Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lihaa syövän kyetä tappamaan itse eläimet joita syö?

Vierailija
01.04.2017 |

Pitääkö?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän vegaanitkaan käy itse kasvattamassa ja niittämässä annoksiansa? tietysti jotain yksittäistapauksia löytyy jotka on muutenkin alalla, mutta sellainen joka eiole viherpeukalo niin eikyllä tuota tee päivittäin, saattaa olla joku tomaatti kasvamassa jossain, mutta eikyllä koko annosta

Vierailija
62/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kyetä tappamaan itse. Mutta täytyy pystyä katsomaan miten eläimiä lihateollisuudessa kohdellaan ja sitten todeta että se on ok ja hyväksyttävää. Jos tähän ei pysty, on tekopyhä raukka. Tulee mieleen vuosien takainen mainoskampanja 'broilerikiusaus' ja kuinka se piti poistaa Helsingin ratikkapysäkeiltä kun broilerinsyöjille tuli paha mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen kysymys, joka oli oudosti käännetty ekalla sivulla kasvissyöjiä vastaan.

Mun mielestä ihmisen on hyvä tietää, mitä syö. Mistä ruoka tulee ja miten se tulee ja miten se valmistetaan.

Ammoisista ajoista saakka on ollut ihmisiä, jotka haluaa pysyä eläimien tappamisen ulkopuolella, niin onhan heillekin ruokaa annettu. He osaavat sitten jotain muuta. Kaikkia on tarvittu.

Hämärtyyhän tuo raja tälläisena ylituotannon kulttuurissa ja pahasti.

Meillä suositaan riistaa ja kalaa.

Vierailija
64/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on tosiaan tv-ohjelmasta, månsteri ei muista mistä mutta siinä joku nainen sanoi, että tappaa elukat itse, koska syö lihaa ja tällöin hänen täytyy kyetä ne itse tappamaan. Ap voisi mainita aloituksessa tämän eikä esittää kysymystä omanaan.

Ja vastaus: ei tietenkään tarvitse.

Vierailija
65/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaffimånsteri kirjoitti:

Tämähän on tosiaan tv-ohjelmasta, månsteri ei muista mistä mutta siinä joku nainen sanoi, että tappaa elukat itse, koska syö lihaa ja tällöin hänen täytyy kyetä ne itse tappamaan. Ap voisi mainita aloituksessa tämän eikä esittää kysymystä omanaan.

Ettei olisi se Elä vapaana tai kuole-ohjelma. Siinähän se pariskunta kasvatti itse kaneja ruuaksi ja muistaakseni nainen sanoi noin kun he tappoivat ensimmäisen kanin. 

Mutta kyllä, minusta jokaisen lihaa syövän tulisi kyetä tappamaan se eläin. Me emme kyllä metsästä mutta kalastamme ja yksi sääntö on aina ollut että se kala tulee tappaa heti ja mahdollisimman kivuttomasti. Tämä on opetettu lapsillekin heti alkujaan. Jos et pysty tappamaan kalaa, et myöskään syö sitä.

66/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

WraithTodd kirjoitti:

kaffimånsteri kirjoitti:

Ettei olisi se Elä vapaana tai kuole-ohjelma. Siinähän se pariskunta kasvatti itse kaneja ruuaksi ja muistaakseni nainen sanoi noin kun he tappoivat ensimmäisen kanin. 

Mutta kyllä, minusta jokaisen lihaa syövän tulisi kyetä tappamaan se eläin. Me emme kyllä metsästä mutta kalastamme ja yksi sääntö on aina ollut että se kala tulee tappaa heti ja mahdollisimman kivuttomasti. Tämä on opetettu lapsillekin heti alkujaan. Jos et pysty tappamaan kalaa, et myöskään syö sitä.

Aluksi luettuani olin samaa mieltä. Eläin olisi kyettävä tappamaan. Toisaalta minkä takia minkään eläimen kuoleman pitäisi olla niin triviaali, että jokaisen on kyettävä tekemään se?

Minä kykenen ja tapan kalastamani tai lasten kalastamat kalat ilman minkäännäköistä omantunnon tuskaa. Samalla tavalla olisin luultavasti suhtautunut, jos olisi ollut ase, kun tienvieressä oli edellä ajaneeseen autoon törmännyt hirvi. Poliisi lopetti sen tuskan, mutta en kokenut sitä ikävänä, vaan päinvastoin näin sen eläimen pääsevän tuskastaan. Minusta on silti hyvä, että on tarkkaan säädetty miten ja ketkä saa tappaa eläimiä. Ja aihetta tarkemmin mietittyäni olen sitä mieltä, että lihansyöjän ei tarvitse kyetä tappaa. Ei eläimenkään tappamisen kuulu olla niin triviaali tapahtuma, että jokainen lihansyöjä kykenee siihen.

Vierailija
67/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kyetä tappamaan.Mutta kauhistelu siitä miten pystyt tappamaan ja syömään lihan,on naurettavaa ihmiseltä joka syö lihaa.Itse olen saanut kauhistelua osakseni,kun meillä on kesäpässejä.Eli tulevat kun on erotettu emästään,ovat kesän lemmikkeinä ja syksyllä ne mies teurastaa ja ne laitetaan pakkaseen.Taljat menevät muokkaajalle eli nekin hyödynnetään.Monet ovat kauhistelleet miten pystyt ja kauheen julmaa!Olen perustellut kantani sillä,että tiedän mitä lampaat ovat syöneet,miten eläneet ja miten hoidettu sekä miten lopetettu.

Itse en pysty olla ampumista katsomassa tai pystyn jos pakko olisi ja tekisin tarvittaessa myös itse.Mutta koska pakko ei ole niin minä otan pässin kiinni annan miehelle ja menen sisälle.Kun pässi on lopetettu pystyn olemaan nylky apuna,palottelussa ja hoidan nahkojen suolauksen.

Eli siis jos syö lihaa niin pitää pystyä ainakin kauhistelematta kuuntelemaan miten se liha tulee,myös sinne kaupan hyllyyn.

Vierailija
68/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki lihaa syövät eläimetkään tapa itse niitä eläimiä, mitä syövät.

Vierailija
69/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikki lihaa syövät eläimetkään tapa itse niitä eläimiä, mitä syövät.

Raadonsyöjät? Jes, ollaan haaskoja. :D

Vierailija
70/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn tappamaan eläimen, jos se kärsii. Olettaen, että tarjolla on jokin sopiva väline. Kissan tms. raatelema, mutta vielä kituva pikkujyrsijä, auton alle jäänyt, takapäästään murskaantunut kissa, sairas akvaariokala. Tuollaisista on kokemuksia. Pahaa tekee, mutta on pakko pystyä.

Jos sen sijaan saan vaikka kanin ja lopetusvälineet, että teepä tuosta paisti, en pysty. Mutta jos joku osaava ja kykenevä sen asiallisesti lopettaa, kypsennän sen kyllä. Omat lemmikkilampaat olivat poikkeus: niitä en olisi kyennyt syömään kuin äärimmäisessä hädässä. Minusta ei siis ole lihan tuottajaksikaan, kun kiinnyn liikaa.

Mieluiten syön riistaa. Hirvikin elää hirvenelämää, kunnes sen matka päättyy luotiin. Metsästäjän vastuu on suuri. Ellei hyvää ja riittävän varmaa ampumishetkeä/paikaa tule, on eläimen annettava mennä. Ammutuksi tuleminen on eläimen kannalta tietysti väärin, jos ajattelee, että se kuolee vain ihmisen ruoaksi. Mutta harvapa eläin kuolee kauniisti nukkuessaan pää pehmeällä sammaleella. Se kärsii hyvin todennäköisesti nälkää, kipuja ja joutuu petojen saaliiksi. Luotiin sen elämä päättyy nopeasti.

Vierailija
71/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
72/74 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää tappamisesta, mutta lihanhimoa riittää. Jos vegaaneille toi on moraalinen ongelma niin mulle se ei ole. Katsos kun moraaleita on yhtä monta kuin on perseitä, näin DirtyHarryä mukaellekseni totean.

Vierailija
73/74 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://oikeuttaelaimille.fi/elainten-tappokilpailut-kiellettava

Suomussalmella järjestetään 18.-20.11. pienpetojen SM-tappokilpailu.

Kilpailussa kymmenet metsästäjät koirineen tappavat mahdollisimman paljon kettuja, mäyriä, näätiä, supikoiria ja minkkejä. Listalla on siis paljon myös kotoperäisiä lajeja. Pari vuotta sitten vastaavassa kisassa Häijäällä tapettiin muiden eläinten ohella 93 talviunta pesässään nukkunutta mäyrää.

Eläinsuojelulaki vaatii seuraavaa: "Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty." Eläinsuojelulain 3 2. momentin mukaan asetuksella säädetään tarkemmin siitä, mitä pidetään tarpeettomana kärsimyksenä.

Luonnonvaraisten eläinten tappokilpailut eivät ole osa sivistynyttä yhteiskuntaa. Ne aiheuttavat valtavasti tarpeetonta kärsimystä ja kertovat kunnioituksen puutteesta eläimiä kohtaan.

Vierailija
74/74 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko se on liha tappaa ensin. Vai ootko kokeillu syyä elävää  hirveä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi