Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ossaako kukkaan Oulun murretta?

Vierailija
31.03.2017 |

Tai ookko nää Oulusta ite kotosi? Ite asunu Oulusa 19 vuotta, melekeen koko ikäni. Kerräillää tänne kaikkia hauskoja Oulun murre sanoja ja saa vaikka iha muunki kaupungi sanoja kerräillä tänne. Tuli tuosa mielee vaa tosta Turku ketjusta, että ois iha hauska Oulunki murteesta jottai tänne väänellä, vaikka eihä se ny nii jännän kuulosta kyllä oo. 😂

Ookko nää Oulusta, pelekääkkö nää polliisia?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain oli huono tilannetaju kun loi Oulun murteen. Aivan paska sellainen. Aivan niin kuin kaupunni nimeltä Oulu myös on

Nää et taija pölijäke tietää mitä tilannetaju tarkottaa! Sillei oo murteen kansa mittää tekua. Eikä Oulu oo mikkään paska.

Vierailija
82/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kompiainen?

Oululaiset merimiehet aikoniaan ostivat karkkeja tuliaisiksi, niin ranskankielinen myyjä kysyi "Comme bien", kuinka paljon. No nämä käsitti että ne karkit on "kombiänejä" eli kompiaisia.

Muute meni oikeen, mutta ne ranskalaiset myyjät kysy kyllä että "combien?" eli palijoko,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mettästyskauvella.

Tämä on alueen maaseudun puhetta.

Elä säikähä, mutta tiiäkkönää että Oulun ympäristökunnissaki puhutaan Oulun murteella? Vai ookkonää liian fiini kaupunkilainen siihen että jottain maaseuvun sanoja alakasit käyttämään? Vaikka voihan sitä kaupunkilaisetki käyvä mettällä.

Oon se, joka sen 'hanhia ampumasa' jutun kirjoitti. Voi olla, että meni väärinkin, olen jo kauan asunut sieltä poissa enkä ole mettälläkään koskaan käynyt. Jäin miettimään sitä, että miten se mettästyskauvella sitten oikein sanotaan?

Ne on hanahia. Metästyskausi vois olla aika lähellä

Vierailija
84/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai "pölijä" oo oulummurretta? Käyttivät sitä siinä Kemijärvelle sijoittuvassa sarjassa palijo. Ite sanosin että tyhymä.

Oulusa on molempia.

Vierailija
85/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain oli huono tilannetaju kun loi Oulun murteen. Aivan paska sellainen. Aivan niin kuin kaupunni nimeltä Oulu myös on

Nää et taija pölijäke tietää mitä tilannetaju tarkottaa! Sillei oo murteen kansa mittää tekua. Eikä Oulu oo mikkään paska.

Sinä et uuvatti tiedä mistä edes puhut. Pidä leipäläpesi kiinni. Paska kaupunni on Suomen ja koko maailman kaikkeuden kakkaisin kolkka.

Vierailija
86/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon Oulusta. Tykkään Oulun murteesta, vaikka puhunkin enempi "yleiskieltä" arjessa.

Oululaisia sanoja ja sanontoja tulee mieleen:

Ookko nää Oulusta, pelekääkkö nää polliisia?

Alakko nää mua?

Ollaa ölövinä.

Tykkääkkö nää rössypotusta?

Ja paska kaupunni, siitä graffitista /virkkeestä Oulu myös tunnetaan 😂

Vierailija
87/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo alakko nää mua tarkoittaa?

Vierailija
88/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kompiainen?

Karkki. Tuosta voit lukia lissää.

https://raahenmatkailuoppaat.fi/meidan-kyla/ookko-kuullu/kompiai/

Vierailija
89/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo alakko nää mua tarkoittaa?

Sitä ku lapset kyssyy kaverilta, että voiko se alakaa.

Vierailija
90/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkkiikkö nää eilen sitä ohojelmaa, mikä tuli telekkarista?

Lestadiolaiset huom. vitsi vitsi 😁

Vierailija
91/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mettästyskauvella.

Elä säikähä, mutta tiiäkkönää että Oulun ympäristökunnissaki puhutaan Oulun murteella? Vai ookkonää liian fiini kaupunkilainen siihen että jottain maaseuvun sanoja alakasit käyttämään? Vaikka voihan sitä kaupunkilaisetki käyvä mettällä.

Oon se, joka sen 'hanhia ampumasa' jutun kirjoitti. Voi olla, että meni väärinkin, olen jo kauan asunut sieltä poissa enkä ole mettälläkään koskaan käynyt. Jäin miettimään sitä, että miten se mettästyskauvella sitten oikein sanotaan?

Eppäilen ettei Oulusa sanota "hanahia". Taitaa enempi olla Pyhäjoella ja siittä etelään. Tai sitte se on maalaismuoto, eikä kaupungisa. Ei ihan kaikisa sannoisa käytetä svaa-vokkaalia, vaikka se niihin periaatteesa passaiski.

Vierailija
92/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et uuvatti tiedä mistä edes puhut. Pidä leipäläpesi kiinni. Paska kaupunni on Suomen ja koko maailman kaikkeuden kakkaisin kolkka.

xD

Vierailija
93/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mettästyskauvella.

Eppäilen ettei Oulusa sanota "hanahia". Taitaa enempi olla Pyhäjoella ja siittä etelään. Tai sitte se on maalaismuoto, eikä kaupungisa. Ei ihan kaikisa sannoisa käytetä svaa-vokkaalia, vaikka se niihin periaatteesa passaiski.

Elä eppäile. Voin vakkuuttaa että hanahet on täälä hanahia niinku  vanahat on vanahoja ja niin eespäin-

Vierailija
94/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mietti sitä murteen kirijottamista. Sehä ov vaikiaa, ku monesti kirijaimet sanotaav vähä niinku puolikkaina. Jossei tiiä ja lukkee ni heleposti luulee leviämmäksi ku mitä se oikeesti o. Ja sitte lisäksi pitäs kirijottaa murretta näin niinku täsä viestisä, jos haluais kirijottaa oikiaoppisesti, vaan sitä o sitte jo vaikia lukiakki, siis että sanal lopusa olevat ännät muuttuu.

Ja jos haluais kirijottaa justiin niinku sanotaan ni sitte pitäs kirijottaa näi: jossei tiiäj ja lukkee ni helepostil luulee leviämmäksik ku mitä se oikeesti o(n).

Vierailija
95/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mettästyskauvella.

Elä eppäile. Voin vakkuuttaa että hanahet on täälä hanahia niinku  vanahat on vanahoja ja niin eespäin-

No voi siinä joku puolikas aa olla, vaa ei kyllä yhtää enempää, han(a)hia. Huomaat eroj, jos kuuntelet pyhäjokisia. Ne sannoo hanahia ja saattaa vielä painottaa tuota keskitavua. Se kuulostaa ihan pölijältä.

Vierailija
96/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mettästyskauvella.

Eri, mutta kyllä minun mielestä sanotaan hanahia. Itekki käyn metillä ja ihan oon kapungin kuppeessa kasvanu. Eikait Oulusa oo erikseen mittään kapungin muotoja ja maaseuvun muotoja? Vähän riippuu ehkä tilanteesta että tulleeko sanottua hanahi tai jopa hanaahi vaiko hanhi vaan.

Hanahenmettästyksessä tympäsee ku joillaki mulukuilla on pakko lahata heti 50 lintua kerralla että saa ylypeillä. Ei oo mittään oikiaa metästystä minusta. Näkkee että on parvekki jo vähentyny täsä vuosien mittaan.

Vierailija
97/101 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mettästyskauvella.

No voi siinä joku puolikas aa olla, vaa ei kyllä yhtää enempää, han(a)hia. Huomaat eroj, jos kuuntelet pyhäjokisia. Ne sannoo hanahia ja saattaa vielä painottaa tuota keskitavua. Se kuulostaa ihan pölijältä.

No ainaki  Avojalakanen Ankka-sarjakuvakirijasa oli Hannu Hanahi.

Vierailija
98/101 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaako kokkua polttanu?

Kysyi oululainen mies juhannuksen aikaan. Eli oletteko polttaneet juhannuskokon?

Vissiin automaattinen oikoluku iskeny, mutta se on tietenki oottako, ei ottaako.

Vierailija
99/101 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raataako Oulussa kukkaan?

Vierailija
100/101 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ossaan mää puhua Oulua, vaikka oon vasta aikusena opetellu! Vaikka välillä puhunki ommaa alakuperräismurretta ja oulua sekasi. Hauskinta Oulussa on se ku sanotaan "juokkonää maitua?" tai "ekkönää laita pipua päähän?" :D

Ai se on Oulusta peräisin tuo karmea "maitua"- sana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme