Kohta se taas alkaa, parhaista kesälomaviikoista tappelu!
Perheelliset (perheet joissa pieniä lapsia) kokevat olevansa etuoikeutettuja päättämään koska lomailevat. Lapsettomat/sinkut voivat heidän mielestään lomailla milloin tahansa. Erityisesti jos olet nuori sinkku, niin silloin ei ole mitään väliä koska lomailet. On tietysti niitä fiksujakin perheellisiä ihmisiä, jotka ymmärtävät että eivät ole mitenkään etuoikeutettuja vapaasti valitsemaan loma-ajankohtaansa, mutta sanoisin että huomattavan suuri osa kuitenkin näin kuvittelee. Miten te ratkaisette omilla työpaikoillanne nämä loma-ajankohdat?
Kommentit (40)
Mutta sinulla tuntuukin olleen äidit ja siskot ja kaverin vauvalomalla ollut äitikin lapsenvahtina. Kaikilla ei ole.
Eipä meilläkään se kummempaa draamaa.
Yksi haluaa lähteä Lappiin alkukesästä, joten hän pitää lomat ensimmäisenä. Minä en halua olla lomalla heinäkuussa, koska lapset on isällään ja toinen kollega saa aina ns. "parhaan loma-ajan". Samaan aikaan toimistolla on ilmastointi ja ihanan rauhallista.
Mulle kelpaa lomailuun hyvin elokuu.
Meillä on lomakausi touko-syyskuu. Yksi kerrallaan lomalla. Kiertävä lista, oli perhettä tai ei. Mulla tänä vuonna loma toukokuussa. Vähän harmittaa kun osuu koulujen loma-ajan ulkopuolelle, mutta eipä tarvi tapella ja vittuuntua kun pomon persettä syvimmältä nuolevat ottais aina juhannuksen ja heinäkuun.
Yhdessä toisessa työpaikassa lomakausi oli myös touko-syyskuu ja siellä oli ekaluokkalaisen adhd lapsen yh-äiti. Kolme työntekijää, joista yksi kerrallaa lomailtiin. Yksi perheetön mies oli sitä mieltä, ettei tälle yh-äidille olisi tarvinnut antaa joustoa, että olisi saanut lomansa koulun lomakaudella. Mä olin valmis, myöskin perheellisenä joustamaan, mutta tämä yksi päällepäsmäri oli sitä mieltä että yh voi pitää koko lomansa toukokuussa ja olla ihan kusessa koko kesän kun lasta ei voinut jättää yksinään.
N 39, teollisuudessa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton siskoni riitelee sitten ylinnä suuna päänä. En tajua miksei hän voisi pitää lomaa toukokuussa tai syyskuussa. Matkatkin halvimmillaan. Koko kesän on lupa käyttää meidän mökkiä, joten ne lomapäivätkin saisi aurinkoa.
Ei. Riehuu siellä kinaamassa niistä lomista yksinhuoltajien kanssa joilla huoli siitä miten se kesä järjestyy koululaisten kanssa.
Miksi ne yksinhuoltajat eivät voi? Itse ovat elämänsä noin järjetäneet. Ei se siskosi vastuulla ole heidän asioitaan laittaa kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Perheelliset (perheet joissa pieniä lapsia) kokevat olevansa etuoikeutettuja päättämään koska lomailevat. Lapsettomat/sinkut voivat heidän mielestään lomailla milloin tahansa. Erityisesti jos olet nuori sinkku, niin silloin ei ole mitään väliä koska lomailet. On tietysti niitä fiksujakin perheellisiä ihmisiä, jotka ymmärtävät että eivät ole mitenkään etuoikeutettuja vapaasti valitsemaan loma-ajankohtaansa, mutta sanoisin että huomattavan suuri osa kuitenkin näin kuvittelee. Miten te ratkaisette omilla työpaikoillanne nämä loma-ajankohdat?
Pomo keräsi toiveet ja määräsi lomat, kukin saa pitää maksimissaan 2 vkoa putkeen jottei tarvitse sijaisia. Sain kerrankin loman heinäkuuhun, sen sijaan että paikan vakionaamat ois ottaneet heinäkuun lomat heille itsestään lankevana etuna.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taistelut juuri menossa. Kiertävä lomalista ei onnistu, koska eräs rouva saa kilarit jos ei saa pitää lomaansa samaan aikaan kuin on pitänyt sen viimeiset kaksikymmentä vuotta. Ensin tiuskitaan ja sitten pidetään mykkäkoulua ja leikitään marttyyriä jos kerran viidessä vuodessa joutuisi aloittamaan loman myöhemmin tai aikaisemmin kuin hän haluaa ja totta kai aina ollaan viisi viikkoa putkeen, koska hänellä on oikeus, ei väliä muilla. Valitettavasti meillä pitää toimistolla aina olla jonkun päivystämässä, joten muut joutuvat joustamaan. Esimies hymistelee ja sanoo, että rouvaa pitää ymmärtää.
Taitaa olla arvostettu ja tarpeellinen työntekijä, koska noin hyvin paapotaan.
No onneksi opiskelijana ei atrvitse huolehtia tuollaisista ongelmista - kuusi päiväistä työviikkoa yhdeksän euron tuntipalkalla painetaan koko kesä. Muuna vuodenaikoina sitten opiskelut + ilta- ja viikonlopputyöt.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi kaikki lapsiperheet haluavat lomailla heinäkuussa?? Itse olen yksinhuoltaja, ja lapsi oli pienenä aina heinäkuut isällään, koska isällä oli lomaa. Itse olin töissä ja lomailin lapsen kanssa sitten elokuussa, kun Lintsi oli tyhjempi ja muut kohteet. Ja ne kesät kun ei päässyt isälle heinäkuussa, niin kotona oli lapsella hoitaja, joko äitini tai sisko. Lapsi oli siis kouluiässä jo silloin, kun aloin tehdä kesiä töitä.
Olen yleensä aina ottanut lomat johonkin muuhun aikaan kuin "parhaimpaan kesään", koska on tehty lapsen kanssa ulkomaan matka syyslomalla, siellä saa aurinkoa sitten ja yhteistä aikaa.
Kesäkuussa on hirveästi leirejä ja järjestettyä toimintaa lapselle, ja yhtenä kesänä lapsi oli omasta halustaan lähes viikon kaverillaan, jonka äiti oli kotona vauvan kanssa. Toisena viikkona sitten oli leiri, josta hain illaksi kotiin ja vein taas aamulla.
Näitä kriittisiä kesiä oli oikeastaan vain kuusi kesää, koska olin ensimmäiset neljä kesää lapsen kanssa kotona. Nykyisin lapsi on jo niin iso ja harrastus vie pelireissuille pitkin Suomea ja meillä on aina lapsen kavereita päiviä viettämässä, että en näe viimeistäkään syytä pitää lomaa heinäkuussa.
En ymmärrä, mikä ongelma perheellisillä on joustaa ja mikä hinku pitää ne lomat keskikesällä? Ei se ole kuin järjestelykysymys. Ihanaa olla töissä heinäkuussa, leppoisaa ja kaikilla hyvä fiilis. :)
Tukiverkottomana alakoululaisten äitinä huomasin että kaikki leirit on joko kesäkuussa tai elokuun alussa. Eli jos haluaa sen koko kesän kattaa, loman on pakko olla heinäkuussa. Plus että kyllä perheen pitää saada olla yhdessä lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lomakausi touko-syyskuu. Yksi kerrallaan lomalla. Kiertävä lista, oli perhettä tai ei. Mulla tänä vuonna loma toukokuussa. Vähän harmittaa kun osuu koulujen loma-ajan ulkopuolelle, mutta eipä tarvi tapella ja vittuuntua kun pomon persettä syvimmältä nuolevat ottais aina juhannuksen ja heinäkuun.
Yhdessä toisessa työpaikassa lomakausi oli myös touko-syyskuu ja siellä oli ekaluokkalaisen adhd lapsen yh-äiti. Kolme työntekijää, joista yksi kerrallaa lomailtiin. Yksi perheetön mies oli sitä mieltä, ettei tälle yh-äidille olisi tarvinnut antaa joustoa, että olisi saanut lomansa koulun lomakaudella. Mä olin valmis, myöskin perheellisenä joustamaan, mutta tämä yksi päällepäsmäri oli sitä mieltä että yh voi pitää koko lomansa toukokuussa ja olla ihan kusessa koko kesän kun lasta ei voinut jättää yksinään.
N 39, teollisuudessa töissä.
Minä olen yksi niitä "nuoleskelijoita". Minä jään ylitöihin aina kun pyydetään. Minä hoidan hommat, kun muut alkavat vängätä pomoille, että he eivät osaa, pysty eivätkä ehdi. Kun minua pyytää hoitamaan asian, minä hoidan sen eikä kiukkuinen asiakas soita pomolle kun kaikki on tehty väärin. Minä saan asiat hoitumaan työpaikalla. On vain oikeus ja kohtuus, että minun annetaan valita loma-aikani ensimmäisenä. En minä huvin vuoksi raada, odotan kyllä saavani siitä palkkion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taistelut juuri menossa. Kiertävä lomalista ei onnistu, koska eräs rouva saa kilarit jos ei saa pitää lomaansa samaan aikaan kuin on pitänyt sen viimeiset kaksikymmentä vuotta. Ensin tiuskitaan ja sitten pidetään mykkäkoulua ja leikitään marttyyriä jos kerran viidessä vuodessa joutuisi aloittamaan loman myöhemmin tai aikaisemmin kuin hän haluaa ja totta kai aina ollaan viisi viikkoa putkeen, koska hänellä on oikeus, ei väliä muilla. Valitettavasti meillä pitää toimistolla aina olla jonkun päivystämässä, joten muut joutuvat joustamaan. Esimies hymistelee ja sanoo, että rouvaa pitää ymmärtää.
On aika ihmeellistä, että työpaikan alisuoriutujat ovat aina katkeria siitä että hyvät työntekijät saavat etuja.
Meillä ole koskaan ollut moista sorsimista havaittavissa. Aina ollaan meidän tiimissä saatu keskenään sovittua lomat hyvin sopuisasti ja esimiehen tehtäväksi jäänyt vaan hyväksyä ne. Ollaan mekin jo alustavasti lomista puhuttu mutta miten niitä olisi virallisesti voinut edes sopia ja laittaa järjestelmään kun lomanmääräytymisvuosi on vielä kesken? Meillä tulee lomasaldot vasta sen päätyttä järjestelmään.
Mun mielestä on ihmeellistä, että aikuiset ihmiset eivät saa keskenään sovittua tällaisia asioita, tai pomo päätettyä lomia toiveiden perusteella. Kiertävät lomat ovat mielestäni ihan perseestä, koska siinä voi käydä niin että kukaan ei saa haluamansa lomaa. Jos Kaisa haluaisi heinäkuun ja Matti kesäkuun, on ihan typerää että heidän lomansa menevätkin päinvastoin, koska mennään kiertävän listan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Tiimissämme on vain kolme henkilöä, jotka eivät voi olla kaikki samaan aikaan lomalla. Nämä kaksi muuta eivät ole koskaan halunneet lomaansa ennen juhannusta ja minä taas haluan aina heti toukokuun viimeisestä viikosta lähtien. Ongelma ratkeaa siis itsestään, kun minä olen ennen juhannusta 4 viikkoa lomalla ja nämä kaksi muuta pitävät lomansa milloin haluavat. He siis voivat olla lomalla samaan aikaankin, koska minä olen silloin töissä.
Muuten hyvä mutta tuo ei taida kestää sitten sitä että sinä sairastuisit äkillisesti? Me ollaan kolmen hengen tiimissä sovittu niin että yksi kerrallaan lomailee koska jos jollekulle tulee yllättävä poissaolo, on vielä yksi back-up.
Meillä on onneksi kiertävät kesälomablokit. Blokkeja saa kyllä keskenään vaihtaa jos on halukkaita.. k.lomia voi vaihtaa myös talvelle. Itse koitan saada puolet talvelle.. päälle talvilomat ja pari vuoron vaihtoa. Saman tekee mieskin, niin lähdetään taas kuukaudeksi aasiaan. Muksukaan ei vielä koulussa ole, niin mikäs meitä estäs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi kaikki lapsiperheet haluavat lomailla heinäkuussa?? Itse olen yksinhuoltaja, ja lapsi oli pienenä aina heinäkuut isällään, koska isällä oli lomaa. Itse olin töissä ja lomailin lapsen kanssa sitten elokuussa, kun Lintsi oli tyhjempi ja muut kohteet. Ja ne kesät kun ei päässyt isälle heinäkuussa, niin kotona oli lapsella hoitaja, joko äitini tai sisko. Lapsi oli siis kouluiässä jo silloin, kun aloin tehdä kesiä töitä.
Olen yleensä aina ottanut lomat johonkin muuhun aikaan kuin "parhaimpaan kesään", koska on tehty lapsen kanssa ulkomaan matka syyslomalla, siellä saa aurinkoa sitten ja yhteistä aikaa.
Kesäkuussa on hirveästi leirejä ja järjestettyä toimintaa lapselle, ja yhtenä kesänä lapsi oli omasta halustaan lähes viikon kaverillaan, jonka äiti oli kotona vauvan kanssa. Toisena viikkona sitten oli leiri, josta hain illaksi kotiin ja vein taas aamulla.
Näitä kriittisiä kesiä oli oikeastaan vain kuusi kesää, koska olin ensimmäiset neljä kesää lapsen kanssa kotona. Nykyisin lapsi on jo niin iso ja harrastus vie pelireissuille pitkin Suomea ja meillä on aina lapsen kavereita päiviä viettämässä, että en näe viimeistäkään syytä pitää lomaa heinäkuussa.
En ymmärrä, mikä ongelma perheellisillä on joustaa ja mikä hinku pitää ne lomat keskikesällä? Ei se ole kuin järjestelykysymys. Ihanaa olla töissä heinäkuussa, leppoisaa ja kaikilla hyvä fiilis. :)
Tukiverkottomana alakoululaisten äitinä huomasin että kaikki leirit on joko kesäkuussa tai elokuun alussa. Eli jos haluaa sen koko kesän kattaa, loman on pakko olla heinäkuussa. Plus että kyllä perheen pitää saada olla yhdessä lomalla.
Eikö yksinäisellä olisi tärkeämpää saada viettää loma samaan aikaan kuin ystävien tai sukulaisten? Muutenhan hän on ihan yksin. Useissa perheissä vanhemmat ottavat lomat peräkkäin, koska se on lapsen etu.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisten työttömien luusereiden kannata tähän vastata. Meillä on helppoa, teollisuus on lomalla heinäkuun, niin myös mekin.
En usko, että olet missään asiassa minua parempi, jota minä teen. Voin harjoitella minkä tahansa taidon nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yksinäisellä olisi tärkeämpää saada viettää loma samaan aikaan kuin ystävien tai sukulaisten? Muutenhan hän on ihan yksin. Useissa perheissä vanhemmat ottavat lomat peräkkäin, koska se on lapsen etu.
Ei ole todellakaan lasten etu, että perheellä ei ole yhteistä lomaa. Kyllä fiksuinta on se, että käyttää niitä leirejä hyväksi ja sitten lomaillaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole todellakaan lasten etu, että perheellä ei ole yhteistä lomaa. Kyllä fiksuinta on se, että käyttää niitä leirejä hyväksi ja sitten lomaillaan yhdessä.
Miksi teidän perheen yhteinen aika on jotenkin tärkeämpää kuin toisten perheiden? Tai sen sinkun?