Imetys - onko tämä normaalia ?!
Vastasyntynyt ei ilmoita yöllä nälkäänsä ollenkaan ja häntä ei saa millään hereille ja syömään. Vastaavasti iltapäivästä lähtien hän alkaa syödä tunnin välein ja tahti vaan kiihtyy iltaa kohden. Olen niin poikki yön tullessa etten todellakaan jaksaisi laittaa herätyskelloa soimaan ja pakottaa vauvaa syömään säännöllisesti... vai pitäisikö minun vain tehdä niin?
Kommentit (5)
Meillä vauva ei ekalla viikolla herännyt juuri yhtään syömään.Olisi vaan nukkunut koko ajan.Paino oli laskenut neuvolassa, joten vaativat herättämään syömään.Sanoivat neuvolassa et jos verensokeri laskee liikaa vauvalla se ei herää enää syömään vaan nukkuu ikiuneen. Herätin kolmen tunnin välein yölläki syömään.Parikuisesta en enää herättäny syömään vaan imetin lapsentahtisesti.
Soita neuvolaan! Kysy voisiko olla esim. verensokereissa häikkää ja voisiko ne tutkia.
Mulla 4vk synnytyksestä ja sanottiin, että nykyään ei enää herätellä vauvoja syömään esim. 3h välein, että vauva kyllä herää kun on nälkä. MöNäin itekin ajattelen, mut en tiedä uskaltaisinko ap:n tilanteessa olka kuin pitkään syyttämättä yöllä, jos vauvaa ei tahdo saada millään hereille.
Meidän keskimmäinen ja kolmas lapsi nukkuivat yöllä helposti 6-8h putkeen muutaman päivän iästä lähtien. Molemmat tankkasivat imetysmaratonina illalla maitoa klo 17-23 aikalailla tauotta. Tärkeintä on kai se, että vauvan paino nousee ja muuten on virkeä silloin, kun ei nuku. Esikoista aikanaan herättelin alussa, kun sairaalassa ja neuvolassa ohjeistettiin, että pitää syödä vähintään 3h välein. Siinäpä menikin vauvan luontainen rytmi pilalle ja esikoinen heräili tunnin välein 2 vuotiaaksi ja nukkumisen kanssa hankaluuksia kouluikään asti.
Jos vauvan paino nousee koko ajan ja vauva ei ollut keskonen, ja vaipat ovat märkiä yöllä ei tarvitse herättää. Mutta tarkista neuvolasta tai äitiyspolilta vielä.