Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnantajalla mitään oikeutta vaatia tulemaan töihin?

Vierailija
01.04.2017 |

Olen töissä eräässä ravintolassa. Minulla on vuorolistan mukaan vapaata lauantai ja sunnuntai, jotka olin vieläpä erikseen toivonut vapaiksi jo muutama viikko sitten. Hän kuitenkin siis soitti minulle eilen ja sanoi, että minun olisi tultava lauantaiksi iltavuoroon, koska on todennäköisesti kiireempi päivä ja muuten ei olisi työntekijöitä tarpeeksi.

Omasta mielestäni minulla ei ole minkäänlaista velvollisuutta suostua, koska asiasta oli sovittu jo paljon aiemmin. Itsepä hän on myös alimitoittanut henkilökunnan alunperin, joten siitä voi syyttää vain itseään.

Tämä työnantaja alkoi kuitenkin sanoa, että minulla muka olisi velvollisuus suostua ja alkoi uhkailla jopa irtisanomisella. Periaatteessa tiedän, ettei minulla oikeasti ole mitään velvollisuutta, mutta silti ärsyttää koko juttu.

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sitten saanut tekstarin. Minulla on nyt sitten kuulemma tulevaisuudessa velvollisuus tehdä tämän päivän työtuntini(mitkä helvetin työtunnit, kun vapaapäivä?) takaisin tekemällä pidempiä päiviä, koska tänään jätin tulematta työvuoroon.

Eihän tämä enää voi olla tottakaan?

Vierailija
22/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun alalla kiireeseen tai hätätapaukseen vedoten työnantaja voi vaatia töihin vaikka vapaapäivänäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvistettua työvuorolistaa ei voi muuttaa enää kuin erittäin pätevästä syystä. Syy voi olla esim. toisen työntekijän sairauslomalle jääminen. Ei se että lista on suunniteltu huonosti. En menisi töihin.

Jatkossa älä vastaa puheluihin, sinua ei mikään velvoita siihen.

Vierailija
24/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun alalla kiireeseen tai hätätapaukseen vedoten työnantaja voi vaatia töihin vaikka vapaapäivänäni.

Mutta tässä tapauksessa kiire johtuu työnantajan väärästä henkilökunnan mitoituksesta. Ajatteli selviävänsä halvemmalla laittamalla mahdollisimman vähän tyyppejä vuoroon, mutta homma kusi. Ihan oma moka siis. Hätätilanteestakaan ei peruskiireinen päivä taida mennä, jos porukka joutuu vähän jonottelemaan ja odottelemaan ruokiaan.

Vierailija
25/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin sitten saanut tekstarin. Minulla on nyt sitten kuulemma tulevaisuudessa velvollisuus tehdä tämän päivän työtuntini(mitkä helvetin työtunnit, kun vapaapäivä?) takaisin tekemällä pidempiä päiviä, koska tänään jätin tulematta työvuoroon.

Otan yhteys liittoon ja työsuojeluun. Näytä heille saamasi viesti.

Vierailija
26/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se oli aprillijuttu?

Vierailija
27/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä vastasit esimiehelle puhelussa? Lupasitko mennä töihin? 

En luvannut. Sanoin jo puhelun alussa ja sittemmin moneen kertaan, että en pääse. Kerroin syynkin, vaikkei tietenkään olisi edes tarvinut. Mutta hän jankkasi ja jankkasi. En muuttanut vastaustani, mutta hän kuitenkin lopetti puhelun sanomalla, että paras olisi ilmestyä vuoroon ja lätkäisi luurin kiinni.

Etkö ole tallentanut esimiehesi numeroa puhelimeesi niin että näkisit hänen soittavan ja osaisit olla vastaamatta?

Ikävä esimies, toivottavasti onnistut saamaan paremman työpaikan.

Vierailija
28/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pomo vielä asiasta erehtyy mainitsemaan, ole hölmönä ja ihmettele vilpittömästi, että tässä on sattunut varmasti joku sekaannus. Eihän sinulla ollut tänään työvuoroa - kai sinulla itselläsi on tallennettuna alkuperäinen työvuorolista?

Vierailija
29/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Ravintola-alalla myös ja ei ole noin oikeutta vaatia töihin. Vapaa on vapaa, pidä siitä kiinni.

Mä teen vuorolistat ja on ihan tarpeeksi työntekijöitä vuoroissa, mutta elämässä tapahtuu. On lapsi sairaana, on itse sairaana, kaverilla on bileet, sorry mä olen ite kännissä, en voi vielä tulla.... Näitä selityksiä riittää. Sitten soittelen tuuraajia!

Sulla on oikeus vapaaseen, pidä se ja älä vastaa työnantajan puheluihin, kun olet vapaalla.

Mä vastasin ja tein sitten hulluja vuoroja, kunnes sain suuni auki, ettei näin voi jatkua. No, sain ylennyksen ja muutaman lantin lisää kuukausittain... Mä teen enää satunnaisia sali- ja baaritiski-iltoja, nämä on aina tuurauskeikkoja. Olen joustava listani kanssa, mutta myös jämpti. Kovin montaa krapulapäivää ei per kuukausi en katso.

