Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisareni julma käytös lastaan kohtaan

Vierailija
01.04.2017 |

Sisareni kasvatusmetodit (tai niiden puute) on vaivannut minua sen jälkeen mitä sain todistaa hänen luonaan käydessäni. Olin siis pe- la siskoni luona punkkaamassa, kun tulin vanhaan kotikaupunkiini tapaamaan vanhoja kavereitani. Ja haluan lisätä, minulla ei ole lapsia, joten en oikein tiedä onko tämmöiset kasvatusmetodit kuinka hyväksyttyjä, minusta ne tuntuivat vain lähinnä julmalta.

Taustaa sen verran, että siskoni on kahden lapsen tytön (10 vuotta) ja pojan (6 vuotta) totaaliyksinhuoltaja, ja olen ollut aistivinani, että systerin pinna on ollut syystä tai toisesta todella kireä viime aikoina. Kaikki lähti siitä, kun siskoni tytär oli ilmeisesti koulussa häiriköinyt tunnilla ja ollut muutenkin epäasiallinen. Tästä asiasta oli tiedotettu Wilmaan ja siskoni luki asian sieltä ja hurjistui silmin nähden. Kun tyttö tuli koulusta kotiin, siskoni tivasi, että onko hänellä jotain kerrottavaa. Tyttö kielsi asian, josta sitten siskoni suuttui vielä enemmän ja kertoi mitä oli Wilmasta lukenut. Kun tytöltä kysyttiin syytä hänen käytökseensä koulussa hän vain tiuskaisi "ei kuulu sulle!" Sitten se huuto ja raivoaminen alkoi. Siskoni huusi, että kuinka epäkunnoittava tyttö on häntä ja muita kohtaan. Tässä kohtaa tyttö alkoi itkeä ja pelästyi ilmeisesti äitinsä suoranaista karjumista. Sisko vain huusi ja kiroili ja sanoi tyttärelleen, että "ei ihme ettei kukaan rakasta sua, kun oot tollanen idiootti." Sitten hän käski tytön hakea vasaran. Tytön itku yltyi entisestään ja hän pyysi, ettei tätä tehtäisi, mutta äitinsä vain tivasti tytöltä vasaraa, jonka tyttö kävi hakemassa. Tyttö pyysi moneen kertaan anteeksi omaa käytöstään, mutta äitinsä oli niin suuttunut, ettei edes ottanut likkaa kuuleviin korviinsakkaan. Sitten siskoni pyysi tytön puhelinta (joku samsungin vanhempi malli, tyyliin A5), ja tyttö ilmeisesti tiesi, mitä tulisi tapahtumaan. Siskoni pisti tytön puhelimen sillä vasaralla aivan paskaksi meidän muiden pällistellessä.

Tämän jälkeen tyttö lähetettiin huoneeseensa karjunnan saattelemana ja siskoni huusi vielä, että sinä et tule sieltä pois ennekuin annetaan lupa. Olin juuri tekemässä lähtöä kaveredeni luo kun tyttö tuli arasti pois huoneestaan ja sopersi äidilleen anteeksipyyntöjä. Sisko vaan jatkoi huutamistaan, että ei tytöllä ollut mitään asiaa huoneesta poistumiseen ja ei ansaitse anteeksiantoa. Tyttö kääntyi hysteerisesti itkien uudestaan huoneeseensa. Lähdin omiin menoihin ja palasin vasta myöhään takaisin, joten en tiedä miten ilta sujui. Tänä aamuna oltiin aamupalalla, kun tyttö tuli kanssa aamupalapöytään hirvittävän surkean näköisenä. Äitinsä tivasi uudestaan, että miksi oli tullut huoneestaan pois, että ei ollut lupaa. Tyttö sanoi, että hänellä on nälkä, johon siskoni vastasi "sä syöt meidän muitten jälkeen, tollaset häiriköt ei ansaise olla aamupalapöydässä meidän kanssa". Mulle tuli tosi paha mieli tytön puolesta, sillä luulisi puhelimen paskomisessa ja korvat lukkoon huutamisessa olevan tarpeeksi rangaistusta häiriköinnistä koulussa. Ja eniten mua ainakin satutti se, että tyttö katui tekojaan selvästi ja pyysi moneen kertaan anteeksi, mutta äitinsä ei antanut, vaan käänsi kylmästi selän... ei meitä noin kasvatettu lapsina. Mun mielestä anteeksianto on kuitenkin semmonen asia, joka pitäisi suoda kaikilla ja varsinkin, kun tyttö selvästi katui ja oli pahoillaan.....
Mitä mieltä olette, pitäiskö ottaa systerin kaa puheeksi tämä episodi? Tuntuu niin pahalle siskon tyttären puolesta...

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tostahan nyt jäi puuttumaan se kasvatuskeskustelun osuus kokonaan. Äiti käyttäytyy kuin pahainen kakara ja lapset varmasti kokee turvattomuutta tuollaisessa kodissa. Ilmeisesti puhelimen rikkkomisella oli jo aikaisemmin uhkailtu ja nyt pantiin toteen. Joskus on rangaistuksetkin paikallaan, mutta ei ne saa olla typeriä kuten tämä oli. Jos äidillä ei muuta ole tarjota kuin aggressiivista huutamista ja pitkävihaisuutta, hän provosoi tytön entistä uhmakkaammaksi. Pitäis sen rakkauden jotenkin ilmetä myös. Sehän on se positiivinen vaikuttaja lapsen elämään. Nyt tuolla vaan vihaa kylvettiin.

Vierailija
22/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi on tosi väsynyt ja vittuuntunut esimurrosikäiseen. Tee palvelus ja järjestä siskolle omaa aikaa! Anna hänen levätä. Ja....joskusvon lapsille vedettävä rajat jos koulu ei pysty. Siskosi teki mielestäni oikein. Tytön on tajuttava että häuriköinti ei käy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisarellasi on jo ennestään rankkaa niin saattaahan sen sitten kostautua jossain tommosessa asiassa. En nyt tuollaisesta vielä huolestuisi, mutta jos tollanen pitkään jatkuu, niin voithan sä jutella lasten kanssa, että pelkväätkö äitiään yms yms

Vierailija
24/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että jos tuollaista "kasvatusta" saa kotona niin en ihmettele jos tytöllä on käytösongelmia myös siellä koulun puolella. Puutu ihmeessä jotenkin siskosi käytökseen. Jos tämä on joku aprilli juttu niin on kyllä aika julma sellainen...

Vierailija
25/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossahan voi olla taustalla joku isompi juttu, jota on jo saatettu käsitellä keskusteluin ja koulun kanssa. Ehkä nyt tuli vika niitti. Sitähän AP ei voi tietää, kun ei viitsinyt sekaantua muiden asioihin ja kysyä.

Vierailija
26/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma äitini oli todella pitkävihainen ja saattoi pitää pitkään mykkäkoulua tai jotain muuta henkistä väkivaltaa. Muistan, että haukuin häntä erään riidan pääteeksi "idiootiksi", loukkaantui siitä ja piti kuukauden täyttä mykkäkoulua. Sitten tyyliin vuosi tapahtuman jälkeen tuli sanomaan "annan sulle sen idiootti -homman anteeksi", kun en enää edes asiaa muistanut..

Vierailija
27/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii likka käyttäytymään ja todennäköisesti miettii pari kertaa tämän jälkeen myös jatkossa kannattaako häiriköidä koulussa tai yhtään missään. Pitkävihainen ei kannata olla. Tossa on jo riittävästi rangaistusta.

Vierailija
28/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaisella 80 -luvulla, kun häiriköi koulussa niin sai selekään kotona.... mutta eihän nykyään enään niin tehä. Kyllä siskosi oikein sen rankaisun puolesta teki, mutta henkistä väkivaltaa ei sentään saa määräänsä enempää käyttää.

Vierailija
29/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas julmaa käytöstä lasta kohtaan. Kyllä kuri pitää olla, mutta myös rakkaus, tuossa tuntuu että äiti saattaa olla vain väsynyt.

Vierailija
30/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä provo

Vierailija
31/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee LaSu!! Ei toisten omaisuutta saa rikkoa!

Jos lapsi ei ole ostanut puhelinta omilla rahoillaan, se ei laitteena ole hänen omaisuuttaan. Viestien yms. yksityisyys on tietysti eri asia.

Jos se puhein on lapselle annettu niin se on justiinsa hänen OMA eikö kenenkään muun.

Oletko hieman aivovammainen?

Vai kuinka monta kertaa sulle on annettu lahja: kihlajaislahja, synttärilahja, valmistujaislahja tms. ja sitten tempaistu pois ja sanottu, et ole ostanut tätä omilla rahoilla niin tämä ei ole sun omaisuutta.

Mistä näitä pällejä oikein sikiää?!

Vierailija
32/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikea idiootti. Ilmeisesti siskon luona käyt vain nukkumassa kun tarvit yöpaikkaa? Et ikinä ajatellut tutustua lapsiin? Päästää siskoa vapaalle? Nyt et edes puuttunut järkyttävään tilanteeseen.. Tyhmä saapas.

Jospa vaikka kysyisit onko siskolla kaikki ok,ja kertoisit järkyttyneesi..HUOH

Vierailija
33/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle pidettiin lapsena viikkoja mykkäkoulua enkä edes tivaamalla saanut vastausta miksi. Vastaus oli aina "mieti sitä." Siinä tuskissani pyörin ja mietin kunnes sivusta vinkattiin, että mikä hiertää. Olin kuullemma ollut sanomatta "kiitos" eräästä asiasta, jonka hän oli vuokseni tehnyt. Sattumalta muistin kuitenkin, että olin kyseisessä tilanteessa kiitos sanonut, koska sanan tärkeyden hänelle tietäessäni, olin pannut asian muistiin. Hän ei vain sitä ollut noteerannut. Muisti palasi kuitenkin kun asiasta kerroin. Kiitos kuitenkin hänelle tuostakin kärsimyksestä. Ei olla enää väleissä. Vastaavan tilanteen aiheuttamana.

Nimim. Vihalla kasvatettu

Itse olisin ehdottomasti puuttunut tilanteeseen jos edessäni lapselle huudetaan pää punaisena ja vihoitellaan vaikka anteeksi on pyydetty. Lapsista ei tarvitse tehdä luonnevikaisia vaikka vanhempi on.

Vierailija
34/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sinäkin lapsille "täti", kun tumput suorana tuollaista katsot vierestä! Taidat olla siskosi otteessa yhtä lailla kuin hänen lapsensakin.

Vierailija
35/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi ei ole ostanut puhelinta omilla rahoillaan, se ei laitteena ole hänen omaisuuttaan. Viestien yms. yksityisyys on tietysti eri asia.

Jos se puhein on lapselle annettu niin se on justiinsa hänen OMA eikö kenenkään muun.

Oletko hieman aivovammainen?

Vai kuinka monta kertaa sulle on annettu lahja: kihlajaislahja, synttärilahja, valmistujaislahja tms. ja sitten tempaistu pois ja sanottu, et ole ostanut tätä omilla rahoilla niin tämä ei ole sun omaisuutta.

Mistä näitä pällejä oikein sikiää?!

Olen kyllä ton ekan viestin kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että LAPSEN puhelin on aina AIKUISEN. Lapsen tahto on aikuisen taskussa. Varsinkin kun nykyajan lapsille tuo känny on käteen kasvanut niin, paras rangaistus on se, että se otetaan pois. En kyllä huutamista hyväksy, mutta kyllä kakaroille rajat pitää olla

Vierailija
36/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

oot vitun paska täti kun et lasta pysty puollustaan

Vierailija
37/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntui hirveältä lukea tälläistä kirjoituksia ja miettiä millaisissa perheissä lapsia mahdollisesti asuu. Tämäkin "se ei laitteena ole hänen omaisuuttaan" -kommentin kirjoittajan perhe on tällaisesta perheestä aivan hirvittävä kauhuesimerkki.

Vierailija
38/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tää on totta niin kannattaa kertoa sille siskolles, ettei kymmenenvuotias vielä todellakaan ole mitenkään tasapainoinen aikuinen. Pahin on vielä edessä kun rinnat ja karvat alkaa kasvamaan ja veri valuu vitusta lakanoille.

Vierailija
39/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan tuolaista huutavaa ja omaa lasta alistavaa käytöstä. Ja mikä järki on puhelimen rikkomisessa ja nälässä pitämisessä? Veikkaan yhä, että ap:n kirjoitus on keksitty juttu. Tai sitten siskosi mielenterveys pettää. Käytös kuulostaa myös sadistiselta.

Jos on kasvanut pumpulissa niin voi tuntua että tämä olisi keksitty. Tälläinen ei ole todellakaan edes sieltä pahimmasta päästä mitä nasiassa tapahtuu, valitettavasti.

Herätys!

Vierailija
40/43 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein siskosi teki! Häiriköt ruotuun koulussa

Entäpä jos asia selvittäisiin ja kokonaisuus olisikin hieman toisenlainen.

Lapsi joutunut vaikka kiusaamisen kohteeksi ja lopulta vain puolustanut itseään ja sitten joutuu yksin syylliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi