Miten 1-luokkalaisen saa viihtymään yksin kotona koulun jälkeen? Koulu alkaa ensi syksynä, eikä ip-kerhoa.
Meidän kylän koulun ip-kerho on lopetettu, joten syksyllä kun koulu alkaa 1-luokkalaisen pitäisi viihtyä yksin kotona ennen kuin vanhemmat tulee töistä. Miten olette saaneet lapsen viihtymään yksin? Ja onko pelännyt yksin kotona?
Kommentit (69)
Huonosti tulee pärjäämään yksin. Ne on ihan pikkunassikoita vielä ekalla luokalla. Palkkaa joku teini vahtimaan sitä.
Ekaluokkalaisen jättäminen yksin iltapäiviksi on yksiselitteisesti heitteillejättö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää valitus! Mun käsittääkseni IP on lakisääteisesti pakollinen, vai eikö näin olekaan? Muistakaa myös että olette oikeutettuja osittaiseen hoitovapaaseen.
Voi kun kaikki oikeasti olisi näin yksinkertaista. Ip voi olla toisella puolella kaupunkia, kuljetus sinne pitäisi järjestää/ maksaa itse. Kaikki eivät myöskään saa tehdä lyhennettyä viikkoa. Me olemme törmänneet molempiin ongelmiin.
oikeus lyhennettyyn työaikaan on lakisääteinen.
Lueppa se laki uudelleen. Lyhennystä ei tarvitse myöntää, jos se haittaa työnantajan toimintaa.
Käytännössä on lähes pakko myöntää.
Itse tein 20-tuntista viikkoa kunnes lapsi oli nelosluokalla, miehellä kun oli niin pitkiä päiviä jo työmatkankin vuoksi. Suosittelen lämpimästi!
Voisin vähän kyynisesti sanoa, että hyvinhän nuo tuntuvat viihtyvän, kun luuhaavat kaveriporukalla ympäriinsä, pelaavat toistensa luona tietokonepelejä (tyyliin k-18) ja vaikka omalla kullannupulla olisi vain tunti peliaikaa, niin jos on viisi kaveria, niin kevyesti voidaan viisi tuntia pelata, kun vaihdetaan kotia välillä. Jos ei ole pelimahdollisuutta, onneksi on älypuhelimet. Eivät ole vielä kykeneviä huolehtimaan itsestään, joskaan en tiedä, ovatko vanhemmatkaan kykeneviä rajoittamaan tuota pelaamista...
Kyllä minä ainakin olin ekaluokalla jo iltapäivät yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Perustakaa muutaman luokkakaverin kanssa yhteinen, kiertävä ip-kerho ja palkkaatte jonkun mll- hoitajan paikalle. Eli neljä lasta, 1vko/ koti, saatte kotitalousvähennyksetkin. Ja tietysti teette tuosta valituksen, että ip-kerho on lopetettu, eikö se oli läkisääteinen?
Lakisääteistä on vain, että kunnan on tarjottava ip-kerhotoimintaa mutta ei tarvitse joka koulussa. Eli mitään valitusta tuosta ei voi tehdä. Toisen kouluun ip-kerhoon voi ilmoittautua jos siellä on tilaa mutta kuljetus on järjestettävä itse omalla kustannuksella. Eli aivan hanurista. Meidänkään koulussa ei ole ip-kerhoa koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eppu-luokkalaisen vai? Vaikee sanoo, mut toppu-luokkalaisella no problem. Puhumattakaan, että on jo kolkki luokalla.
Lukekaa tuo uusimman Pirkka-lehden artikkeli Koululaisen kesäloman yksinolosta. Saa hyvin näkökantaa siihen mitä Suomessa lapsilta odotetaan. Ei kaikki aikuisetkaan viihdy viittä tuntia yksin kotona. Miksi se on niin hienoa, että lapsesta ei ole mitään vaivaa ja on jo 7-vuotiaana itsenäinen. Ulkomailla tuskin lapsia jätettäisiin yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eppu-luokkalaisen vai? Vaikee sanoo, mut toppu-luokkalaisella no problem. Puhumattakaan, että on jo kolkki luokalla.
Lukekaa tuo uusimman Pirkka-lehden artikkeli Koululaisen kesäloman yksinolosta. Saa hyvin näkökantaa siihen mitä Suomessa lapsilta odotetaan. Ei kaikki aikuisetkaan viihdy viittä tuntia yksin kotona. Miksi se on niin hienoa, että lapsesta ei ole mitään vaivaa ja on jo 7-vuotiaana itsenäinen. Ulkomailla tuskin lapsia jätettäisiin yksin kotiin.
Ja sitten ihmetellään mielenterveysongelmia Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesälomastako nyt olikin kyse?
Näin muualla:
"children under 12 are rarely mature enough to be left alone for a long period of time
children under 16 shouldn’t be left alone overnight"
596
"7 & under - Should not be left alone for any period of time. This may include leaving children unattended in cars, playgrounds, and backyards. The determining consideration would be the dangers in the environment and the ability of the caretaker to intervene.
8 to 10 years - Should not be left alone for more than 1½ hours and only during daylight and early evening hours.
11 to 12 years - May be left alone for up to 3 hours but not late at night or in circumstances requiring inappropriate responsibility."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää valitus! Mun käsittääkseni IP on lakisääteisesti pakollinen, vai eikö näin olekaan? Muistakaa myös että olette oikeutettuja osittaiseen hoitovapaaseen.
Voi kun kaikki oikeasti olisi näin yksinkertaista. Ip voi olla toisella puolella kaupunkia, kuljetus sinne pitäisi järjestää/ maksaa itse. Kaikki eivät myöskään saa tehdä lyhennettyä viikkoa. Me olemme törmänneet molempiin ongelmiin.
oikeus lyhennettyyn työaikaan on lakisääteinen.
Lueppa se laki uudelleen. Lyhennystä ei tarvitse myöntää, jos se haittaa työnantajan toimintaa.
Näin, minä en saanut kuin 3kk ajaksi kun ainokainen aloitti koulun. Ja arkea ei ole jakamassa toista aikuista. Koulu alkoi 8-10, minä menin töihin aamusta riippuen 6:30-8. Ja iltapäiväkerho oli klo 16 asti, minä olin kotona yleensä 16-17:30 välissä. Eipä ollut vaihtoehtoja lapsella. Paljon se soitteli isovanhemmille aikansa kuluksi, ja serkuille.
Kunnanhan on pakko antaa ekaluokkaisille ip-kerhopaikka, siitä se ei voi joustaa, vaikka haluaisikin, laki on teidän puolella tässä. Mutta kuljetus pitää ratkaista, jos kunta ei sitä hoida. Ettekös voisi verkostoitua vanhempien kesken ja miettiä jotakin ratkaisua?
Ekaluokkaista ei pitäisi jättää yksin iltapäiviksi, se on julmaa (ja muissa länsimaissa sitä pidettäisiin heitteillejättönä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesälomastako nyt olikin kyse?
Ei, mutta koulun jälkeen joutuu olemaan viisi tuntia yksin. Kesälomalla enemmänkin. Ihan samaa itsenäisyyttä vaaditaan joka vuoden aikaan lapsilta Suomessa mikä on oikeastaan aika outoa. Onko suomalaiset lapset jotenkin pärjääväisempiä kuin muun maalaiset. Täällä vaan on hienoa kun lapsi on niin iso ja viihtyy yksin.
Vierailija kirjoitti:
Näin muualla:
"children under 12 are rarely mature enough to be left alone for a long period of time
children under 16 shouldn’t be left alone overnight"
596
"7 & under - Should not be left alone for any period of time. This may include leaving children unattended in cars, playgrounds, and backyards. The determining consideration would be the dangers in the environment and the ability of the caretaker to intervene.8 to 10 years - Should not be left alone for more than 1½ hours and only during daylight and early evening hours.
11 to 12 years - May be left alone for up to 3 hours but not late at night or in circumstances requiring inappropriate responsibility."
Miksei Suomessa?
Meidän kylällä myös ip lopetettu koska liian vähän lapsia sitä tarvitsi, tämä ratkaistiin vanhempien ja päiväkodin aloitteesta niin että ip järjestetään päiväkodilla eskareiden tilassa niille muutamalle jotka hoitoa tarvi. Maksu normi ip maksu ja hoito järjestetään päivähoidossa. Toimiva ratkaisu tällä kylällä
Aika karsea tilanne. Meillä tyttö nyt ekalla, eikä vielä keväälläkään uskalla olla yhtään yksin kotona. Siis kerran olen päässyt käymään lähikauppaan, silloinkin soitti kerran. Ei todellakaan pärjäisi yksin. Mies kertoi olleensa itse samanlainen, ei uskaltanut olla ilman seuraa, osasi kuvailla sitä tunnetta mikä tuli jos jäi yksin. Ollaan siis päätetty, että lasta emme vain jätä yksin niin kauan, kun kokee, ettei siihen ole itse valmis. Meillä onni on miehen joustava työaika ja mun vuorotyö. Olen lisäksi osittaisella hoitovapaalla. Mies hoitaa kasin aamut, ellen ole vapaalla, lapsen ysin ja kympin aamuiksi olen pyytänyt jotakin muuta vuoroa kuin aamua. Kympin aamuina myös pari luokkakaveria tulee ''hoitoon'', koska eivät tykkää olla useampaa tuntia yksin. Koulun jälkeen lapsi menee iltikseen, josta hänet haetaan, joko minä jos olen ollut aamussa/yövuorossa, tai mies, jos olen illassa.
Iltis on täällä muuten tosi tykätty, sekä lasten että vanhempien kesken. Retkeilevät paljon lähimaastossa, ulkoilevat, taiteilevat, käyvät uimassa, lapsi tykkää tehdä läksyt iltiksen läksyhetkessä... Perjantaisin on lelupäivä ja joskus (usein ennen lomien alkua) katsovat leffaa ja saavat ottaa herkkuja mukaan.
Ei ole pakko kunnan järjestää ja työaika voidaan lyhentää myös tarjoamalla 4 päiväistä viikkoa.
Aika harvassa paikassa työnantaja voi perustella riittävän hyvin että toiminta häiriintyy niin pahasti ettei yksi työntekijä voisi tehdä lyhennettyä päivää. Kirjallinen perustelu on annettava ja sen täytyy todella olla hyvä jotta menisi läpi. En tiedä ketään jolle ei olisi osittaista myönnetty. Kyllä pitää olla aika korvaamaton työntekijä kyseessä ettei lyhennetty päivä onnistuisi.