30/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on oikeus tehdä muutos työvuoroluetteloon painavasta syystä. Tällainen painava syy voi olla jonkun toisen työntekijän sellainen sairastuminen, joka ei ole ollut ennakoitavissa. Painavasta syystä työnantaja voi siis määrätä työntekijän työhön päivänä, joka on ennalta sovittu työntekijän vapaapäiväksi.

Painava syy ei ole huono työvuorosuunnittelu.

31/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojeluun tai liittoon yhteys. Suosittelen etsimään paremman työpaikan. Ja ensi kerralla sanoo olevansa jossain hornan tuutissa, mistä ei pääse paikalle juuri siihen hetkeen. Tai ilmoittaa olevansa humalassa, eikä näin ollen työkykyinen. Jos siis käy niin, että vastaa puhelimeen. Älä ainakaan hävitä sitä tekstiviestiä ja säilytä työvuorolista.

Vierailija
32/158 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Vihaan paskoja työnantajia.

Itsehän olin 40 asteen kuumeessa, ääni poissa ja mun piti mennä siitä huolimatta lauantaina 7h töihin.

Ei kuulemma saanut muita paikalle. Mutta sitte ku yks toinen oli kipeä niin mun piti mennä töihin koska kaveria ei jätetä pulaan. Ihan paska paikka.

Vittu viekäki vihaan sitä ämmää.

Vierailija
33/158 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vastaat vapaalla työnantajan puheluihin? Todennäköisesti silloin just haetaan töihin tai pyydetään apua jossain. Minä en 'huomaisi' soittoa ja soittelisin vasta myöhemmin, että hei, oliko sulla jotain asiaa..:). Näin teen esim aina kesälomalla. Tilanne on yleensä silloin jo ohi.

Vierailija
34/158 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa jos erehdyt vastaamaan puhelimeen, sano että et ole paikkakunnalla lainkaan (et ole velvollinen kertomaan missä olet) ja/tai olet nauttinut alkoholia ( et voi ajaa, etkä ole työkykyinen). Pahoittelet kovasti, että voivoi olisin mielelläni auttanut tässä tilnateessa, mutta nyt on täysin mahdotonta. Siinä on paha 'pakottaa' töihin.

Vierailija
35/158 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis olet menossa ristiäisiin, joissa olet vieläpä kummina?

Työnantajan vevollisuus on hommata työntekijä, vapaalla olevaa ei voi muuta kuin pyytää.

Näin jälkikäteen hyvä sanoa: miksi edes vastasit puhelimeen?

En itse vastannutkaan vaan mies oli vastannut.

Miksi mies vastaa sun puhelimeen?? Työnantajalle? Nyt haloo.

Vierailija
36/158 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun on hiljaisempaa ja töitä ei riitä kaikille, niin joustavat saa jäädä, hankalat lähtee ekana. Tänäpäivänä, kun työllisyystilanne on mitä on, niin kannattaa miettiä aika tarkkaan miten käyttäytyy töissä.

Jos suostut pompoteltavaksi, niin saat venyä aina. On tärkeää että ammattiliitossa tietävät mikä firma yrittää vääristää kilpailua työntekijöitä kaltoin kohtelemalla.

Juuri näin. Se joka tekee kaiken joutuu aina tekemään kaiken. Osa pomoista käyttää hyväksi kiltteyttä. Raatajalle saatetaan olla jopa kateellisia ja vaatia aina enemmän ja enemmän.

Vierailija
37/158 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sulla on työvuorolistat että on vapaata?

Vierailija
38/158 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siis toive vapaasta ja et saanut vapaata viikonloppua? Ja pidit omaa lomaa?

Vierailija
39/158 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla työnantaja voi määrätä töihin.

Vierailija
40/158 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun on hiljaisempaa ja töitä ei riitä kaikille, niin joustavat saa jäädä, hankalat lähtee ekana. Tänäpäivänä, kun työllisyystilanne on mitä on, niin kannattaa miettiä aika tarkkaan miten käyttäytyy töissä.

Hah! Niinhän sitä luulisi, mutta olen omin silmin nähnyt, että ei todellakaan pidä paikkaansa. Useimmat työnantajat tänä päivänä eivät katso mitään muuta kuin sitä, että kuka työntekijä on tilipussinsa suhteen kannattavaa jättää töihin ja kuka ei. Usein ne, jotka joustavat, tekevät eniten yli- ja lisätöitä = ovat suurempi kuluerä.

On ihan turha kuvitella, että työnantaja katsoisi edes työntekijän persoonaa (ellei ole tarpeeksi ns. ruskeanenäinen) tai työpanoksen laatua. Reilun kohtelun ajat ovat valitettavasti ohi....toivottavasti tulevat sentään joskus takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme