Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä työntekijä jatkossa saa elantonsa?

Vierailija
28.03.2017 |

Tähän asti tuotantoon on tarvittu sekä pääomia että työvoimaa. Ensin mainittua tehtaiden, koneiden ja raaka-aineiden hankintaan, jälkimmäistä tuotannon pyörittämiseen. Jatkossa yhä useammin riittää vain pääomapanos. Työvoiman tarve valmistettuja tuoteyksiköitä kohden on laskenut jo kauan. Nyt näköpiirissä on jo tulevaisuus, jossa työvoimaa ei tarvita juuri lainkaan, kun automaattiset tuotantolinjat hoitavat valmistuksen. Täysin automaattisia tehtaita on jo olemassa. Itsekin olen käynyt tehtaassa, jossa ei ollut edes valoja päällä - koneet vain pyörivät pimeässä salissa.

Suuri kysymys on, miten työntekijät jatkossa hankkivat elantonsa, kun toimeentulo ei voi enää perustua tuotantoon osallistumiseen? Joudumme ennen pitkää miettimään koko tulonmuodostuksen uusiksi. Pääomatulojen verotus ja tulonsiirrot kapitalisteilta muulle väestölle saattaa olla mahdoton toteuttaa. Kuten nähdään, pääoma ja tuotanto karkaavat sinne, missä niitä ei veroteta, eikä kansainvälisiä verosopimuksia saada aikaan.

Automaation aikaansaama talouskasvu on tähän asti luonut uusia työpaikkoja varsinkin hyvin koulutetuille. Kasvu saattaa kuitenkin hiipua luonnonvarojen käydessä niukoiksi ja ennen muuta koska huonosti koulutettu väestö jää joukoittain työttömäksi.

Toivoisin varsinkin ay-aktiiveilta näkemyksiä, mikä avuksi. Perinteinen joukkovoima tähän ei auta, paremminkin vain pahentaa kierrettä. Mitä korkeammat palkat, sitä kannattavampaa on automatisoida.

Kommentit (48)

1/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työpaikat katoa automaation tai vapaakaupan takia. Ahne verotus ja kaikenlaiset maksut syövät työpaikkoja paljon enemmän, ja tämä on asia johon voidaan puuttua.

Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)

Vierailija
2/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos loppuu työt ja tuet, niin sittenhän me varastetaan niiltä joilla on. :) Niinhän se menee muissakin maissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos loppuu työt ja tuet, niin sittenhän me varastetaan niiltä joilla on. :) Niinhän se menee muissakin maissa.

Sitten meidän varakkaiden alueet muurataan ja aseistettu vartiointi 24/7. 

Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)

Vierailija
4/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna-Marjaana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahhah. :D Teitä varakkaita on ehkä 5-10%. Joskus pitää johonkin muurien sisältä lähteäkkin. ;) Ainahan sitä jokunen menetetään näissä kohtaamisissa puolin ja toisin, mutta mitäpäs pienistä. Suku sitten kostaa. Kuulostaa tosi houkuttelevalta elämältä, eikö? Silti tähän suuntaan kauheesti tähdätään. Miksi ihmeessä?

Vierailija
5/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna-Marjaana kirjoitti:

Ei työpaikat katoa automaation tai vapaakaupan takia. Ahne verotus ja kaikenlaiset maksut syövät työpaikkoja paljon enemmän, ja tämä on asia johon voidaan puuttua.

Ottaisit nyt edes selvää asioista. Suomessa on yritysten verotus ja myös palkan sivukulut alle EU.-maiden keskiarvon.

Automatisaatio ja digitalisaatio nimenomaan ovat tekijät, jotka vähentävät ihmistyön tarvetta.

Jossain vaiheessa on pakko alkaa verottaa koneita ja robotteja.

Vierailija
6/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna-Marjaana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahhah. :D Teitä varakkaita on ehkä 5-10%. Joskus pitää johonkin muurien sisältä lähteäkkin. ;) Ainahan sitä jokunen menetetään näissä kohtaamisissa puolin ja toisin, mutta mitäpäs pienistä. Suku sitten kostaa. Kuulostaa tosi houkuttelevalta elämältä, eikö? Silti tähän suuntaan kauheesti tähdätään. Miksi ihmeessä?

Varmaankin samanlainen tilanne kuin nykyisessä Pohjois-Koreassa, jossa kansa on liian nälkiintynyttä ja heikkoa kapinoidakseen.

Tarvittaessa voi vierellä kulkea aseistautunut robotti.

Vierailija
7/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna-Marjaana kirjoitti:

Nekin kiihdyttävät työpaikkakatoa, mutta automaatio tekee sen vääjäämättömästi eikä sitä voida millään pysäyttää. Miten sitten suu pannaan, kun duunareita ei tarvita lainkaan?

Vierailija
8/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ehkä jokaisen kannattaa miettiä, missä minä olen hyvä ja kuka olisi valmis maksamaan minulle siitä. Toisinsanoen yhä enemmän työntekijä on palveluntarjoaja, joka myy omaa osaamistaan yrityksille.

Vierailija
9/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekööt. Rakennetaan kokonaan uudet ja omat koneet ja laitteet tekemään työt ja takaisin ei ole näillä ahneilla tulemista. 

Metsissä riittää puuta velattomien asuntojen rakentamiseen. 

Vierailija
10/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ehkä jokaisen kannattaa miettiä, missä minä olen hyvä ja kuka olisi valmis maksamaan minulle siitä. Toisinsanoen yhä enemmän työntekijä on palveluntarjoaja, joka myy omaa osaamistaan yrityksille.

Sehän on estetty. Itseään ei saa vuokrata yrityksille.

Vierailija
11/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna-Marjaana kirjoitti:

Nekin kiihdyttävät työpaikkakatoa, mutta automaatio tekee sen vääjäämättömästi eikä sitä voida millään pysäyttää. Miten sitten suu pannaan, kun duunareita ei tarvita lainkaan?

No sitten eletään vapaina velattomissa asunnoissa. Mitäs muuta sitten tehtäisiin?

Vierailija
12/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna-Marjaana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, kivikaudella tapeltiin naapuriluolalaisten kanssa resursseista. Jos ihmisen elinehtoa ja mahdollisuuksia uhataan, niin se varmasti pyrkii ottamaan omansa väkivalloin.

Muurien sisällä on lisäksi hemmetin vaikeata viljellä itselleen leipää, tai no ainakaan kaikkea tarpeellista.

Vierailija
13/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita malleja maailmalla maista joissa ei ole töitä tai sosiaaliturvaa.Ei muuta kuin videoita näistä maista katsomaan ja miettimään että missä slummissa itsellä ois mahdollisimman turvallista tulevaisuudessa.

Vierailija
14/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palvelualahan voisi työllistää periaatteessa kuinka paljon ihmisiä vaan. Suomessa tämä vaihtoehto kompastuu olemattomiin nettotuloeroihin valtaväestön keskuudessa. Superrikkaitakin toki on, mutta hyvin vähän. Tavallisten ihmisten ei kannata ostaa palveluita, ne maksavat enemmän kuin itse hankkii samassa ajassa. Kannattaa siis tehdä kaikki itse, minkä osaa. Monessa muussa maassa tämä toimii, mutta siellä tavallisen työntekijän ja korkeasti koulutetun toimihenkilön palkkaerot verojen jälkeen on moninkertainen Suomeen verrattuna.

Vierailija
15/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtekööt. Rakennetaan kokonaan uudet ja omat koneet ja laitteet tekemään työt ja takaisin ei ole näillä ahneilla tulemista. 

Metsissä riittää puuta velattomien asuntojen rakentamiseen. 

Näin ne sanoivat Hugo Chavez ja Maduro Venezuelassakin. Siellä

piti riittää öljyä kansan toimeentulon takaamiseen. Mutta kuinkas kävi? Pois karanneita yrittäjiä ja osaavia ihmisiä ei pystyttykään korvaamaan. Maailman rikkaimmassa öljyvaltiossa on nyt pula kaikesta. Duunarit ovat sielläkin riippuvaisia kapitalisteista ja korkeasti koulutetuista ihmisistä. Kapitalistien sen sijaa eivät kohta tarvitse duunareita.

Vierailija
16/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna-Marjaana kirjoitti:

Ei lakimiehiäkään tarvita eikä tuomareita ei verovirkailijaa ja mistä se pääoman omistaja saa tuoton kun ei tuotteita kukaan osta ja ei osta kun ei ole rahaa.

Eli samaan aikaan kun duunarilta menee työpaikka niin pääomalta katoaa tuotto ja mikäs se korkotaso onkaan tällä hetkellä? Maksaako Kreikka veloilleen tuoton ja koron?

Kuvittelet että duunari olisi jotenkin heikoimmassa asemassa mutta duunari sentään pystyy tekemään käsillään jotain :)

Vierailija
17/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukut palasivat voi h*lvetti

Vierailija
18/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vasta kun alkon pääjohtaja alkaa myymään palveluksiaan veronmaksajille eikä kuten  nyt että tulee tyhjästä yli 40 000 euroa kuussa palkkaa.

Vierailija
19/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna-Marjaana kirjoitti:

Samaa mieltä

Vierailija
20/48 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ne tehtaat omistaa. Sillä jollain on niin mahtavasti pätäkkää että se työllistää lauman duunareita. Kävin viime syksynä Balticilla Pietarsaaressa. Siellä tehdään aivan sairaan isoa huvivenettä jollekin ökyrikkaalle. Käsityönä.