kohta tehdä.
Rankin osa tässä yhtälössä on ehdottomasti työ.
Juuri näin! Tiedän tapauksen, jossa äiti päivitteli miten raskasta on ja ei saa vapaata ja sitten kun sai ängettyä persehedelmät mummulaan alkoi hehkutus omasta ajasta. No, uusi ukko löytyi ennen kuin entinen oli potkittu pihalle ja eikun samana vuonna uusiin naimisiin kun entisestä ero astui voimaan ja uutta persehedelmää pukkaamaan. Aikaisemmat lapset tietysti viikko viikko systeemillä ja aina omalla viikolla pusketaan milloin mihinkin uusiin mummoloihin hoitoon.
Harmittaa tosiaan isovanhempien ja muiden lapsenvahtien puolesta. Hoitakaa lapsenne ja lakatkaa valittamasta kännykkä kourassa!!!!
Lähipiirissä äiti, jolla on (omien sanojensa mukaan) hirmu raskas yksinhuoltajan osa. Lapsi on tällä äidillä 18 päivää kuussa, näistä ainakin 4 päivää ollaan isovanhemmilla hoidossa. Arkisin usein iltavuorossa, eli tulee töistä vasta kun lapsi on nukkumassa. Mutta kun lastenkasvatus on niiiin rankkaa, niin lapsi on raahattava kipeänäkin hoitoon jotta äiti saa "omaa aikaa".
Toinen on etäisä, jonka lapset matkustavat satoja kilometrejä tavatakseen isäänsä kerran kuussa viikonlopun. Tapaavat juna-asemalla, josta lapset kuskataan isän vanhemmille hoitoon. Tapaavat seuraavan kerran, kun isä kuskaa lapset takaisin juna-asemalle.
Näitä vanhempia kohtaan multa ei löydy mitään ymmärrystä.
Mulla oli onni saada lapsuudessa mennä isovanhempieni luo yöksi halutessani. Rakastin siellä olemista, kävimme siellä kyllä joka viikko myös vanhempieni kanssa.
Jatkoin siellä käymistä myös oman lapseni kanssa. Iso pappa oli pojalle tärkeä ihminen
Vierailija kirjoitti:
Iso pappa oli pojalle tärkeä ihminen
Paljonko pappa oli pitkä ja mitä painoi?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin perheellinen ei pysty tekemään ylitöitä? Meidän perheessä tehtiin tällä viikolla ma-pe varmaan 15 tuntia normaalin 37,5 tunnin päälle. Mies kymmenen, minä viisi.
Nyt on viikonloppu ja ollaan mummolassa valmiin pöydän ääressä. Mies nukkui eilen muhkeat päikkärit ja nukkuu juuri nytkin. Minä kärsin alkuraskauden väsymyksestä ja pahoinvoinnista ja toivon, että joku veisi lapset ulos ruudun äärestä. Itse taidan sen kohta tehdä.
Niin, mut miks muiden pitäis jaksaa vahtia sun lapsia viikonlopun yli? Miks pitää tehdä niitä lisää, kun ei entisiäkään jaksa? Siellä teillä mies nukkuu muhkeita päikkäreitä ja sä toivot, että joku tekis sun ja miehen hommat, eli olis teidän lasten kanssa? Valmiin pöydän ääressä ruikutatte? On se rankkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mut miks muiden pitäis jaksaa vahtia sun lapsia viikonlopun yli? Miks pitää tehdä niitä lisää, kun ei entisiäkään jaksa? Siellä teillä mies nukkuu muhkeita päikkäreitä ja sä toivot, että joku tekis sun ja miehen hommat, eli olis teidän lasten kanssa? Valmiin pöydän ääressä ruikutatte? On se rankkaa...
Suomessa on ilmainen peruskolu, josta sinäkin halutessasi olisit saanut lukutaidon.
Väännetään nyt rautalangasta. Kenenkään ei "pitäis jaksaa" vahtia lapsiani, eikä kukaan niitä minun ja lasten ohella vahdikaan. Olen iloinen valmiista pöydästä, olen iloinen omien lasteni seurasta, ja lähden tästä ihan just ulos lasten kanssa. Mutta olen myös väsynyt, ja ymmärrän muita väsyneitä.
Ja mikä oli pointtini? Se, että työelämä on helvetin rankkaa. Lasten kanssa on paljon helpompaa.
Oikein v*****aa kun te turvaverkolliset märisijät ette ymmärrä mitä on elämä, kun sitä turvaverkkoa ei vaan ole! Olkaa onnellisia niistä kummeista ja mummoista jos niitä on.
Ja ennen kuin joku alkaa nillittää: piti kirjoittaa ettei kukaan vahdi lapsia minun ja lasten isän lisäksi. Eikä tarvitsekaan. T. 11.
Vierailija kirjoitti:
Oikein v*****aa kun te turvaverkolliset märisijät ette ymmärrä mitä on elämä, kun sitä turvaverkkoa ei vaan ole! Olkaa onnellisia niistä kummeista ja mummoista jos niitä on.
Sehän tässä keskustelussa juuri olennaista on: v**utus. Joku ottaa kovin henkilökohtaisesti, että yh saa suvulta lastenhoitoa käydessään töissä iltavuorossa tai raskaana oleva äiti pääsee ylityöviikon päätteeksi viikonloppuna valmiiseen ruokapöytään.
Kaikkialla muualla sanotaan, että turvaverkkoja olisi hyvä olla. Mutta tällä palstalla ainoa oikea äiti on täysorpo, joka nai hulttion ja joka katsoo itse lapsiaan 24/7, av ainoana tukena.
Kuinkakohan moni näistä vittuuntuneista itse joutuu hoitamaan vastentahtoisesti jonkun toisen lapsia? Siinä tapauksessa ymmärtäisin valituksen, mutta en kyllä ymmärrä miten se jotain ulkopuolista haittaa millään lailla, jos jonkun lapsia hoitavat välillä myös kummit ja isovanhemmat. Ihme kyyliä sitä onkaan olemassa, aina jonkun toisen tekemisiä kyttäämässä ja arvostelemassa.
Paheksuttu raskaana oleva äiti palasi ulkoilulta. Mukavaa oli. Selvennän vielä: tällä viikolla tässä perheessä tuli siis tehtyä 15 tuntia ylityötä, jonka saa pitää vapaana tunti tuntia vastaan sitten, kun hommia ei ole ja lehmät lentävät.
Jos olisimme saaneet nuo 15 tuntia itsellemme ja perheellemme, mieheni ei olisi tarvinnut nukkua puolta viikonloppua ja minä olisin voinut kokata isovanhemmille vaikka kolme ruokalajia. Eli ainakin meidän tapauksessamme väsymys on täysin työperäistä, vaikka lapset siitä joutuvat kärsimään. Toki olemme onnellisia, että meillä on mummola, joka voi meitä auttaa.
Ymmärtävätkö alapeukuttajat nyt?
Niin ja sitten kaiken pitäisi olla ilmaista 30v asti. Ilmainen varhaiskasvatus, koulu, ooiskelu yliopistossa. Lapsilisät, kodinhiidontuet, iltapäiväkerhot
Ketään muuta ei hyysätä kuten lapsiperheitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso pappa oli pojalle tärkeä ihminen
Paljonko pappa oli pitkä ja mitä painoi?
Totta 😁voi puhelimen oikoluku, joka ei osaa yhdyssanoja. Tällä palstalla onneksi aina kyllä joku huomauttaa, kun itse en huomaa tarkistaa.
Ja kysymykseen vastaus. Isopappa oli oikein hyvässä kunnossa. Vaikka oli työnjohtaja, teki myös paljon ruumiillista työtä. Kuolemaansa saakka (ja ehti olla muuten samassa työpaikassa 52 vuotta)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan moni näistä vittuuntuneista itse joutuu hoitamaan vastentahtoisesti jonkun toisen lapsia? Siinä tapauksessa ymmärtäisin valituksen, mutta en kyllä ymmärrä miten se jotain ulkopuolista haittaa millään lailla, jos jonkun lapsia hoitavat välillä myös kummit ja isovanhemmat. Ihme kyyliä sitä onkaan olemassa, aina jonkun toisen tekemisiä kyttäämässä ja arvostelemassa.
Niin ja onhan se lapsenkin etu että oppii tuntemaan muitakin aikuisia kuin vain omat vanhemmat. Siis läheisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja onhan se lapsenkin etu että oppii tuntemaan muitakin aikuisia kuin vain omat vanhemmat. Siis läheisesti.
Ja onko sitten isovanhempien tehtävä olla aina uhrina? Sapettaa kun kiellosta huolimatta lapset tuodaan mummilaan hoitoon tajuamatta, että viikonloppu se on meilläkin. Lapset ovat 6 ja 3 vuotiaat, molemmat ylivilkkaita. Joskus tuntuu siltä, että pitäisi tehdä ilmoitus sosiaaliviranomaisille moisesta piittaamattomuudesta ja viikonlopun alkoholinkäytöstä.
Hieno avautuminen. Mikä siinä on, että sitä omaa jälkikasvua on niin mahdottoman vaikea sietää vapaa-aikana? Miksi mummot ja kummit ja muut haluais oman raskaan työviikon jälkeen vahtia näiden väsyneiden vanhempien lapsia? Eikö heitä voi yhtälailla väsyttää työviikon jälkeen? Varsinkin kun joutuvat venymään ylitöihin, kun perheellinen ei pysty ylitöitä tekemään.