Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 1-luokkalaisen saa viihtymään yksin kotona koulun jälkeen? Koulu alkaa ensi syksynä, eikä ip-kerhoa.

Vierailija
30.03.2017 |

Meidän kylän koulun ip-kerho on lopetettu, joten syksyllä kun koulu alkaa 1-luokkalaisen pitäisi viihtyä yksin kotona ennen kuin vanhemmat tulee töistä. Miten olette saaneet lapsen viihtymään yksin? Ja onko pelännyt yksin kotona?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän huonosti ihmiset vaikuttavat tietävän oikeudestaan osittaiseen hoitovpaaseen. Tosin eivät työnantajatkaan ole välttämättä asiasta tietoisia ja siksi yrittävät kieltää. Kannattaa vaikka liiton lakimiehen kautta hoitaa asia jos ei työnantaja vapaata myönnä. Näin joutui mieheni tekemään ja asia oli heittämällä selvä. Työnantajalla ei ollut perustetta kieltäytyä. Eikä tosiaan ole pakko suostua 4 päivän viikkoon vaan jos ei sopimukseen päästä niin lyhennys on päivittäinen. Vapaata voi sovitusti pitää useassa jaksossa mutta tästäkin on määrätty että jos ei sopimukseen päästä niin vapaata on myönnettävä yksi jakso kalenterivuodessa. Työntekijä itse saa määrittää jakson ajankohdan ja pituuden joten käytännössä voi pitää vaikka koko vuoden jos vuoden alusta hakee vapaata ja määrittää jakson heti alkavaksi ja pituuden vuoden loppuun.

Vierailija
62/69 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää valitus! Mun käsittääkseni IP on lakisääteisesti pakollinen, vai eikö näin olekaan? Muistakaa myös että olette oikeutettuja osittaiseen hoitovapaaseen.

Voi kun kaikki oikeasti olisi näin yksinkertaista. Ip voi olla toisella puolella kaupunkia, kuljetus sinne pitäisi järjestää/ maksaa itse. Kaikki eivät myöskään saa tehdä lyhennettyä viikkoa. Me olemme törmänneet molempiin ongelmiin.

oikeus lyhennettyyn työaikaan on lakisääteinen.

Taas yksy hyvä syy minkä takia perheellisiä eikä naisia pidä palkata töihin.

Ei ole työnantajan ongelma jos sinulla on lapsia etkä saa niille hoitajaa

Yhtälailla isäkin voi jäädä osittaiselle hoitovapaalle joten hyvä syy sitten olla palkkaamatta miehiäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko kunnan järjestää ja työaika voidaan lyhentää myös tarjoamalla 4 päiväistä viikkoa.

4 päivän viikkoon ei tarvitse suostua. Jos asiasta ei päästä yhteisymmärrykseen työpäivä on klo 9-15.

Joo, ehkä kunnan suojatyöpaikassa voit sanella koska suostut töihin menemään.

Ei. Tämä on lakisääteinen asia. Työsuojelulaissa määritetty. Jos työnantaja ei suostu kannattaa viedä asia eteenpäin.

Niin on lakisääteinen asia ja kyllä tällaisen saa. Samalla kun tällaisesta alkaa tappelemaan, petaa itselleen näppärästi jonon ensimmäisen paikan, kun seuraavissa yt-neuvotteluissa laitetaan väkeä ulos. :)

Vierailija
64/69 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko kunnan järjestää ja työaika voidaan lyhentää myös tarjoamalla 4 päiväistä viikkoa.

4 päivän viikkoon ei tarvitse suostua. Jos asiasta ei päästä yhteisymmärrykseen työpäivä on klo 9-15.

Joo, ehkä kunnan suojatyöpaikassa voit sanella koska suostut töihin menemään.

Ei. Tämä on lakisääteinen asia. Työsuojelulaissa määritetty. Jos työnantaja ei suostu kannattaa viedä asia eteenpäin.

Niin on lakisääteinen asia ja kyllä tällaisen saa. Samalla kun tällaisesta alkaa tappelemaan, petaa itselleen näppärästi jonon ensimmäisen paikan, kun seuraavissa yt-neuvotteluissa laitetaan väkeä ulos. :)

Voihan siinä niinkin käydä! Jokainen voi omalla kohdallaan punnita riskit ja uudelleen työllistymisen mahdollisuudet jos huonosti käy. Jos yt:t tulossa voi se lähtö jokatapauksessa tulla. Jokainen tuntee oman lapsensa ja osaa varmasti arvioida miten yksinoleminen onnistuisi. Jos tulee siihen tulokseen ettei onnistu mitenkään niin valinta on selvä. Itse jokainen tosiaan päättää mutta pitää tietää vaihtoehdot!

Vierailija
65/69 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ekaluokkalainen ei missään nimessä voisi olla yksin tuntikausia kotona. Ei edes uskaltaisi olla. Mun mielestä eka- ja vielä tokaluokkalainenkin on vaan yksinkertaisesti liian pieni. Jos jotain yllättävää sattuu niin eivät vielä välttämättä osaa toimia.

Vierailija
66/69 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eskarilainen siellä katselee Nappulaa, pelaa tabletilla ja leikkii hahmoillaan. Ei pelkää.

Meilläkin todennäköisesti asia ratkeaa näin. Muistan omasta lapsuudestani, etten mysökään pelännyt vaan jopa nautin omasta ajasta. Riippuu tietysti yksilöstä. Jossain vaiheessahan sitä itsenäisyyttäkin on alettava oppimaan.

Vierailija
67/69 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyselisin muiden ekaluokkalaisen vanhemmilta, mikä tilanne heillä on. Jos on muitakin vastaavassa tilanteessa, lähtisin järjestämään yhteistä hoitajaa heille ihan yksityisesti. Jos ei löydy MLL:n hoitajaa, niin ehkä joku iäkkäämpi nainen, jolla riittäisi vielä virtaa olla ekaluokkalaisten varamummona. Tai välivuotta viettävä nuori. Yhdessä maksatte tälle hoidosta ja vuorotellen hommaatte välipalat.

Tai jos jonkun äiti on kotona, neuvottelisin korvausta vastaan hoidosta heidän kotonaan.

Viimeisenä vaihtoehtona yhdessä sovittu 2-4 lapsen porukka vuoropäivinä aina yhden kotiin porukalla läksyjä tekemään ja leikkimään, vaikka aikuista ei saataisikaan hommattua seuraksi. Yhdessä on turvallisempi olo kuin yksin ja aika kuluu nopeammin.

Vierailija
68/69 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, itse muistan tykänneeni tuon ikäisenä olla yksin kotona sen muutaman tunnin. Lapset on erilaisia.

Vierailija
69/69 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töissä ihan tavallisessa asiakaspalvelussa joka on auki asiakkaille 8-16.15.

Työaikaa on mahdollista lyhentää mutta liukumaa saa käyttää vain jommasta kummasta päästä päivää niin lyhennettyä työaikaa kun kokonaista työaikaa tehdessä.

Eli olet paikalla joko aukaisemassa ovia tai sulkemassa ovia. Ei voi tehdä mitään 9-15 työaikaa. Ja tavallaan työntekijänäkin ymmärrän sen. Jos minä tekisin 9-15 niin työkaveri joutuisi tekemään liian usein ylipitkää päivää kun sekä aukaisi että sulkisi paikan.

Minulle tarjottiin 7:45-13:45 tai 10:30-16:30 työaikaa, ilman lounastaukoa. Sai siis jopa itse valita. Myös nelipäiväinen viikko normipäivänä oli vaihtoehto.

Minusta minulla on ihan joustava työnantaja, ei mitenkään pahimmasta päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi