90kg nainen on hoikka - miksi käsitykset koosta ovat omituisia?
Onko nykyisen ylipainon yleisyyden aikakaudella ihmisten käsitykset muuttuneet aivan virheellisiksi vai onko lihava alkanut näyttää normaalilta ja tukeva hoikalta kun ylipainoa on enemmistöllä? Työkaveri kertoi jostakin tuttavanaisestaan, joka oli hänestä ensinnäkin "tosi pitkä" (170cm, onpa pitkä......) ja sitä hän ihmetteli, miksi niin hoikka ihminen on ryhtynyt pudottamaan painoaan ja liikkumaan, kun hän on 90kg "ja eihän tuollainen paino ole noin pitkällä mitään, hoikka on kuin mikä". Ja siis vasta nyt liikuntaa alkanyt harrastaa, joten oletettavasti kyseessä ei ole kehonrakentaja.
Onhan tuo nyt selkeästi ylipainon puolella ja vaikka olisi kuinka rotevarakenteinen, hoikalta ei näytä sitten millään. Ja kukin olkoon minkä kokoinen haluaa, siitä ei ole kyse, mutta tosissaan alkaa tuntua että ns. normaali paino/normaalikokoinen keho alkaa olla jotakin, mitä ei enää tunnisteta. Osa ihailee vain kuivaa kuntosalitreenattua silareilla "normaalina" ja muut ovat "löysiä läskejä" ja osalle selkeästi ylipainoinen on "hoikka" ja oikeasti hoikka tai treenattu onkin "anorektikko".
Onko kaikesta ns. tavallisesta ja normaalista tullut nykyään epätoivottua vai vievätkö ääripäät kaiken huomion niin että tavallista ja normaalia ei enää huomata?
Kommentit (173)
Lihavuutta ja pulskuutta todella pidetään normaaleina ilmiöinä. Erityisesti iän katsotaan tuovan luonnollisesti ylipainoa. Olen 51 ja olen ollut koko ikäni hoikka. Olen entinen kilpaurheilija ja liikun edelleen omaksi ilokseni 4-5 kertaa viikossa. Jatkuvaa länkytystä saan kuulla siitä, että olisin jatkuvalla nälkäkuurilla ja pitäisi kuulemma varoakin tässä iässä liikaa rehkimistä. Voin erittäin hyvin, ja olen laihduttanut elämässäni vain kuopuksen syntymän jälkeen. Antakaa tätienkin olla hoikkia, pliis.
160cm/110kg sukulaiseni kuvailee itseään muodokkaaksi. Tosin, en väitä vastaan, pallokin on muoto.
Meikällä oli aikoinaan 190 cm tyttis ja rapiat alle 90 kg. Olis vetäny tavallista taatiais-miestä turpiin alle aikayksikön.
Joku mainitsi hyvän painon olevan pituus -110. Tämän mukaan minun pitäisi painaa alle 40 kg... Olisikohan hyvä paino lyhyelle naiselle joku 38 kg?
Yksi ihminen on pitänyt toista pitkänä ja hoikkana ja siitä tehdään yleistyksiä? Mahtavaa.
Käyttäjä2513 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90kg ja 170cm on tosi läski, ei voi mitään. Ei hoikka. Painoindeksimittarillakin mitattuna huolestuttavan ylipainoinen.
Terveisin 170cm 73kg nainen joka yrittää laihduttaa
Ite taas omaan terveen rasvaprosentin vaikka olen 170cm ja 78kg. Ei tarvetta laihduttaa.
Yritätkö tappaa meidät nauruun?
Joo, onpas tosi naurettavaa. Tai sitten ihmisillä on vaan erilaisia ruuminrakenteita eikä kaikki todellakaan ole lihavia tuolla painolla ja pituudella. Toki 170cm/90kg kuulostaa jo aika paljolta ja vaikea uskoa, että olisi oikeasti tuolloin hoikka, mutta ei välttämättä kuitenkaan valtava.
Itse olen 163cm/69kg, käytän yleensä kokoa 38-40/M ja olen ihan normaalipainoisen näköinen. Kun painoin 77kg, olin pullea, mutta en lihava. 63-kiloisena olin hoikka, kokoa 36, paitsi leveiden hartioiden takia yläosista joskus 38. Enkä varmasti ahda itseäni liian pieniin vaatteisiin, joskus jopa liian isoihin, jotka oli sopivia 5 kiloa painavampana.
Kiesus mitä itsepetosta. Olet lihava, 90kg hoikkaa naista ei ole olemassa, oli sitten kuinka pitkä tahansa.
Minä en siis paina 90kg ja sanoin, ettei 90kg painava nainen varmasti ole hoikka. Mutta en minä 163cm/69kg mitoilla kyllä lihava ole :D Korkeintaan vähän pullea, tosin omasta mielestäni en sitäkään enää. 75-kiloisena kyllä olin. Ei minua haittaisi laihtua vielä n. 5kg, mutta en välttämättä näe sille tarvetta. Liikuntaa olisi varmasti hyvä vielä lisätä ja syödä terveellisemmin.
Painoindeksin (ainakin sen uudemman paremman) mukaan noilla sun mitoilla tulee tulokseksi:
"26,4 - Lievä lihavuus"
Painoindeksi on ihmisten kehittämä järjestelmä, ei automaattinen totuus. Paino koostuu muustakin kuin läskistä.
Normaalipainon ja lievän lihavuuden määritelmien välissä voi olla vain puoli kiloa. Jokainen tajuaa, miten se pieni ero määriteltynä voi vaikuttaa ihmisen kehon- ja minäkuvaan. Normaali vai lievästi lihava puolen kilon erolla?
Älkää pitäkö määritelmiä niin ehdottomina.
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi hyvän painon olevan pituus -110. Tämän mukaan minun pitäisi painaa alle 40 kg... Olisikohan hyvä paino lyhyelle naiselle joku 38 kg?
Ton mukaan mun pitäisi painaa 59 kg. Nyt painan vähän päälle 60 kg ja olen ajatellut, että voisin muutaman kilon pudottaa. Vaikuttaa siis ihan hyvältä "säännöltä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa keskustelua. Kuinka vaikea on ymmärtää, että ihmisiä on erikokoisia ja samanpituiset ja samanpainoisetkin voivat näyttää ihan erilaisilta riippuen siitä, millainen ryhti on, miten paljon on lihasta, minkä muotoinen vartalo on jne. 170 cm / 90 kg ei tosiaaan ole hoikka kilojen tai painoindeksin perusteella, ja tuskin erityisen hoikka ulkonäöltäkään, mutta jos on aina harrastanut esim. liikuntaa, käyttää imartelevia vaatteita, on ryhdikäs jne. voi hyvinkin näyttää paljon "hoikemmalta" mitä on. Paljon riippuu siitäkin minne kilot kertyy.
Tässä muutama 170 cm pitkä ja 90 kg painava nainen Mybodygallerysta:
http://www.mybodygallery.com/photos-52703-body-shape.htm?StartAt=19#.WN…
http://www.mybodygallery.com/photos-48557-body-shape.htm?StartAt=6#.WN-…
http://www.mybodygallery.com/photos-30883-body-shape.htm?StartAt=72#.WN…
Oikeanlaisella pukeutumisella voivat varmasti näyttää hyvinkin hoikilta, toisaalta taas huonolla tuurilla tuollaisilla mitoilla voi näyttää todella isolta myös.
Yksikään noista ei näytä hoikalta, ei edes sinnepäin! Ei ole varmaan näyttänyt hoikalta kymmeneen vuoteen. Pelkkä vilkaisu riittää toteamaan lihaviksi. Sinä olet todellisuudesta vieraantunut, eikä sinulla ole käsitystäkään mitä hoikka tarkoittaa.
Lol, ei ole näyttänyt hoikalta kymmeneen vuoteen? Mistä sinä tiedät minkä ikäisiä ovat, ovatko aina olleet tuon kokoisia vai koska ovat lihonneet? Logiikkaa saa av-palstalta etsiä.
Minusta noiden naisten vartalonmallit ovat kuitenkin sellaisia, että imartelevilla vaatteilla voivat hyvinkin pystyä esittämään hoikkaa. Hoikka on tyystin eri asia kuin laiha. En väitä että he olisivat hoikkia, mutta heillä on sellaiset vartalot (pitkät raajat, joku osa hoikahko; yhdellä jalat, toisella kädet, kilot ovat suht tasaisesti), että hyväpäiväntuttu joka näkee heidät kaikki vaatteet päällä, voisi ajatella heidän olevan hoikkia.
Toi viimeinen oli itse asiassa ihan hyvän näköinen enkä olis arvannut, että painaa 90 kg. Oon nimittäin ite saman pituinen enkä usko että näyttäisin tolta noin painavana.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 178 cm ja 85 kg ja olen hoikka. Lääkärit ihmettelevät aina painoa kysyttyään, että mihin sen painoni piilotan. Ei ole ikinä kehotettu laihduttamaan. Jotkut pitävät minua jopa laihana, vaikka vyötärönympäryksessä olisi kyllä varaa laihduttaa. Ihmettelen kyllä itsekin painoani, mahdun kuitenkin hyvin kokoon 40-42.
Koko 40-42 on kyllä aika iso koko. Ennemminkin 34 on hoikka ja 36 normaalipainoinen.
Jos mitat on 170/90 on lihava.... mutta totuus on että jos ei painoa tiedä voi joku näyttää hoikalta vaikka bmi väittäisi muuuta. Hyvä esimerkki on siskoni joka oikeasti näytti tosi hoikalta, suorastaan kurjalta. Oli sairastunut syömishäiriöön ja käytti kokoa 36. Hän oli/on tosi raskasrakenteinen ja isoluinen. Pituutta 174 ja painoi alimmillaan 72 kg eli bmi oli liki 24... lääkärikään ei uskonut hänen painoaan vaan pisti vaa'alle. Näytti oikeasti 10-15 kg hoikemmalta kuin mitä oli.
Lihavat ihmiset näkevät yleensä itsensä ja muut hoikempina kuin oikeasti ovat. Joku oikeasti lihava voi esim pitää itseään hoikkana ja karu totuus paljastuu vasta kun seisoo oikeasti hoikan vieressä ja näkee peilistä sen valtavan kokoeron mitä ei muuten tajua.
Samoin ne jotka kommenteissa kilvan ylistävät lihavia naisia hoikiksi, eivät näe vääristymää sen vuoksi että ovat itse niin lihavia että heitä pienemmät näyttävät heidän silmisssään hoikilta vaikka eivät ole.
Aina, AINA niin nettikeskustekuissa kuin irl on ihmisiä, jotka vänkäävät, kuinka lihava ei ole lihava vaan lihaksikas.
Lihavuus ja lihaksikkuus näyttää aivan erilaiselta. Ja lihavakin voi olla lihaksikas (itsekin tunnen miehen, joka on sekä ylipainoinen että vuosia salilla kovaa treenannut ja siksi lihaksikas), mutta lihavalla lihaksikkaalla se lihaksikkuus kuitenkin näkyy; lihavalla lihaksikkaalla ei paikat tursua, lölly eikä käsivarressa allit roiku. Sen, onko joku lihava vai lihaksikas, näkee vilkaisemalla.
Ja jotta naisen ylipaino selittyisi lihaksilla, hänen on täytynyt treenata todella kovaa kuntosalilla jo pitempään tai tehdä raskasta ruumiillista työtä. Naisille lihasmassan hankkiminen on fysiologisista seikoista johtuen paljon hankalampaa kuin miehille. Oikein huvittaa kun kuntosalille tulevat naiset kyselevät, että ei kai tästä nyt vaan tule isoja miesmäisiä lihaksia kun mä haluan vaan kiinteytyä. No ei todella tule mitään "miesmäisiä" lihaksia sillä että lukee kuntopyörässä lehtiä, juoruaa kaverin kanssa reisilaitteissa tai heiluttaa muutaman kilon punttia muutama kuukausi ja sitten se jää siihen, "kun eihän tää näy missään". Ei treenata riittävän usein, ei nousujohteisesti, ei riittävän isoilla painoilla, ei syödä lihaskasvuun tarvittavalla tavalla, joten tietenkään mitään fitnesskroppaa saati bodarilihaksia ei tule. Mutta silti siis suuri osa lihavista naisista on kuitenkin "lihaksikkaita" ja siksi isoja :D
Ja nykyään kun 60% kansasta alkaa olla ylipainoisia, normaalipainoinen on "hoikka" ja hoikat on sitten "anorektikoita". Tämä on aika uusi ilmiö; vielä -90-luvulla alennusmyynneissä oli oltava nopea jos aikoi saada vaatteita kokoa S, 36, 38, koska ne olivat menevimmät koot (siis suurin osa naisista oli normaalipainoisia) ja isoja kokoja oli loppualeissa vaikka kuinka. Nykyään on toisinpäin, isot koot loppuu heti ja parin euron poistotangoista alen lopussa löytyy vaikka kuinka paljon normaalikokoisia vaatteita, ei kannata edes aikaisemmin hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah! 90 kg nainen ei todellakaan ole hoikka, ellei pituutta sitten ole reilusti yli 2 metriä. Naisen painon ei pidä alkaa edes seiskalla, kuin vasta vähintään 185 cm pitkillä naisilla. Ollakseen hoikka, on 180 cm pitkällä naisellakin painon alettava vielä kuutosella. T: Mies.
Juuri näin. Ihan turhaa itsepetosta väittää muuta. Katukuvassa näkyy todellisuus.
Olen nainen 43v, 178cm ja 63kg, ja minäkin voisin olla hoikempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI ei siis kerro kehostasi vielä yhtään mitään ja sen voi heittää romukoppaan välittömästi, kun astuu ensimmäisen kerran punttisalin ovesta sisään.
Oikeasti, kuinka helvetin helpolla te luulette sitä lihasta tulevan?
Etkö ymmärtänyt, vai halunnut ymmärtää jutun pointtia?
Tietenkään en tarkoittanut, että yksi kerta punttisalilla vaikuttaa yhtään mitään, vaan että kun alat muokkaamaan vartaloasi lihastreenillä, niin sen jälkeen BMI taulukoilla ei ole enää mitään merkitystä.
Että kun vaan käy salilla, niin sen jälkeen saa naisella mitat olla vaikka 170/120 ja hän ei ole lihava vaan lihaksikas eikä bmi:llä ole mitään väliä? Really??????
Pitäisi myös määritellä "nuokata vartaloa lihastreenillä". Sillä, että treeni on jatkuvasti samoilla painoilla (ja ehkä samalla ohjelmallakin) hinkaamista, jossa ei koskaan mennä siihen asti jossa lihaskasvua todella tapahtuu (eli epämukavaan treenamiseen) ja vältellään sitä, ettei ole paikat kipeinä treenin jälkeen, ei myöskään tapahdu merkittävää lihaskasvua, lähinnä vain kunnon kohenemista ja arkivoiman lisääntymistä. Väitän, että useimmat kuntosaliharrastajat nimenomaan harrastavat voimaharjoittelua, eivät treenaa. Tämä on useimmille riittävä teho, mutta ei sillä mitään ylipainoindeksin selittäviä lihaksia saada, lähellekään.
Mun poikaystava on 175/90 ja on siis puoliammattimainen fitnessurheilija jossa on lihaa enemman kuin valitan ja rasvaa nimeksikaan. Olemus on huomattavan lihaksikas vaatteetkin paalla. Normaali nainen ei missaan olosuhteissa voi olla muutakin hyvin tanakan oloinen viisi senttia lyhyempana mutta samoilla kiloilla :D
Itse olin 67-kiloinen 170 cm. Eli bmi oli lähellä lievän ylipainon rajaa. Käytin S-kokoa monissa vaatteissa ja oikeasti näytin hoikalta... kun katson tuon aikaisia valokuvia niin ei mussa mitään ylimääräistä ollut. Että ei se paino kaikkea kerro. 23 kiloa painavampi on kyllä lihava, millä vaan mittarilla.
Käyttäjä2513 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90kg ja 170cm on tosi läski, ei voi mitään. Ei hoikka. Painoindeksimittarillakin mitattuna huolestuttavan ylipainoinen.
Terveisin 170cm 73kg nainen joka yrittää laihduttaa
Ite taas omaan terveen rasvaprosentin vaikka olen 170cm ja 78kg. Ei tarvetta laihduttaa.
Yritätkö tappaa meidät nauruun?
Joo, onpas tosi naurettavaa. Tai sitten ihmisillä on vaan erilaisia ruuminrakenteita eikä kaikki todellakaan ole lihavia tuolla painolla ja pituudella. Toki 170cm/90kg kuulostaa jo aika paljolta ja vaikea uskoa, että olisi oikeasti tuolloin hoikka, mutta ei välttämättä kuitenkaan valtava.
Itse olen 163cm/69kg, käytän yleensä kokoa 38-40/M ja olen ihan normaalipainoisen näköinen. Kun painoin 77kg, olin pullea, mutta en lihava. 63-kiloisena olin hoikka, kokoa 36, paitsi leveiden hartioiden takia yläosista joskus 38. Enkä varmasti ahda itseäni liian pieniin vaatteisiin, joskus jopa liian isoihin, jotka oli sopivia 5 kiloa painavampana.
Kiesus mitä itsepetosta. Olet lihava, 90kg hoikkaa naista ei ole olemassa, oli sitten kuinka pitkä tahansa.
Minä en siis paina 90kg ja sanoin, ettei 90kg painava nainen varmasti ole hoikka. Mutta en minä 163cm/69kg mitoilla kyllä lihava ole :D Korkeintaan vähän pullea, tosin omasta mielestäni en sitäkään enää. 75-kiloisena kyllä olin. Ei minua haittaisi laihtua vielä n. 5kg, mutta en välttämättä näe sille tarvetta. Liikuntaa olisi varmasti hyvä vielä lisätä ja syödä terveellisemmin.
Painoindeksin (ainakin sen uudemman paremman) mukaan noilla sun mitoilla tulee tulokseksi:
"26,4 - Lievä lihavuus"
Joo, tiedän kyllä olevani bmi:n mukaan lievästi ylipainoinen. Se bmi ei vaan ole mikään absoluuttinen terveyden tai sopusuhtaisuuden mittari. Hoikka en tällä hetkellä ole, mutta kun olen ollut, painoin n. 60-63kg. Joku muu samalla pituudella, mutta sirommalla ruuminrakenteella, olisi hoikka vasta 55- tai jopa 50-kiloisena. Etkö oikeasti huomaa tuolla ulkona tallustellessasi, että meitä on monen mallisia?
Tämä lihavien lihaksikkuus-jankutus on hauskaa siinä mielessä, että jos ei harrasta voimaharjoittelua, mistä niitä lihaksia edes tulisi? Harvassa ovat raskaat ruumiilliset työt edes miehillä nykyään (saati naisilla), koska on kaikenmaailman välineitä keventämässä työtä. Ei mitään ojankaivuuhommia, metsänraivausta ja tukinuittoa enää ammattina ja työnä ole laajassa mittakaavassa, niissä hommissa entisaikoina saatiin lihakset, sen ohella liikuttiin kävellen ja vaikka ruoka oli läskisoosia, voita ja perunaa, ei sitä mätetty suuhun tauotta, niinkuin nykyään kun bussissakin mässytetään jotakin suu auki lässyttäen. Nykyään kauppaankin on päästävä parkkiin oven eteen, autolla tietenkin vaikka matka olisi muutama 100 metriä ja "ruoka" on eineksiä, sipsejä, pikaruokaa, rasvaista, makeaa, lisäainepitoista. Ja sitten kun vaatekoko alkaa 4:lla ja L:llä, sehän johtuu tietnkin siitä, että ollaan vain niin lihaksikkaita, koska jostakin on luettu itselle sopiva fakta, että lihas painaa enemmän kuin läski.
Mihin ovat muuten unohtuneet aikaisemmin suositut "painavat luut"? Jotka olivat myös mielenkiintoinen ilmiö - ottaen huomioon että samanpituisten ihmisten luiden painon vaihtelu on siinä 1-2 kilon luokkaa, ne kuitenkin voivat selittää kymmenen tai useammankin kilon ylipainon.
Mä oon 162-senttinen nainen, jota hoikkana pidetään ja saan usein kommentteja pienuudestani ja siroudestani. Kengänkoko 36, vaatekoko Xs-S, 34-38 mallista riippuen. Ainut mikä ei mahdu normimittoihin on isot rinnat. Ja useammankin kerran joku on heittänyt jotain tyyliin, "kun oot tommoinen viiskytkiloinen".
Painan 65 kiloa. Eli kyllä, ihmisten käsitykset painosta ja koosta ovat joskus omituisia :).
"26,4 - Lievä lihavuus"