Mitä te teette jos esimies antaa tehtäviä joita ette halua tehdä?
Kommentit (26)
Semmoisia ei voi tulla eteen, mitkä sotisi etiikkaa vastaan, mutta jos muuten on joku mitä en haluaisi tehdä (tylsä tai mielestäni tarpeeton tms.) niin teen, koska minun on tehtävä se, mitä esimies käskee.
Vierailija kirjoitti:
Semmoisia ei voi tulla eteen, mitkä sotisi etiikkaa vastaan, mutta jos muuten on joku mitä en haluaisi tehdä (tylsä tai mielestäni tarpeeton tms.) niin teen, koska minun on tehtävä se, mitä esimies käskee.
Miten niin ei voi tulla mitään mikä sotisi sun etiikkaa vastaan? Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laitonta vaikka häilyy siinä rajoilla.ap
Häilyy laittoman ja laillisen rajoilla? Ehkä sun olisi syytä käydä esimiehesi kanssa keskustelu asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei voi tulla mitään mikä sotisi sun etiikkaa vastaan? Mitä tarkoitat?
Sitä, että työni on sen luonteista, ettei esimies koskaan vaatisi tekemään mitään, mikä sotisi työetiikkaa vastaan.
On keskusteltu ja koska työ ei ole käytännössä laitonta mun on tehtävä sitä. Aika hirveää tehdä työkseen jotain jota ei itse hyväksy. Hävettää! ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että työni on sen luonteista, ettei esimies koskaan vaatisi tekemään mitään, mikä sotisi työetiikkaa vastaan.
Noin mäkin luulin kunnes ilmoitettiin että toimenkuvaan tulee muutos. ap
Vaikea ottaa tarkemmin kantaa, jos et ap kerro, millaisista töistä on kyse. Onko kyse siitä, että vanhustenhuollossa ei ole mahdollisuutta tehdä asioita niin hyvin kuin itse haluaisi? Vai jostain sellaisesta, että sun tehtävä on markkinoida lapsille karkkeja ja saada heidät ostamaan mahdollisimman paljon etkä koe sitä moraalisesti oikeana?
Ehkä sun kannattaa katsella uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin mäkin luulin kunnes ilmoitettiin että toimenkuvaan tulee muutos. ap
Ikävää :( Minun työssäni niin ei onneksi voi käydä. Joku "ilo" vastuusta ja henkisestä rasittavuudesta.
No tyyliin psykiatrin pomo käskis sen psykiatrin alkaa terapoimaan omia kavereitaan jotka on tulossa sinne taloon asiakkaaksi. Luulen että ap tarkoittaa esim tällaista. t. ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään voi tulla vastaan, kun olet työsopimuksella sitoutunut tekemään niitä töitä mitä yrityksen johto käskee.
Jos se on etiikan vastaista tai työ ei miellytä, ainoa mahdollisuus on vaihtaa työpaikkaa.
Työstä kieltäytyminen on työnantajalla peruste sanoa työsuhde irti eli antaa työntekijälle potkut. Oma arvomaailmaa ja etiikkaa et voi soveltaa työelämässä, vastoin työnantajan hyväksymistä.
Jos kyse olisi jostain oikeasti laillisuuden rajoilla olevasta toiminnasta (esim työturvallisuuden, kiusaamisen, ympäristörikosten lähimaastossa olevasta), minä puhuisin endin esimiehelle ja sitten hänen esimiehelleen. Jos asiaan ei tulisi tulosta, ottaisin loparit. Uusia töitä etsisin sen jäkeen.
Jos työnkuvani muuttuisi sellaiseksi, että toiminta olisi minusta epäeettistä, mutta kuitenkin selvästi laillista (myydään huonoa tavaraa kalliilla, houkutellaan vanhuksia sijoittamaan 50v tähtäimen tuotto-odotuksilla tms), alkaisin etsiä uutta työpaikkaa, mutta irtisanoutuisin todennäköissti vasta sen löydettyäni.
Jos kyse on jostain, mikä on ihan normaalia työtä, mutta ei mun mukavuusalueella, nielisin harmini, kehittäisin itseäni ja opettelisin homman niin että mukavuusalue kasvaa.
Näin mäkin ajattelen eli on alettava etsiä muuta työtä. En mä pysty rahan vuoksi tekemään jotain todella epämiellyttävää. ap
Vierailija kirjoitti:
Näin mäkin ajattelen eli on alettava etsiä muuta työtä. En mä pysty rahan vuoksi tekemään jotain todella epämiellyttävää. ap
Pyysikö pomosi sinua tekemään työtäsi siis?
Epämiellyttävä on eri asia kuin laiton. Tarkenna ap kummasta on kyse.
Voit aina kieltäytyä, mutta sen antaa esimiehelle perusteen irtisanomiseen.
Sen jälkeen voit riitautteaa asian ja katsoa, mitä tuomioistuin sanoo. Jos ei ole laitonta, niin häviät.
Sellaista työtä ei kannata tehdä, joka sotii omia arvoja vastaan. Se syö miestä.
Itse en voisi esim mennä myymään kattoja ja ikkunoita moniin auki oleviin työpaikkoihin. Usein kun näissä "pakkomyydään" vanhuksille tai muuten asiasta tietämättömille esim uusi katto taloon vaikka entinenkin olisi vielä ok. Ja kattoremppa maksaa esim 18000e vaikka helposti löytyisi tekijä joka hoitaisi homman 10000e hintaan ihan yhtä hyvin.
Eli laillista kyllä. Moraaliin ja etiikkani mukaista ei. Jos olisi pakko niin kävisin varmaan myymässä mutta tuskin saisin kauppaa kun sanoisin herkästi että kyllä tuolla vanhalla katolla varmaan vielä pärjää jokusia vuosia niin kerkeätte rauhassa varautua remppaan. Saisin potkut kun en saa kauppaa aikaiseksi.
Eräänlaista markkinointia. Tapa jolla se toteutetaan on vähintäänkin kyseenalainen. En hyväksy sitä missään nimessä ja todella hävettää toimia niin. ap
Kyllä tällaisia tilanteita voi tulla helposti eteen. Klassinen esimerkki on hoitsu/kätilö, jonka uskonnollinen vakaumus vastustaa aborttia. Kuitenkin pomo käskee sen työssään tekemään abortointeja.
Mitä tarkoitat työetiikalla? Jos tehtävät ovat laittomia tai eivät ole yrityksen arvojen mukaisia, sanon sen ääneen. Jos yrityksen arvot ovat ristiriidassa omien kanssa, kannattaa miettiä uutta työpaikkaa.
Jos kyseessä on ihan oikeat työt ja en vaan viitsisi tehdä, olen hiljaa ja teen.