Istukka alhaalla kohdunsuulla. Kokemuksia?
Mulla siis tässä kolmannessa raskaudessa istukka liian alhaalla ja kohdunsuun päällä. Onko muilla aina noussut ylemmäs vatsan kasvaessa? Harvinaista kai on ettei nousis mutta, jos ei oo niin onko vaikuttanu raskauteen? Tullu verenvuotoja tms?
Sektiohan siinä kaiketi sitten ois pakosti edessä, jos ei nousis ja sitä en tosiaankaan halua:( Kontrolliultra vkolla 28 ja siihen mennessä pitäis olla paremmassa paikassa.
-Minna rv22+2
Kommentit (6)
Moikka!
Mulla myös oli esikoista odottaessa istukka osittain kohdunsuun päällä ja sitä seurattiin ahkerasti ultrassa. Viikolla32 istukka oli noussut ja seuranta lopetettiin. Uskon kuten edellinenkin sanoi, että se sulla myös nousee joten älä murehdi turhia :)
Queen rv 29+5 ja neiti 1v2,5kk
Mulla on myös istukka vielä osin kohdun suulla ja rakenneultrassa varattiin suoraan aika kontrolliultraan muistaakseni viikolle 30. Vähän mietityttää jos joutuu sen takia sektioon. Toivottavasti ei! Ei tosiaankaan kiinnosta mikään leikkaushaava keskellä kesää.
- Antracite rv22
Antracite:
Mulla on myös istukka vielä osin kohdun suulla ja rakenneultrassa varattiin suoraan aika kontrolliultraan muistaakseni viikolle 30. Vähän mietityttää jos joutuu sen takia sektioon. Toivottavasti ei! Ei tosiaankaan kiinnosta mikään leikkaushaava keskellä kesää.
- Antracite rv22
Sektiohaava voi parantua nopeemmin kuin esim. välilihanrepeämä. " normaalissa" synnytyksessä se vaarana,että joko äiti tai lapsi kärsivät verenhukasta tai sitten molemmat. Tällainen synnytys on todella suuri riski ja siksi itse olin ainakin silloin jo alkanut hyväksymään asian,että sektio voi tulla. Lapsen parasta ne lääkärit ajattelevat.
Lilli81 29+6
Tottakai sektio, jos istukka ei nouse. Iso riskihän se ois alakautta synnyttää ja molempien henki vaarassa. Mulla on kotona kaksi pientä lasta (tyttö 2v ja poika 8kk) ja kurjaa ois, jos haavan takia en heitä pystyis nostelemaan:( Mutta joo, eiköhän se sieltä nouse ja jos ei, niin se on sitten sen ajan murhe. Hassua muuten, että TYKS:ssä ultrataan jo vkolla 28, jos kerran ei edes kannattais ennen vkoa 30...
Aurinkoista kevättä kaikille ja onnellista odotusta!
Sitä tässä vaan mietin onko teillä muilla ollut etu vai takaseinässä. Mulla istukka on takaseinässä ja mietin kasvaako kohtu myös sieltä puolelta. Mulla on on kans kontrolli 28 vkolla. Saas nähdä. Ja tää on kolmas raskaus, toivottavasti nousis ei leikkaus hirveesti innostais, mut tottakai jos ei nouse. Kertokaa kokemuksia!
minnuli-71:
Mä kävin juuri viime viikolla äippäpolilla tarkistuttamassa istukan paikan,kun huomasivat synnärillä 3 viikkoo aikaisemmin,että se on liian alhaalla. Se oli noussut vajaassa 3:messa viikossa pois vaaralliselta alueelta. Joten nyt siitä ei ole enää haittaa synnytyksessä. Lääkäri sanoin,että 9/10 tapauksesta istukka nousee tarpeeksi ylös. Ja sitä ei kannata tarkistaakkaan ennen raskausviikkoa 30,koska silloin vatsa vielä kasvaa paljon. Ja sen jälkeenkin! Luulempa,että sinullakin vielä nousee tarpeeksi. Sitä paitsi se on hyvä,että sitä tarkkaillaan :)
Mulla ei ole ollut vuotoja istukasta,mutta tosin siinä on kyllä hematooma,jonka vaavi on kuulemma saanut potkuillaan aikaiseksi. Mutta se on umpeutunut ihan hyvin. Perjiaatteessa meillä joilla on istukka alhaalla voi tulla pientä vuotoa esim.seksin jälkeen,mutta sen pitää loppua 30 minuutissa ja se ei saa olla runsasta. Minulla ei kyllä tällaista ole ollut.
Tsemiä
Lilli81 29+5