Lääkäriä/sairaanhoitajaa paikalla? Matala seerumin rauta,syöpäkö?
Sain pari viikkoa sitten labravastauksia,joissa hb 135,s-ferrit 43 ja s-fe 8.Lääkäriaika on vasta 2 viikon kuluttua.Mikä voi aiheuttaa nuin huonot rauta-arvot,ennen olleet normaalit?Kuukautisia ei enää ole ja ikääkin yli 50 v.Olen nyt yrittänyt googlata ja joka paikasssa tulee vastaan että suolistosyöpä...
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja epäili anemiaa väsymyksen syynä.
Anemia voi olla kehittymässä, jos rautavarastot loppu ja uusia punasoluja ei saada tuotettua, mutta oireet tulevat matalasta Hb:sta.
Eli aloittajalla on vielä hyvä Hb, joten väsymyksen syy pitää etsiä muualta.
Ainakin itse olin täysin kuollut fyysisen lisäksi myös henkisesti, kun rautavarastot olivat tyhjät ja hb hyvä. Ilmeisesti tyroksiini ei toimi ilman rautaa ja tästä syystä kilpirauhaspotilaan vointi voi olla erittäin huono hyvälläkin hb-arvolla.
Väsymyksessä tutkisin todellakin sekä raudanpuutteen ja kilpirauhasarvot. En kyllä muista, että Hb:n ja kilpirauhasarvojen ollessa normaaleja olisi syytä epäillä pelkkiä varastorautoja. Varsinkaan, jos tulehdus päällä.
Täällä toinen, joka totaalisen puolikuollut, vaikka hb ja kilpirauhasarvot normaalit. S-ferritiini tutkittiin ja oli matala. Pitkä rautakuuri ja olo normalisoitui.
Väsymyksessä tutkisin todellakin sekä raudanpuutteen ja kilpirauhasarvot. En kyllä muista, että Hb:n ja kilpirauhasarvojen ollessa normaaleja olisi syytä epäillä pelkkiä varastorautoja. Varsinkaan, jos tulehdus päällä.