Peräpukamat pilaa mun elämän!
Onnea teille, joilla ei ole tällaista vaivaa riesanaan. Jatkuva kipu takapuolessa kohta viidettä kuukautta. Parisuhde kärsinyt kun seksiä ei ole voinut harrastaa kuukausiin, määräaikaista työsuhdetta ei jatkettu enää, kun olen ollut vaivan vuoksi viikkoja sairaslomalla. Lääkärit eivät tee yhtään mitään, käskevät vain elämään vaivan kanssa. Sisäisiä pukamia on hirtetty, mutta ulkopuolella törröttäville törkeän kipeille pallukoille ei kuulema voi tehdä mitään. Vahvat kipulääkkeet käytössä kun buranat ja muut tavalliset ei auta. Voiteet ja supot kokeiltu kaikki reseptillä saatavia myöten.
Mitä mä teen? Tietääkö joku jotain spesialistilääkäriä? Onko jollain muullakin ollut vaiva näin pahana? Olen nuori nainen ja terveelliset elämäntavat, ei ylipainoa eikä ummetusta. Pelkään, että poikaystäväkin jättää, kun en kehtaa näyttää alakertaani hänelle enää ollenkaan.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Ovat kyllä niin kipeät, että sairaslomalla olen joutunut olemaan. Viimeksi päivystyksessä neljä eri lääkäriä kävi vuorollaan ihmettelemässä tilannetta, kun eivät olleet ikinä nähneet niin pahoja pukamia. Kaksi viikkoa sairaslomaa, kun en pystynyt edes istumaan.
ap
Varmaan huvikseen haki muita lääkäreitä katsomaan että voivat porukalla naureskella kahvihuoneessa.
Tällä hetkellä on vaikea saada hoitoa, kun ei lasketa kiireelliseksi.
Jatkuvasti ulkoiset pukamat on aivan eri asia kuin silloin tällöin esiintulevat,. Niitä ei saa pysymään sisällä. Avuksi voi käyttää kosteuspyyhkeitä, pukamarasvoja ja lämmin istumakylpy auttaa myös.
On totta, että julkisella ei aleta leikkaamaan, on mentävä yksityiselle. Leikkaukseen pääsyä Voi yrittää myös oman työterveyden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole käsisuihkua, käytä kannua tai pulloa veden liruttamiseen. Älä ikinä pyyhi paperilla.
Ehdottomasti tämä! Hyvä hygienia on aivan välttämätön pukamien hoidossa. Pese vaikka pesuvadissa tai muuten mutta pestä täytyy ulostamisen jälkeen.
Kokeile että alat pestä niin saat varmasti helpotusta tilanteeseesi nopeasti.
Mulla ainakin pukamat ja vatsa parani kun tein radikaaleja muutoksia elämässä. Karsin tietyt ihmiset.
En syö juurikaan lihaa. Joutuu niitä hoitamaan kun on aktiiviset, nyt ne onneks ollu kunnolla pidemmän aikaa. Ei oo oikeestaan kun ne vanhat ulkoiset jäänteet.
Harrastan joogaa kun siinä treenataan alapään lihaksistoa ja esim työnnetään oma kantapää persiiseen et saa pukamat kyytiä.
On mulla ollu tosi kovat kivut, usko pois.
Joka ulostamisen jälkeen pesu bideellä, höttöviljat pois, gluteeniton ruokavalio auttaa
Kärsin itse myös aikoinaan pukamista. Ruokavalio on kyllä isossa roolissa, kuitupitoista ruokaa.
Pukamiin on omanlaisensa istumatyyny. Tsemppiä pukamanainen!
Kokeile käydä kyykkypaskalla. Aasiassa peräpukamia ei ole juuri kellään, koska suoli ei ole väärässä asennossa kuten istuessa. Vaatii vähän harjoittelua länsimaisella pöntöllä. Kannattaa kokeilla aluksi ilman sukkia, ettei jalat lipsahda renkaalta.
Mulla on ollut peukalonpään kokoiset ulkoiset pukamat. Sain apteekin työntekijältä jokseenkin samat vinkit kuin n:o 33 kertoo. Hän sanoi, että jatkat vaan, vaikka olisi kuinka epätoivoista. Sisääntyöntämisen jälkeen pukamat pysyivät sisällä noin pari sekuntia. Voide sai ne putkahtamaan esille entistäkin helpommin. Kävelyllä käyminen oli tuskaa, voide vähän helpotti kipua ja kirvelyä. Luotin apteekkarin sanaan, jonka mukaan kotikonstit ovat lopulta tehokkaampia kuin leikkaus. Ja ihme kyllä, ne katosivat. Monta viikkoa siihen meni, mutta katosivat kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti ulkoiset pukamat on aivan eri asia kuin silloin tällöin esiintulevat,. Niitä ei saa pysymään sisällä. Avuksi voi käyttää kosteuspyyhkeitä, pukamarasvoja ja lämmin istumakylpy auttaa myös.
On totta, että julkisella ei aleta leikkaamaan, on mentävä yksityiselle. Leikkaukseen pääsyä Voi yrittää myös oman työterveyden kautta.
Ei tietenkään saa. Siksi ne pitää pukata sisään useita kymmeniä kertoja päivässä ja sen jälkeen rypistellä pysymään edes muutama sekunti. Lopulta ne pysyvät ja veri poistuu pukamista. Uskokaa nyt. Järkyttävän työlästä, mutta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin aloittajalle yksityislääkärin puoleen kääntymistä. Ja nimenomaan vaivaan erikoistuneen gastrokirurgin pakeille. On totta, että peräpukamat ovat yleisiä ja suurella osalla ihmisistä vaiva helpottuu pelkällä kotihoidolla ja apteekin voiteilla tai supoilla.
Toisaalta pukamat voivat äityä niin pahoiksi, että leikkaushoito on välttämätön. Vaiva voidaan luokitella ns viidennen asteen pukamiksi, jos ne eivät pysy enää anaalikanavassa työntämisestä huolimatta. Pukamat voivat myös trombosoitua, jolloin ne viilletään auki päivystyksessä.
Isoimmat pukamat voivat pahassa tapauksessa aiheuttaa myös peräsuolen prolapsin, jossa myös osa peräsuolta luiskahtaa pukamien mukana näkyville. Myös anaalifissuura on mahdollinen, jos kipua ja verenvuotoa esiintyy ulostamisen yhteydessä. Fisuurassa kipu on lamauttavaa ja jatkuu pitkään ulostamisen jälkeen.
Joten kipinkapin yksityiselle, niin saat asiantuntevaa apua.
T. Pahojakin pukamia nähnyt sairaanhoitaja
Miksi näitä ei sitten julkisella poisteta, pahoja tapauksia siis?
Mitä se poistaminen maksaa yksityisellä? Meinaan että jos ei ole työtön ja ei voi kerralla maksaa leikkausta, voisi siihen ottaa pankista vaikka parin tonnin lainan ja maksaa sen takaisin 100€/kk parin vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin aloittajalle yksityislääkärin puoleen kääntymistä. Ja nimenomaan vaivaan erikoistuneen gastrokirurgin pakeille. On totta, että peräpukamat ovat yleisiä ja suurella osalla ihmisistä vaiva helpottuu pelkällä kotihoidolla ja apteekin voiteilla tai supoilla.
Toisaalta pukamat voivat äityä niin pahoiksi, että leikkaushoito on välttämätön. Vaiva voidaan luokitella ns viidennen asteen pukamiksi, jos ne eivät pysy enää anaalikanavassa työntämisestä huolimatta. Pukamat voivat myös trombosoitua, jolloin ne viilletään auki päivystyksessä.
Isoimmat pukamat voivat pahassa tapauksessa aiheuttaa myös peräsuolen prolapsin, jossa myös osa peräsuolta luiskahtaa pukamien mukana näkyville. Myös anaalifissuura on mahdollinen, jos kipua ja verenvuotoa esiintyy ulostamisen yhteydessä. Fisuurassa kipu on lamauttavaa ja jatkuu pitkään ulostamisen jälkeen.
Joten kipinkapin yksityiselle, niin saat asiantuntevaa apua.
T. Pahojakin pukamia nähnyt sairaanhoitaja
Miksi näitä ei sitten julkisella poisteta, pahoja tapauksia siis?
Rahat menee muualle?
http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_card_id=1584&p_version=1…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, että julkisella ei aleta leikkaamaan, on mentävä yksityiselle. Leikkaukseen pääsyä Voi yrittää myös oman työterveyden kautta.Ei tietenkään saa. Siksi ne pitää pukata sisään useita kymmeniä kertoja päivässä ja sen jälkeen rypistellä pysymään edes muutama sekunti. Lopulta ne pysyvät ja veri poistuu pukamista. Uskokaa nyt. Järkyttävän työlästä, mutta toimii.
Ei minulla ainakaan ulkoista pukamaa millään saa sisään työnnettyä. On sen verran ulkoreunassa, ei sen kuulu olla edes sisäpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö edes yksityisen puolen lääkärit osaa auttaa?
MIksi ei voi tehdä mitään, onko kerrottu?
Minulla on ulkoiset hirtetty yksityisellä, ei edes maksanut paljon. Vaiva ei ole toistunut, koska olen pitänyt huolta, ettei ummetusta ole jatkuvasti.
Sinuna tilaisin ajan yksityiseltä lääkäriasemalta. Monessakin on vielä kerrott, mitkä ovat ko. lääkärin toimenpiteet.
Älkää te kipua vähätelkö, joilla ei niitä itsellä ole ollut.
Minä kävin leikkauksessa julkisella puolella. Eli ensin terkkariin, sieltä vaadin lähetteen leikkuuseen kun olin vuosikymmeniä kärsinyt vaivasta. Sitten odotin puoli vuotta. Toimenpide ei kestänyt kauaa, vajaan tunnin varmaan ja hyvät puudutukset oli. Perse oli itkettävän kipeä ja turvoksissa pari viikkoa, vessakäynnit pelotti mutta kyllä sain hyvät kipulääkkeet joita heittelin kuin karkkeja suuhuni koska tuntui niin häijyltä. Puudutusgeeliä käytin. Nyt pari kk leikkauksesta ihan ok, ei täysin poissa mutta reilusti parempi tilanne. - Ei kannata kärvistellä kk-vuositolkulla, aikaa vain menee hukkaan. Varaa aika, siitä se lähtee. Kärvistelet sitten leikkausjonossa. Ja tosiaan, kuitupitoista ruokaa, nestettä myös että tavara on pehmeetä ettei tarvitse ponnistella. Kännykkää tai lukemista ei ikinä pöntöllä istuessa, matala jakkara jalkojen alla auttaa. Vesipesu ehdottomasti, aina.
Minullekin on tehty raskauksien jälkeen Milliganin leikkaus. Kyllä julkisella tehdään. 6 viikkoa olin sen jälkeen järkyttävän kipeä ja wc-käynnit sujuivat itkien. En tiedä, menisinkö uudelleen. Pukamat siis jo uusineet, mutta leikkauksen jälkeinen aika oli kauhea kokemus.
Jos ei ole käsisuihkua, käytä kannua tai pulloa veden liruttamiseen. Älä ikinä pyyhi paperilla.