Sain tietää olevani raskaana, mutta olen juonut alkoholia. Mitäs nyt?
Eli en tiennyt olevani raskaana ja tein testin, kun kuukautiset ovat vajaa viikon myöhässä. Ovat hyvin säännölliset muuten. Nyt viimeaikoihin on kuulunut mm. kostea lomareissu ja alkoholia muutenkin enemmän kuin yleensä(hyvin suuria määriä). Onko lapsi auttamattomasti jo mennyt pilalle? Eli onko abortti ainoa vaihtoehto?
Kommentit (11)
Itselläni oli sama tilanne 13v sitten. Tuli juotua reilusti ja testi näyttikin plussaa. Ihan normaali ja terve 12v lapsi on nykyään :)
Itse olin juuri ekalla raskausviikolla reissussa ja tuli juotua lasi viiniä päivässä. Lapsi oli normaali ja normaali päänympärys. Mietityttää kieltämättä se koska olen itse keskivertoa älykkäämpi olisiko lapsellakin ollut mahdollisuudet suurempaan päänympärykseen.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti selvisit säikähdyksellä.
Katso glear blu digitaalilla viikot ja tutustu netissä raskausviikkoihin. Ei taida vielä olla sun verenkierrossa.
Toimi nainen.
Joo, toimin. Siksihän ostin tuon testin. Pitää kokeilla sitä glear blu??? testiä seuraavaksi. ap
Huomioi myös se että isän alkoholin käyttö vaikuttaa hedelmöitysvaiheessa. Eli siittiöiden kautta vaikuttaa.
Kuinka paljon miehen juominen vaikuttaa siittiöiden laatuun? Samalla lailla juotu molemmat. ap
Minulla kävi suunnilleen samalla tavalla, nyt viimeisilläni raskaana ja kaikkien mahdollisten seulojen mukaan olisi ihan terve lapsi tulossa. Minulla tuo meni niin, että olimme yli vuoden yrittäneet, minkä ajan viettänyt hyvinkin vähäalkoholista elämää, juuri raskaaksi tulemisen aikaan oli tarkoitus hakeutua lapsettomuushoitoihin ja kahteen peräkkäiseen kesän viikonloppuun osui ystävän polttarit ja häät, jotka sitten otin ihan rennosti reilun skumppamäärän kanssa juhlien. Jollain ihmeen tuurilla oli juuri tuosta kierrosta tärpännyt, juuri kun olin viimeistään luopunut toivosta tulla raskaaksi luonnollisella tavalla.
Todennäköisesti ei ole käynyt kuinkaan, itsellä oli vastaava tilanne ja terve lapsi syntyi. Panikoin kyllä itsekin ja etsin paljon tietoa sekä kerroin huolestani terveydenhoitajalle silloin, joka myös rauhoitteli. Onnea raskaudesta!
Täällä ilmoittautuu myös yksi, jolla käynyt samalla tavalla pari vuotta taaksepäin. Selvisi että olin "jo" rv5 kun olin juonut. Panikoin ja stressasin aluksi, mutta äitiysneuvolan terveydenhoitaja kertoi että alkuraskaudessa juominen ennen kuin tietää raskaudesta on loppupeleissä todella yleistä ja että kannattaa vain rauhoittua. Terve lapsi sieltä lopulta syntyi.
Itseä lohdutti tutkimustieto että tupakoinnin haitta-aiheiden on havaittu todistetusti päätyvän sikiölle 7. raskausviikolla. Silloin ainakin nykytiedon valossa sikiö olisi turvassa ne muutamat ensimmäiset viikot.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi suunnilleen samalla tavalla, nyt viimeisilläni raskaana ja kaikkien mahdollisten seulojen mukaan olisi ihan terve lapsi tulossa. Minulla tuo meni niin, että olimme yli vuoden yrittäneet, minkä ajan viettänyt hyvinkin vähäalkoholista elämää, juuri raskaaksi tulemisen aikaan oli tarkoitus hakeutua lapsettomuushoitoihin ja kahteen peräkkäiseen kesän viikonloppuun osui ystävän polttarit ja häät, jotka sitten otin ihan rennosti reilun skumppamäärän kanssa juhlien. Jollain ihmeen tuurilla oli juuri tuosta kierrosta tärpännyt, juuri kun olin viimeistään luopunut toivosta tulla raskaaksi luonnollisella tavalla.
Dokaaminen taitaa siis auttaa raskaaksi tulemiseen. Meilläkin lukioaikana tosi monet tytöt tulivat raskaaksi aina kovien bileiden jälkeen.
Alkuraskaus yleisesti ottaen riskialtteinta aikaa. Ei ole mitään turva- aikaa. Kukaan ei voi sanoa onko kaikki nyt hyvin.
Toivottavasti selvisit säikähdyksellä.
Katso glear blu digitaalilla viikot ja tutustu netissä raskausviikkoihin. Ei taida vielä olla sun verenkierrossa.
Toimi nainen.