Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka köyhä sinä/ teidän perhe oikeasti on? Mitä on aito köyhyys?

Vierailija
28.03.2017 |

Ja mistä johtuu? En nyt tarkoita näitä joilla olisi tarvetta 200 euron parturireissuun, vaan oikeasti köyhiä.
Kun joskus ihmetyttää nämä työttömät perheet, joissa juostaan punalapputavaran perässä, mutta tukitulot on kuitenkin ihan kivoja summia.
Onko suurin talouden romuttaja kuitenkin se liian korkea vuokra?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun köyhyys taitaa olla  omaa tyhmyyttä: puolison tulojen takia en saa mitään tukia, itsellä pienet tulot ja samat menot kuin puolisolla. (alle köyhyysrajan elän)

Vierailija
2/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kohta 6kk tukien varassa, tulot olleet 0-500€/kk. Laskut jääneet rästiin. Kela maksaa mitä sattuu, keksivät jotain ihme vähennyksiä joka kk. Ei oo kivaa. Onneks kohta helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei olla köyhiä, mutta on oltu. 10 vuotta sitten oltiin niin köyhiä, että kun lapselle piti yllättäen ostaa 5 euron nokkahuhuilu kouluun, piti mun olla syömättä. Mitään tukia ei saatu, koska olin ollut apurahalla enkä siis oikeutettu työttömyystukiin. Asumistukeakaan ei saatu, kun oli joku vuosi sitten ostettu oma pikku murju, josta maksettiin vuokraa pienempää velkaa ja helvetillistä sähkölaskua. Meidän kohdalla köyhyys johtui siis siitä, että olin opiskellut ja jatko-opiskellut ja tehnyt parhaani, mutta kun se loppui enkä saanut töitä, en saanut mitään tukeakaan.

No nyt oon ollut sen 10 vuotta töissä, ja asiat on toisin.

Vierailija
4/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kun meillä nyt " köyhyys" johtuu siitä, että jäin töistä kotihoidontuelle. Väliaikainen tila. Joutuu oikeasti kiristelemään kun tulot tippuu parilla tonnilla kuussa.

Porukat taas oli mun lapsuudessa työttömänä ja jos rahaa oli, se ryypättiin. Ja sitten kitkutettiin tosi pienellä tietysti, kun rahat oli ryypätty.

Meillä ei mitään kovin leveää elämää ole koskaan eletty, mutta ei mistään tärkeästä ole tarvinnut pihdatakaan ja harvoin käyttötilit lähelläkään nollaa.. Mut ei sitten röyhitäkään ulkomaanmatkoilla tai muulla vastaavalla.

Vierailija
5/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse että pahin aika oli nuorena, kun mies lähti inttiin ja jäin itsekseni. Miehen puolikas vuokra ja puolet slaskusta maksettiin, mutten millään tullut toimeen. Se oli kauhea vuosi.

Palkka taisi olla viitisen sataa, ja vuokranpuolikas 250. Autolla piti kulkea töissä, mitään lusätukia en edes tajunnut hakea. En käsitä miten selvisin. Mies tuli kuitenkin joka viikonloppu kotiin syömään...

Vierailija
6/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan itse että pahin aika oli nuorena, kun mies lähti inttiin ja jäin itsekseni. Miehen puolikas vuokra ja puolet slaskusta maksettiin, mutten millään tullut toimeen. Se oli kauhea vuosi.

Palkka taisi olla viitisen sataa, ja vuokranpuolikas 250. Autolla piti kulkea töissä, mitään lusätukia en edes tajunnut hakea. En käsitä miten selvisin. Mies tuli kuitenkin joka viikonloppu kotiin syömään...

Joka viikonloppu? Oli siis urheilujoukoissa? Muualla on vähintään 4 viikonlopppua/6kk kasarmilla palveluksessa.

Vierailija
7/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka viikonloppu? Oli siis urheilujoukoissa? Muualla on vähintään 4 viikonlopppua/6kk kasarmilla palveluksessa.

No kyllä musta tuntui, että oli joka viikonloppu kotona. Todella harvoin noita pitkiä viikkoja onneksi oli, toisaalta. Mutta kuitenkin.

Vierailija
8/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä luulen, että jos on se yli tonnin vuokra, johon ei saa mitään tukia joka romuttaa ihmisten talouden.

Vierailija
9/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän toimeentulotuella ja makselen samalla velkoja. Jepa jee.

Vierailija
10/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että istuu lapsen kanssa lattialla kynttilän valossa syömässä keksejä iltapalaksi. Leikittiin että ollaan leirinuotiolla koska en pystynyt lapselle sanomaan että meille ei tule sähköä koska en pystynyt maksamaan laskua eikä muuta ruokaa ole koska rahat loppui ajat sitten.

Ja ihan työssä käyvä ihminen olin.

Vierailija
11/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suomessa on kaikille kuitenkin taattu perustoimeentulo?

En tiedä ketä se koskee.

Kateellisena lukee ja kuuntelee noita juttuja, joissa työttömät asuu kalliisti vuokralla lapsineen, ja sossut katsovat että on tarpeeksi neliöitä.

Jos joku kodinkone hajoaa, tuodaan uusi ja asennetaankin.

Kuitenkin kun itse asuu halvoilla lyhennyksillä halvassa omakotitalossa, eikä ole mitään mahkuja saada mitään apua, vaikka perheen tulot selvästi huonommat kuin iltalehden lemmikkiperheillä, niin vituttaa.

Remonttia pitäisi tehdä ja taloa lämmittää, eikä ole rahaa.

Kelasta toimeentulo ja asumistuki rajat 1200 nettotuloilla, vaikka lapsia onkin.

Siksi ihmettelen näitä huomiohuo**** perheitä jotka vetää liki kolmetonnia tukia.

En vaan käsitä.

Vierailija
12/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oltiin köyhiä kun työttömyyskorvaus ryypättiin. Nykyään ollaan köyhiä kun ensin otetaan velkaa niin paljon kuin saadaan ja jäädäänkin työttömäksi.

Toiset osaa heittäytyä heti systeemiin, eikä edes koita mennä töihin.

Paremmin niillä menee.

Miksi opettaisin lapsilleni, että mene töihin ja tee kovasti, kun ei siitä mitään hyödy.

Jonkun omakotitalon saa maksettua viiskymppisenä. Voi JEE!!!!!

Vierailija
13/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin se reilusti yli tonnin vuokra on se talouden romuttaja. Asutaan nyt halvimmassa, mikä löydettiin. Lapset eri sukupuolta ja esiteinejä, joten tarvitsevat omat huoneetkin, kun yksityisyys esim. riisuessa ja pukiessa on heille tärkeää.

Olen matalapalkkaisessa työssä pk -seudulla ja kaikki tukiverkot myös täällä.

Vierailija
14/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys ei aina aiheudu tulojen puutteesta vaan menoista. Esimerkiksi jos tienaat 8500€ kuussa mutta käytät 9500€ niin köyhä olet ja velkaannut kokoajan.

Vierailija
15/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvin vähän absoluuttista köyhyyttä - köyhyys on lähes aina subjektiivista.

Vierailija
16/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun suomessa on kaikille kuitenkin taattu perustoimeentulo?

En tiedä ketä se koskee.

Kateellisena lukee ja kuuntelee noita juttuja, joissa työttömät asuu kalliisti vuokralla lapsineen, ja sossut katsovat että on tarpeeksi neliöitä.

Jos joku kodinkone hajoaa, tuodaan uusi ja asennetaankin.

Kuitenkin kun itse asuu halvoilla lyhennyksillä halvassa omakotitalossa, eikä ole mitään mahkuja saada mitään apua, vaikka perheen tulot selvästi huonommat kuin iltalehden lemmikkiperheillä, niin vituttaa.

Remonttia pitäisi tehdä ja taloa lämmittää, eikä ole rahaa.

Kelasta toimeentulo ja asumistuki rajat 1200 nettotuloilla, vaikka lapsia onkin.

Siksi ihmettelen näitä huomiohuo**** perheitä jotka vetää liki kolmetonnia tukia.

En vaan käsitä.

Töissä käyvän sain asumistukea niin vuokrasta selvisin, ei tarvinnut pahvilaatikossa asua. Siihe se jäi. Tiesin että työttömänä saisin enemmän rahaa. En usko kuitenkaan mihinkään kannustinloukkuihin vaan siihen että monilla aloilla palkka on jäänyt kehityksessä jälkeen ja siksi sillä ei tule toimeen.

Tuet maksetaan minimin mukaan ja monissa jää omavastuu osuus.

Vierailija
17/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kun meillä nyt " köyhyys" johtuu siitä, että jäin töistä kotihoidontuelle. Väliaikainen tila. Joutuu oikeasti kiristelemään kun tulot tippuu parilla tonnilla kuussa.

Porukat taas oli mun lapsuudessa työttömänä ja jos rahaa oli, se ryypättiin. Ja sitten kitkutettiin tosi pienellä tietysti, kun rahat oli ryypätty.

Meillä ei mitään kovin leveää elämää ole koskaan eletty, mutta ei mistään tärkeästä ole tarvinnut pihdatakaan ja harvoin käyttötilit lähelläkään nollaa.. Mut ei sitten röyhitäkään ulkomaanmatkoilla tai muulla vastaavalla.

Tulot tippuu kahdella tonnilla kk? Voi hyvä luoja. Ei se ole mitään köyhyyttä. Köyhyyttä on se, että tuloja on kk 800e ja sillä pitäisi pärjätä.

Vierailija
18/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulot tippui äkkiä.

Ennen liki 6000 ja nyt 2000. 2+5 ihmistä.

Lainalyhennys 500. Mitään tukia ei saada mistään.

340 euroa per nokka siis rahaa kuussa.

Iltalehdessä perhe saa 3400 rahaa kuussa.

Miksi?

Vierailija
19/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu kahdella tonnilla kk? Voi hyvä luoja. Ei se ole mitään köyhyyttä. Köyhyyttä on se, että tuloja on kk 800e ja sillä pitäisi pärjätä.

No meille jää nyt alle 400 per nokka käytettäväksi rahaa, joten kyllä melko tiukkaa on. Mut kaikkea on koitettava elämässä.

Vierailija
20/68 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulot tippui äkkiä.

Ennen liki 6000 ja nyt 2000. 2+5 ihmistä.

Lainalyhennys 500. Mitään tukia ei saada mistään.

340 euroa per nokka siis rahaa kuussa.

Iltalehdessä perhe saa 3400 rahaa kuussa.

Miksi?

Meillä tulot samaa luokkaa!