Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ossaako kukkaan Oulun murretta?

Vierailija
31.03.2017 |

Tai ookko nää Oulusta ite kotosi? Ite asunu Oulusa 19 vuotta, melekeen koko ikäni. Kerräillää tänne kaikkia hauskoja Oulun murre sanoja ja saa vaikka iha muunki kaupungi sanoja kerräillä tänne. Tuli tuosa mielee vaa tosta Turku ketjusta, että ois iha hauska Oulunki murteesta jottai tänne väänellä, vaikka eihä se ny nii jännän kuulosta kyllä oo. 😂

Ookko nää Oulusta, pelekääkkö nää polliisia?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näöntarkastuksessa

Nääkkö nää nää merkit?

Vierailija
42/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo oulusta vaa vähä etelämpää pohojois-pohojammaalta, emmää sano "nää" vaa "sää" mutta samalla lailla nää sanat leviää. Hölömön kuulosta jos vaikka telekkarisa joku puhhuu tälleen, ku ei tätä murretta oikeen muualla kuule. Mutta ylypiä mää oon silti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kotosi meleko läheltä Oulua mutta lähin nuorena opiskelleen muualle ja sillä tiellä oon vieläki. Lukkiin aikani ja nytten oon töisä. Sukua mullon Oulun seuvulla palio ja niitten kans pääsen poriseen kunnolla aina ku nään niitä. Höpötellään kaikkia ilimanaikusta mitä mieleen tullee. Mulla tullee Oulun murteesta kotosa olo ja siellä ihimiset älyää mitä mää sanon. Mää ajattelen vielä Oulun murteella vaikka töisä yritänki puhua niin että muutki älyää. Määki otan kompiaisia, paan ranttaliksi ja muistelen potnapekkoja vaikka palio oon jo unneuttanu hyviä sanoja.

Vierailija
44/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti oli likeltä kotosin, mieleen on jäänyt lööki, hantuuki ym.  ja tietenkin onnikka :). Nyt elossa ei ole enää yhtään sukulaista, tai tuttua sieltäpäin, muistoissa on vaan lapsuuden ihanat kesät <3

Itse olen kasvanut Oulun naapurikunnassa, mutta äiti on kotoisin Haapajärveltä. Olen aina ajatellut, että äitini käyttämät sanat lööki, hantuuki, pöytätuuki, nestuuki, kartiinit, kahveli jne. ovat enemmän sitä lähellä ruotsinkielistä Pohjanmaata käytettyjä 'kyökkiruotsin' sanoja. Ja tietysti vanhojen ihmisten käyttämiä, äitini on yli 80.

Miten on, 'puhdasta' oulua puhuvat. Kuuluvatko nämä sanat (vanhaan?) Oulun murteeseen?

Vierailija
45/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mettästyskauvella.

Tämä on alueen maaseudun puhetta.

Elä säikähä, mutta tiiäkkönää että Oulun ympäristökunnissaki puhutaan Oulun murteella? Vai ookkonää liian fiini kaupunkilainen siihen että jottain maaseuvun sanoja alakasit käyttämään? Vaikka voihan sitä kaupunkilaisetki käyvä mettällä.

Vierailija
46/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mettästyskauvella.

Tämä on alueen maaseudun puhetta.

Elä säikähä, mutta tiiäkkönää että Oulun ympäristökunnissaki puhutaan Oulun murteella? Vai ookkonää liian fiini kaupunkilainen siihen että jottain maaseuvun sanoja alakasit käyttämään? Vaikka voihan sitä kaupunkilaisetki käyvä mettällä.

Oon se, joka sen 'hanhia ampumasa' jutun kirjoitti. Voi olla, että meni väärinkin, olen jo kauan asunut sieltä poissa enkä ole mettälläkään koskaan käynyt. Jäin miettimään sitä, että miten se mettästyskauvella sitten oikein sanotaan?

Vierailija
47/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oululaiset on viksuja ihimisiä. Näin pitkä ketju, eikä oo vielä kukkaan tullu ilikeilemmään.

Vierailija
48/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie ossaan, voin opettaa jos maksat

Vierailija
49/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon turuust kotosi

Vierailija
50/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
51/101 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen, kun serkuksilla, noin 8 v. ja 9 v., oli pieniä kommunikaatio-ongelmia kesälomalla. Toinen Oulusta, toinen Turusta:

- Tuukkonää pellaan piljardii mun kaa?

- Ai ketä, mää vai?

Vierailija
52/101 |
02.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin Oulusta Espooseen, pikkusisko kysyi naapurin pojalta, "meekkö nää himmaan". Poika mietti pari sekunttia ja tuumas "meemmää hiimmaan".

Ossaisko sitä vielä, yritettään.

Lähe völöjyyn oottaan onnikkaa. Pittää ostaa sissäinen lippu, riittääköhän siihen kymmene eurua. Voitais käy kahavilla ja pistää siihe palijo maitua jota saahaa lehemästä. Talavella on kiva käyä laskemasa kelekalla mäkiä ja varua ettei aja mihinkään pahki. Alakakkaa jo lähtiä siitä mukkaa!

Pelekääkkö nää polliisia ? Juokko nää pillillä pitkää piimää vai ookko nää muute vaa pölijä?

T.Liia kauan eteläsä asunu.😊

Vierailija
53/101 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä vejä kalijaa, se tekkee pölijäksi.

Vierailija
54/101 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois hauska käydä Oulussa.

Vierailija
55/101 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti oli likeltä kotosin, mieleen on jäänyt lööki, hantuuki ym.  ja tietenkin onnikka :). Nyt elossa ei ole enää yhtään sukulaista, tai tuttua sieltäpäin, muistoissa on vaan lapsuuden ihanat kesät <3

Itse olen kasvanut Oulun naapurikunnassa, mutta äiti on kotoisin Haapajärveltä. Olen aina ajatellut, että äitini käyttämät sanat lööki, hantuuki, pöytätuuki, nestuuki, kartiinit, kahveli jne. ovat enemmän sitä lähellä ruotsinkielistä Pohjanmaata käytettyjä 'kyökkiruotsin' sanoja. Ja tietysti vanhojen ihmisten käyttämiä, äitini on yli 80.

Miten on, 'puhdasta' oulua puhuvat. Kuuluvatko nämä sanat (vanhaan?) Oulun murteeseen?

Jep, noi köökiruotsi-sanat on vanhaa oulua, harvoin niitä kukaan enää käyttää.

Vierailija
56/101 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mie tiiä ookko tiä murre oululaista, mut kyll tätä murretta löytynnee. Taitaappi olla enemmän Kuopiosta kotosi taikko vähä kauiampaa. Ei se puhheess ennee nii usein tule, mut kylyl välillä ku oikkee innostuupi jostai. 

Vierailija
57/101 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mie tiiä ookko tiä murre oululaista, mut kyll tätä murretta löytynnee. Taitaappi olla enemmän Kuopiosta kotosi taikko vähä kauiampaa. Ei se puhheess ennee nii usein tule, mut kylyl välillä ku oikkee innostuupi jostai. 

Kovasti savolaiselta tää kuulostaa, ei oululaiselta.

Vierailija
58/101 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks oululainen! Tuli mieleen että kun tuolla aiemmin joku sano että oululaiset puhhuu hittaasti, niin eihän se nyt piä paikkansa.. mulle ainaki sanottu että kauhia mikä vauhti että puolet mennee aivan ohi :D

Vierailija
59/101 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai "pölijä" oo oulummurretta? Käyttivät sitä siinä Kemijärvelle sijoittuvassa sarjassa palijo. Ite sanosin että tyhymä.

Vierailija
60/101 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelijä pölijää älijöttää ölövinä mölijällä 😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi