Sattuuko paksusuolen tähystys yhtä paljon kuin synnytys?
Menossa synnyttämään pian ja tähystys oli hirveää jo, mitä onkaan sit synnytyskipu?
Kommentit (36)
Prototyyppi kirjoitti:
Minä pidin synnytystä siedettävämpänä kokemuksena kuin tuota tähystystä. Tai sitten on aika kullannut muistot.
En ymmärrä, miksi tuon tähystyksen pitää olla niin sadistista puuhaa. Ei saa särkylääkkeitä, ei rauhoittavia, ei mitään. Ei, vaikka niitä pyytää ja anelee.
Mulla tähystys ei suinkaan ollut mikään 15 minuutin juttu, vaan aikaa meni 45 minuuttia.
USAssa kevyt nukutus on standardi, ei jaada arvailemaan koskeeko potilasta vai ei. Jos loytyy polyyppeja, ne poistetaan samalla kertaa. En ymmarra miksi suomalaisten pitaa karsia kipua vaikka keinot on keksitty.
Sitten viela kehtaatte kehua etta Suomi on laaketieteen edellakavijamaa.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Minä pidin synnytystä siedettävämpänä kokemuksena kuin tuota tähystystä. Tai sitten on aika kullannut muistot.
En ymmärrä, miksi tuon tähystyksen pitää olla niin sadistista puuhaa. Ei saa särkylääkkeitä, ei rauhoittavia, ei mitään. Ei, vaikka niitä pyytää ja anelee.
Mulla tähystys ei suinkaan ollut mikään 15 minuutin juttu, vaan aikaa meni 45 minuuttia.
USAssa kevyt nukutus on standardi, ei jaada arvailemaan koskeeko potilasta vai ei. Jos loytyy polyyppeja, ne poistetaan samalla kertaa. En ymmarra miksi suomalaisten pitaa karsia kipua vaikka keinot on keksitty.
Sitten viela kehtaatte kehua etta Suomi on laaketieteen edellakavijamaa.
Olen ymmärtänyt että humautus on standardi aika monessakin maassa. Suomen kivunlievitys on aivan alkeellisella tasolla. Itselläni harvoin ollut kovia kipuja mutta silloin harvoinkin isommista je pienemmistä on joutunut kärsimään aivan turhaan. Esim kovaan leikkauksen jälkeiseen tulehdukseen ei anneta mitään särkylääkettä, koska antibiootti jossakin vaiheessa alkaa tehota ja kipu katsoaa. Se, ettei sitä odotellessa pysty nukkumaan ei Suomessa lääkäreitä kiinnosta. Kunhan naureskelevat partaansa. Vaikea arvostaa lääkäreitä: paljon vääriä diagnooseja, kun jokin sairaus on ollut (syklinen kuumeilu, parvorokko ja muutama muu) niin olen joutunut käydä lukuisilla lääkäreillä ja lopulta diagnoosi on löytynyt netistä ja kun osaa hakeutua oikealle erikoislääkärille niin he saattavat saman tunnistaakin. Erikoislääkärille ei vaan pääse osaamattomien yleislääkäreiden takia. Myös kun kurkkuni oli leikattu, sain sairaalassa buranaa, nieltäväksi kun en pystynyt nielemään ollenkaan.
Omakohtaista kokemusta ei tähystyksessä ole, mutta kaveri juuri oli eikä kuulemma ollut kamala kokemus. Jonkun esilääkityksen sai, ei humautusta.
Ei se satu yhtään. Lopettakaa jo naurettava vertaaminen vaikka synnytykseen, jossa mulla kivut oli luokkaa, että olisin mieluummin kuollut.
Hei,
Se, miten kivuliaan tähystyksen kokee riippuu tasan kahdesta tekijästä. Lääkäristä ja pot. Anatomiasta. Jos lääkäri skooppia työntäessään pumppaa suolen täyteen ilmaa ja runnoo mutkat suoriksi (tätä olen ikävä kyllä nähnyt), toimenpide on todella kivulias. Jos taas lri mukailee suolta, antaa suolelle aikaa mukautua ja supistella ja suoristamalla skoopin suolessa sitä takaisinpäin ottamalla, tutkimus on parhaimmillaan kivuton - ainoastaan epämukava.
Toisaalta, jos suoli on kovin mutkikas ja kiinnikkeinen aiempien vatsan seudun leikkausten tai esim. Endometrioosin vuoksi, ei helläkätisinkään lääkäri saa toimenpidettä kivuttomaksi.
On ikävää, jos ette ole saaneet rauhoittavaa tai kipulääkettä, itse olen työskennellyt aina paikoissa, joissa ne saa rutiinista tai tarvittaessa.
Ap:lle tsemppiä synnytykseen, yritä olla miettimättä tällaisia, ne eivät tilannetta synnytyksessä helpota. Saat tuntemuksesi mukaan kipulääkettä ja kätilöillä ja lääkäreillä on monta keinoa helpottaa oloasi jos et muuten jaksa. Pian saat vauvan syliisi:)
T. Sh
Ei minullakaan tähystys ollut mikään juttu toisin kuin synnytys, jossa anelin kuolemaa tunti toisensa jälkeen.
Tähystys kipumittarilla 2 ja synnytys 10.
Kolme synnytystä ja yhden tähystyksen läpikäyneenä ottaisin tähystyksen noin 1000 kertaa mieluummin kuin synnytyskivut. Pelkäsin tähystystä etukäteen, kun olin lukenut kauhukertomuksia siitä, mutta taidan kuulua niiden onnekkaiden ryhmään, jotka saivat hyvän lääkärin ja joiden suoli ei ollut siinä kunnossa, että tähystäminen sattuu. 🤔
Ap:lle tsemppiä synnytykseen! Muista pyytää kivunlievitystä tarvittaessa ja ennen kaikkea pidä mieli avoimena äläkä suunnittele etukäteen liikaa. Amme on ihana vaihtoehto avautumisvaiheessa ja epiduraali yleensä auttaa hyvin. Muista, että kivuilla on syy ja niiden jälkeen saat maailman parhaan palkinnon. 😊
Mulle on tehty vaan tuo tähystys, en ole synnyttänyt. Mutta jos synnytys on samaa tasoa, niin turhaan siitä vaahdotaan :D Ei vaan, en usko, että noita voi verrata.
Niin ja tähystys oli tosi kivulias ja epämiellyttävä kokemus, mutta silti.
Synnyttänyt en ole, mutta tähystyksiä on tehty ibd:n seuranna takia ja olis vissiin taas keväällä edessä.. Vähän vaihdellut eri kerroilla tuntemukset, mutta onneksi tropit saanut joka kerta suoneen. :D Eniten inhottaa se tyhjennysvaihe tossakin.. Mut hei tsemppiä!
Millä ihmeen lihaksella lääkäri päättää, ettei tähystystoimenpiteeseen saa automaattisesti riittävää kipulääkitystä?
Jos joskus kyseiseen tähystykseen joudun, niin kieltäydyn toimenpiteestä ilman kivunlievitystä ja teen lääkäristä valituksen.
Äidiltäni lähti taju kivun takia, kun hänelle se tehtiin, eikä lääkärin mukaan mitään kivunlievitystä ja rauhoittavaa kuulemma tarvittu. Olisin halunnut käydä itse tekemässä tälle lääkärille saman jutun ja tietenkin ilman humautusta tai tms, sillä eihän niitä tarvita.
Synnytys oli 1000 kertaa kamalampaa. Tähystys lähinnä epämiellyttävää. Sai. Turha pelätä. Mutta pitää pysyä rentona ja pyytää vaikka vähän lääkitystä.
No, mua ei sattunut tähystys eikä itse synnytyskään isommin. Avaavat supistukset toki tuntuivat mutta homma oli ohi niin nopeasti etten oikeastaan muista kun sen hikoilun. Ja että olisin toivonut mieheni olevan siellä... synnytys oli siis niin nopea että mies ehti juuri ponnistusvaiheessa paikalle.
Mutta pyydä kunnon lääkkeet niin hyvin se menee.
En ole synnyttänyt, mutta tähystys jäi kivun vuoksi kesken.
Minulta oli aiemmin leikattu vaikea endometrioosi, joka oli kiertynyt virtsarakon ja suoliston ympärille. Kohtuni ja toinen munasarja oli poistettu. Menetin leikkauksessa puolitoista litraa verta lääkärin tekemän viillon vuoksi.
Hoitaja varoitti etukäteen, että tähystys voi olla kivulias leikkaukseni vuoksi.
KUKAAN ei kertonut minulle, että voin saada rauhoittavan ennen tähystystä, JOS minulla on saattaja mukana, ts. viemässä minut kotiin. Eipä ollut, kun en tiennyt.
PS Tähystysasu oli koominen eli kaamean ruma pyjama, jossa hanurin kohdalla ei ole kangasta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähystys oli NAURETTAVAN kevyt homma synnytykseen verrattuna. Siis miten joku voi edes verrata näitä toisiinsa??
Joillakin se tähystys on vaan niin kivulias (kiinnikkeitä suolessa jne), ettei mikään kipulääke auta riittävästi. Ei silloin kauheasti naurata, eikä tutkimustakaan saada tehtyä ilman nukutusta. Itse et taida kuulua siihen ryhmään.
Kolme lasta synnyttänyt äitini sanoi, että oli kivuliaampi kuin synnytys.
Minulle tehtiin tähystys nukutuksessa kun taju meinasi lähteä. Muistan jossain välissä ensimmäisen tähystysyrityksen aikana sanoneeni että tämähän on niinku synnyttäis. Onhan ne synnytykset tietenki ihan oma lukunsa. Tiedän kyllä muutamia, joiden mielestä tähystys ei ole mitenkään erityinen tutkimus. Eli on kahdenlaisia tähystettäviä: niitä joita sattuu kamalasti ja niitä niitä, joilla ei juuri tunnu.
Tähystys oli niin kivulias että ei onnistunut. Lääkäri sanoi että niin mutkikas suoli että pitäisi nukuttaa. Synnytys ei tuntunut niin pahalta mitä pelkäsin etukäteen vaikka pitkä oli. Sain hyvät kivunlievitykset, ponnistusvaiheessa en tuntenut enää mitään kipua ja sitä kestikin melkein tunnin. Tähystystä ja synnytystä ei oikein voi verrata keskenään mielestäni.
Jos voi kuvailla tähystystä "epämiellyttävänä" toimenpiteenä, on onnekas.