Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ossaako kukkaan Oulun murretta?

Vierailija
31.03.2017 |

Tai ookko nää Oulusta ite kotosi? Ite asunu Oulusa 19 vuotta, melekeen koko ikäni. Kerräillää tänne kaikkia hauskoja Oulun murre sanoja ja saa vaikka iha muunki kaupungi sanoja kerräillä tänne. Tuli tuosa mielee vaa tosta Turku ketjusta, että ois iha hauska Oulunki murteesta jottai tänne väänellä, vaikka eihä se ny nii jännän kuulosta kyllä oo. 😂

Ookko nää Oulusta, pelekääkkö nää polliisia?

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelekää, van innolla jään outtamaan, mitä tästä ketjusta tullee. :D T. Oululaestunu kaenuulaene

Vierailija
2/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks hesalainen oululainen. Mun miehen mielestä oulun murre ja muutki murteet on hirviän kuullosta enkä ymmärrä miksi. Meillä syyään palijon kannaa ja se on helevetin hyvvää. Mutta oon huomannu, että tuolle ukollekki on jottain sanoja tarttunu puhetyyliin, mutta en tiiä onko se ite tajunnu.. :D Se on vaan helepompaa levittää sanoja ku alakaa puhumaan niinku ne kirjotettaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta parikymmentä vuotta poissa oulusta, mutta kokeillaan.

Alakkö nää mua voiaan mennä pelaamaan konkkasta tai kiikkupallua. Onnikalla keskustaan ja sitten mennään Valakiaan. Rössypottujen kanssa voi juua maitua ellei oo allerginen. Rimpuiluteline.

Aikanaan en heti edes ymmärtnyt kun pikkupoika sanoi toiselle bussipysäkillä.

Näikkö nää illalla sen vihiriän hohon?

Sitten tajusin että tarkoitti revontulia. :)

palijasjalkanen entinen oululainen

Vierailija
4/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttöön jääny ruukaa ja kompiainen.

Mutta huomaan että kirjoitukseni ja puheeni rytmi on sellainen, että sukulaiset Raahessa tajuaa mua paremmin, kuin täällä etelässä.

Vierailija
5/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon Oulun lähellä pikkukyläsä asunu nuoruuen. Ku 18 täytin nii muutin tähä iha keskustaa. Huomena oon muute lähösä helsingisä käymää lentokonneela iha vaa morottaa kavereita ja shoppailemmaa niitten kans. Oon semmosesa mukavasa hotellisa pari yötä. Meikällä jännittää hulluna tuo lentämine ku korvat mennee nii pahasti lukkoon aina laskusa. Terveisiä tuttuille! 😀

N24

Vierailija
6/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää oon Oulun lähellä pikkukyläsä asunu nuoruuen. Ku 18 täytin nii muutin tähä iha keskustaa. Huomena oon muute lähösä helsingisä käymää lentokonneela iha vaa morottaa kavereita ja shoppailemmaa niitten kans. Oon semmosesa mukavasa hotellisa pari yötä. Meikällä jännittää hulluna tuo lentämine ku korvat mennee nii pahasti lukkoon aina laskusa. Terveisiä tuttuille! 😀

N24

Nää oot ihan Hessoihin tulossa. Täällä sattaa vaan lunta nyt, joten kengät voi kastua.

Vierailija
7/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ossaan mää puhua Oulua, vaikka oon vasta aikusena opetellu! Vaikka välillä puhunki ommaa alakuperräismurretta ja oulua sekasi. Hauskinta Oulussa on se ku sanotaan "juokkonää maitua?" tai "ekkönää laita pipua päähän?" :D

Vierailija
8/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pellaa ennää Käräpät tällä kauella jääkiekkua Raksilasa, mutta Letkunpuistosa on taas vappuna paljo ihimisiä ja voi mennä Sarakkaan jos on kylymä.

Vierailija
9/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite alkuperänen hesalainen, mies Raahesta. hauskoja sanoja on paljon ja tulee välillä käytettyä.

Rooppi

Pahki

Märistä

Tossa nyt muutamia..

Vierailija
10/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N24

Osta apteekista lennolle semmoset korvatulupat niin ei mee korvat lukkoon. Niitä pittää vaa pittää koko lennon ajan.

Vierailija
11/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytäkkö nää pipua? Juokko nää maitua?

Vierailija
12/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Nää oot ihan Hessoihin tulossa. Täällä sattaa vaan lunta nyt, joten kengät voi kastua.

Hyvä ku sannoit. Pitikö se lähtiä kumpparit jalasa liikenteesee. 😀

Vierailija
13/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää käyn aina sukulaisisa mettästyskauvella. Käyvään ampumasa hanahia jo on metästetty isompiakin elukoita. Niitten kans vaa vaikiampaa, niitten isojen elukoitten, ku iha salasa käyvään ja niitä on vaikiampi niitä isoja kulettaa nii ettei kukkaan huomais.

Vierailija
14/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta parikymmentä vuotta poissa oulusta, mutta kokeillaan.

Alakkö nää mua voiaan mennä pelaamaan konkkasta tai kiikkupallua. Onnikalla keskustaan ja sitten mennään Valakiaan. Rössypottujen kanssa voi juua maitua ellei oo allerginen. Rimpuiluteline.

Aikanaan en heti edes ymmärtnyt kun pikkupoika sanoi toiselle bussipysäkillä.

Näikkö nää illalla sen vihiriän hohon?

Sitten tajusin että tarkoitti revontulia. :)

palijasjalkanen entinen oululainen

Se on avojalakanen Oulusa

Vierailija
15/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää ymmärrän, mutta en ilmeisesti (joo tosta ed. sanastahan sen jo huomaa) puhu. Oulun alueella asunut v. -87 lähtien, mutta sitä ennen toisella murrealueella, joten olen "puolikielinen" mitä tulee murteisiin.

Vierailija
16/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pellaa ennää Käräpät tällä kauella jääkiekkua Raksilasa, mutta Letkunpuistosa on taas vappuna paljo ihimisiä ja voi mennä Sarakkaan jos on kylymä.

Käräpät? Sarakkaan?

Ei niitä ylimääräsiä vokkaaleja ny joka sannaan tungeta. Ja "palijo" sanasta puuttuu i.

Vierailija
17/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Olis se kurija märilä kengilä sielä Helesingisä kulukia, vaa olisko se nolua kumissaappaisaki. Pittääkö ne hienommatki ihimiset sielä kumisaappaita jalassa iha kaupungisa kulukiessa

Vierailija
18/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein "kaunein" oulunmurteinen lause on vastaus komentoon "älä rääkkää sitä kissaa". Eli: "Ehämmää rääkkääkkää"

Ja onnikassa voi sanoa lapselle ennen pysäkkiä: "piippaappa ja paappa pipo päähä"

Vierailija
19/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin täsä juua yhet aamukahavit, sitten varmaan lähen käymään Valakiassa. Katotaan, jos näkis tännään siskoa myös, niin vois sitte senki kanssa vähä porista. Oli muute komia sumu ulukona aamulla ku avasin silimät. Pittää kattoo että tarkeneeko sinne mennä tarpomaan.

Vierailija
20/101 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Olis se kurija märilä kengilä sielä Helesingisä kulukia, vaa olisko se nolua kumissaappaisaki. Pittääkö ne hienommatki ihimiset sielä kumisaappaita jalassa iha kaupungisa kulukiessa

Helevetin korijaava ohjelma, väkisellä kirijottaa omijaan. Jalasa piti kirijottaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi