Eka vauva ja odotappas vain kommentoijat :(
Meidän vauva on ollut meidän mielestä aika helppo tapaus. Rauhallinen ollut jo ekasta päivästä lähtien ja nukkunut hyvin, syönyt hyvin, ei ole vatsavaivoja jne.
Nyt vauva 11kk ja olen totaalisen kyllästynyt noihin odotappas vaan lannistajiin.
Mulle sanottiin kaikista virstanpylväistä että odotapas vaan kyllä sunkin hymy hyytyy kun tulee hampaita/vauva lähtee liikkeelle/alkaa syömään kiinteitä/oppii nousemaan/pitää harjata hampaat/tulee täysikuu/lähtee kävelemään.
Nämä kaikki jo tapahtuneet eivätkä ole aiheuttaneet mitään muutosta. Vauva tyytyväinen ja edelleen nukkuu yönsä hyvin ja mä niin nautin tästä äitiydestä.
Mitä noille odotappas vaan lannistajille voisi sanoa että saisi luun kurkkuun?
Mitä olette itse sanoneet?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten täällä on näin moni kirjoittanut "odotapas" kahdella p:llä ? :DD järkkyä! Kouluun siitä!
Odotappas vain kun opettelet ensin itse kirjoittamaan "järkkyä" yhdellä k:lla. Odotappas vain.[/quote]
"Järkkyä" on puhekielen sana ja kirjoitetaan just noin :) itse tosin kirjoitit "odotapas" kaksi kertaa väärin kommentissasi :D hahah!
Ahaa, eli saa kirjoittaa puhekielen sanan "Järkkyä", mutta ei saa kirjoittaa puhekielellä sanaa "odotappas", napsahditpas ansaani! Nam!
No ei se nyt ihan noin mene :D
Ethän sinä voi päättää, että yhtäkkiä voidaan kirjoittaa joku sana erilailla. "Odotapas" kirjoitetaan yhdellä p:llä, oli se sitten sun mielestä puhekieltä tai kirjakieltä.
Et voi päättää, että nyt puhekielen sana esimerkiksi "aatella" kirjoitetaan "aatela".Idiootti, jos kirjotan puhekielellä, nii kirjotan sanat niinku ne sanotaan, en niinku joku äikän ope ne on joskus opettanu. Siinä korjaappa kaikki "Kielioppivirheet". Jos sää kirjotat että "järkkyä" etkä "järkyttävää" nii mää saan kirjottaa että "odotappas" eikä "odotapas".
Odotappas vain kun opettelet ensin itse kirjoittamaan "järkkyä" yhdellä k:lla. Odotappas vain.[/
Tuo lainaus on ilmeisesti sinulta. Eli sinä sanot sanan järkkyä "järkyä" :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä neljä lasta ja viides tulossa. Kaikki tuollaisia rauhallisia ja huolettomia. Vaikea monen ymmärtää. Ainoa joka käyttäytyy kuin pahin kakkapää kakara tässä porukassa, olen minä.
Lapset helppoja, nukkuneet hyvin, syöneet hyvin, käyttäytyvät asiallisesti, rakastavat toisiaan, käyttäytyvät ja menestyvät koulussa hyvin...
Liikaa silti valitan, ja paineet kitinään tulee usein jostain ihan muualta, perheen ulkopuolelta.Sulje korvasi ja silmäsi kaikelta, ennenkuin on liian myöhäistä. Luota itseesi.
Ihana lammaslauma teillä. Mitenhän nuo pärjää työelämässä, missä täytyy osata puolensakkin pitää, eikä tehdä aina niinkuin aukotriteetti sanoo.
"Helpot" ihmiset kärsii hyväksikäytöstä, uupuvat työhönsä ja katkeroituvat. Mutta olivatpa sentään helppoja lapsia.Räyhääminen ja tappeleminen ei tuo sinulle onnea elämässä. Usko pois.
Sinustako räyhääminen ja tappeleminen on ainoat keinot heittäytyä hankalaksi? Hohoo :D
Ja mikäs tarve tässä olisi heittäytyä hankalaksi? Mielumminkin opetan lapsilleni että ei aina kannata olla vastarannankiiskenä, ei sellaisista tykkää kukaan...
Samaa mieltä. Terveen itsekunnioituksen tukeminen, jonka mukana tulee lähes väistämättä myös kyky asettaa rajoja ja pitää puoliaan on eri asia, kuin se että erikseen opetetaan lasta heittäytymään hankalaksi jos joku ärsyttää tai on eri mieltä. Jos ei äiti näitä erota toisistaan niin tuskinpa lapsikaan - opettelee sitten kantapään kautta aikuisissa ihmissuhteissaan.
Näin. Itse sain sen opin, että aina pitää räyhätä ja puolustaa rajojaan hulluna, ikinä se ei ole menestystä ei töissä kuten ei parisuhteessa kuten ei äitinäkään tuonut. Olen siitä kasvanut pikkuhiljaa pois. Kiitos esim. ihana pitkäpinnaisen mieheni ansiosta.
Olen täysääliö äiti juuri silloin, kun annan tulisen luonteeni ja opitun räyhäämisen ja " eihän minun tarvitse hillitä itseäni"- piirteiden nousta pintaan.
Sama töissä, siellä samaa räyhäämistä ja kuvittelin sillä saavani jotain. No, elämä on kasvamista.
Lapset kasvattaneet myös minua. Ei voi, eikä saa eikä kannata herpata nollasta- sataan hetkessä ja omien mielihalujen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten täällä on näin moni kirjoittanut "odotapas" kahdella p:llä ? :DD järkkyä! Kouluun siitä!
Odotappas vain kun opettelet ensin itse kirjoittamaan "järkkyä" yhdellä k:lla. Odotappas vain.
"Järkkyä" on puhekielen sana ja kirjoitetaan just noin :) itse tosin kirjoitit "odotapas" kaksi kertaa väärin kommentissasi :D hahah!
Ahaa, eli saa kirjoittaa puhekielen sanan "Järkkyä", mutta ei saa kirjoittaa puhekielellä sanaa "odotappas", napsahditpas ansaani! Nam!
Toope. Meinaat että "järkyä" olisi oikea muoto? T. Ohis
Jeesus. Sana "järkkyä" tarkoittaa esim jonkun maailma järkkyy, mielenterveys järkkyy.. Tässä lauseyhteydessä järkkyä kuitenkin tarkoitti järkyttävää, ja on siis puhekielen sana.
Niin. Puhekielen sana, joka kirjoitetaan ihan kuin lausutaan. Järkkyä.
Vaikka sana "odotapas" kuullostaa enemmän puhekielessä "odotappas", niin ei se silti ole oikein kirjoittaa sitä kahdella p:llä.
Sanaan tulee pas-pääte. Mistä sinne se toinen p-kirjain putkahtaa? Ei ole mitään ppas-päätettä.
Kuullostaa kuullostaa. Se sanotaan ODOTAPPAS kahdella peellä, eli puhekielellä myös kirjoitetaan niin. Puututko aina jos joku ei kirjoita kirjakielellä keskustelupalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotappas vain kun opettelet ensin itse kirjoittamaan "järkkyä" yhdellä k:lla. Odotappas vain.[/quote]
Ethän sinä voi päättää, että yhtäkkiä voidaan kirjoittaa joku sana erilailla. "Odotapas" kirjoitetaan yhdellä p:llä, oli se sitten sun mielestä puhekieltä tai kirjakieltä.
Et voi päättää, että nyt puhekielen sana esimerkiksi "aatella" kirjoitetaan "aatela".Idiootti, jos kirjotan puhekielellä, nii kirjotan sanat niinku ne sanotaan, en niinku joku äikän ope ne on joskus opettanu. Siinä korjaappa kaikki "Kielioppivirheet". Jos sää kirjotat että "järkkyä" etkä "järkyttävää" nii mää saan kirjottaa että "odotappas" eikä "odotapas".
Odotappas vain kun opettelet ensin itse kirjoittamaan "järkkyä" yhdellä k:lla. Odotappas vain.[/
Jep. On meilä täälä varsinainen kielitouka ;)
Hahah :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotappas vaan kun opettelet kirjottaan sanan "lanaus" ilman i:tä, kyllä sitten on järkyä kerrakseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä neljä lasta ja viides tulossa. Kaikki tuollaisia rauhallisia ja huolettomia. Vaikea monen ymmärtää. Ainoa joka käyttäytyy kuin pahin kakkapää kakara tässä porukassa, olen minä.
Lapset helppoja, nukkuneet hyvin, syöneet hyvin, käyttäytyvät asiallisesti, rakastavat toisiaan, käyttäytyvät ja menestyvät koulussa hyvin...
Liikaa silti valitan, ja paineet kitinään tulee usein jostain ihan muualta, perheen ulkopuolelta.Sulje korvasi ja silmäsi kaikelta, ennenkuin on liian myöhäistä. Luota itseesi.
Ihana lammaslauma teillä. Mitenhän nuo pärjää työelämässä, missä täytyy osata puolensakkin pitää, eikä tehdä aina niinkuin aukotriteetti sanoo.
"Helpot" ihmiset kärsii hyväksikäytöstä, uupuvat työhönsä ja katkeroituvat. Mutta olivatpa sentään helppoja lapsia.Räyhääminen ja tappeleminen ei tuo sinulle onnea elämässä. Usko pois.
Sinustako räyhääminen ja tappeleminen on ainoat keinot heittäytyä hankalaksi? Hohoo :D
Ja mikäs tarve tässä olisi heittäytyä hankalaksi? Mielumminkin opetan lapsilleni että ei aina kannata olla vastarannankiiskenä, ei sellaisista tykkää kukaan...
Niinpä, esimiehenä pidän alaisista, jotka ovat nöyriä ja tekevät kaiken niinkuin sanon. Hankalat oman edun tavoittelijat pistän pihalle, kun taas nöyrät alamai..eikun alaiseni saavat tehdä paljon töitä ja voin pyöritellä heitä juuri niinkuin haluan. Ärsyttäviä sellaiset jotka vetoaa joka välissä tessiin ja oikeuksiinsa. Hyi.
Jos olisit oikeasti esimies, niin ymmärtäisit mitä eroa on oikeuksista kiinni pitämisellä ja varta vasten hankalaksi heittäytymisellä. Alaisen tehtävä noin lähtökohtaisesti on totella esimiestään järkevissä rajoissa. Se ei ole minkään huonon itsetunnon tai alistumisen merkki, vaan ihan tervettä järkeä. Päinvastoin minusta on sairaan itsetunnon merkki kärsiä niin pahasta auktoriteettiongelmasta, että se rajoittaa omia mahdollisuuksia elämässä. Lähes kaikki esimiehetkin ovat joskus olleet työelämässä asemassa, jossa ei ole mahdollista sooloilla tai heittää kapuloita rattaisiin.
Just näin. Tunnistan itseni.
Äitinä viimeksi tänään pimahdin. Miksi? No muksut leikki jotain oven kanssa ja minä katsoin asiakseni taas mokomasta ruveta riiheemään. Miksi??
Lapset tosiaan on helppoja ja kohtuu kilttejä. Itse opetan niille ihme sekoilua ja kiihtymistä.
Ja usein kimmokkeena on esim. vittuileva anoppi, jota taitaa ennemminkin vituttaa meidän pärjääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotappas vain kun opettelet ensin itse kirjoittamaan "järkkyä" yhdellä k:lla. Odotappas vain.
Ei ei ei... Ei todellakaan näin!
Ymmärrä nyt, jotkut sanat kirjoitetaan erilailla kuin lausutaan. Halusit sinä kirjoittaa puhekieltä tai kirjakieltä. On olemassa paljon kirjoja puhekielellä, mutta ei niissäkään saa olla tuollaisia kielioppivirheitä!
Ps. Se on edelleen "korjaapa", yhdellä p:llä.
Olet ihan oikeassa. Kirjakielessä jotkin sanat kirjoitetaan eri tavalla kuin sanotaan.
Tällaisella keskustelupalstalla ei ole mitään syytä kirjoittaa puhdasta kirjakieltä, useimmat kirjoittaa kirjakieltä ja puhekieltä sekaisin. Joillakin menee tästä ilmeisesti täysin pasmat sekaisin ja ryhtyvät kielipoliiseiksi ja sanelemaan sääntöjä, että miten ihmiset saa tänne kirjoittaa. Korjaappa tuota asennettasi nyt ja hengitä syvään, joskus kannattaisi keskittyä siihen MITÄ kirjoitetaan eikä siihen MITEN kirjoitetaan. Sinäkin kuitenkin heti ymmärsit, että "korjaappa" on korjaapa ja "odotappas" on sama kuin odotapas, eli mikään kirjoituksessa ei oikeasti mennyt yli ymmärryksen eikä kirjoitusken sanoma muuttunut siitä, että yksi sana kirjoitettiin puhekielellä.
Mutta varmasti sinulle tuli nyt oikein etevä ja fiksu olo, kuin sait vittuilla täysin epäolennaisesta asiasta muille kirjoittajille, vaikket itsekkään kirjoittanut täydellistä kirjakieltä, vaan kirjoitit "järkkyä".
Odottakaapas vaan, sadan vuoden päästä me ollaan kaikki jo kuolleita. Hautakiveen voi kirjoittaa "Hän osasi kirjoittaa odotapas".
Vierailija kirjoitti:
Odottakaapas vaan, sadan vuoden päästä me ollaan kaikki jo kuolleita. Hautakiveen voi kirjoittaa "Hän osasi kirjoittaa odotapas".
Ja päti sillä vauvapalstalla. Mitään oikeaa sanottavaa hänellä ei ollut.
Odotapas(co)-jankkaa tappoi keskustelun :(
Vanhemat ite on vaikeita luonteita tai jotenkin ressaantuneita tai muuten vaan vakeita luonteita. Oma asenne kysymys miten suhtautuu luonnolliseen lapsen kehitykseen. Miettisivät ite omaa uhmaikää, teini angstioita ja asennettaan asioihin, jotka maalailee piruja lapsen hoidosta ja yleensäkkin eri asioista.
Mä kuulin alkuraskaudessa, että selkä tulee kyllä vielä kipeäksi, tulee tukala olo viimeistään loppuraskaudessa ja muutenkin kaikki hankaloituu. Oli sitten mukava yllätys, kun ei kipeytynyt selkä, ei ollut yhtään tukalaa, eikä oikein mitenkään erityisen hankalaakaan.
Samaten kuulin vauva-arjesta, että se on väsyttävää ja väsyttää jatkuvasti, todella rankkaa ja mullistavaa, synnytyksen jälkeen hormonit heittelee niin että mieliala järkkyy, eikä äiti ehdi syömään tai juomaan kahvia. No kertaakaan en ole ollut oikeasti väsynyt, tämä tuntuu ihanalta ja helpolta ajalta, hormonit ei heitelleet eivätkä heittele edelleenkään mitenkään ihmeellisesti ja olen ehtinyt kahvini juomaan ja ruokani syömään.
Että kyllä se vähän ärsytti ja ärsyttää, miten kaikkia ja kaikesta pelotellaan.
Olihan nuo et ehdi syömään tai suihkuun jutut aika outoja, niin ei ole käynyt. Eikä tullut mitään älytöntä väsymystäkään. Oon varmaan joku teräsmamma sitten...
Ei vaan, neljäs oli meillä sitten se koliikkitapaus, ja olihan se 3 kk raskasta, mutta meni nopeasti sekin. Ja joskus arki koittelee, mut meillä on tosiaan useampi jo.
En ole muuttunut väsyneeksi zombiksi, joka kulkee rasvaisessa tukassa likaisessa hupparissa.
Minä luin kauhulla, kuinka äiti ei jouda käymään edes suihkussa. Ihan puppua! Hyvin ehtii tehdä mitä vain, se on ihan viitseliäisyydestä kiinni.
Yhdelle suosikkibloggaajalleni "meanwhile in longfield" syntyi vauva viime keskiviikkona Naistenklinikalla. Torstaina pääsivät kotiin ja perjantaina tuore äiti oli koiran kanssa pitkällä maastolenkillä. Blogin mukaan on jo käyty valokuvassa ja kahvilassa. Lapsella on isäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä luin kauhulla, kuinka äiti ei jouda käymään edes suihkussa. Ihan puppua! Hyvin ehtii tehdä mitä vain, se on ihan viitseliäisyydestä kiinni.
Yhdelle suosikkibloggaajalleni "meanwhile in longfield" syntyi vauva viime keskiviikkona Naistenklinikalla. Torstaina pääsivät kotiin ja perjantaina tuore äiti oli koiran kanssa pitkällä maastolenkillä. Blogin mukaan on jo käyty valokuvassa ja kahvilassa. Lapsella on isäkin.
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Vauva ei kestä vielä kovin pitkiä eroja äidistään, ja kyllä paljon riippuu ihan siitä miten synnytys on mennyt ja millainen lapsi on temperamentiltaan.
Mutta minun mielestäni vauva-arki ja pikkulapsiarki oli parasta aikaa elämässäni. En ikinä kokenut, että se olisi ollut kärsimystä. Mutta sitovaa se oli, ja totta kai rajoitti tekemisiä ja menemisiä paljon. Jos ei olisi rajoittanut, niin olisihan siinä lapsella ollut ankea lapsuus.
Odotappas vaan kun annat itse periks noille mammoille jotka on kateellisia helposta lapsesta :) Sitä ennen ei oo mitään hätää. Paitsi jos sun vaihdevuodet alkaa eka
Mua ärsyttää eräs kaverini, kenellä on vuoden vanhempi lapsi kuin minulla. Koko ajan valittaa ja hokee "odotappa vaan kun teillä tulee tämä vaihe", "yhdestä vaiheesta kun pääsee niin jo heti tulee toinen vaihe" jne. Tarkoittaa lähinnä lapsen uhmaa. Joo, ei tämä kotiäitiys aina mitään ruusuilla tanssimista ole, mutta en ymmärrä miksi pitää koko ajan valittaa ja puhua pelkkään negatiiviseen sävyyn. Odotan toista lastamme, ja kaverini aina puhuu siitäkin negatiiviseen sävyyn. "Odota vaan, kaks uhmakasta lasta niin huhheijaa", "onnea vaan tulevaan" ym. kuittailua (ja kaverillani siis vain tämä yksi lapsi).
Vierailija kirjoitti:
No Huli nyt on vaan niin ihana ja aikaansaava ja Horatio tarvitsee lenkittämistä. Instagramissa oli ihana kuva, kun koira ja vauva nukkuvat vierekkäin.
Kyllä se helpottaa kun nuorin on 20 vee. On se sen arvoista.
Siinä oli muuten oikiasti kirjotusvirhe "ajatteluas" piti kirjottaa.