Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnantajalla mitään oikeutta vaatia tulemaan töihin?

Vierailija
01.04.2017 |

Olen töissä eräässä ravintolassa. Minulla on vuorolistan mukaan vapaata lauantai ja sunnuntai, jotka olin vieläpä erikseen toivonut vapaiksi jo muutama viikko sitten. Hän kuitenkin siis soitti minulle eilen ja sanoi, että minun olisi tultava lauantaiksi iltavuoroon, koska on todennäköisesti kiireempi päivä ja muuten ei olisi työntekijöitä tarpeeksi.

Omasta mielestäni minulla ei ole minkäänlaista velvollisuutta suostua, koska asiasta oli sovittu jo paljon aiemmin. Itsepä hän on myös alimitoittanut henkilökunnan alunperin, joten siitä voi syyttää vain itseään.

Tämä työnantaja alkoi kuitenkin sanoa, että minulla muka olisi velvollisuus suostua ja alkoi uhkailla jopa irtisanomisella. Periaatteessa tiedän, ettei minulla oikeasti ole mitään velvollisuutta, mutta silti ärsyttää koko juttu.

Kommentit (158)

Vierailija
1/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita liittoon

Vierailija
2/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista työsopimuksesi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan on noudatettava työvuorolistaa. Aina voi tietenkin pyytää työntekijää tekemään lisävuoron, mutta työntekijän ei ole pakko suostua siihen.

Olisit sanonut, että sulla on jotkut mummon synttärit tai jotain muuta pakollista niin helpompi kieltäytyä.

Vierailija
4/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeutta vaatia. Ethän aio suostua?

Vierailija
5/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkista työsopimuksesi

Tarkistin ja sen mukaan olen oikeassa.

Vierailija
6/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on hiljaisempaa ja töitä ei riitä kaikille, niin joustavat saa jäädä, hankalat lähtee ekana. Tänäpäivänä, kun työllisyystilanne on mitä on, niin kannattaa miettiä aika tarkkaan miten käyttäytyy töissä.

Vierailija
7/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan on noudatettava työvuorolistaa. Aina voi tietenkin pyytää työntekijää tekemään lisävuoron, mutta työntekijän ei ole pakko suostua siihen.

Olisit sanonut, että sulla on jotkut mummon synttärit tai jotain muuta pakollista niin helpompi kieltäytyä.

Sanoinkin ja sen vuoksi alunperin järjestinkin tämän vapaaksi. Tosin syynä on kummitytön kastejuhla.

Vierailija
8/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluthan liittoon? Sun ei tarvitse suostu ja jos työnantaja alkaa siitä elämääsi hankaloittaa niin liittoon yhteyttä.

Vierailija
9/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun on hiljaisempaa ja töitä ei riitä kaikille, niin joustavat saa jäädä, hankalat lähtee ekana. Tänäpäivänä, kun työllisyystilanne on mitä on, niin kannattaa miettiä aika tarkkaan miten käyttäytyy töissä.

Minä käyttäydyn töissä ihan hyvin. Sen sijaan en laske tällaisia aiheettomia juttuja mihinkään velvollisuuksieni piiriin, eikä se tee minusta hankalaa.

Vierailija
10/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suostut pompoteltavaksi, niin saat venyä aina. On tärkeää että ammattiliitossa tietävät mikä firma yrittää vääristää kilpailua työntekijöitä kaltoin kohtelemalla.

Vierailija
11/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä vastasit esimiehelle puhelussa? Lupasitko mennä töihin? 

Vierailija
12/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet menossa ristiäisiin, joissa olet vieläpä kummina?

Työnantajan vevollisuus on hommata työntekijä, vapaalla olevaa ei voi muuta kuin pyytää.

Näin jälkikäteen hyvä sanoa: miksi edes vastasit puhelimeen?

Vierailija
13/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla ainakin pk-seudulla on nykyään paha pula osaavista työntekijöistä.

Vierailija
14/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pääse niin et pääse

Jos työtunnit ja palkka kiinnostaa niin sanele ehdot miten pääsisit. Esim neljältä yms...

Vierailija
15/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä vastasit esimiehelle puhelussa? Lupasitko mennä töihin? 

En luvannut. Sanoin jo puhelun alussa ja sittemmin moneen kertaan, että en pääse. Kerroin syynkin, vaikkei tietenkään olisi edes tarvinut. Mutta hän jankkasi ja jankkasi. En muuttanut vastaustani, mutta hän kuitenkin lopetti puhelun sanomalla, että paras olisi ilmestyä vuoroon ja lätkäisi luurin kiinni.

Vierailija
16/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olet menossa ristiäisiin, joissa olet vieläpä kummina?

Työnantajan vevollisuus on hommata työntekijä, vapaalla olevaa ei voi muuta kuin pyytää.

Näin jälkikäteen hyvä sanoa: miksi edes vastasit puhelimeen?

En itse vastannutkaan vaan mies oli vastannut.

Vierailija
17/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas nousi esille yksi syy miksi vaihdoin alaa. Pe-la vapaat olivat vain "märkiä unia". Vapaat oli aina su-ma. Sitten kun erehdyit pyytämään joskus viikonlopun vapaaksi ni sitä piti miettiä ja pyöritellä siihen asti, että näit listalta kävikö vai ei. Ja jos kävi, todennäköisesti soitettiin, voisinko silti tulla lauantai iltaan kun kummin kaiman veli oli sairastunut ja pitäs mennä sille soppaa tekemään (eli aina jollain oliskin ollu jotain muuta tärkeämpää kun sulla, vaikka olisit hautaamassa omaa vanhempaas). Jos puoliaan pitää vähänkin liian rajusti, loppuu työt kun seinään. Sitten vielä toki se, että sulle on laitettu 10h vuoro ja kun oot jo suunnilleen toinen jalka ovesta ulkona ni pyydetään jäämään vielä hetkeks, joka venyykin sitten loppu illaks. Lisät niin huonoja, ettei motivoi kun sunnuntain puolella tehdä vaikka pitkäänkin päivää, ylityökorvauksia saa vaan haaveilla, eihän sellaisia saa ennen kun on 130h 3 viikossa täynnä ja silloinkin keksitään joku systeemi kiertämään niiden maksu, esim. Se että oot tehny niitä tunteja eri taloille ni ei makseta. Paskaa.

Vierailija
18/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normimeininkiä ravintola-alalla. Täysin paska-ala työskennellä yleisesti ottaen, eikä ns. sopimukset paljon paina. Voin sanoa tämän 30- vuoden kokemuksella. Tietysti alalla on hyviäkin työpaikkoja ja esimiehiä.

Vierailija
19/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Työnantaja yritti jälleen soittaa. En vastannut. Ja nytpä ollaankin matkalla juhliin.

Vierailija
20/158 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, ap! Mukavia juhlia! Ja sano sille kuspääpomolle suorat sanat, kun menet töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan