Onko normaalia, että 3-vuotias ei hae yhtään katsekontaktia?
Erään tuttavan muksua olen seuraillut ja hänen lapsensa on tällainen. Ei ole (ainakaan näkyvästi tai tietääkseni) mitenkään vammainen.
Mikä voi olla syyntä tällaiseen? Ainakin kun olin harjoittelussa aikanaan päiväkodissa niin lapset kyllä hakivat reippaasti kontaktia ja suorastaan kilpailivat aikuisen huomiosta.
Kommentit (17)
Voi olla autistinen tai sitten vaan ujo? Kuinka paljon näät tätä lasta?
Onko vanhempien huomio 90% ajasta älypuhelimen ruudussa? Lapsi on varmaan yrittänyt kontaktia sitkeästi mutta luovuttanut kun vastaus kaikkeen on "mmmm" ja katse ei nouse ruudusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhempien huomio 90% ajasta älypuhelimen ruudussa? Lapsi on varmaan yrittänyt kontaktia sitkeästi mutta luovuttanut kun vastaus kaikkeen on "mmmm" ja katse ei nouse ruudusta.
Siellä kirjoittaa taas joku Muka Parempi Ihminen. Yhtälailla oma katseesi on juuri nyt vauva-palstan ruudussa, tajusitko itse miten tekopyhä viestisi on?
En tiedä voiko tietää pelkästään joskus vierailemalla että onko lapsessa jotain outoa. Ehkä olisi toinen asia jos olisit läheinen tai äiti, mutta jos silloin tällöin vierailee muutaman tunnin ajan niin voiko siitä sitten oikeasti vetää mitään johtopäätöksiä. Lapsihan voi välttää katsekontaktia vieraan kanssa ujoudestakin.
Autistiset ja sokeat eivät aina hae katseyhteyttä. Luulisi että asia olisi otettu esiin eskarissa tai sitten ihan koulun ekoilla luokilla jos lapsella on jotain ongelmia. Tuollainen tuskin jää tarhassa tai koulussa huomaamatta jos selvästi toimii ikäisistään poikkeavalla tavalla.
Tietenkin lapsella voi olla jokin diagnoosikin tai tutkimuksia menossa, joista et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä kirjoittaa taas joku Muka Parempi Ihminen. Yhtälailla oma katseesi on juuri nyt vauva-palstan ruudussa, tajusitko itse miten tekopyhä viestisi on?
Minun toiminnastani ei kärsi kukaan ulkopuolinen. Toisin kuin noinkin pieni lapsi kärsii.
t. 4, lapseton, sinkku, ystävätön ja eläimetön. Huonekasvini tuskin hirveästi kärsii jos palstailen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä voiko tietää pelkästään joskus vierailemalla että onko lapsessa jotain outoa. Ehkä olisi toinen asia jos olisit läheinen tai äiti, mutta jos silloin tällöin vierailee muutaman tunnin ajan niin voiko siitä sitten oikeasti vetää mitään johtopäätöksiä. Lapsihan voi välttää katsekontaktia vieraan kanssa ujoudestakin.
Autistiset ja sokeat eivät aina hae katseyhteyttä. Luulisi että asia olisi otettu esiin eskarissa tai sitten ihan koulun ekoilla luokilla jos lapsella on jotain ongelmia. Tuollainen tuskin jää tarhassa tai koulussa huomaamatta jos selvästi toimii ikäisistään poikkeavalla tavalla.
Tietenkin lapsella voi olla jokin diagnoosikin tai tutkimuksia menossa, joista et tiedä.
Ap:n mainitsema lapsi oli vasta 3-vuotias, ei siis eskarin tai koulun piirissä vielä moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mainitsema lapsi oli vasta 3-vuotias, ei siis eskarin tai koulun piirissä vielä moneen vuoteen.
Tarkoitin lähinnä lastentarhaa. Tarhassa ehkä tuon ikäinen on jo ollut. Aika harva hoitaa enää 3-vuotiaaksi. Kuitenkin eskarissa ja koulussa viimeistään huomataan vanhempana jos käytös poikkeaa tavallisesta.
Näkee vaan kaiken paskan läpi röntgenkatsellaan. Minäkin olen normaali vaikka olenkin aika vältellyt muita ihmisiä ellei ole täysin välttämätöntä vuorovaikuttaa.
Minä olin pienenä tuollainen. Katsekin pelotti, koska kotona hakattiin usein. Pelkäsin, että jos olen liian rohkeasti niin saan kotona selkään. Olen ihan ok, hyvässä ammatissa, onneksi pää kesti kasassa lapsuuden.
Osaako lapsi puhua? Ja mitä puhuu?
Vierailija kirjoitti:
Puhuu yksittäisiä sanoja ja lähinnä ynisee. Jos haluaa jotain, ynähtää ja osoittaa haluamaansa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuu yksittäisiä sanoja ja lähinnä ynisee. Jos haluaa jotain, ynähtää ja osoittaa haluamaansa.
ap
Tuo viittaisi juurikin siihen, että kommunikaatio vanhempiin ei pelaa. Onko vanhempien vastaus lapsen kysymyksiin yninää takaisin ja nenä älyluurissa kiinni? Lapsi matkii opittua tapaa.
Minun vanhempani eivät ottaneen minuun katsekontaktia, joten se on vaikeaa nyt aikuisenakin minulle. Olen kyllä oppinut sitä jonkin verran ja äitini alkaa kiemurrella, jos otan katsekontaktin häneen.
Ei ole normaalia. Autisminkirjon häiriö tulee ensimmäisenä mieleen, vielä kun tuota puheenviimästymääkin on. Eikö muka neuvolassa ole asiasta oltu huolestuneita?
Autismi.