Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ossaako kukkaan Oulun murretta?

Vierailija
31.03.2017 |

Tai ookko nää Oulusta ite kotosi? Ite asunu Oulusa 19 vuotta, melekeen koko ikäni. Kerräillää tänne kaikkia hauskoja Oulun murre sanoja ja saa vaikka iha muunki kaupungi sanoja kerräillä tänne. Tuli tuosa mielee vaa tosta Turku ketjusta, että ois iha hauska Oulunki murteesta jottai tänne väänellä, vaikka eihä se ny nii jännän kuulosta kyllä oo. 😂

Ookko nää Oulusta, pelekääkkö nää polliisia?

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää oon Oulun lähellä pikkukyläsä asunu nuoruuen. Ku 18 täytin nii muutin tähä iha keskustaa. Huomena oon muute lähösä helsingisä käymää lentokonneela iha vaa morottaa kavereita ja shoppailemmaa niitten kans. Oon semmosesa mukavasa hotellisa pari yötä. Meikällä jännittää hulluna tuo lentämine ku korvat mennee nii pahasti lukkoon aina laskusa. Terveisiä tuttuille! 😀

N24

Kannattaa imeskellä jottai kompijaista taikka syyä purukumija lentokonneessa. Niitä korvatuluppia vois joskus kokkeilla, ku ite en ilikiä mässyttää purkkaa koko aikaa enkä tykkää nykysistä kompijaisista. Voi kun sais vielä jostai Tervaleijonaa!

Vierailija
22/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Känkky.

Kärkkäri.

Kompiainen.

Kolme kovaa koolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako täältä mistään töitä? Helevetti ku ei jaksais ennää istua vaa kotona!

Ja just kävin koiran kans lenkillä, niin pikkusen ärsytti, ku jotku mummot meni eellä löntystäen, nii hyvä etten pahki menny! Sannoin niille, että onko pakko koko ajan olla tiellä, niin mulukasivat vaa.

Vierailija
24/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelijuttaa tämä, ku ei oo koulusa saanu ommaa kieltä oppia kirijottaan. Pitäny väkisellä jotaki hienua ylleissuomia vaa opetella. Nyt täsä huomaa, että meleko vaikiaaa ja hijasta on, ku ei koskaa tullu ees kokkeiltua.

Vierailija
25/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mettästyskauvella.

Tämä on alueen maaseudun puhetta.

Vierailija
26/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelekää, van innolla jään outtamaan, mitä tästä ketjusta tullee. :D T. Oululaestunu kaenuulaene

Onko tämä kainuuta vai mitä? Ei ainakaan oulua.

Vierailija
27/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sukulaisissa oltii etelässä ja ne sano mulle, että taijatpa sinäki olla Oulusta ko puhut nii leviää Oulun murretta. Ite sitä ei nii hoksaa.

Ihana ko alakaa jo lumet sullaa ja tie näkkyy. Pääsee pyörällä vähä kovempaa. :) Ja tuntuu että iteki sitä aiva virkustuu tuosta auringonpaisteesta. Nyt tällä hetkellä vaa näyttää meleko pilivistä olevan. Kyllä se mahtaa tää kevät olla mun lemppari vuojenaika ko saapi kessää ootella.

Vierailija
28/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli likeltä kotosin, mieleen on jäänyt lööki, hantuuki ym.  ja tietenkin onnikka :). Nyt elossa ei ole enää yhtään sukulaista, tai tuttua sieltäpäin, muistoissa on vaan lapsuuden ihanat kesät <3

Vierailija
29/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akka haluais nisun tekua varten konneen. Kenvuutista se on puhunu. Meleko palijo maksaa se Kenvuuti. Onko nii hyvä vehe, että ois hintasa väärti? Tulleeko sillä parempaa nisua ku halavemmalla vehkeellä?

Vierailija
30/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhia, ohan tuo Oulun murre vaa hienon kuulosta! Etelän kaverit ihimettellee että miten voi ihiminen nii hittaasti ja leviästi puhhuu.

Vierailija
31/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tain laittaa kahavin tippaseen ja syö sen kanssa eilettäin leivottua nisua. Samalla lukasen tätä palstaa.

Vierailija
32/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhia, ohan tuo Oulun murre vaa hienon kuulosta! Etelän kaverit ihimettellee että miten voi ihiminen nii hittaasti ja leviästi puhhuu.

Ei se nii hijasta oo. Niitä vokkaaleja pannaan lissää, ku on tarpeellista. Konsonantteja pittää sen takia vähentää (Esim. Oulusa, saapas jalasa...)

Vierailija
33/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyny ja kasvanu, eli avojalakanen ja vielä kolomannen poloven oululainen. 18-vuotiaana lähin opiskelleen Turkuun, mutta nyt oon taas täälä ko työt löyty miehelle täältä ja mää lähin kans kotikonnuille. Just valmistuin eikä ollu mittää hommia siellä vielä. Mies on iha ihimeissään, että oikiasti joku muuki käyttää mun "ihime sanoja" niinkö vaikka pahki. Vaa se onki Lahesta.

Vierailija
34/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookko nää pölijä?

Vierailija
35/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ookko nää pölijä?

En oo pölijä, vaikka on joskus tullu pöhöjöjä juttuja hommattuaki. Aikasa on häpiä kestäny, mutta ku oon tolokusti etteenpäin saanu elettyä ja järijestäny asiani, tiiän jo, että pölijä en oo. Vaikka oon pöhölöjä aikasemmin teheny.

Vierailija
36/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

oookkonä oolosta?

Vierailija
37/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläilemässä koko perheen voimin oltiin etelässä eli Helsingissä.

Siitä sitten serkkuni kanssa lähdimme kahdestaan tapaamaan hänen ystäviään ja minulta, palajasjalkaselta pohjoisen tytöltä nuori kaveri kysyy että minkä väriset silmäni on?

Tokoisin että ekkönää nää, ne on vihiriät....

Ja sain huomata että etelän ihimisillä on halavat huvit 😅

Vierailija
38/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin hittaasti?

Ne etelän ihmiset luulee, että pitää sanoa Oookko nääää. Murretta kirjoitettaessa kirjoitetaan ookko, mutta puhuttaessa se on lyhyempi. Samoin ä voi olla lyhyt.

Okkonä käyny Oulusa

Oletko sinä käynyt Oulussa

Mikä tässä on leviää ja hijasta?

Vierailija
39/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää oon Oulun lähellä pikkukyläsä asunu nuoruuen. Ku 18 täytin nii muutin tähä iha keskustaa. Huomena oon muute lähösä helsingisä käymää lentokonneela iha vaa morottaa kavereita ja shoppailemmaa niitten kans. Oon semmosesa mukavasa hotellisa pari yötä. Meikällä jännittää hulluna tuo lentämine ku korvat mennee nii pahasti lukkoon aina laskusa. Terveisiä tuttuille! 😀

N24

Nää oot ihan Hessoihin tulossa. Täällä sattaa vaan lunta nyt, joten kengät voi kastua.

Eläkä kävele pahki ihimisiin. Niitä on niin palijo.

Vierailija
40/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala kun tuo luettuna näyttää ihan kamalalta, mutta Olulun murre on kaunista kuunneltavaa, mulle on sillä kuiskailtu paljon rakkausjuttuja... Eli puoliso on oululainen, itse keskemmälrtä suomea.

Nääkkö nää vai ekkö nää nää. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi